Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Spark (Matiz): naše první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (18)
"Dobrý den, vítám vás na prezentaci nového Chevroletu Matiz, ehm, vlastně promiňte Chevroletu Spark." Přesně tak začala dvoudenní poznávací túra ve střední Itálii. Ačkoli jsme putovali ve stopách svatého Františka z Asissi, cílem byla cesta samotná...

Chevrolet hlásí v Evropě úspěšný rok 2004

Tentokrát jsme se vydali na cesty za novým malým Chevroletem, který se v západní Evropě bude prodávat pod jménem Matiz, ale ve střední a východní Evropě (včetně České republiky) ponese nové jméno Spark. Dvojí změna jména (Daewoo=>Chevrolet a Matiz=>Spark) asi není nic příjemného pro marketingové stratégy evropského General Motors. Nové jméno si vyžádala souběžná výroba Daewoo Matiz v Rumunsku, kterou GM nemá pod svými křídly. Riziko záměny jmen modelů GM s konkurencí nechtěla světová jednička na trhu s automobily podstoupit.

Na rozdíl od ostatních evropských brandů GM, jsou prodejní čísla lidové značky z posledních období nadmíru pozitivní. Meziročně vzrostl prodej Chevroletu v Evropě o 43,7 %, ačkoli celkové registrace dle statistiky ACEA v Evropě rostly jen dvouprocentním tempem. Největším trhem zůstává Itálie (přes meziroční pokles se tam v roce 2004 prodalo 30 tisíc Chevroletů a Daewoo), následují automobilové trhy Španělska (29.495 ks), Velké Britanie (17.590 ks), Německa (16.450 ks), Maďarska (14.590 ks) a Polska (10.370 ks). Razantní nástup se odehrál na nových trzích značky, v Turecku (meziročně prakticky z nuly na 9.799 ks) a na Ukrajině (8.965 ks).

V České republice zaznamenalo Daewoo a Chevy padesátiprocentní nárůst, když loni prodali 2.511 vozů.

Nejprodávanějším modelem Chevroletu v Evropě zůstává Kalos (82 tisíc vozů) následován Matizem (58 tisíc vozů), což je vzhledem k létům na trhu výborný výsledek tohoto miniauta. Jednoduchá konstrukce prvního Matize vyhovovala mnoha zákazníkům ačkoli od uvedení na trh letos uplyne 7 let! Úspěchy slaví současný Matiz na rozvinutých trzích mj. v Itálii (v roce 2004 prodáno 21.600 vozů!), Velké Britanii (6.370 vozů) nebo Německu (5.060 vozů) a tak bychom mohli dále pokračovat. Poněkud delší úvod uzavřeme konstatováním, že high-tech prvky nebyly a ani nebudou tím, co zákazníky v nejmenšímu Chevroletu přitahuje a potvrzuje to také nový Spark.

Spark poprvé: Chevrolet pro ženy

Chevrolet v tiskových materiálech ke Sparku uvádí: „…značnou část jeho řidičů tvoří ženy, v Evropě asi 66 procent. Spark se hodí pro odvoz dětí do školy, vmáčkne se do každé skuliny na parkovišti u nákupního centra nebo před multikinem.“

Ve výpravě mezi novináři z České a Slovenské republiky byla jediná žena a s vozem jsme jezdili převážně mimo město, takže je dost dobře možné, že jako muži toužící po svižné jízdě na dálnici i v serpentinách, nejsme těmi pravými hodnotiteli nového Chevroletu...

Spark podruhé: tři nebo čtyři válce

Chevrolet se ani napodruhé výrazně neodchýlil od osvědčené dvojice maloobjemových zážehových motorů. Pod kapotou základního Sparku se nachází tříválec 0,8 l o výkonu 38 kW při 6000 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 71,5 při 4400 ot./min. Silnější litrový čtyřválec se chlubí 49 kW při 5400 ot./min a 91 Nm při 4200 ot./min. Vylepšení tříválce v podobě zavedení hliníkových vahadel ventilů s ložiskovými rolnami se podle údajů výrobce odrazilo na snížení třecích ztrát v motoru, což uživatel pozná na nižší spotřebě.Kombinovaná hodnota se dle výrobce snížila ze 6,1 l/100 km na 5,2 l/100 km. Na této změně se podílí také lepší aerodynamika (cx nyní 0,342, dříve 0,399), změna stálého převodu a snížení ztrát v sacím a výfukovém potrubí. Litrový motor dosahuje průměrné spotřeby 5,6 l/100 km což je o 0,8 l/100 km méně než dříve, ale stále o celý litr více než udávaná kombinovaná spotřeba nových trojčat z Kolína. To ovšem srovnáváme korejský dvouventilový čtyřválec SOHC se čtyřventilovým tříválcem Toyoty…V tomto směru bude jarní přímé srovnání těchto koncepcí velmi zajímavé.

My jsme se Sparkem absolvovali asi stovku kilometrů mimo města a několik kilometrů v Asissi, Perugii a několika italských vesničkách. Typické velkoměsto formátu Říma nebo Paříže by bylo asi opravdovější zkouškou pro tuto nákupní tašku. Litrový motor našeho Sparku se přes dvouventilovou techniku poměrně neochotně probouzel až kolem 4000 ot./min, za přítomnosti hluku, jehož úroveň je blízká všem maloobjemovým jednotkám při plném zatížení. To je režim, který ve Sparku budete provozovat právě tehdy, když se budete chtít držet výrobcem udávané hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,1 s. Řidičky se podle našeho názoru spokojí s nejvýše 4000 ot./min, protože v nízkých a středních otáčkách není motor tolik hlučný, ale přitom poskytuje dostatek síly pro příměstské a městské jízdy.

Mimo město je potřeba přivyknout na defenzivní chování za volantem, riskantní předjížděcí manévry by se totiž snadno mohly nezkušenému řidiči stát osudné. To ale není kritika na účet Chevroletu, to je jen konstatování skutečnosti platící pro všechna mini auta (srovnání údajů konkurentů v této třídě je v podrobném představení vozidel Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo). Údaje zrychlení a nejvyšší rychlosti Chevroletu s litrovým motorem odpovídají podstatně technicky vyspělejší konkurenci, čas 18,2 sekundy pro zrychlení na 100 km/h se Sparkem 0,8 l odpovídá hodnotě nejlevnější Škody Fabia.

Spark potřetí: pět dveří …

Dnes již klasická karosérie od Giugiara prodělala změny, které přinesly rafinovanější křivky, což odpovídá marketingovému záměru „být autem pro ženy“. Kabát je rozhodně tím nejdůležitějším trumfem Sparku. Nápadité tvary dostaly přední světlomety, vzadu jsou hodnotně působící kruhové svítilny imitující záři LED. Do nárazníku vpředu jsou vytesány kruhové otvory pro mlhovky, stejná technika byla použita při zakomponování zpětného světla a zadní mlhovky do nárazníku vzadu. Jednoduchou boční siluetu rozvinuli korejští designéři nonšalantní črtou tvořící spodní linii oken.

Detailista si všimne jednoduché barevné úpravy lakovaných nárazníků, které nemají tak hluboký lesk jako zbytek karosérie. Zde se zkrátka šetřilo, ačkoli starší Matiz má na náraznících lak plnohodnotný. Kuriozitou jsou poněkud subtilně působící příplatkové střešní nosiče lakované stříbrnou metalízou.

Na závěr dvoudenní cesty se Sparkem jsme narazili také na nízkonákladovou verzi s nelakovanými nárazníky, které podle našeho vkusu vůbec neuráží důstojnost majitele a dokonce i v „základní“ bílé barvě bychom ve Sparku našli zalíbení.

Spark počtvrté: … a také pět míst?

Otypovat 1495 mm široký automobil jako pětimístný vyžaduje notnou dávku optimismu, nicméně děje se tak. Před třemi lety jsme stejně širokému Matizu vzadu uvnitř naměřili 1280 mm šířky v oblasti loktů, což je hodnota, která nebude příliš vzdálená od stejné dimenze ve Sparku. Dobrou zprávou je snad jen možnost nouzově přepravit čtyři řidičovy přátele ve chvíli, kdy se již společnost skvěle baví a policisté kontrolují počty pasažérů v podezřelých automobilech. Běžné cestování v pěti je nereálné, průměrně vzrostlá čtveřice se do Sparku vejde, ale příruční zavazadla mohou mít jen dva z nich (základní objem kufru 170 l).

V době uvedení Matize (1998) byl podélný prostor v 3,5 m dlouhém voze malý zázrak, dnes jde o standard více či méně odpovídající konkurenci.

Přístrojová deska doznala zásadních změn, štít se třemi přístroji se přesunul doprostřed, modrému podbarvení alternují další dva odstíny (zelený nebo oranžový), korespondující s barvou exteriéru.

Variabilita interiéru splňuje běžná očekávání u obdobného vozu. Dělené sedáky se sklápí samostatně před tím, než začnete manipulovat s děleným opěradlem, v extrémním případě vzniká až 845 l pro zavazadla.

Spark popáté: jízda-raději do města než ven z města

Miniautomobily nejsou určeny na dlouhé cesty. Přesvědčila nás o tom několikrát Panda i Picanto. Litrový Matiz s překvapivou bravurou zvládal cestovní rychlosti v okolí českých dálničních limitů, i když pro rozjezd na cestovní rychlost si vyhraďte delší čas. Jízda po nevalných italských silničkách menšího významu byla testovacím okruhem pro zcela novou zadní nápravu Sparku, která vozu subjektivně dodala na jistotě při průjezdech zatáčkami. Odpružení je naladěno komfortně, ale odfiltrování příčných nerovností je přetrvávající problém nejen Sparku. Řízení má velký rejd, který zapadá do image městského vozu. Brzdy působí při běžné jízdě uspokojivě, při panickém brzdění se dostavuje značný neklid v chování vozu i v mysli řidiče.

Spark pošesté: jako jiskra jasná…

Spark se stane velkou novinkou Chevroletu na letošní léto. Národní premiéra je naplánována na červnový brněnský autosalon, kde budou známy také podrobnější specifikace. Nová konkurence z Kolína nasadí zřejmě laťku výbavy vysoko, a tak nic významnějšího o výbavě Sparku pro český trh jsme se zatím nedozvěděli. Cena taktéž nebyla stanovena, ale předpokládáme, že se nebude příliš odchylovat od zavedené hladiny Matize, zejména když se větší Kalos v oficiálních cenících již nyní prodává za 209.900,-Kč.

Cena bude zase jedním z rozhodujících faktorů, ale vzhledem k popularitě „matýzků“ nebude ženštější Spark dlouho čekat na své zákaznice.

Ondřej Láník
Diskuze (18)