Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford ST den 2007

Aleš Jungmann
Diskuze (13)
Pozvánka na autodrom Česká Lípa se neodmítá...

Jako již tradičně každý rok, i letos se na autodromu v Sosnové u České Lípy uskutečnila akce s názvem „Ford ST den“. K dispozici byly novinářům vozy Focus ST, Fiesta ST a Ford Ranger. S posledně jmenovaným se ale pochopitelně nejezdilo na asfaltovém okruhu ale po off-road polygonu v zadní části areálu.

Začněme u Rangera, protože ten svými schopnostmi docela překvapil. Nedělal mu problém ani 32º sjezd a následný ostrý výjezd z terénní překážky, celý polygon projel s grácií a nadhledem. Nezanedbatelnou měrou se o to samozřejmě zasloužily také terénní pneumatiky, které mu byly obuty, ale i se silničními si nevedl špatně (pochopitelně na překážkách, kde hrálo svou úlohu bahno narazil Ranger na jejich adhezní limity). Celkově vzato, Ranger zanechal velmi dobrý dojem.

Tak, teď už se ale zaměřme na část, na kterou jsme se pochopitelně těšili nejvíce, na okruhové ježdění. První čtvrthodinku jsem využil nabídky svezení se ve Focusu ST řízeném zkušeným jezdcem rallye. Byl jsem pak tedy ideálně teoreticky připraven na svou první ostrou jízdu dne a to s Fiestou ST.

Fiestu ST pohání atmosférický dvoulitr DOHC s výkonem 110 kW při 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 190 Nm při 4500 otáčkách/min. To nejsou na papíře kdovíjak závratné parametry, nezapomínejme ale, že Fiesta ST má pohotovostní hmotnost 1060 kg. Oproti Focusu ST ztrácí výkonem, zábavností jej ale převyšuje. Proč? Je malá a šikovná, se sosenskou tratí plnou zatáček si rozumí nad míru dobře. Focus ST se oproti ní zdá těžkopádnější a o něco odtažitější. To ale vůbec neznamená, že by se měl za něco stydět. Naopak, pochvalu zaslouží vše od podvozku, přes přesné řazení (o mnoho lepší než u normálního Focusu) až po motor. Zážehový přeplňovaný pětiválec Duratec ST 2.5l podává nejvyšší výkon 166 kW při 6000 ot./min a točivý moment 320 Nm má řidič k dispozici od 1600 do 4000 otáček za minutu. Ochotně se vytáčí a v nízkých a středních otáčkách je opravdu doma. Nad 5 tisíc otáček už ho nemá moc smysl trápit, jeho hlavní síla leží mezi nimi a dvěma tisíci otáčkami za minutu. Sedadla Recaro také zasluhují absolutorium, jsou překvapivě pohodlná a nabízejí vynikající vedení. Nemusíte se tak bát, že při ostrých manévrech se svým „pomerančem“ budete v kabině nedobrovolně cestovat.

U obou bratříčků ze stáje ST je na místě vyzdvihnout jejich vynikající jízdní vlastnosti, které ani po vypnutí stabilizačního systému nevykazují známky nějaké záludnosti. Obě auta, zejména pak Fiesta, vám zprostředkují bezvadnou zpětnou vazbu s vozovkou. Je ovšem jasné, že většina prodaných Focusů či Fiest neponese na zádi logo ST. Jak si tedy na trati bude počínat klasický Focus?

Hned na začátek musím trošku opravit své tvrzení, že se jedná o klasický Focus. Model, který mám na mysli se totiž jmenuje Focus FlexiFuel a umí jezdit na benzin i na bioethanol. Tak jako tak je to Focus a musím říct, že jeho jízdní vlastnosti byly také velmi dobré. Atmosférický agregát o zdvihovém objemu 1,8l samozřejmě nemohl „estéčkům“ konkurovat, i přes to bylo ježdění s ním zábavné a absolvování několika ostrých kol nezanechalo v nádrži takovou spoušť jako v případě jeho přeplňovaného kolegy. Podvozek ale obstál na výbornou, od „normálního“ silničního auta to byl velmi kvalitní výkon.

Ve Frankfurtu se setkáme s faceliftovaným Fordem Focus a úplně novou Fiestou. Pro tu současnou to tak byla v podstatě labutí píseň, ovšem velmi povedená.

Aleš Jungmann
Diskuze (13)
3. 9. 2007 10:06
ST
super fotky! Fiesta aj Focus vyzerajú skvele :yes:
Avatar - Ruffi
2. 9. 2007 21:18
Re: nice!
Zabudol som sa prihlasit..(Aj v bielej vyzera spicovo... :yes:)