Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum – Když chcete vystoupit z davu

Ondřej Mára
Diskuze (34)

Zatímco v Číně už Explorer prošel modernizací, na evropských trzích má stále stejnou tvář. Stárnutí jí však zatím nijak výrazně neublížilo.

Ford Explorer je jedno z aut, na které mám opravdu štěstí. Setkal jsem se s ním na prvních jízdách a nakonec se mi povedlo testovat každý novinářský kousek. Poprvé to byla honosnější a komfortnější výbava Platinum, se kterou jsem sbíral zážitky již v prvním čtvrtletí roku 2021. Tedy ještě v době, kdy byl pohyb mezi českými okresy zajímavou bojovkou.

Před pár měsíci nám pak Ford konečně nabídl i sportovnější a dostupnější výbavu ST-Line, která na mě udělala ještě lepší dojem. Kompletní portfolio tohoto modelu, tedy jedné motorizace a dvou výbav, už jsme tak měli otestované, přesto nám Ford půjčil Explorer znovu. A opět ve výbavě Platinum, která opět vyšla na mě. Nejspíš abych se ujistil, že jsem mezi výbavami ST-Line a Platinum vypíchl správné rozdíly a volbou té „lepší“ výbavy jsem si jistý. A já s celkem čistým svědomím mohu zopakovat, že jsem. Volil bych zkrátka ST-Line.

Rozhodně to ale neberte tak, že by Ford Explorer ve výbavě Platinum byl o něco horší. Upřímně musím říct, že mě neustále překvapuje, kolik pozornosti tohle auto přitahuje. I díky chromované masce a výraznějším dekorům působí výbava Platinum jako skutečná vlajková loď značky. A právě to je role, která Exploreru po konci Mondea připadla. A čistě z pohledu exkluzivity a wow efektu ji podle mě plní dokonale. Ostatně při cenovce, kterou jste v komentářích k testu výbavy ST-Line poměrně často kritizovali, se není čemu divit.

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum

Ať už jsem se s Explorerem proháněl po Hradčanech, nebo po zapadlejších vesnicích na Kladensku, lidé se za ním otáčeli. Něco podobného můžeme říct s čistým svědomím o málokterém Fordu, tedy pokud nebudeme počítat sportovně laděné modely, ke kterým má ale pětimetrové SUV s hmotností přes dvě tuny poměrně daleko. Prémiovému vzhledu navíc docela pomohl i speciální lak karoserie šedá Carbonized za 10.000 Kč. V podbězích modelů Platinum jsou navíc 20“ kola ve stříbrné barvě s povrchem v provedení leštěný hliník, zatímco ST-Line sází na broušenou povrchovou úpravu v provedení černo-stříbrná.

V interiéru se u výbavy Platinum nešetří s kůží ani pravými dřevěnými dekory. Kromě volantu a sedadel, která mají dokonce dvoubarevné čalounění černou kůží Geneva s hnědou kůží Brunello v horní části opěráku, zde kůže zdobí i palubní desku, výplně dveří nebo loketní opěrku. Pravé dřevěné dekory pak najdeme ve výplni dveří i na volantu. Zpracování dřeva je přitom elegantní a decentní, takže nepůsobí jako v devadesátkách. Výsledný efekt ale za mě není oproti výbavě ST-Line tolik odlišný.

Po stránce prostornosti a technologické výbavy už bych se nejspíš jen opakoval. Místa je v Exploreru habaděj a vcelku pohodlně se dají využít i sedadla ve třetí řadě. Novinkou u testovaného kousku bylo tažné zařízení, dostupné za příplatek 29.900 Kč pro obě výbavové verze, které je skutečně „pouze“ odnímatelné. U podobné prémiovky už bych čekal alespoň nějakou výklopnou poloautomatiku, zvlášť když ji umí nabídnout i Focus. Jde navíc o pořádný kus železa. Příjemná je však možnost jeho uschování, společně s nabíjecími kabely, pod dvojitým dnem zavazadelníku.

V čem se rozdíl ale opravdu projevuje, je nastavení podvozku. A jsem rád, že jsem si verzi Platinum pamatoval z prvního setkání vcelku dobře. Podvozek luxusnější konfigurace je skutečně měkčí a plavnější, takže i rozbitější silnice překonává s lehkostí. Místy však může jízda působit až příliš „uhoupaně“. Osobně jsem tak ocenil spíše mírně tužší odpružení u verze ST-Line, která působí koncentrovaněji. Ani verze Platinum se však v zatáčkách příliš nenaklání a nechá si toho poměrně dost líbit. Jak už jsem ale naznačil v minulých testech, při šířce tohohle auta na českých silnicích je potřeba mít věci pevně v rukou. Na parkovištích se pak připravte na náročnější manévrování, ideálně dál od ostatních aut.

Pohonnou jednotkou je stále ten samý 3,0litrový plug-in hybridní šestiválec, jehož spotřeba vás v posledním testu výbavy ST-Line poměrně dost rozrušila, jak jsem si v komentářích všiml. A pravdou je, že se není příliš čemu divit. Vznětový šestiválec by byl z uživatelského úhlu pohledu asi optimálnější volbou, navíc by absence baterií nejspíš snížila hmotnost i cenu. Jenže rozhodnutí Fordu se také nelze příliš divit. Vždyť se stačí podívat pod kapotu například nedávno testované Audi SQ7, tedy vrcholného SUV v nabídce německé automobilky, která rovněž vyměnila vznětový motor za zážehový. Emisemi posedlá doba si zkrátka žádá řešení, která se nám nemusí zdát úplně rozumná.

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum

A možná si teď ťukáte na čelo, jak se opovažuji srovnávat „sportovní“ Audi SQ7 s přeplňovaným osmiválcem bez elektrifikace a plug-in hybridní Ford Explorer s přeplňovaným šestiválcem. Ono to srovnání ale není zas tak nesmyslné. SQ7 totiž nabízí nejvyšší výkon 373 kW, Explorer 336 kW. Cestu pro kalkulačku vám ušetřím, rozdíl je 37 kW. Nejvyšší točivý moment SQ7 je 770 Nm, Explorer nabídne až 825 Nm. Ve srovnání dynamiky už sice Ford pokulhává (na stovku za 4,1 vs. 6 sekund, maximální rychlost 250 vs. 230 km/h), jenže…

Explorer je nejen dostupnější, v závislosti na základní výbavě o cca 700.000 Kč, ale také úspornější. Spotřeba se pravidelně pohybuje v rozmezí 8,5 až 9,5 l/100 km, přičemž s trochou snahy se častěji vejdete do 9 l/100 km a při pravidelném nabíjení se dostanete ještě podstatně níž. Naopak svižnější přesuny posunou ukazatel spotřeby někam na úroveň 12 l/100 km. Pořád si ale myslím, že na takto velké, výkonné a praktické auto to není zas tak špatné. SUV s podobnými parametry se ostatně pohybují někde jinde.

Nádrž s kapacitou 70 litrů přitom bohatě pokryje dojezd přes 700 kilometrů. Jak přitom víme od zástupců značky Audi – když model SQ7 přešel z nafty na benzín, zájemce o tohle prémiové SUV netrápila ani tak spotřeba, jako právě dojezd na jednu nádrž. Ani v tomto ohledu by tak Ford Explorer neměl příliš trpět.

Projev celého pohonného ústrojí je velmi kultivovaný, přechody mezi elektrickým a spalovacím motorem plynulé a rozumně pracuje i desetistupňová automatická převodovka. Za zmínku stojí i systém pohonu všech kol, který prakticky při každém rozjezdu pohání obě nápravy, při jízdě samotné už ale posílá výkon na zadní nápravu. Už při prvním setkání s Explorerem mě přitom překvapila jeho ochota jít na sněhu či vodě do smyku, což se postupně ukázalo při každém následujícím setkání. Hmotnost vozu je zkrátka velká a například sjezd z dálnice za prudkého deště vyžaduje opravdu důsledně snížit rychlost, nebo vědět, jak se správně zachovat. I díky dlouhému rozvoru je však auto příjemně čitelné a nechává dostatek prostoru na reakci. Z nedotáčivosti se lze navíc snadno dostat k rozhození zádi a troše zábavy. Kdo ale zvolí jízdní režim pro kluzký povrch, bude se moci spolehnout na šikovné technologické asistenty.

Skvělé je také odhlučnění kabiny nebo projev brzdové soustavy, která netrpí žádným gumovým projevem při rekuperaci. Osobně bych si ale možná uměl představit trochu ostřejší nástup, jakkoliv při plném sešlápnutí dokážou brzdy zabrat vcelku působivě. Nakonec jediným zklamáním tak může být dokola opakovaný fakt, že Explorer nedosáhne na nízkoemisní značky, které zejména při jízdě po Praze ušetří čas i nervy s hledáním parkování. A věřte, že místa je potřeba opravdu dost.

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum

Možná největším blokem pro mnohé však bude nutnost smířit se s tím, že Ford Explorer, na domácím trhu jedno z nejpopulárnějších a nejprodávanějších rodinných SUV, míří v Evropě mezi prémiovky a cílí na trochu jinou klientelu. Pro mnohé to může být od Fordu drzost, svým komfortem, prostorností, vzhledem, výkonem i vcelku příjemnými vlastnostmi si ale nemyslím, že by Explorer udělal komukoliv ostudu. Jeho ceníková cena je přitom prakticky konečná, zatímco u evropské konkurence se připlácí za kdeco. 

Vůz v galerii by měl správně začínat na ceně 2.239.900 Kč, automobilka však dlouhodobě nabízí akci, kdy ušetříte slušných 200.000 Kč. K akční základní částce 2.039.000 je tak potřeba přičíst ještě 10.000 Kč za lak a 29.900 Kč za tažné zařízení. Výsledkem je cena 2.051.900 Kč. Znovu zopakuji, že to rozhodně není málo, ale pokud hledáte poměrně výkonné, prostorné a pohodlné auto, se kterým rozhodně vystoupíte z davu, může to být zajímavá příležitost.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 2.019.900 Kč (3.0 V6 EcoBoost Hybrid (PHEV) AWD, 336 kW, 10st. automat, ST-Line)
Základ s testovaným motorem 2.019.900 Kč (3.0 V6 EcoBoost Hybrid (PHEV) AWD, 336 kW, 10st. automat, ST-Line)
Testovaný vůz bez příplatků 2.039.900 Kč (3.0 V6 EcoBoost Hybrid (PHEV) AWD, 336 kW, 10st. automat, Platinum)
Testovaný vůz s výbavou 2.051.900 Kč (3.0 V6 EcoBoost Hybrid (PHEV) AWD, 336 kW, 10st. automat, Platinum)

Plusy

  • Vzhled
  • Vnitřní prostor
  • Bohatá standardní výbava
  • Vysoký výkon
  • Vysoký komfort

Minusy

  • Nedosáhne na nízkoemisní značky
  • Omezený elektrický dojezd
  • Náročnější na manévrování
  • Místy příliš houpavý podvozek
Ondřej Mára
Diskuze (34)

Doporučujeme

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum
Cena základní sestavy 2 039 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace třízónová - automatická včetně vnitřního filtru vzduchu. Manuální nastavení 3. zóny zadních výdechů. SYNC 3 s hlasovým ovládáním a 10,1" multifunkčním dotykovým displejem, pomocí kterého lze ovládat navigaci, audiosystém, klimatizaci a telefon B&O prémiový audiosystém: 14 reproduktorů s výstupním výkonem zesilovače 980 W FordPass Connect (vzdálené ovládání vozu, Live Traffic, Wi-Fi HotSpot, eCall) Podložka bezdrátového nabíjení 12,3" barevný displej s konfigurovatelnou 3D grafikou palubního počítače Terrain Management systém - 7 jízdních režimů Adaptivní přední LED světlomety - Ford Dynamic LED, LED mlhová přední světla, LED zadní světla Systém KeyFree Plus - bezdotykové ovládání (otevírání/zavírání) pátých dveří Startování tlačítkem na přístrojové desce bez použití klíče Adaptivní tempomat (iACC) s inteligentním asistentem rychlosti Aktivní parkovací asistent a automatické brždění při couvání 360stupňová kamera s pohledem okolo vozu Prémiové ambientní osvětlení interiéru LED diodami s možností volby barevného provedení Vyhřívaná a ventilovaná kožená přední sedadla s masážní funkcí, elektricky nastavitelná v 8 směrech pro řidiče s pamětí polohy Vyhřívané čelní sklo a volant, vyhřívaná elektricky ovládaná zrcátka Střešní ližiny v černém provedení a zatmavená zadní skla Privacy Panoramatická střecha s elektrickým otevíráním/zavíráním Kč
Cena testované sestavy 2 051 900 Kč
Výbava testované sestavy 20" kola z lehkých slitin D2FAU ve stříbrném provedení leštěný hliník, Čalounění sedadel kůží Geneva s diamantovou perforací a horními díly v hnědé kůži Brunello, Kůží potažená palubní deska, výplně dveří a loketní opěrka, Palubní deska a volant s dekorem pravého dřeva, Metalický lak karoserie (černá, stříbrná, modrá), Střešní ližiny ve stříbrném provedení Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 336 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 825 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 3.1
Emise CO2: 71
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 635 / 2274
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2466 / 694
Rozměr pneu: 255/55 R20
Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid Platinum
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5049
b) šířka (mm): 2285
c) výška (mm): 1778
d) rozvor (mm): 3025
e) rozchod vpředu (mm): 1703
f) rozchod vzadu (mm): 1713
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1650
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Mikesus
17. 9. 2022 11:42
Re: SUV PHEV vs SUV EV
Jo to říkají skoro všichni obezitou, že jejich váha je ok, protoze k jejich výšce to je akorát.
16. 9. 2022 01:31
Re: SUV PHEV vs SUV EV
Já tedy metrák nemám, ale daleko k němu taky nemám. Ale vzhledem k mé nadprůměrné výšce to nevadí. :-)
Avatar - Ozzman
15. 9. 2022 22:10
Re: Z iného súdka
to není brácha, ale klon
14. 9. 2022 08:12
Re: SUV PHEV vs SUV EV
Každý má na to jiný pohled....dyt by stačila fabka....5 let stará a může odečíst z ceny poslední nulu :D
Avatar - Mikesus
13. 9. 2022 11:03
Re: SUV PHEV vs SUV EV
Nehodnoť každého podle sebe. Nepotrebuju sežr.. sníst kilo jídla ke svačině. 5x denně jíst je naprosto ok, nikoliv 5x denně se přejídat :-[]
To stačí 3x denně se přejídání a budeš tloustnout.
Jen abys pochopil, s počtem jídel to vůbec nesouvisí. Ale na mých prarodičích to vidím taky, že tvrdí, že víc jídel znamená tloustnutí. Takze chapu tvůj názor, prostě dřív se tvrdilo spoustu nesmyslů.