TEST Ford S-MAX 2,0 TDCi - miláček publika
Vysoké kilometrové proběhy, nízká spotřeba paliva a efektní okamžité zrychlení jsou důvody, proč se většina zákazníků ve třídě MPV kloní k turbodieselům. Ford nabízí S-MAX jako sportovnější alternativu ke konzervativnímu Galaxy, což potvrdil i náš první test. Před jedenácti měsíci jsme týden jezdili s S-MAXem s výkonným pětiválcem z Focusu ST, ale asi pro vás není překvapením, že 152 ze 174 letos prodaných S-MAXů mělo pod kapotou tudbodiesel. A to dnes Ford nenabízí nic, co by se – alespoň podle papírových hodnot – vymykalo zvyklostem třídy. V ceníku jsou momentálně tři vznětové agregáty: 1.8 Duratorq TDCi (1753 cm3, 92 kW, 320 resp. 340 Nm) 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 96 kW, 320 resp. 340 Nm) a 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 103 kW, 320 resp. 340 Nm) s pětistupňovou ručně řazenou, šestistupňovou automatickou resp. šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.
ford testy mpv |
2.0 TDCi: Silný společník
Vznětový motor je hlavním bodem tohoto testu a tak mu se pojďme věnovat přednostně. Čtyřválcová jednotka má moderní konstrukci s hliníkovou hlavou i blokem motoru, čtyřventilovým rozvodem, vstřikováním common-rail, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu. V této objemové třídě jde o představitele lepšího průměru, kterému odpovídají také základní parametry: nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholící 320 Nm při 2000 ot./min, který lze krátkodobě zvýšit při potřebě akcelerace až na 340 Nm.
Jízda s tímto turbodieselem znamená jen mírné zhoršení akustického komfortu na palubě, zejména při a po studených startech, ocenili jsme dobrou izolaci interiéru od vibrací (včetně minimalizace vibrací podlahy v místech, kde mají přední cestující nohy). Těžký setrvačník přispívající ke kultivovanému chodu se spolu s motorem nerad roztáčí z nízkých otáček a tak se musíte naučit používat motor až nad 1600 ot./min a nedovolit nesprávným zařazením pád ručky otáčkoměru pod tuto hodnotu. Horní mez využitelného otáčkového pásma sahá až ke 4000 ot./min, za touto hodnotou dochází jen k pozvolnému zmenšování tažné síly. Nejlépe se motor cítí mezi 2000 a 2800 ot./min, kde není problém setrvávat i při běžných dálničních rychlostech.
ford testy mpv | Spotřeba paliva 1,9 t těžkého vozu kolísá mezi 6,5 a 9 l na 100 km jízdy. Nejnižší hodnotu, která vzhledem k velikosti a přepravním možnostem vozu zasluhuje uznání, dosáhnete klidnou jízdou rychlostí 100 km/h, opačný extrém platí pro velmi rychlou jízdu po německé dálnici na hranici možností motoru, která je stále dost daleko od hranice možností podvozku. Městský provoz znamená odběr mezi 7,5 a 8,5 l, celkový průměr při rovnoměrném použití ve městě a mimo něj bude nejčastěji končit mírně nad sedmilitrovou hranicí.
Sportovní a prostorný
O zvláštní spojení odlišných charakterů ve Fordu S-MAX jsme psali již posledně, a tak dnešní zastavení bude jen stručně. Ve třídě velkoprostorových vozů jsou jízdní vlastnosti tohoto Fordu unikátní. Automobil poslouchá a reaguje na všechny povely (skrz řízení, řazení, pedál brzdy) s elegantní precizností, na kterou se snadno zvyká. Přes dynamický charakter a velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zůstává podvozek přijatelně komfortní i na špatných silnicích, na dálnici zase oceníte vysokou stabilitu danou mj. rozvorem 2,85 m a dobrou aerodynamikou. Dynamický charakter podporují ve voze třídy MPV neobvyklá sportovní sedadla v první řadě, za něž by se nemusel stydět kdejaký sportovně střižený sedan.
ford testy mpv |
Prostor uvnitř vozu je dán v prvé řadě velkorysou šířkou. Ta umožňuje královské cestování na kapitánském můstku, kde sedí řidič a spolujezdec, a komfortní prostor třídy business ve druhé řadě. Tam totiž zůstává šířka ve výši loktů 1570 mm, což je pro trojici dospělých již dostatečně komfortní míra. Chceme-li pokračovat v nastolené terminologii, zbylo by i na třetí řadě dost místa pro tzv. travel class, jenže to byste museli připlatit za dvě výklopná sedadla 25.000,-Kč, což dovozce v případě námi testovaného vozu neučinil. Za sedadly tak zbylo místo vyhrazené pro zavazadla. A není jej právě málo. Absencí výklopných sedadel se ušetřila jedna vrstva podlahy a základní objem určený zavazadlům měří 755 l. Po sklopení druhé řady sedadel se bohužel musíte smířit s tím, že plocha není zcela rovná. Přesto do vozu snadno naložíte předměty s délkou až 2 m.
Vyšší cena a bohatší výbava
ford testy mpv | Nový modelový rok (2008) znamená pro S-MAXe několik změn. V ceníku se objevil nový motor 2,0 TDCi (96 kW), který dává 96 kW při 4000 ot./min a 320 Nm (krátkodobě až 340 Nm) při 1750 ot./min. Slabší provedení vznětového dvoulitru je kombinováno výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou.
Sériová výbava je bohatší o ESP a světla s funkcí pro denní svícení. Díky tomu vzrostly ceny základních modelů o 10 resp. 20 tisíc korun. Nejlevnější S-MAX 2,0 (107 kW) Core dnes pořídíte za 749.990,-Kč, S-MAX 1,8 TDCi (92 kW) Core příjde na 804.990,-Kč a naše testovaná motorizace stojí v provedení Trend 899.990,-Kč. To není právě málo, vztáhneme-li cenu na výkonnější zážehovou jednotku 2,0 Duratec (107 kW) s pětistupňovou převodovkou, která vozu dodává jen nepatrně horší dynamiku. Většina zákazníků přesto považuje příplatek 86 tisíc korun za turbodiesel za rozumný. Podle našich zkušeností lze se základním benzinovým motorem v Galaxy jezdit na dálnici s plným zatížením i pod deset litrů, takže rozdíl v provozních nákladech není nijak propastný. A propos zatížení: S-MAX uveze podle rozsahu zvolené příplatkové výbavy 600 až 769 kg, což dobře koresponduje s nabízeným prostorem.
Závěr
ford testy mpv | Na první pohled to vypadá, že na trhu je mnoho podobných vozů, které jsou v závěru modelového cyklu nabízeny s výraznými slevami a lepší výbavou. S-MAX ale není obyčejné MPV a Ford to dobře ví. Auto roku 2007 nosí toto ocenění oprávněně a odpovídá mu i cena. Podobná kombinace jízdních vlastností, prostoru a komfortu se na současném trhu hledá jen obtížně.
Související články:
První cena vozu | 749.990,-Kč (Core, 2.0 Duratec 107 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.112.090,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW) |
Plusy
- špičkové jízdní vlastnosti
- prostorný interiér
- dobrá variabilita
- kvalitní sedadla
- přesné řazení
- přesné řízení
- silný motor
- odpovídající spotřeba paliva
Minusy
- vysoká cena ve srovnání se zážehovou verzí
- pozvolný nástup motoru: použitelné pásmo začíná až od 1600 ot./min