Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný

Ondřej Láník
Logan s dieselovým čtyřválcem od Renaultu sice není tím úplně nejlacinějším dieselem na českém trhu, ale poměrem ceny a nabízené hodnoty převyšuje všechny své levné konkurenty.

Dacia Logan si získala respekt mnoha škarohlídů, kteří jí předpovídali krátký život na trzích jako je ten náš. Rumunský „Renault“ zatím slaví úspěchy po celé Evropě, včetně vyspělých trhů jako je ten francouzský a nastoupený trend bude jistě pokračovat jakmile se rozšíří nová vznětová verze. Krátce jsme ji vyzkoušeli, abychom zjistili, jak se pod kapotou Dacie vyjímá třetí od Renaultu převzaté hnací ústrojí.

Malý diesel, velké auto

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Pod kapotou Dacie se nedávno objevil malý vznětový čtyřválec, který je důvěrně známý mnoha majitelům francouzských Renaultů. Z objemu 1461 cm3 získává pro Dacii jen 50 kW při 4000 ot./min a stává se tak neslabším článkem v motorové nabídce Dacie, jenže točivý moment 160 Nm nemá ani zážehová šestnáctistovka. V Loganu dCi je přitom takový moment k dispozici již ve 2000 ot./min. Dynamice jízdy v nízkých rychlostech pomáhají krátce střižené nejnižší převody, akcelerace se zpomaluje zařazením třetího rychlostního stupně a tak stovku zvládá Logan dCi ze všech motorizací nejpomaleji - za 15 sekund.

Projev motoru s přímým vstřikováním common-rail patří k největším překvapením. Uvnitř Dacie spalující naftu je totiž atmosféra srovnatelná se zážehovými motorizacemi, které se nám naopak u Dacií zdají být nadprůměrně hlučné. Celkově jde tedy o slušný výsledek, jaký od superlevného modelu nikdo nečeká. Diesel je velmi dobře odhlučněn i odizolován. S vibrující podlahou nebo třesoucí se řadící pákou se zde zkrátka nesetkáte. Ačkoli během našeho testu již nemrzlo, vyžadovala Dacia několikasekundové žhavení, po kterém následoval pokaždé bezproblémový start.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni V městském provozu je tato motorizace subjektivně podobně živá jako silnější benzinový čtyřválec, jen spotřeba paliva se i ve městě nevydá nad šestilitrovou hranici. Konkrétně naše zkušenost praví, že se s Loganem 1.5 dCi dá cestovat po městě za 5,7 l/100 km, mimo město se při využívání nejvyšších povolených rychlostí (při 130 km/h je na otáčkoměru 3100 ot./min) konzumace nafty nevydá nad pětilitrovou metu, což je vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozu dobrá hodnota. Výrobce udává spotřebu v jízdním režimu mimo město 4,1 l/100 km, ve městě 5,8 l/100 km a kombinaci jen 4,7 l/100 km, což jsou při troše snahy i prakticky dosažitelné hodnoty.

K dobrému dojmu z třetí Dacie, která se dostala k redakčnímu testu, přispěla převodovka s nefrancouzsky přesným řazením, řadící páka přitom vykazovala v cílových pozicích jen minimální vůli.

Levný, ale s komfortní výbavou

Specifický design exteriéru Dacie odrazuje část publika, která se o tento model zajímá nejčastěji proto, že slyšela o nízkých cenách. Krabicovitý styling je na druhou stranu účelný, protože vytváří nadprůměrné objemy zavazadlového prostoru i obyvatelného interiéru.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Další část zklamaných odchází od Dacie po tom, co se usadila v interiéru. Ten má poměrně zastaralou koncepci, použité plasty jsou hrubé, konstrukce středové konzoly není právě ergonomická, protože se směrem dolů od řidiče vzdaluje, jednoduché výplně dveří obsahují jen minimum ovládacích prvků. Kvůli jednodušší manipulaci při montáži a větší odolnosti v provozu jsou dokonce i ovladače elektricky otevíraných oken ve dveřích soustředěny do prostoru mezi sedadly a na středovou konzoli. Spínač vyhřívání zadního skla je umístěn na stejně důležitém místě jako spínač „centrálního zamykání“, které se tak ztrácí. Tlačítko klimatizace je zase velmi nízko na středové konzole, a protože dioda je nevýrazná, není za denního světla vždy zřejmé, zda je klimatizace zapnuta nebo vypnuta.

Konstruktéři se už vůbec nezabývali takovými detaily jako je chod tlačítek na středové konzole nebo na přístrojové desce. Zdánlivě jde o nepodstatné detaily, ale právě ty tvoří celkový dojem, který zůstává laciný i v případě, že zvolíte všechny dostupné komfortní prvky výbavy.

Koupit nebo nekoupit?

Dacia Logan patří k revolučním modelům na evropském trhu. Segment konstrukčně starších, ale přitom záměrně nabízených nových vozů byl dlouhá léta vyhrazen rozvojovým trhům, ale Renault ukázal, že i ve vyspělých zemích je poptávka po levných vozech natolik velká, že se importérům vyplatí model nabídnout.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Relativně komfortní jízdní vlastnosti, dostatečný účinek brzd vyžadující od řidiče vyšší sílu na pedál, nepřesné řízení s velkým převodem i zpracování mnoha detailů (viz např. pohled do zavazadlového prostoru), to vše lze podmínečně omluvit. Pomineme-li estetické hodnoty, které koneckonců každý nemusí hodnotit stejně, máme k Dacii zejména výhrady týkající se oblasti bezpečnosti. Proč právě Renault, tak úspěšný v testech Euro NCAP, upírá levnému modelu například předpínače bezpečnostních pásů, to nám není jasné...

Verdikt přesto zní koupit! Jestliže je toto cesta jak se zbavit 20 a více let starých vozů na českých silnicích, říkáme ano.

Související články:

Dacia Logan: velké auto za malé peníze (jízdní dojmy)

Test: Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími

Test: Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16

První cena vozu199.900,- (1.4i 55 kW, Logan)
První cena vozu s testovanou motorizací270.900,- (1,5 dCi 50 kW, Ambiance)
Základní cena testovaného vozu288.900,- (1,5 dCi 50 kW, Lauréate)
Cena testovaného vozu vč. příplatků346.900,- (1,5 dCi 50 kW, Lauréate)

Plusy:

  • poměr ceny a nabízené hodnoty
  • kultivovaný motor, minimální přenos vibrací do interiéru
  • prostorný interiér i zavazadlový prostor
  • nízká spotřeba paliva
  • tříletá záruka

Minusy

  • absence předepínačů bezpečnostních pásů
  • lacině a zastarale působící interiér
  • nevhodně umístěný ovladač klimatizace

Ondřej Láník
Dacia Logan 1.5 dCi
Cena základní sestavy 288 900 Kč
Výbava základní sestavy nárazníky lakované v barvě vozu, 15“ kola, airbag řidiče, tříbodové bezpečnostní pásy vpředu a vzadu, vpředu výškově nastavitelné, imobilizér, posilovač řízení, palubní počítač, kontrolka nedovřených dveří, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní cirkulace vzduchu, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, zpožďovač vnitřního osvětlení, tónovaná okna, kuřácký set, osvětlení zavazadelníku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadních stranách předních sedadel, držáky nápojů vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 346 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 8.000,-), kola z lehké slitiny (+12.000,-), ABS (+16.000,-), airbag spolujezdce vpředu (+8.000,-), elektricky ovládaná okna v zadních dveřích (+4.000,-), autorádio s CD přehrávačem (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1065 / 535
Rozměr pneu: 185/65 R15
Dacia Logan 1.5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4247
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1466
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano