Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fabia RS – gumujeme beton (první jízdní dojmy)

Ondřej Šuch
Diskuze (139)
První jízdní testy Fabie RS na letištní ploše jsme zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu. Velmi zajímavý je také poměr ceny 495 tisíc korun v porovnání s bohatou výbavou...

Překvapivé představení Fabie RS letos v Ženevě bylo přebito ještě překvapivější motorizací. Vášnivá diskuse pod naší zprávou z autosalonu pak napověděla, že Fabie s velkým zeleným „V“ na masce chladiče bude očekávána se sympatiemi i nedůvěrou, odsudky i pochvalami. První jízdní testy na letištní ploše jsme tedy zaměřili kromě jízdních vlastností hlavně na dynamiku vozu.

Napřed trochu teorie. Klasický hatchback je snížen o 15 mm, přičemž daleko nápadnější změnou je mohutný přední nárazník s integrovaným spoilerem. Efektní jsou žábry ve spoileru před předními koly. Ta jsou standardně litá šestnáctipalcová s prosvítajícími zeleně lakovanými třmeny kotoučových brzd. Zadní okno je také osazeno spoilerem, zadní nárazník také sahá hlouběji a nerezová koncovka výfuku je téměř nezbytností. V interiéru dominuje černá barva a přední černošedá sportovní sedadla. Pro efekt jsou zde i stříbrné stupnice přístrojů či hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky.

Pod kapotou je známý čtyřválec 1.9 TDI se systémem čerpadlo-tryska, disponující výkonem 96 kW při 4000 otáčkách a maximálním kroutícím momentem 310 Nm při 1900 otáčkách. Celek je sladěn se šestistupňovou převodovkou, která se v řadě Fabia objevuje poprvé.

Už úvodní disciplínu – sprint – zvládá auto očekávatelně – zpod kol se lehce zakouří a jsme katapultováni vpřed. První rozdíl oproti pocitům z benzínové Octavie je nasnadě – turbodiesel zabírá při nižších otáčkách a tah motoru je v lehké Fabii vskutku cítit. Údaji o zrychlení z 0 na 100km/h za 9,6 s můžeme věřit, ASR si ale užije…

Slalom a vyhýbací manévry s Fabií se sníženým podvozkem nepřináší mnoho nového. Vůz se naklání méně, část odstředivých sil oproti konvenčním Fabiím navíc absorbují nízkoprofilové pneumatiky 205/45 R16. Účinek elektrického posilovače řízení je optimální, při extrémně rychlých změnách směru může ale jeho funkce slábnout. I zde ale Fabie potvrzuje už pověstnou kvalitu podvozku – nedotáčivost je v takto extrémních situacích pochopitelná, vše lze ale snadno korigovat a řidič nemá ani na chvíli pocit ztráty vlády nad vozem.

Praktické svezení po běžných silnicích pak prokázalo hbitost vozu, danou výborným podvozkem a odspodu táhnoucím motorem. Zajímavostí je určitě převodovka, která má poslední tři stupně koncipovány jako rychloběhy, s minimálním rozdílem mezi 4. a 5. stupněm. Díky tomu pravděpodobně nebude problém udržet spotřebu na průměrné hodnotě 5,6 l/100 km, jak ji deklaruje výrobce.

Mladoboleslavská automobilka tedy koncipuje svůj vrcholný model nejnižší řady jako sportovně laděný a přitom úsporný vůz. Dokladem zaměření na náklady je také lákavá cena 495.000 Kč, která zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, poloautomatickou klimatizaci, oba přední airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, el. ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač a rádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. Obdobně vybavený model Fabia Elegance s motorem 1.9 TDI/ 74 kW přitom stojí 521.900 Kč… Je pravděpodobné, že tuto, relativně velmi příznivou zaváděcí cenu automobilka po čase zvýší.

Pohoršené ohlasy části motoristické veřejnosti na volbu naftového pohonu pro sportovně laděný vůz tedy nesdílíme i když bychom se za čas rádi svezli další verzí RS, tentokrát například s benzínovým motorem 1,8T. Auto, jakkoli již pravděpodobně na hranici přemotorovanosti, má v této výbavě a za tuto cenu nepochybně co nabídnout. Jen je potřeba mít dost peněz na pneumatiky.

Zde si můžete prohlédnout kompletní seznam výbavy Fabie RS:




Design
kola z lehkých slitin 6,5J x 16´(rezerva ocelová na dojetí 6,5J x 16´)
pneu 205/45 R16
nárazníky se sportovním designem, přední s integrovaným spoilerem
sportovní sedadla s potahovou látkou Cross-Tuck (Silver/onyx)
3-ramenný sportovní volant v černé perforované kůži
nápis VRS vzadu + emblém vpředu
boční lišty
nerezová krytka výfuku
boční blikače tmavé
dveřní výplně s horní plastovou lištou
strop, vnitřní zrcátko, sluneční clony a stropní madla v barvě onyx
interiér onyx/onyx
zadní spoiler
lakovaná vnější zpětná zrcátka
malý kožený paket (černá kůže s perforací)
chrompaket + chromované vnitřní kliky
nová grafika přístrojů - s metalickým efektem
pedály s kovovými kryty
nástupní lišty vpředu
vkládané koberce (onyx) s nápisem RS
plastový ozdobný kryt motoru

Bezpečnost
přední opěrky hlavy, výškově a sklopně stavitelné
ABS + EDS/ASR
airbag spolujezdce
přední mlhové světlomety
bezpečnostní světla na výplních předních dveří
xenonové světlomety s automatickou regulací nastavení výšky
kotoučové brzdy vzadu
zadní opěrky hlavy, výškové stavitelné
dva tříbodové bezpečnostní pasy vzadu
dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed
zadní mlhové světlo
třetí brzdové světlo
tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pasy
štítek s VIN kódem
imobilizér

Funkčnost a komfort
posilovač řízení
výškově nastavitelný volant ve dvou osách
výškově nastavitelné sedadlo řidiče
zadní sedadla dělená (1/3 + 2/3)
elektrické ovládání bočních oken vpředu
centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem
výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce
kapsy na opěradlech předních sedadel
vnitřní osvětlení s kontakty na všech dveřích
zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení
dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce
zapalovač cigaret
popelník vpředu s osvětlením
osvětlení zavazadlového prostoru
multifunkční ukazatel (palubní počítač)
dvě sklopná stropní madla vzadu, s věšáčky
příprava pro příčný střešní nosič
otevírání krytky palivové nádrže z místa řidiče
regulace intenzity osvětlení přístrojů
přihrádka před spolujezdcem dvouprostorová
klimatizace s automatickou regulací a chlazenými schránkami
zadní stěrač s intervalovým spínačem a ostřikovačem
radio Symphony s CD přehrávačem, 8 reproduktorů
zvedák vozu
sluneční clony, u řidiče s páskou
zvuková signalizace nevypnutých světel
vnitřní zpětné zrcátko - sklopné
střední konzola
otáčkoměr s digitálními hodinami
mechanicky nastavitelná zpětná zrcátka
odkládací schránky na výplních předních dveří
upínací oka v zavazadlovém prostoru
vyhřívané zadní sklo
otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče
cyklovač předních stěračů s volbou frekvence v přístrojové desce (+ pachový filtr)
výsuvné ostřikovače světlometů
dvoutónová houkačka
tónovaná skla, čelní s pruhem
přídavný topný element (PTC)
výklopná schránka na nápoj u řidiče
plastové kryty podběhů vpředu a vzadu
Ondřej Šuch
Diskuze (139)