Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
31 Fotogalerie

TEST Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

První jízdní testy Fabie RS na letištní ploše jsme zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu. Velmi zajímavý je také poměr ceny 495 tisíc korun v porovnání s bohatou výbavou...

Překvapivé představení Fabie RS letos v Ženevě bylo přebito ještě překvapivější motorizací. Vášnivá diskuse pod naší zprávou z autosalonu pak napověděla, že Fabie s velkým zeleným „V“ na masce chladiče bude očekávána se sympatiemi i nedůvěrou, odsudky i pochvalami. První jízdní testy na letištní ploše jsme tedy zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu.

Napřed trochu teorie. Klasický hatchback je snížen o 15 mm, přičemž daleko nápadnější změnou je mohutný přední nárazník s integrovaným spoilerem. Efektní jsou žábry ve spoileru před předními koly. Ta jsou standardně litá šestnáctipalcová s prosvítajícími zeleně lakovanými třmeny kotoučových brzd. Zadní okno je také osazeno spoilerem, zadní nárazník také sahá hlouběji a nerezová koncovka výfuku je téměř nezbytností. V interiéru dominuje černá barva a přední černošedá sportovní sedadla. Pro efekt jsou zde i stříbrné stupnice přístrojů či hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky.

Pod kapotou je známý čtyřválec 1.9 TDI se systémem čerpadlo-tryska, disponující výkonem 96 kW při 4000 otáčkách a maximálním kroutícím momentem 310 Nm při 1900 otáčkách. Celek je sladěn se šestistupňovou převodovkou, která se v řadě Fabia objevuje poprvé.

Už úvodní disciplínu – sprint – zvládá auto očekávatelně – zpod kol se lehce zakouří a jsme katapultováni vpřed. První rozdíl oproti pocitům z benzínové Octavie je nasnadě – turbodiesel zabírá při nižších otáčkách a tah motoru je v lehké Fabii vskutku cítit. Údaji o zrychlení z 0 na 100km/h za 9,6 s můžeme věřit, ASR si ale užije…

Slalom a vyhýbací manévry s Fabií se sníženým podvozkem nepřináší mnoho nového. Vůz se naklání méně, část odstředivých sil oproti konvenčním Fabiím navíc absorbují nízkoprofilové pneumatiky 205/45 R16. Účinek elektrického posilovače řízení je optimální, při extrémně rychlých změnách směru může ale jeho funkce slábnout. I zde ale Fabie potvrzuje už pověstnou kvalitu podvozku – nedotáčivost je v takto extrémních situacích pochopitelná, vše lze ale snadno korigovat a řidič nemá ani na chvíli pocit ztráty vlády nad vozem.

Praktické svezení po běžných silnicích pak prokázalo hbitost vozu, danou výborným podvozkem a odspodu táhnoucím motorem. Zajímavostí je určitě převodovka, která má poslední tři stupně koncipovány jako rychloběhy, s minimálním rozdílem mezi 4. a 5. stupněm. Díky tomu pravděpodobně nebude problém udržet spotřebu na průměrné hodnotě 5,6 l/100 km, jak ji deklaruje výrobce.

Mladoboleslavská automobilka tedy koncipuje svůj vrcholný model nejnižší řady jako sportovně laděný a přitom úsporný vůz. Dokladem zaměření na náklady je také lákavá cena 495.000 Kč, která zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, poloautomatickou klimatizaci, oba přední airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, el. ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač a rádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. Obdobně vybavený model Fabia Elegance s motorem 1.9 TDI/ 74 kW přitom stojí 521.900 Kč… Je pravděpodobné, že tuto, relativně velmi příznivou zaváděcí cenu automobilka po čase zvýší.

Pohoršené ohlasy části motoristické veřejnosti na volbu naftového pohonu pro sportovně laděný vůz tedy nesdílíme i když bychom se za čas rádi svezli další verzí RS, tentokrát například s benzínovým motorem 1,8T. Auto, jakkoli již pravděpodobně na hranici přemotorovanosti, má v této výbavě a za tuto cenu nepochybně co nabídnout. Jen je potřeba mít dost peněz na pneumatiky.

Zde si můžete prohlédnout kompletní seznam výbavy Fabie RS:

Design

kola z lehkých slitin 6,5J x 16´(rezerva ocelová na dojetí 6,5J x 16´)

pneu 205/45 R16

nárazníky se sportovním designem, přední s integrovaným spoilerem

sportovní sedadla s potahovou látkou Cross-Tuck (Silver/onyx)

3-ramenný sportovní volant v černé perforované kůži

nápis VRS vzadu + emblém vpředu

boční lišty

nerezová krytka výfuku

boční blikače tmavé

dveřní výplně s horní plastovou lištou

strop, vnitřní zrcátko, sluneční clony a stropní madla v barvě onyx

interiér onyx/onyx

zadní spoiler

lakovaná vnější zpětná zrcátka

malý kožený paket (černá kůže s perforací)

chrompaket + chromované vnitřní kliky

nová grafika přístrojů - s metalickým efektem

pedály s kovovými kryty

nástupní lišty vpředu

vkládané koberce (onyx) s nápisem RS

plastový ozdobný kryt motoru

Bezpečnost

přední opěrky hlavy, výškově a sklopně stavitelné

ABS + EDS/ASR

airbag spolujezdce

přední mlhové světlomety

bezpečnostní světla na výplních předních dveří

xenonové světlomety s automatickou regulací nastavení výšky

kotoučové brzdy vzadu

zadní opěrky hlavy, výškové stavitelné

dva tříbodové bezpečnostní pasy vzadu

dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed

zadní mlhové světlo

třetí brzdové světlo

tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pasy

štítek s VIN kódem

imobilizér

Funkčnost a komfort

posilovač řízení

výškově nastavitelný volant ve dvou osách

výškově nastavitelné sedadlo řidiče

zadní sedadla dělená (1/3 + 2/3)

elektrické ovládání bočních oken vpředu

centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem

výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce

kapsy na opěradlech předních sedadel

vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích

zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení

dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce

zapalovač cigaret

popelník vpředu s osvětlením

osvětlení zavazadlového prostoru

multifunkční ukazatel (palubní počítač)

dvě sklopná stropní madla vzadu, s věšáčky

příprava pro příčný střešní nosič

otevírání krytky palivové nádrže z místa řidiče

regulace intenzity osvětlení přístrojů

přihrádka před spolujezdcem dvouprostorová

klimatizace s automatickou regulací a chlazenými schránkami

zadní stěrač s intervalovým spínačem a ostřikovačem

radio Symphony s CD přehrávačem, 8 reproduktorů

zvedák vozu

sluneční clony, u řidiče s páskou

zvuková signalizace nevypnutých světel

vnitřní zpětné zrcátko - sklopné

střední konzola

otáčkoměr s digitálními hodinami

mechanicky nastavitelná zpětná zrcátka

odkládací schránky na výplních předních dveří

upínací oka v zavazadlovém prostoru

vyhřívané zadní sklo

otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče

cyklovač předních stěračů s volbou frekvence v přístrojové desce (+ pachový filtr)

výsuvné ostřikovače světlometů

dvoutónová houkačka

tónovaná skla, čelní s pruhem

přídavný topný element (PTC)

výklopná schránka na nápoj u řidiče

plastové kryty podběhů vpředu a vzadu