Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
37 Fotogalerie

TEST Ford Focus 1.0 EcoBoost – S rukama pěkně v teple

Posledním přírůstkem v naší flotile dlouhodobě testovaných vozů – litrovým Fordem Focus – jsme už najeli přes šest tisíc kilometrů a víme o něm zase víc.

Hlavním cílem při výběru vozu bylo zjistit, jaký je v dlouhodobém provozu litrový tříválcový motor 1.0 EcoBoost, který už třikrát za sebou získal v evropské novinářské anketě titul Motor roku.

Bruselský střih

Na definitivní soudy je času dost, neboť vozem Ford Focus budeme jezdit ještě devět měsíců. Co už je tedy jisté – litrový tříválec je povedený motor, ušitý na míru představám bruselských vládců o úsporách paliv a ochraně životního prostředí. O laboratorních podmínkách, v nichž se spotřeba oficiálně měří, se toho už napsalo dost. Všichni tedy víme, že se reálnému provozu na míle vzdalují. Jízda převážně rychlostí 70 km/h, kousek stodesítkou, vše po rovině. Život ale není laboratoř.

Neviňme však z ničeho automobilky. Prostě nějak jsou nastavena pravidla (co na tom, že blbě) a ony v rámci nich hrají. Tak vznikl zázrak downsizingu, tedy neustálého zmenšování motorů a současného zvyšování jejich výkonů. To je recept výrobců aut na zmetek z dílny europoslanců. Něco podobného známe třeba z historie formule 1. Není to tak dávno, co se monoposty pro sobotní kvalifikaci, rozhodující o postavení na startu závodu, diametrálně lišily od těch, s nimiž se jelo v neděli. Vše bylo podřízeno maximálnímu výkonu v jednom kole, nikdo nebral v potaz potřebu ujet pak dalších 300 km. A trvalo dlouho, než zkostnatělá FIA podmínky změnila. EU je ještě pomalejší, ale i ona už připravuje zreálnění testů stanovujících základní parametry vozu.

Tichá síla

A co tedy o motoru Fordu víme? Je skvělý. Však také výrobce z necelého litru přeplňovaného objemu získal 92 kW. To už je síla, která byla před dvaceti lety výsadou motorů od dvou litrů výše. Navíc chod agregátu je klidný, jako by ani nešlo o tříválec. Že proti bývalým zvyklostem jeden cylindr chybí, uslyšíte jen pár sekund po studeném startu a možná při nějaké velmi brutální akceleraci. V druhém případě to však budete vnímat spíše jako

velmi příjemnou sportovní zvukovou kulisu.

Ještě zajímavější je tah motoru odspodu. Už při 1400 ot./min máte k dispozici maximum, tedy 170 N.m. Při normální, klidné jízdě vystačíte s vytáčením motoru do 2000 otáček. Pokud na cestě do zaměstnání nemáte velká převýšení, pak můžete jako s auty před dvaceti lety nasadit 200 metrů od domu pětku nebo šestku a dorazit na ni až do práce. Občasná zastavení na semaforech nepočítáme, stejně jako otravné vypínání motoru velmi agilním systémem stop-start. Na dálnicích budete patřit k těm, co nebrzdí provoz. Dynamika je slušná. Jen při plném zatížení focus lehce leniví a zjevně nemiluje větší převýšení. Bez řazení, které je pro malé přeplňované motory tak typické, se ani ve fordu neobejdete.

Pumpaři nás milují

Co ale velmi silně zaostává za bruselskými sliby, je spotřeba. Výrobce udává kombinovanou hodnotu 4,7 l, město za 5,7 a mimo něj 4,1. Cha cha,

ani náhodou! Od počátku testu se naše průměrná konzumace pohybuje kolem 7,1 litru. Tedy o 50 % nad údajem automobilky. Přitom opravdu nemáme místo pravé nohy cihlu. V čem je problém? Zaprvé zcela určitě v již zmíněné naprosté nereálnosti údajů o spotřebě, jimiž nás zahrnují výrobci.

Svoji roli jistě hraje i fakt, že zhruba 90 % všech kilometrů absolvoval vůz v zimní Praze při kratším popojíždění. Častá stání, zahřívání studeného motoru – to vše jsou atributy, jež nízké spotřebě nepřejí. Mimo město se dá údaj srazit kousek nad šest litrů, při zcela brutální ekojízdě i pod šest (píšeme o tom na jiném místě). Se zájmem budeme očekávat vývoj v dalších měsících, až auto najede víc kilometrů, častěji se dostane z města a zimní gumy vymění za letní.

Příjemné překvapení naopak přinesla dálnice, kde je apetit vozu rozumný. Na hranici rychlostního limitu si říká o 6,4 litru a to považujeme za velmi slušný výsledek. Jako u každého malého tříválce mimořádně záleží na stylu jízdy. Každá divokost se draze platí.

ford focus testy svetmotoruford focus testy svetmotoru | acz

Jako v peřinkách

Focus jsme si pro test vybrali jako vždy v nejprodávanější verzi výbavy. Nad její rámec auto zdobí několik paketů rozdílného přínosu. Jasnou trefou do černého je zimní paket, byť po něm za pár měsíců neštěkne pes. Ale teď při každodenním nastupování do vymrzlého vozu se jeví být úžasným.

Zimní sada Plus obsahuje vyhřívaná sedadla, čelní sklo a volant. Teplo v sedačkách už v autech zdomácnělo. Mnohem výš však stavíme vyhřívání čelního okna. Ještě jsme v této zimě nepotřebovali před vyjetím použít škrabku. Nastartujeme, pustíme vyhřívání a za minutu už stěrače okno očistí.

A úplným zázrakem je teplý volant. Až když člověk tento luxus okusí, pozná, oč přicházel. Kdybychom si měli vybrat mezi vyhříváním sedadla nebo volantu, zcela určitě zvolíme volant. Ruce jsou víc než zadek! Mezi příplatkovou výbavou je i systém prevence nárazu Active City Stop za 5600 Kč.

Do městského provozu je to asi rozumná investice. Přesto vám nikdo nezajistí, že když díky systému zachráníte příď vozu, nepřijdete během následujících mikrosekund o záď auta kvůli tomu za vámi, co zařízení nemá…

My se zatím s vychytávkou potýkáme hlavně při výjezdu z podzemních garáží. Při čekání na zvednutí závory a bezpečnostní rolety jsme byli zvyklí najíždět co nejblíže k překážce. Už to neděláme. Několikeré rozplácnutí o přední sklo nás poučilo. Aspoň víme, že focus bdí za nás.

Plusy

  • Pružný a úsporný motor
  • Velmi nízká hladina hluku
  • Povedený podvozek
  • Líbivý design interiéru i exteriéru

Minusy

  • Malý kufr
  • Málo místa na nohy vpředu
  • Jen průměrný prostor vzadu

Základní údaje
MotorZážehový přeplňovaný tříválec
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Zdvihový objem 993 cm3
Výkon 92 kW při 6000 ot./min
Točivý moment 170 N.m při 1400 ot./min
Pohon předních kol
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11 s
Spotřeba město/mimo město 5,7/4,1 l/100 km
Emise CO2 108 g/km
Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2648 mm
Délka x šířka x výška4360 x 1823 x 1469 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1280/620 kg
Objem palivové nádrže55 l
Pneu 205/55 R 16
Objem kufru 316/1215 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 2 roky, na lak 2 roky, 12 let na neprorezavění karoserie.
Cena testovaného provedení 482 390 Kč (navíc Zimní sada Plus s vyhřívaným čelním sklem, volantem a sedadly 14 900 Kč, Stylová sada – denní diodová světla, zadní diodové lampy, tmavá zadní skla, reostat hl. přístrojů – 6000 Kč, sada Audio 2 s ovládáním rádia na volantu a displejem 4,2 palce 10 500 Kč, tempomat 9000 Kč, systém prevence nárazu Active City Stop 5600 Kč, bederní opěrka sedadla řidiče 1000 Kč, zadní spoiler 5000 Kč, vysouvací chrániče hran dveří 3000 Kč, dojezdová rezerva 1500 Kč, barva červená Candy 20 900 Kč)
Základní cena 401 990 Kč