TEST Citroën DS3 Racing - Pálivý citrónek
DS3 Racing vypadá tak ostře, až jsem z toho byl sám překvapený. Oranžová střecha, černooranžová kola, polepy na bocích, opravdový karbon. A ten karbon je všude! Zvenku i zevnitř, urozeným materiálem se tady nešetřilo a výsledek je opravdu skvělý. Snad proto chce továrna asi ušetřit chodce od úplného ukroucení hlav – výroba je limitována dvěma tisícovkami ročně.
Na rozdíl od předchozích pokusů automobilky Citroën to ale není jen o designu. Ještě si pamatuji na test nešťastné C4 by Loeb, která si to od nás pěkně slízla. Přitom to nebylo špatné auto, jen jaksi neslo naprosto nemístný název. Mimochodem, jeho cena byla v podstatě totožná s DS3 1,6 THP o výkonu 155 koní, která se nám naopak v testu docela líbila. Kdo tehdy C4 koupil, asi hořce zaplakal.
Racing!
Kombinace oranžové s černou (a karbonem, který je i na volantu) pokračuje i v interiéru, ze kterého se najednou stává jeden z nejstylovějších kokpitů v jakém jsem za poslední roky seděl. Skořepiny doslova vybízejí k usednutí, palubka vypadá na pohled báječně a skoro tříramenný, tlustý volant jakoby magicky přitahoval mé dlaně.
citroen testy malevozy | Má to ale i stinnou stránku. Při hledání pozice za volantem pořád dokola přenastavuji sloupek řízení, šoupu sedadlem dopředu a dozadu...vše marné. DS3 Racing jede ve stylu „dlouhé ruce, krátké nohy“, takže pokud chce řidič průměrného vzrůstu držet volant tak, jak se má, nohy už jsou pokrčené více, než by bylo příjemné. Výška zadku nad podlahou přitom není rozhodně špatná, asi by to šlo i níž, ale zásadní problém jsem s tím neměl.
Trochu svérázná pozice za volantem by nevadila, pokud by to byl jediný kompromis, který na vás uvnitř čeká. Tak to ale není. Fešné skořepiny, slibující sportovní boční vedení, jsou totiž stejného ražení jako klasická sedadla z DS3 – výrazné bočnice jsou spíše pro parádu, nemají v sobě totiž žádnou pevnou výztuhu. A tak sedadla podrží tělo přesně tak jako v normální DS3: jen o málo lépe než průměrně.
Při bližším průzkumu vyplouvá na povrch trochu problematické zpracování některých částí interiéru, občas se dokonce zavrzalo. Vzhledem k ceně to je docela nepříjemná piha na kráse. Zmatený počítač, neustále po celý týden hlásící nízkou hladinu oleje (i když jí v Citroënu předtím dolili), taky dojem zrovna nezlepšil.
Zatáčky? Konečně!
Už běžná DS3 byla v zatáčkách příjemným společníkem, což teprve Racing s podvozkem upraveným pro náročné řidiče. Rozchod kol byl rozšířen o 30 mm, jinak nastavené jsou tlumiče, pružiny jsou tužší a celé auto sedí o 15 milimetrů blíže asfaltu. Inženýři zapracovali i na nastavení posilovače, zde si ale mohli dát trochu více záležet. Řízení je totiž zbytečně přeposilované; sedím v nejsportovnějším Citroënu posledních let a v řízení chybí potřebný cit. Při rychlejší jízdě se situace trochu zlepšuje, řízení ale zůstává poněkud odtažité a bez jiskry.
citroen testy malevozy |
Výhodou je, že se s vámi propadlé kanály a vyjeté koleje o volant moc nepřetahují, pro lepší přenos síly ke kolům by však auto potřebovalo mechanický samosvor. Takhle na mokru přes odlehčené vnitřní kolo síla motoru hodně ráda utíká. V praxi to je tedy tak, že podvozek na dobrém asfaltu pěkně drží, limity auta jsou sice daleko, vy se je ale snažíte spíše odhadovat. Pokud vám bude auto říkat pane a najezdíte s ním pár tisíc kilometrů, nejspíš se mu pod kůži dostanete a dokážete mu porozumět. Nám se to ale během testu nepovedlo.
Zatáčkou auto prolétne rychle, řidič ale neví, zda do limitu zbývá 5 nebo 15 procent. Například v Cliu RS tohle zaručeně po čase poznáte. Problémem může být i trefení optimální trajektorie v rychlém sledu zatáček – podvozek je o krok až dva před řízením, což se na limitu ukazuje jako potíž. Mít alespoň o chloupek lepší nastavení, mohl si DS3 Racing vyšlápnout i na výborné Miníky. Naladění auta je totiž opravdu zábavné, zvládá vše od čisté stopy s jen malým náznakem nedotáčivosti až po přetáčivé smýkání zadku po ubrání plynu. Mimochodem, stabilizaci jde naštěstí úplně vypnout.
Na horším povrchu má podvozek tendenci rozdávat rány a občas si na nerovnostech i trochu poskočí. Zkrutná příčka jde naladit i lépe. České okresky by mohly být pro DS3 Racing docela příjemným prostředím. Škoda, že pedály jsou rozloženy tak, že se pata-špička stává obtížnou, ne-li nemožnou, kratochvílí. Přitom by se díky dobré reakci motoru v pásmu nad třemi tisíci dalo s Citroënem docela vyřádit.
citroen testy malevozy | Řazení je opravdu kvalitní, lehce delší dráhy šestikvaltu jsou bohatě kompenzovány přesným chodem bez umělého odporu v mezipoloze. Zvláštní. Slušný manuál u Citroënu? Časy se prostě mění. Brzdy mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvykat a tím pádem dostává trochu na frak i jejich dávkovatelnost, účinek je však naprosto nekompromisní. Díky nízké hmotnosti máte pocit, že přední čtyřpístky zakusující se do kotoučů o průměru 323 mm vlastně ani nemají tolik práce; utavit je na běžné silnici je v podstatě nemožné.
Motor: ano, ale...
Pod kapotou je přeplňovaná šestnáctistovka THP o výkonu 207 koní. Točivý moment 275 Nm dostupný od dvou do čtyř a půl tisíc je zárukou plynulého zátahu, což ale není u sportovního hot-hatche to hlavní. Hlavní je totiž špička nebo alespoň gradace dynamiky se vzrůstajícími otáčkami. V autě jako je tohle prostě musí být zábava vytáčet motor až k červenému poli a poslouchat ten rambajz, který přitom vyvádí. Že hot-hatch musí být zároveň i rychlý? No samozřejmě, ale má to být zejména díky podvozku.
Smiřme se s tím, že dnes to na stovku pod sedm zvládnou i třeba naftové kombíky. Hot-hatch by s nimi měl na rovince alespoň zhruba držet krok, ale pak v zatáčce ukázat, kdo že tady má opravdové sportovní auto. Pro DS3 Racing tohle platí bezezbytku; podvozek je opravdu jistý a motor má dostatek síly. Je tu ale jiná potíž. Ono vás jeho vytáčení vlastně ani moc bavit nebude.
U Citroënu se totiž evidentně honili za číslíčky a zapomněli na to hlavní; na charakter. Motor nad dvěma tisíci začíná pozvolna zabírat, kolem tří a čtyř tisíc projedete na vlně točivého momentu a když v pěti tisících pořád jaksi nepřichází žádná gradace, co by stála za řeč, není důvod proč nepřeřadit. Otáčky spadnou kousek nad tři tisíce a můžete se znova marně pokoušet o nalezení radosti ze spolupráce s výkonným čtyřválcem. Tentokráte vydržím až do červeného pole, začínajícího kousek za šesti tisíci, žádnou radost z toho ale stejně nemám.
citroen testy malevozy |
Auto poslušně pádí vpřed, ručička červeně zvýrazněného rychloměru ukazuje k digitálnímu palivoměru, řidič se ale stále cítí být o něco ošizen. Špička se prostě nedostaví a místo gradace tu máme elektromotorově plynulý zátah.
S lehce rozpačitým dojmem z motoru bezpochyby souvisí i jeho zvuk. DS3 Racing zní totiž daleko lépe zvenku nežli zevnitř. Motor samotný má naprosto nijaký zvuk a dunění výfuku není při kalupu po okreskách uvnitř slyšet. Zase jedno z aut, které si lépe vychutnáte, až když z něj vystoupíte a půjčíte jej kolegovi. Škoda.
Zvuk je zklamáním, oproti Cooperu S a jeho zlověstným odplivnutím do výfuku je DS3 Racing zbytečně umírněný a politicky korektní. Žádné práskání, žádné libozvučné symfonie – od černooranžové bestie jsme čekali rozhodně něco víc. Proč někdo DS3 Racingu na poslední chvíli obrousil hrany? To je jako dát švadleně tlustou, tupou jehlu, aby se náhodou nepíchla do prstu.
Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje kolem osmi litrů Naturalu, jakmile ale vjedete do města nebo občas předjedete pomalejší auto, počítejte s alespoň deseti litry. Při hrátkách na okresce se spotřeba posune na nějakých šestnáct litrů, což není zase tak moc. Na to jak to auto vypadá.
Vyúčtování
Kolik za něj? Citroën si za DS3 Racing v době psaní testu nechal zaplatit 779.900,- Kč, což je podle mě hrozně moc. I exkluzivní a extrémně návykové Mini JCW je o více než 30 tisíc levnější, Clio RS stojí 555 tisíc a za výbornou DS3 se 155koňovou šestnáctistovkou zaplatíte sympatických 487 tisíc. Ten skok je propastný a podle našeho názoru to za ty peníze prostě nestojí. Ani jako oranžová limitovaná edice ověšená pravým karbonem a cool nápisy.
První cena vozu | 374.900,- Kč (Design, 70 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 779.900,- Kč (DS3 Racing, 152 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 779.900,- Kč (DS3 Racing, 152 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 806.400,- Kč (DS3 Racing, 152 kW) |
Plusy
- Dobré jízdní vlastnosti
- Přesné řazení
- Účinné brzdy
- Výkonný motor
- Image
Minusy
- Pérování hůře absorbující rázy
- Méně komunikativní řízení
- Posaz za volantem
- Dílenské zpracování