TEST Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4x4 – Japoncovo dvojče
Skupina PSA, která sdružuje značky Peugeot a Citroën, nemá vlastní pohon 4x4. Přitom si ale nemůže dovolit existovat bez nějakého toho SUV, a tak Francouzi zvolili nejjednodušší možnou cestu: spojit se s nějakou jinou automobilkou. Volba padla na japonské Mitsubishi a v první fázi na jeho model Outlander, ze kterého se stal C-Crosser. Dnešní trh ale žádá i menší SUV, a tak se model ASX přeměnil na Citroën C4 Aircross.
S hatchbackem C4 tento vůz samozřejmě nemá nic společného. Nicméně ASX je v jádru dobrým autem, a tak na tom jeho klon nemůže být o moc hůř. Naopak třeba šířce nabídky Francouzi pomohli, ke dvěma motorům (benzinový 1,6/86 kW a dieselový 1,8 HDi/110 kW) přidali vlastní turbodiesel 1,6 HDi o výkonu 84 kW. Právě ten jsme zvolili k testu.
Designově se Citroën rozhodně nedržel při zemi. Maska chladiče je podobná té na C-Crosseru, diody denního svícení v expresivně tvarovaném nárazníku se zase inspirují u stylového DS3. Zádi nechybí extravagance, například v podobě „plovoucího“ zadního sloupku nebo světel ve tvaru obráceného písmene L.
suv citroen testy |
Jestli něco zasloužilo zlepšení, tak je to design interiéru. Na jeho přepracování ale nejspíš nezbyly prostředky, protože C4 Aircross přebírá kabinu Mitsubishi jen s výměnou loga na volantu. Zájemci o Citroën se proto musí spokojit se strohým designem, levnějšími materiály a celkově jednoduchým pojetím. Opravdových nedostatků je ale jenom pár: například klimatizace s nastavitelnou teplotou buď intenzivně chladí, nebo topí – vlažného vzduchu se nedočkáte.
Na druhou stranu příbuznost s podstatně větším modelem Mitsubishi Outlander má pozitivní vliv na architekturu interiéru. Kabina je širší, než bývá u podobně velkých SUV zvykem – šířka 147 cm se dokonce blíží klasickým zástupcům střední třídy. Kromě toho interiér působí vzdušně, takže jedinou nevýhodou se stává střídmější zavazadlový prostor s vysoko položenou podlahou.
suv citroen testy |
Kromě designu se C4 Aircross od ASX odlišuje také jedním z nabízených motorů. Vedle povedeného 1,8 HDi (u Mitsubishi 1,8 DI-D) o výkonu 110 kW stojí osvědčený 1,6 HDi/84 kW známý z většiny modelů Citroënu. Pro jeho volbu najdeme hned několik důvodů: může, ale nemusí mít pohon všech kol, ve verzi 4x4 je o citelných 60 tisíc korun levnější, podle oficiálních údajů dosahuje o 12 % nižší spotřeby nafty a dokonce má stejně rychlou akceleraci z 0 na 100 km/h.
Ve skutečnosti ale šestnáctistovka neodsouvá vrcholný motor do role zbytečného luxusu. Jak ukázal nedávný test Škody Yeti GreenLine, turbodiesel takové kubatury je v karoserii SUV rozumným základem. Platí to i u kompaktního Citroënu, ve kterém motor 1,6 HDi pracuje suverénně, ovšem jen s uspokojivou dynamikou.
suv citroen testy |
I v karoserii SUV dokáže francouzská šestnáctistovka prodat svoji hlavní přednost: relativně tichý a kultivovaný chod. Ještě pár set otáček nad volnoběhem sice motor příliš elánu nemá, kolem 1500 min-1 ale plynule ožívá. K běžné jízdě stačí pásmo okolo dvou tisíc otáček, současně ale 1,6 HDi nabízí dnes stále vzácnější gradaci výkonu, která pomůže například při předjíždění.
Relativně malý motor si ale v relativně velkém autě odpočne málokdy. Nasvědčuje tomu alespoň spotřeba při ustálených rychlostech: ve 100 km/h motor točí 2000 min-1 a spaluje 6,2 l/100 km, dálničních 130 km/h pak znamená 2600 min-1 a 7,7 l/100 km. To je v ostrém kontrastu s městským provozem, kde naopak Citroënu stačí kolem šesti litrů nafty na 100 km.
Prostřední z nabízených motorů se proto předvádí jako zajímavý kompromis: svým výkonem i spotřebou paliva v různých jízdních režimech nejvíc sedí do příměstského provozu, zároveň ale na rozdíl od benzinové šestnáctistovky umožňuje připlatit za pohon všech kol.
suv citroen testy |
Citroën zasáhl i do naladění podvozku, který je oproti Mitsubishi měkčí. Ztratil sice něco z obratnosti, ale zároveň si snaží rozumět s 18palcovými koly. Vysloveně komfortní svezení to není, hlavně krátké příčné nerovnosti dávají podvozku zabrat, posádka je ovšem docela úspěšně ušetřena natřásání.
Co se týká ovladatelnosti, resp. celkového dojmu z jízdy, tam C4 Aircross boduje snad ze všech disciplín nejvíce. Dokáže naplno využít výhody vůči velikosti karoserie relativně velkého rozvoru i rozchodu kol, takže působí dospěleji než zbytek konkurence (Nissan Qashqai, Opel Mokka, Škoda Yeti).
Citroën C4 Aircross - srovnání s konkurencí | |||
Model | Citroën C4 Aircross | Nissan Qashqai | Škoda Yeti |
Motor | 1,6 HDi 4x4 | 1,6 dCi 4x4 | 2,0 TDI 4x4 |
Základní parametry | 84 kW | 96 kW | 81 kW |
Výbava | Exclusive | Tekna | Trumf Ambition |
Základní cena [Kč] | 589.900,- | 617.200,- | 534.900,- |
Bluetooth | S | S | 7.100,- |
El. sklopná zrcátka | S | S | 1.900,- |
El. stahování oken P+Z | S | S | 5.100,- |
Klimatizace automatická | S | S | S |
Litá kola | R18 | R18 | R17 |
Metalický lak | 14.600,- | 13.500,- | S |
Parkovací senzory | S | + 4 kamery | S |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio CD/MP3/USB | S | S | 2.600,- |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívání P sedadel | 6.900,- | - | S |
Xenonové světlomety | S | S | 27.000,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 611.400,- | 630.700,- | 578.600,- |
Ačkoliv Citroën C4 Aircross nepatří k nejlepším SUV na trhu, určitě zaujme designem exteriéru a cenou, která z něj činí jedno z nejdostupnějších SUV s pohonem všech kol. Velkým kladem je využití vnitřního prostoru a dojem jízdy v dospělém autě. Na druhé straně stojí provedení interiéru, na evropské poměry příliš jednoduché, a vyšší spotřeba základního dieselového motoru při zátěži. Kdo chce jezdit delší trasy, neměl by váhat nad volbou vrcholného agregátu 1,8 HDi.
suv citroen testy |
První cena vozu | 439.900 Kč (1,6/86 kW Attraction) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 499.900 Kč (1,6 HDi/84 kW Tendance) |
Základní cena testovaného vozu | 589.900 Kč (1,6 HDi 4x4/84 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 611.400 Kč (1,6 HDi 4x4/84 kW Exclusive) |
Plusy
- Poměr cena/výbava
- Výrazný nezaměnitelný design karoserie
- Prostorný interiér
- Odhlučnění motoru
- Velký objem palivové nádrže
Minusy
- Spotřeba paliva při velké zátěži a vyšších rychlostech
- Strohý a levně působící interiér
- Nepřesné řazení, dlouhá řadicí páka
- Nevýrazné boční vedení sedadel