Test: Fiat Doblo Maxi Cargo Natural Power - Šťastných jedenáct
Začněme od konce. Doblo jsme chtěli doplnit přesně při 11 000 kilometrech, abychom výpočtem dostali zcela přesnou hodnotu spotřeby plynu a nákladů na něj. Dodávku s nulou na počítadle kilometrů jsme přebírali s plnými CNG nádržemi, do stejného stavu jsme potřebovali vůz dostat při dosažení sledované vzdálenosti. Tu jsme přejeli o jeden kilometr, který odpovídal ujeté vzdálenosti na benzin při prosincových mrazech, když Doblo po startu automaticky přepínalo na CNG.
Šetří benzin
S tak rychlou změnou ze „startovacího“ benzinu na mnohem levnější plyn jsme se dosud nesetkali, což přikládáme nejen maloobjemovému motoru, ale také oprávněnému předpokladu Fiatu, že řidič nezastaví po prvním ranním nastartování hned po dvě stě metrů. I když jsme toto zkusili, agregát pak opět přešel na CNG během sekundy.
Dokladem rychlého a ekonomického přepínání na zemní plyn je skutečnost, že jsme nikdy 22litrovou benzinovou nádrž nemuseli doplňovat a zbyly v ní téměř tři čtvrtiny původního paliva. Odborníci na CNG pohony se teď mohou orosit z toho, že by motor při příznivé teplotě jel jen na zemní plyn. Důvod obavy?
Vlivem přetlaku vedeného z prostoru klikové hřídele do sání dochází k nepatrnému obohacení nasávaného vzduchu motorovým olejem. Kvůli stopové účasti oleje ve vzduchu by mohlo při dlouhodobém provozu výhradně na zemní plyn docházet k ucpávání benzinových vstřikovačů. Staré typy vozidel na CNG kvůli tomu často po sto a více tisících kilometrů trpěly v zimě zhoršeným startováním – méně jemným rozptylem benzinu.
Vstřikovače v pohodě
Fiat u Dobla CNG tomu předchází tím, že vůz při každém startu nepatrně prostříkne benzinové vstřikovače, spotřeba naturalu je však vzhledem k přibližně pěti stům startů v rámci jedenácti tisíc kilometrů zanedbatelná. Téměř polovina jich odhadem probíhala při teplotě pod bodem mrazu.
Doblo tedy nemělo ideální podmínky k dosažení nejlepší spotřeby, protože testování probíhalo přes zimní měsíce do konce března. Malý turbomotor a CNG jsme si při mrazech nemohli vynachválit, protože po dvou třech kilometrech od nastartování vyhříval vymrzlý interiér jako sauna.
Koruna na kilometr
Navzdory chladným podmínkám a občasné jízdě ve sněhových kolejích se průměrné náklady na ujetí jednoho kilometru dostaly na 1,04 Kč bez DPH. V reálném provozu však může být ještě nižší. Proč?
V tabulce zobrazující všech třicet plnění (plynaři nemají rádi, když se doplňování CNG či LPG říká tankování) lze vysledovat vliv záběhu motoru. Průměrný náklad na jeden kilometr během prvních deseti čerpání (cca 3500 km) přesáhl v devíti případech hodnotu 1 Kč/km. Tehdejší přírodní podmínky odpovídaly těm v závěru testu, v němž posledních deset doplňování plynu provázely téměř z poloviny hodnoty pod korunou na kilometr.
JEDNOTLIVÁ PLNĚNÍ CNG | |||||
Čerpání č. | CNG (kg) | Ujeto (km) | Kč bez DPH | Prům. spotřeba (kg/100 km) | Kč bez DPH/km |
1 | 13,33 | 242 | 270,2 | 5,51 | 1,12 |
2 | 18,76 | 352 | 380,2 | 5,33 | 1,08 |
3 | 12,09 | 242 | 258,7 | 4,99 | 1,07 |
4 | 20,40 | 366 | 413,2 | 5,57 | 1,13 |
5 | 14,58 | 288 | 295,2 | 5,06 | 1,02 |
6 | 23,42 | 435 | 474,1 | 5,38 | 1,09 |
7 | 18,55 | 364 | 375,6 | 5,10 | 1,03 |
8 | 20,04 | 409 | 405,8 | 4,90 | 0,99 |
9 | 21,37 | 424 | 432,6 | 5,04 | 1,02 |
10 | 19,94 | 355 | 403,8 | 5,62 | 1,14 |
11 | 17,71 | 352 | 358,5 | 5,03 | 1,02 |
12 | 22,35 | 465 | 452,6 | 4,81 | 0,97 |
13 | 22,85 | 442 | 462,7 | 5,17 | 1,05 |
14 | 16,41 | 349 | 345,9 | 4,70 | 0,99 |
15 | 21,82 | 436 | 459,8 | 5,00 | 1,05 |
16 | 22,69 | 451 | 478,1 | 5,03 | 1,06 |
17 | 23,33 | 427 | 491,6 | 5,46 | 1,15 |
19 | 22,32 | 467 | 470,4 | 4,78 | 1,01 |
20 | 20,18 | 431 | 425,3 | 4,68 | 0,97 |
21 | 15,71 | 352 | 331,1 | 4,46 | 0,94 |
22 | 13,80 | 274 | 291,0 | 5,03 | 1,06 |
23 | 19,88 | 380 | 419,0 | 5,23 | 1,10 |
24 | 12,75 | 261 | 268,6 | 4,89 | 1,03 |
25 | 13,78 | 304 | 290,0 | 4,53 | 0,96 |
26 | 20,82 | 386 | 438,7 | 5,39 | 1,14 |
27 | 21,91 | 473 | 461,8 | 4,63 | 0,98 |
28 | 20,19 | 418 | 425,5 | 4,83 | 1,02 |
29 | 18,15 | 410 | 388,5 | 4,43 | 0,95 |
30 | 21,75 | 446 | 458,4 | 4,88 | 1,03 |
Celkem | 550,88 | 11001 | 11426,9 | průměr 5,02 | průměr 1,04 |
Rozdíl v počátečních a konečných nákladech mohl být ještě větší, pokud by nedošlo od přibližně poloviny ledna na plošné zdražování CNG u plniček. Většinou šlo o korunu na kilogram. Když jsme o zdražení hovořili s dalším řidičem při plnění vozidel, zaslechli jsme názor, že to je zvýšením spotřební daně. Tuto domněnku jsme vyvrátili tím, že by zdražení muselo nastat od začátku ledna a navíc vyšší spotřební daň na CNG pro motorová vozidla přijde až od začátku roku 2015. K lednovému zdražení zemního plynu do vozidel tedy došlo pouze z rozhodnutí mnoha provozovatelů plniček.
Pod pět kg
Zatímco v době záběhu motoru při prvních deseti plněních byla spotřeba přes 5 kg/100 km v devíti případech, v závěru zkoušky to byla pouze pětina. Výrobcem proklamovaná kombinovaná spotřeba 4,9 kg/100 km se tedy v případě druhé poloviny testování potvrdila (4,87 kg/100 km). Během prvních pěti tisíc kilometrů jsme dosáhli žízně 5,16 kg/ /100 km).
Jelikož se užitková vozidla používají na pořádnou porci kilometrů, hrají počáteční vyšší nároky na palivo v celkové kalkulaci dlouhodobého provozu nepatrnou roli.
Plán servisních prohlídek Fiatu Doblo Maxi(KČ bez DPH) | |||
Servisní prohlídka/motor | 1.4 T-Jet CNG | 1.4 T-Jet | 1.6 JTD |
30 000 km | 6128 | 3989 | |
35 000 km | 4242 | ||
60 000 km | 6741 | 6248 | |
70 000 km | 7866 | ||
90 000 km | 6023 | 4534 | |
105 000 km | 4067 | ||
Náklady na 100 000 KM (Kč s DPH)* | 16 885 | 13 260 | 10 984 |
* Náklady na poslední prohlídku jsou sníženy poměrem do ujetí 100 000 km. Referenční hodinová sazba práce byla počítána podle Autocentrum Dojáček (700 Kč bez DPH) |
Mazlivá kuna
Hlodavcům ekologické materiály gumových hadic a elektroinstalace hodně chutnají zejména u nových vozidel. Zkoušené Doblo se tomuto zájmu nevyhnulo a na dálnici najednou rozsvítilo žlutou kontrolku motoru a turbodmychadlo se dostalo mimo provoz. Pohled do motorového prostoru příliš neprozradil, ale než jsme stačili zajet do autorizovaného servisu Fiatu na diagnostiku, podtlaková hadice ovládání turbodmychadla se vlivem chvění motoru přetrhla. V místě přerušení byly krásně vidět stopy zubů hlodavce, kterému tak guma chutnala, že překousal hadice dvě. Jednoduchá oprava po provedené diagnostice trvala pár minut.
Celkové náklady na vlastnictví (TCO) Fiatu Doblo Maxi Cargo na 100.000 km (Kč bez DPH) | |||
1.4 T-Jet CNG/88 kW | 1.4 T-Jet/88 kW | 1.6 MJT/77 kW | |
Pořizovací cena | 374 940 | 306 070 | 323 770 |
Servisní náklady | 16 885 | 13 260 | 10 984 |
Prům. spotř. paliva (kg/l/100 km) | 4,9 | 7,4 | 5,4 |
Cena paliva/kg/l | 20,8 | 29,75 | 29,75 |
Cena za palivo na 100 000 km | 101 920 | 220 150 | 160 650 |
Celkové náklady | 493 745 | 539 480 | 495 404 |
Největší servisní náklady
Nejmenší zátěž na peněženku při hodnocení všech nákladů na ujetí sto tisíc kilometrů vykazuje Doblo Maxi s pohonem na zemní plyn. Kvůli vyšším nárokům na pravidelné servisní prohlídky se k CNG verzi při hodnocení TCO na 100 000 km přiblížil turbodiesel 1.6 MJT. U něj je však třeba v následujících desítkách tisíc kilometrů předpokládat finančně náročnou výměnu filtru pevných částic. Ve prospěch CNG pohonu také hraje nulová silniční daň a nižší povinné ručení. Nevýhodu tvoří síť jen něco málo přes padesát plnicích stanic, ale letos jich má podle Českého plynárenského svazu přibýt více než čtyřicet. Téměř zdvojnásobení počtu míst k plnění otvírá velký prostor praktického využití levného zemního plynu v autodopravě.
Plusy
- Minimální provozní náklady
- Tichý chod motoru
- Bez filtru pevných částic
Minusy
- Dojezd cca 450 km
- V Česku 52 plnicích stanic
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.4 T-Jet CNG |
Typ | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1368 |
Kompresní poměr | 9,8:1 |
Chlazeni | kapalinou |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/5000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 206/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Rozsah převodovky | 4,154-0,767 |
Staly převod | 4,118 |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4740/1832/1880 |
Rozvor (mm) | 3105 |
Provozní hmotnost (kg) | 1565 |
Celková hmotnost (kg) | 2470 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 4,2 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2170/1714/1305 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1230 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 172 |
Spotřeba CNG (kg/100 km) | 6,5/4,0/4,9 |
Spotřeba benzinu (l/100 km) | 9,7/6,1/7,4 |
Emisní norma | Euro 5 |
Objem/kg nádrže CNG (l/kg) | 130/22,2 |
Objem palivové benzinu (l) | 22 |
Cena (Kč bez DPH) | 374 940 |
Rozšíření vozidel CNG
Podle posledních údajů evropské asociace Zemní plyn a biometan v dopravě (NGVA) se v Evropě pohybuje přibližně 1,1 milionu vozidel CNG. Z toho je 16 317 autobusů a 5868 nákladních vozidel. Největší zastoupení má Itálie s 846 523 automobily (podíl na všech vozidlech 2,07 %) a 912 plnicími stanicemi. Česko s již dvanáctiletou praxí CNG v dopravě dosahuje v automobilech na zemní plyn evropský podíl 0,5 %. Počtem plniček se na všech v Evropě podílí pětinásobně (2,5 %).
Celosvětový nárůst automobilů na zemní plyn je exponenciální. V roce 2001 jezdilo 1,7 milionu těchto automobilů, o šest let později byla překonána sedmimilionová hranice a v lednu 2011 jich bylo již třináct milionů. V Česku roste počet automobilů s pohonem na zemní plyn přibližně o třicet procent ročně, v lednu letošního roku jich bylo registrováno 6710.
Vývoj plynových pohonů
První spalovací motory nepoužívaly kapalná paliva, ale právě plynná. V roce 1807 Issac de Rivaz patentoval automobil se zážehovým motorem. Jednoválec elektricky zapaloval směs svítiplynu a vzduchu. Píst byl na rozdíl od současných konstrukcí výbuchem vytlačen vzhůru, posléze vlastní tíhou a atmosférickým tlakem vzduchu klesal dolů.
Za tvůrce již prakticky použitelných zážehových motorů lze považovat Jeana Joseph Etienne Lenoir. V roce 1859 patentovaný agregát používal svítiplyn z tlakové nádoby umístěné na vozidle. V roce 1863 vykonal Lenoir s tímto vozidlem první jízdu v Paříži na trati dlouhé 18 km. Dosáhl rychlosti 6 km/hod. Zemní plyn se poprvé do motoru dostal v roce 1872. O rok později následovalo kapalné palivo benzin a posléze i nafta. Ty ovládly autodopravu dvacátého století. Vzhledem k cenám ropných produktů a ekologii však zemní plyn svou pozici v posledních letech v Evropě výrazně posiluje.
Vývoj spotřební daně
Na rozdíl od ceny jiných energií se dá vývoj ceny zemního plynu pro automobily vcelku dobře odhadnout. Výše spotřební daně je pro Česko v souladu s Unijní směrnicí č. 2003/96/ES stanovena velmi nízká. Do konce roku 2006 činila 3,35 Kč/kg, ale v pěti následujících letech 2007–2011 byla díky masivní celoevropské podpoře CNG v dopravě nulová. Další tři roky včetně současnosti činí nepatrných 0,5 Kč/kg. Pro roky 2015-2017 se spotřební daň zdvojnásobí na korunu za tunu, takže od ledna příštího roku lze očekávat minimálně půlkorunové zdražení kilogramu zemního plynu pro automobily. Další zdvojnásobení na částku dvou korun za kilogram nastane na začátku roku 2018. Až v roce 2020 by se výše spotřební daně za zemní plyn v dopravě měla dostat na úroveň roku 2006. Prosincové jednání hlavních politických stran v Německu vyslovilo velkou podporu zvýhodněné sazbě spotřební daně na zemní plyn v automobilové dopravě. Lze tedy předpokládat, že investice do vozidla na zemní plyn se v pětiletém
horizontu velmi vyplatí.