Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Daewoo Matiz

Tomáš Zajíček Tomáš Zajíček 26. 2. 2000 • 06:26
12
10
Zobrazit náhledy (12)
Daewoo Matiz Daewoo Matiz Daewoo Matiz Daewoo Matiz Daewoo Matiz Daewoo Matiz Daewoo Matiz

Nejprodávanější zahraniční auto v České republice si podle zkušeností dovozce kupují hlavně zákazníci nad 40 let, ale populární začíná být i mezi studenty. 

Daewoo Matiz si v konkurenci malých vozů našel rychle místo nejen kvůli originálnímu designu, ale, jak jsme se přesvědčili, i nečekanými užitnými vlastnostmi.

Jedno z nejlevnějších aut na českém trhu (cena modelu S začíná na 210.900 Kč) dává příslušnost k třídě malých vozů najevo už na první pohled. Dominujícími designérskými prvky jsou výrazné světlomety s čirou optikou na rychle se svažující přídi, dále dosti rozměrné dveře, vyplňující téměř celou boční stěnu a také do důsledku uplatněný systém "v každém rohu kolo". Vcelku působí Matiz dojmem, že je ještě menší než ve skutečnosti. To je ale jen designérský záměr a rozhodně se to nedá říct o interiéru.

Využití obestavěného prostoru je v Matizovi příkladné. Relativně tenké dveře s plastovými výplněmi jsou u této kategorie běžné, stejně jako jednoduchá přístrojová deska. Všichni, kteří se s námi v testovacím voze svezli si ale nejdříve všimli nezvyklého prostoru, který hlavně na předních sedadlech tohle auto nabízí. Řidič i spolujezdec mají mimo jiné i díky vysoko ukotveným sedačkám pocit, že sedí v běžném autě. Na zadních sedadlech (položených ještě výše) se pak dosti pohodlně usadí další dva cestující bez nouze o prostor.

Pracoviště řidiče je zařízeno maximálně účelně, nepůsobí ovšem ani nekvalitně, ani extrémně lacině. Všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech a odvážný design palubní desky tak dává řidiči pocit, že řídí skutečné auto, ne jen vozítko z nejlevnějších dílů. Výbava SE navíc zahrnuje i elektrické ovládání předních oken s ovladači před pákou ruční brzdy. Krátká řadicí páka je sice v poměru k výše položeným sedadlům poněkud utopená, stačí si však zvyknout. V provozu tak vadí pouze tužší řazení dvojky a také nepohodlné ovládání cyklovače předních stěračů. Sedáky jsou sice pokryty příjemným textilním potahem, jsou ale příliš krátké. Také opěradlo bude vadit hlavně vyšším postavám - je poněkud prohnuto dozadu a neposkytuje tak zádům dostatečnou oporu. Opěrka hlavy mi v nejvyšší poloze sahala pouze ke krku (!), takže případného nárazu zezadu bych se dost bál. Málo komfortní sedadla tak kazí dojem z prostornosti vozu, kam jsem jinak svých 195 cm pohodlně směstnal.

Zavazadlový prostoro objemu 104 litru je daní za komfort v kabině. U vozu této kategorie se ale nedá očekávat výrazně vyšší hodnota. Páté dveře se dají otevírat z místa řidiče, ale jakékoli madlo na nich chybí - při otevírání se tak vždy trochu zašpiníte.

Díky už zmíněným vyšším sedačkám je výhled z vozu výborný - což vynikne zejména při manévrování v hustém městském provozu. Motor o obsahu 0,8 litru dává slušný výkon 37,5 kW a spolu s krátkým zpřevodováním tak poskytuje Matizovi slušnou dynamiku. Motor se ochotně vytáčí a je překvapivě schopný jak rychlých rozjezdů, tak dosti bezpečného předjíždění. U této kategorie vozů však velmi záleží na zatížení.

V městském provozu se při častém řazení vyrovná Matiz i silnějším vozům a rozhodně nezdržuje. Na rovině na dálnici při obsazení pouze řidičem se nebrání ani rychlostem přes 160 km/h, hluk v kabině je ale v takovém případě za hranicí přijatelnosti. V běžných podmínkách jsou ale jízdní vlastnosti Matize uspokojivé. Je sice třeba si zvyknout na naklánění při průjezdu zatáčkami. Nízký točivý moment 68 Nm při 4600 ot/min. pak nutí zvláště v táhlých stoupáních častěji řadit, což se ale na spotřebě projevuje jen nepatrně. I když jsme Matize podrobovali skutečně extrémnímu zatížení, vykázal za celý test průměrnou spotřebu přijatelných 6,7 l naturalu/100 km.

Daewoo Matiz je plnohodnotné malé auto určené všem, kteří nepotřebují jezdit ve čtyřech s mnoha zavazadly. V každém případě bych však doporučil připlatit 24.000,- Kč za dva airbagy. Solidní dílenské zpracování spolu s nízkou cenou a provozními náklady však trochu snižují nepohodlná sedadla a také vyšší hlučnost v interiéru. Za Matize se přesto nemusí stydět ani výrobce, ani majitel.

Doporučujeme

Témata
Cena základní sestavy 229 900 Kč
Výbava základní sestavy centrální zamykání, imobilizer, el. okna vpředu, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě karoserie, 2xrepro + anténa Kč
Cena testované sestavy 239 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+5.000,-), zadní spoiler (+5.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 38 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 68 / 4600 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 104 / 512
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 778 / 502
Rozměr pneu: 155
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1315
f) rozchod vzadu (mm): 1280
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1290
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
7. 2. 2022 09:43
Re: 160
No 150 bych snad ještě věřil, ale asi spíš rozjet to z kopce. Jsem velkej blázen, ale asi bych se v tom bál jet takhle rychle. Už Fabka HTP je ve 150-160ti jen pro otrlejší povahy. Tahle krabička bez deformačních zón na tak malých kolech. Tak to si neumím představit. Fakt je, že auto je to lehký, takže na to i ten slaboučkej motor asi stačí a hýbe se to svižně. 850 kg pohotovostní hmotnost a necelých 40 kW asi umí zajistit dostatečnou dynamiku. Zajímalo by mě si to vyzkoušet taková motokára :D
7. 2. 2022 09:40
Re: 160
U mechanického tachometru se s rychlostí přesnost zvyšovala a mohly i podměřovat - mně Felda ve 120 ukazovala přesně.
7. 2. 2022 09:03
Re: znamej tohle pred 20 lety malem koupil manzelce
A nebyla ta Fabia taky o nejakych 80 tisic drazsi?
6. 2. 2022 11:59
znamej tohle pred 20 lety malem koupil manzelce
kdyz se tim pochlubil v hospode, tak sme se mu vysmali
evidentne to dopadlo na urodnou pudu, protoze nakonec koupil jednickovou fabii
ta mu porad v rodine jezdi jako hnojak a porad vypada jako auto
jak by asi vypadal mates po 20 letech v takovych podminkach ??
6. 2. 2022 10:34
Re: 160
No, pri tej búračke to bolo vždy o chlp lepšie ako jeho predchodca Tico (čo bolo staré Suzuki Salto). Tico robili snáď z papiera, Matiz sa už nejakou bezpečnosťou mohol pochváliť. ;-)
Samozrejme, v dnešnej dobe tankov na kolesách preplnených elektronikou je to outsider.