Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford S-Max
Ford S-Max
Ford S-Max
Ford S-Max
42 Fotogalerie

TEST Ford S-Max 2,0 EcoBoost (176 kW) – Nejsilnější z rodinných

Je tu další důvod proč by měl zájemce o velké MPV při koupi zamířit do showroomu modrého oválu.

Přibližně před rokem se v českých luzích a hájích začal prodávat inovovaný Ford S-Max, po dalším půl roce dorazila na český trh i nejsilnější varianta s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem EcoBoost o výkonu 176 kW.

Jak jde dohromady rodinný vůz se sportovními jízdními vlastnostmi (v rámci kategorie MPV), výkonný turbomotor a dvouspojková převodovka PowerShift jsme zjišťovali začátkem dubna.

Omlazovací kúra

Rodinný Ford S-Max po omlazení prokouknul – tak by se dal jednoduše charakterizovat loňský facelift. Větší otevřená černě lakovaná tlama, proporcemi téměř připomínající Peugeot, doplněná diodami pro denní svícení či „lízátkem“ osvěžuje přední část vozu. Vizuálně povedené dílo ve výbavě Titanium S dokonává zadní spojler s třetím brzdovým světlem, dvě chromované koncovky výfuku, „difuzor“ a boční nástavce prahů – z externího pohledu tak není mnoho prostoru ke kritickým slovům, zvlášť v kombinaci s bílým lakem.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

Popisovat prostorný interiér se samostatnými sedadly uspořádanými 2+3+2 snad ani není potřeba, o přístrojovém štítu resp. o grafickém displeji FordConvers+ umístěnému mezi budíky bylo kritických slov napsáno již poměrně hodně, nehledě na absenci teploměru chladící kapaliny. On sice v podmenu existuje, ale proklikávat se k němu přes několik úrovní není pro řidiče opravdu příjemné. Tento fakt ve verzi s benzinovým turbomotorem zamrzí.

Sedadlo řidiče je i ve své nejnižší poloze o trošku výše než bychom si přáli, ale u vozů MPV to není zase takový prohřešek. Obaluje jej příjemná kůže, má výrazné bočnice a hodně-směrové elektrické nastavování dovolí nalézt polohu i rozdílným postavám českých řidičů. V zatáčkách pak jejich rozdílná těla i velmi slušně podrží, přičemž sedák je na tom lépe než opěradlo. Negativem se pak stává fakt, že při delší cestě bočnice sedáku lehce tlačí na vnější stranu stehen a někomu se to může zdát obtěžující. A to jsme pominuli mírné problémy, které vysoké bočnice způsobují při nastupování. Ale to už bychom hledali vyloženě mouchy…

ford testy mpvford testy mpv | acz 

Vzhled plastu s černým klavírním lakem jsme kritizovali už dříve a stále na tom trváme. Dneska k tomu ještě přidáme plastový kryt okolo voliče převodovky, jehož „hliníkový“ design se nám také nezamlouval. Pochválit však musíme smysl řazení převodovky při sportovním módu – páka se sice vyklápí směrem ke spolujezdci, ale podřazuje se směrem dopředu a na vyšší stupeň se řadí směrem dozadu. Třikrát hurá! Jenom nám chyběla pádla pod volantem, která nejdou přiobjednat ani za příplatek. Škoda.

Síla pro rodinu

Rozpohybování 1601 kg vážícího S-Maxe (bez řidiče) měl na starost dvoulitrový čtyřválec o jehož plnění se staralo výfukové turbodmychadlo – to vše pod zkratkou 2,0 SCTi EcoBoost. Motoráři modrého oválu z objemu 1999 cm3 vykouzlili výkon 176 kW při 6000 min-1 a točivý moment 340 Nm je řidiči k dispozici v rozmezí 1750 až 4000 min-1. Není to na rodinný automobil přece jen zbytečně mnoho?

Po nočním stání se motor probouzí s elánem a chutí, od počátku si vesele ševelí a úsměv na tváři nám vyvolává klidný a tichý chod prostý naftových vibrací a ranního randálu. V pražských kolonách jsme vyzkoušeli, že rozjezdy jsou bezproblémové, navzdory přítomnosti dvouspojkové převodovky místo měničového automatu. S klidnou nohou se v městské aglomeraci dá pohybovat i se spotřebou 9,5 l/100 km. Při alespoň občasném využití potenciálu vozu, které se přímo nabízí (se kterým jiným em-pé-véčkem máte stovku pod 8 sekund?), se však spotřeba rychle šplhá nad 11 l/100 km.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

Přeplňovaný agregát zatahuje prakticky od volnoběhu, při 1500 min-1 přijde první (nikterak extrémní, ale citelná) přílivová vlna síly, která se pak opakuje ještě těsně před 2000 min-1. Pak už motor stejnoměrně táhne až k 6000 min-1, o 500 otáček výše jej utne omezovač. V celém spektru zvuk (či hluk) od motoru neruší, hluboké hučení v nízkých otáčkách postupně vystřídá čtyřválcový jekot v té nejhornější pasáži. Pořád jde ale o zvuk utlumený vrstvou materiálů k tomu určených.

Při poklidné jízdě se otáčky většinu času pohybují mezi 1500 a 2000 min-1, převodovka řadí komfortně, ale pomaleji než konkurenční výrobek od VW. Spotřeba se ve 100 km/h pohybuje v okolí 8,1 l/100 km (obsazení vozu čtyřmi osobami + zavazadla), otáčkoměr na šestku ukazuje 2100 min-1. Při aplikování pravidel ekonomické jízdy palubní počítač hlásí hodnotu ještě o půl litru nižší!

Polykač rychlých kilometrů

Zrychlení na český dálniční limit znamená nárůst spotřeby na 9,6 l/100 km (opět čtyři osoby na palubě + zavazadla), otáčky vzrostou na 2800 min-1 a vaše uši budou nejvíce registrovat aerodynamický šum. Motor vydává monotónní hučení a občas vás k životu probudí tlumená rána při přejezdu dálniční spáry – jedná se však o stále velmi pohodlné rodinné cestování. To by měl podporovat i aktivní podvozek IVDC, dělá to však pouze napůl.

ford testy mpvford testy mpv | acz 

Režim Normal lze charakterizovat velmi mírným pohupováním a slušným tlumením příčných nerovností, jednoduše režim pro denní ježdění. Po přepnutí do režimu Sport podvozek přituhne, ale ani tak nepůsobí nijak extra tvrdě a nepohodlně, což u rodinného vozu chválíme. Pro tohle auto nepředstavují zatáčky žádný problém, pilot za volantem si tak může vychutnat nejlepší sportovní svezení ve velkém MPV, obzvláště když má pod kapotou stádo 240ti koní a převodovku přepnutou do ručního režimu.

Ovšem pozor, ani na suchém asfaltu nejsou přední pneumatiky široké 235 mm schopny přenést na silnici celý výkon beze ztrát. Další bonus představují dobře dávkovatelné brzdy a příjemně tuhé řízení. Teprve po přesednutí z (nebo do) klasického sedanu o obdobném výkonu si uvědomíte jaká velká hmota kolem vás je a kde se nachází těžiště. Ale o tom někdy příště…

Režim Comfort však proti Normalu nic nového nepřináší. Pokud ovšem nebudeme počítat citelně větší houpavý pohyb, který se hodí pouze na dálniční přesuny. Přejezd nerovností není komfortnější a vaše uši také nějaké zlepšení nepostřehnou. Tady bychom čekali více hýčkání a slova o tom, že Ford má v zásobě ještě pohodlnější Galaxy nebereme jako argument.

Závěr

Ford S-Max 2,0 EcoBoost je nejrychlejší vůz kategorie MPV, který si u nás můžete pořídit (zrychlení na 100 km/h za 7,9 sekundy, max. rychlost 235 km/h). Stále je to výborné rodinné auto, které nic neztrácí ze svých užitných vlastností a jako přídavek má pod kapotou klenot o výkonu 240 koní, který z něj dělá velmi rychlý a v rámci třídy i sportovní dopravní prostředek.

Dobře je mu dálnici, ale na rozdíl od konkurence se nebojí ani zatáčkovitého profilu projížděné trasy, kterou si za volantem můžete i vychutnat. Za plný výkon si nechá zaplatit spotřebou daleko za hranicí 10 litrů Naturalu, při rozumném využívání není problém jezdit i 2 litry pod touto hranicí.

Testovací kousek i po létech přitahoval pozornost a mohla za to kombinace bílého laku, šedých 18‘‘ kol, zatmavených skel s chromovým lemováním a exteriérová sada sportovních doplňků v nejvyšší výbavě Titanium S.

Mdloby na vás můžou přijít ve dvou případech – v tom prvním pojedete jako spolujezdec velmi rychle a za volantem bude sedět někdo, kdo to opravdu umí. V tom druhém budete sedět nad ceníkem a zjistíte, že cena plně vybaveného kousku (jako byl ten náš) o 10 tisíc překračuje hranici jeden a čtvrt milionu Kč!

ford testy mpvford testy mpv | acz 

První cena vozu549.990,- Kč (Trend 2,0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací819.990,- Kč (Titanium 2,0 EcoBoost 176 kW)
Základní cena testovaného vozu939.990,- Kč (Titanium S 2,0 EcoBoost 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.259.590,- Kč (Titanium S 2,0 EcoBoost 176 kW)

Plusy

  • Výkonný motor, který umí být i hospodárný
  • Jízdní vlastnosti
  • Komunikativní řízení
  • Vnitřní prostor
  • Dynamický design dobře maskující rozměry auta
  • Komfort sezení ve druhé řadě
  • Kvalitní sedadla

Mínusy

  • Chybějící pádla pod volantem
  • Chybí jednoduše dostupný teploměr chladící kapaliny či oleje motoru
  • Složitější systém FordConvers+
  • Nelze objednat s manuální převodovkou
  • Vyšší cena