Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (87)
Úspěšný model bez přímé domácí konkurence, to je sen mnoha výrobců automobilů. Automobilce BMW se tento sen splnil a hned po zahájení výroby v roce 2004 přišla vlna zájmu zákazníků, která dodnes neopadla...Teď je tu inovované provedení.

Momentálně nejúspěšnější německý automobil pro volný čas je na trhu teprve třetím rokem, ale produkce v rakouském Grazu jede stále naplno. Snad proto, aby to zcela nový sourozenec X5 neměl do začátku příliš snadné, přichází na trh inovované provedení s výrazně silnějšími šestiválcovými motory a řadou technických i stylistických změn. Se třílitrovým zážehovým šestiválcem 3.0si (200 kW) jsme se krátce svezli v okolí Mnichova.

Úspěšný model bez přímé domácí konkurence, to je sen mnoha výrobců automobilů. Automobilce BMW se tento sen splnil a hned po zahájení výroby v roce 2004 přišla vlna zájmu zákazníků, která dodnes neopadla. Jeho konkurenty zatím technici u Audi i u Mercedesu pilně testují, takže úspěch X3 povzbuzuje automobilku k dalším vylepšením. Kdyby před lety u BMW tušili, že se za dva a půl roku vyrobí a prodá 260 tisíc vozů, asi by dlouho neváhali a produkci by svěřili vlastním výrobním kapacitám. Nyní na úspěchu vozu profituje rakouská firma Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG, která model X3 pro BMW nejen ve třech směnách vyrábí (540 vozů denně), ale model z větší části také vyvinula.

BMW X3 - automobil s karoserií typického SUV - má podvozkové komponenty převzaté z BMW řady 3 (E46), což napovídá, že jízdní vlastnosti na silnici jsou i pro tento německý "Sport Activity Vehicle" prioritou číslo jedna. A skutečně. Ovladatelnost na silnici prakticky v této třídě nemá konkurenci, což je výsledek mnoha konstrukčních opatření. Těmi nejvíce patrnými je velmi přesné řízení, optimální funkce brzdové soustavy a sériová sedmnáctipalcová nebo osmnáctipalcová kola.

Méně "vidět" je pak podvozek s nezávisle zavěšenými koly a práce elektronicky řízeného pohonu všech kol xDrive, který s faceliftem nedoznal změn. Jeho architektura vychází z klasické koncepce - motor podélně uložený vpředu a pohon zadních kol. Za převodovkou umístěná vícelamelová spojka je schopna prostřednictvím sekundárního řetězu posílat část nebo v extrémním případě veškerou hnací sílu vpředu uloženého motoru zpět na přední kola. Po většinu času je zachováván standardní poměr hnacích sil 40:60 (přední:zadní náprava), při parkování je pro ulehčení manévru hnací pouze zadní náprava. Aktivní přerozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu má dokonce pomáhat předcházet přetáčivosti na silnici v rychle projížděných zatáčkách. Všechny trakční obtíže řeší za řidiče elektronika, což je v souladu s požadavkem na jednoduchost ovládání.

K dispozici ani tentokrát není ani redukční převodovka, ani mechanické uzávěrka diferenciálů. Po pravdě řečeno, samozřejmost s jakou X3 s prakticky silniční konstrukcí podvozku projížděla polygonem, na kterém Bundeswehr testuje tanky nás utvrdila v přesvědčení, že to co má toto BMW na palubě jej řadí ke špičce segmentu SUV i mimo zpevněné silnice. Minimální zdvihy kol a omezená zkřížitelnost náprav v terénu velmi snadno pošlou jedno kolo do vzduchu, ale elektronická uzávěra (přibrzdění kola) tento problém distribuce hnacích sil spolehlivě řeší. Díky standardnímu asistentu pro sjíždění prudkých terénních sjezdů je i krkolomně vyhlížející trať snadno absolvovatelná bez rizika poškození vozu, či posádky. Integrovaný systém elektronického řízení podvozku, pohonu všech kol a motoru pomáhá také při rozjezdu do kopce.

DTC, neboli Dynamic Traction Control, vedle konvenční funkce zabraňující prokluzu kol na silnici, umí nabídnout také terénní režim, který záměrně povoluje větší skluzy, pro optimální trakci na nezpevněném povrchu. Čím vyšší rychlost, tím více se terénní režim DTC blíží standardnímu nastavení limitů DTC. Aktivaci terénního režimu provádí řidič stiskem tlačítka na středové konzole, dlouhý stisk znamená vyřazení DTC z činnosti.

Nové provedení BMW X3 je od předchůdce snadno odlišitelné novými nárazníky vpředu i vzadu, které jsou nyní z větší části lakované v barvě vozu. Šestioká příď se sdruženými světlomety, které mají poprvé u X3 také kroužky parkovacích světlometů, doznala zvětšení firemní dvojice ledvin. Jejich mřížka je v případě čtyřválcových modelů černá, u šestiválců šedě grafitová a u dieselu 3.0sd pak titanově šedá. Záď nese nyní více dílů lakovaných v barvě karoserie, koncové svítilny mají nové uspořádání a využívají také horizontálně uspořádané prvky LED.

Nové materiály potahů sedadel a použité plasty v interiéru přesvědčí i kritiky předchozích provedení. Tvary jsou jako vždy u BMW funkční a jednoduché, za luxus v podobě obložení dřevem nebo ladění interiéru v barvě slonové kosti se však platí a ne málo. Naopak neplatí se za nový tříramenný volant s mohutným věncem a nové výplně dveří s integrovanými dveřními kapsami.

Testovací silniční okruh jsme absolvovali s nejsilnějším zážehovým provedením 3.0si. Již z označení je zřejmé, že půjde v řadách BMW o něco neobvyklého. Známý řadový šestiválec 2996 cm3 dosahuje v X3 svého výkonového maxima 200 kW při 6650 ot./min., ale ve srovnání s předchozím provedení je zajímavý především tvar křivky a absolutní přírůstek točivého momentu v nízkých a vysokých otáčkách. Momentová křivka, která svou plochostí připomíná přeplňovaný motor, má maximum 315 Nm v 2750 ot./min, ale při jízdě žádný výrazný vrchol běžný řidič nezaznamená. Šestiválcový motor ochotně akceleruje při jakýchkoliv otáčkách. Motoráři BMW nedovolili výkonnému motoru příliš velkolepý zvukový projev, na který jsme si zvykli v případě 130i, takže akcelerace z 0 na 100 km/h v čase 7,2 s probíhá jaksi mimoděk. Snad až mezi 5000 a 6700 ot./min se motor ohlásí trochu výraznější kulisou. Při využívání všech možností motoru, včetně rychlostí přes 200 km/h na německých dálnicích jsme dvousetkilometrový okruh absolvovali se spotřebou 14,2 l/100 km. Mimochodem, tento údaj výrobce udává pro normalizovanou spotřebu této motorizace ve městě. Obdobné spotřeby paliva jsme dosahovali jak s ručně řazenou tak automatickou šestistupňovou převodovkou, která se poprvé představila v modelu 335i. Její předností je především velmi rychlá odezva a časy pro přeřazení, podle výrobce o polovinu nižší než u konkurence.

BMW X3 Zážehové motory
Model 2.0i 2.5si 3.0si
Zdvihový objem [cm3] 1995 2497 2996
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 110/6200 160/6500 200/6650
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 200/3750 250/2750-4250 315/2750
Max. rychlost [km/h] 198 221 232
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5 8,5 7,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,3 9,9 10,1
Cena [Kč] 1.033.300,- 1.241.200,- 1.311.500,-

Obhájci naftových motorů mají díky BMW další argument. Novým vrcholem řady se totiž, poprvé v historii BMW, stal vznětový přeplňovaný motor. Druhá generace dvojitě přeplňovaného motoru má již blok motoru z hliníkové slitiny, což představuje snížení hmotnosti o cenných 20 kg. Agregát s hmotností 208 kg dokáže X3 rozjet až na 240 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 6,6 s. To nejdůležitější na konec: kombinovaná spotřeba 8,7 l/100 km.

Žhavá novinka bohužel nebyla během naší návštěvy k dispozici (pouze na terénním polygonu), takže na reálnou spotřebu a srovnání se špičkovými zážehovými agregáty si budeme muset ještě počkat.

BMW X3 Vznětové motory
Model 2.0d 3.0d 3.0sd
Zdvihový objem [cm3] 1995 2993 2993
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 110/4000 160/4000 210/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 330/2000 500/1750-2750 580/1750-2250
Max. rychlost [km/h] 198 220 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,2 7,4 6,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 7,9 8,7
Cena [Kč] 1.113.700,- 1.325.900,- 1.485.600,-
Ondřej Láník
Diskuze (87)
Avatar - borovička pivo ako je tu živo
Re: harakiri
daj nejaký email...
Avatar - borovička pivo ako je tu živo
Re: harakiri
no 535d som chvíľu jazdil, to je taká M5 v nafte. Ja by som to nechcel, to je auto ako imprezza, to ti jednoducho nedá... ideš a spotreba je na diesel strašná (ja som sa po 12 nedostal). Čo sa týka touaregu 2.5 ani za svet, 3.0 v diesli je fajn ale ja fakt neviem ako jazdíš, podľa toho čo hovoríš a ako poznám 2.2dti tak tebe by ten 3.0 stačil... Ale ako som napísal vyššie, choď sa povoziť v nejakom subaru... Alebo mám ešte nápad ale zase nie v dieseli, GS300 awd myslím, že ho má denker ale opäť mimo 1.5mSKK
Avatar - borovička pivo ako je tu živo
Re: harakiri
no teray si to povedal, strop je 1.5mega, predpokladám SKK a nie EUR :) Outback ešte nemám, čakám na cenu MY2007, paradoxne ofiko import do CZ ju ešte nevie, neofiko import (www.carpenter.cz) tiež ešte nemá. Tento týždeň ma ešte magorila frajerka na E (celá rodina je mercedes pozitívna) ale to sú priepastné rozdiely v cenách a po skúsenostiach ace2 s E500/4matic sa mi do toho nechce (aj keď v tej vínovej metle je to krásny kus). Ale na 99.999% som rozdhodnutý pre outback. A k tej spotrebe 17l, tak tú som mal na specB s manuálom. Ale to je úplne iné auto ako s AT, aj keď sa to niekomu nemusí pozdávať. S tým manuálom sa nedalo hádam ani inak jazdiť. S AT my2006 som sa pri normálnej BA jazde dostal na 13.6 (čo mám teraz v meste s landcruiserom) a keďže benzín je lacnejší vôbec ale vôbec ma to netankuje. Pohrávam sa s myšlienkou LPG a potom mi to už asi bude naozaj jedno. A nakoniec k tým tipom, dám ti postup ako som šiel ja. Diesel automat = zabudni na japonca. Automat /4kolka = zabudni na japonca. Zostane Ti iba bmw, MB a volvo. Volvo je out pre mňa kvôli prístupu. MB E sa mi zdá drahý. BMW je v podobnej kategórii, takže jedine čo sa dá kúpiť je 1 ročné 530xd a si v cenovej kategórii čo chceš. A naposledy čo som videl veľmi pekné (image je blamage :) je bmw 335 coupe, vo verzii 330xd myslím ideš na 1.9m ale to auto fakt za to stojí...
Avatar - borovička pivo ako je tu živo
Re: harakiri
:) ako bývalý majiteľ Omegy 3.2 s AT si myslím, že keď ja som dokázal ísť z BA do Rbk za 2hod so spotrebou 9.5 a po meste za 12 (ale aj napríklad BA - NR nepublikovateľnou rýchlosťou za 27l/100km) tak nebude to také strašné s tými "veľkoobjemovými" benzínmi :) Ak chceš teda 4kolku a diesel tak si stanov aj iné kritériá (AT? odpočet DPH) a uvidíš kde skončiš. Ja som váhal medzi všeličím nakoniec sa to scvrklo na subaru a MB E280cdi, a čuduj sa svete rozdiel v cene bol značný... :) v neprospech koho je hádam nad slnko jasnejšie.
Avatar - borovička pivo ako je tu živo
Re: harakiri
choď do volva a prejde Ťa to, ja som ich aspoň hneď vylúčil vďaka ich "úprimnosti" a "príjemnosti". neviem si predstaviť ako tam môže niekto chodiť do servisu (teda ak majú takých servisákov ako predajcov)... Konkrétne: BA TopAuto...