Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X5 4.4i

Tomáš Zajíček
Diskuze (29)

Občas se povede otestovat některou novinku velmi brzy. Tentokrát se nám podařilo krátce seznámit s významnou novinku z "chovu" BMW a to se SUV (Sport Utility Vehicle) modelem X5, pro který si u BMW vymysleli "novou" kategorii tzv. SAV (Sport Activity Vehicle). Toto označení by mělo více akcentovat zaměření X5 na sportovní vyžití a dynamiku než nepřekonatelné terénní vlastnosti.

Jak se již v poslední době stalo zvykem, každá větší automobilka, která se chce udržet na špici, musí investovat do vývoje a výroby terénního modelu. A to nehledě na to, zda půjde o skutečný "terénní" vůz, nebo o automobil, který má spíše ambice takto jen vypadat, popřípadě mít schopnost překonat lehčí terén.

BMW X5 je totiž spíše automobilem pro rychlé, bezpečné a komfortní cestování než "tvrďákem" do terénu. Tomu napovídají i standardně použité široké pneumatiky Michelin MXV4 rozměru 235/65 R17 s označením Energy a velmi jemným vzorkem, které by s odvodem bahna v terénu měly jistě nemalé problémy. Také podvozek s nezávislým zavěšením všech kol, samonosná karoserie či nepřítomnost redukce, předurčuje X5 do role velmi rychlého "vyššího" vozu na dálnice... Je to však chyba? Je známo, že většina terénních vozů vybavených žebřinovým rámem, tuhými nápravami a redukcí tyto výhody využijí jen v minimu případů, někdy vůbec. Navíc podvozek s tuhými nápravami je při jízdě na běžných silnicích nepohodlný a jízdní vlastnosti se s X5 také těžko dají srovnávat.

Testovaný model byl osazen zážehovým osmiválcem o objemu 4,4 litru, který je navíc vybaven proměnným časováním ventilů VANOS, které zajišťuje ideální průběh točivého momentu a snižuje emisní hodnoty (X5 splňuje normy EU3 i velmi přísné emisní hodnoty pro stát Kalifornie). Nejvyšší výkon tohoto motoru je slušných 210 kW (286 k), které dosahuje při 5400 ot/min. Ještě důležitější je však u modelu s automatickou převodovkou hodnota nejvyššího točivého momentu, který se zastaví na úctyhodné hodnotě při 3600 ot/min. Motor s těmito parametry si s těžkým X5 dokáže přímo pohrávat a přestože je osazen automatickou (pětistupňovou) převodovkou, dá sejezdit i hodně rychle.

Zrychlení z křižovatky, po naskočení zelené, je opravdu obdivuhodné. Je to pravý opak některých starších povětšinou dieselových off-roadů, které bývají spíše překážkou v plynulosti provozu. Bohužel však výkonu motoru plně odpovídá spotřeba paliva (cca 12 l/100 km). Naštěstí je bohatě dimenzována palivová nádrž, takže dojezd na jedno natankování je dostatečný. Ani při "běžné" jízdě se o mnoho níž nedostanete. Jezdit s tímto vozem pod 13 litrů nebude snadné. Ovšem vzhledem k ceně testovaného vozu, která se pohybuje okolo tří (!) milionů korun, je cena za benzín poměrně malou položkou v celkových nákladech. Zvuk motoru se těžko popisuje, ale naladění výfuků u X5 připomíná spíše supersport M5. Žádné ševelení, ale dravý zvuk. Ten však při častějším vytáčení motoru poměrně dost proniká i do interiéru, což by nemuselo každému vyhovovat...

Pětistupňová automatická převodovka s funkcí manuálního řazení Steptronic téměř ideálně spolupracuje se silným motorem. Bohužel řazení v manuálním režimu příliš nepřipomíná klasické řazení u manuální převodovky. Pokud totiž manuálně pohybem páky (vpřed či vzad) zvolíte jiný rychlostní stupeň, elektronika převodovky v některých případech jakoby "přemýšlí" zda přeřadit (a někdy to vůbec neudělá). Přitom je jasné, že například k přetočení motoru by v té chvíli nemohlo dojít.

Pokud se mluví o BMW musí se mluvit i o podvozku. Zde měli konstruktéři BMW těžký úkol skloubit vlastnosti podvozku pro jízdu až přes 200 km/h a zároveň se schopností překonat středně těžký terén. Rychlá jízda po kvalitní silnici podvozku evidentně svědčí. Náklony v zatáčkách jsou sice větší než u BMW trojkové či pětkové řady, ale pořád jde o náklon velmi malý. Trakce je samozřejmě výborná díky stálému pohonu všech kol, kdy je rozděleno 62 % točivého momentu na zadní kola a zbytek na přední.

Bohužel terénní schopnosti nebylo možné s tímto vozem otestovat - snad později. Za zmínku však stojí alespoň systém HDC (Hill Descent Control), který po zapnutí samočinně udržuje maximální rychlost jízdy na 5 km/h. Využití této funkce je jasné, pokud se v terénu dostanete k prudkému klesání, kde by hrozilo nekontrolované rozjetí vozu, aktivuje se tento systém tlačítkem na přístrojové desce.

Zavazadlový prostor o objemu 465 litrů (1550 při sklopených sedadlech) plně vyhovuje běžným potřebám. Páté dveře jsou rozděleny na dvě části. Spodní se odklápí dolů a horní pochopitelně nahoru. Ovšem nic zajímavého na tomto uspořádání neshledávám. Klasické jednodílné dveře jsou určitě praktičtější. Výhodné je, že se podařilo plnohodnotné náhradní kolo umístit pod zavazadlový prostor, takže nehyzdí elegantní zadní část vozu.

Interiér je kvalitně zpracován, veškeré použité materiály jsou špičkové kvality odpovídající prestiži značky. Zdá se, že kvalita zpracování interiéru předstihuje i konkurenční Mercedes M. Ovládání vozu je velmi snadné, a zvládla by to i jemná ženská ručka. Další uznání zaslouží prostornost X5, jak v oblasti ramen, tak v podélném směru. Na zadních sedadlech je pro nohy cestujících opravdu hodně místa.

Výbava vozu je samozřejmě i vzhledem k ceně velmi bohatá, přesto se najde ještě řada prvků výbavy o které je možné toto BMW vylepšit. Nutno však podotknout, že některé prvky příplatkové výbavy jsou k mání přímo za astronomický příplatek.

Vypadá to, že u BMW nenechali nic náhodě a model X5 prestiž značky asi jen vylepší. Škoda jen, že vzhledem k vysoké pořizovací ceně jej na našich silnicích často nepotkáme.

Tomáš Zajíček
Diskuze (29)
Cena základní sestavy 2 532 500 Kč
Výbava základní sestavy 10x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, HDC, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, dálk. ovládaný centrální zámek, el.výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio BMW, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, multifunkční volant, dřevěné obložení palubní desky, rádio Business RDS, kola z lehkých slitin, pětistupňová automatická převodovka s funkcí Steptronic Kč
Cena testované sestavy 3 034 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+30.100,-), kožená sedadla (+89.500,-), navigační systém s TV (+169.400,-), vyhřívání předních sedadel (+16.700,-), el. ovl. předních sedadel (+78.200,-), PDC - Park Distance Control (31.800,-), Xenon. světla vč. ostřikovačů (+ 36.300,-), střešní okno (+50.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 3600 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.8 / 11.1 / 13.9
Emise CO2: 335
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1550
Objem nádrže (l): 235
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2095 / 555
Rozměr pneu: 235
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1872
c) výška (mm): 1707
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 1. 2024 22:01
Re: A zase ty chyby...
Ok.

Beru na vědomí a považuji toto téma dnes za vyčerpané. :-)
Avatar - Mokrous
15. 1. 2024 21:43
Re: A zase ty chyby...
Prostě to tak vyznělo, jako rytí. Já podrážděnej nejsem, jen mne unavují diskuze tohoto typu, kde ať napíšu, co napíšu, vždycky se ozve nějaká potrefená a najde si něco, do čeho se trefí. A ještě to překroutí.
A mám trošku alergii na syndrom Mikesus.
Já řeknu deset a protistrana řekne že tvrdím, že pět.
Já řeknu Insignia a protistrana řekne, že sem furt tahám Passat.
Tak řeknu Tarraco a protistrana řekne, ať jdu s tím Passatem do pr.ele. No a pak po chvíli pošlu protistranu stejným směrem i já a zařadím ji do schránky "no more".

A zcela logicky mluvím o svém autě, protože s ním jezdím a vím jak funguje. To je celý. Až ho vyměním, budu zase mluvit o tom dalším. Občas vzpomenu i na ta předchozí. Nebudu si přece cucat z prstu pohádky ovčí babičky o jiných autech, který jsem neřídil, ale Fanda v knajpě říkal, že to je šrot.
15. 1. 2024 20:42
Re: A zase ty chyby...
Jsi zbytečně podrážděný, napsal jsem, že jsi dobře vybral své auto a ty to považuješ za kopání do tvé garáže a vysmívání čím jezdíš. Ne, není to tak.

Smím snad, a to velmi slušně a ano s lehkou ironií, zmínit, že tvé auto bývá až příliš často - možná třeba jen v mých očích - předmětem tvých příspěvků.

Na mě se nezlob, vím, kdo tě dnes rozdráždil, já to nebyl, tak nevidím důvod, proč bych to měl přeneseně odnášet.
Avatar - Mokrous
15. 1. 2024 20:22
Re: A zase ty chyby...
Já se do ničeho nezamotávám. Platí vše vyřčené. Pokud to nechápeš, je to jen tvůj problém. Mě už to je jedno.

A nezapomeň si kopnout do mé garáže. To je taky jen tvůj problém. Mě to totiž nevadí. Já vybírám především racionálně a ne přes emoce.
A přesto nemám potřebu se druhým vysmívat za to čím jezdí. Můžou totiž jezdit v čem chtějí.
Jeden by si řekl, že máš na dvorku nejmíň 2 rozdělaný X5 první generace, když tě to tak irituje.
15. 1. 2024 19:53
Re: A zase ty chyby...
Ono to ani líp říct nejde. Čím víc se snažíš porovnávat neporovnatelné, tím víc se do toho zamotáváš a marně hledáš pochopení. Jednou to navlíkneš na dynamiku, prostor a spotřebu, podruhé na desetinovou cenu, potřetí na jízdní vlastnosti, počtvrté na to, jaký šrot je BMW V8 N62, popáté že za to šlo koupit 20 bytů, pošesté do toho zamícháš výplaty a věci ze spotřebního koše.....a nikdo to ne a ne pochopit.

.....přitom můžeš zůstat klidný, všichni zde už dávno víme, že auto jsi si vybral nejlépe.