Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic 1,6 sedan

Čtyřdveřový sedan Honda Civic byl na českém trhu první karosářskou variantou sedmé generace této nejprodávanější modelové řady japonské automobilky. Ve srovnání s předchůdcem vypadá méně sportovně, potřebný švih však rozhodně Civicu nechybí.

Čtyřdveřový sedan Honda Civic byl na českém trhu první karosářskou variantou sedmé generace této neprodávanější modelové řady japonské automobilky. Ve srovnání s předchůdcem vypadá méně sportovně, potřebný švih však rozhodně Civicu nechybí.

Přídi vévodí již tradiční šípovité světlomety a pětiúhelníková maska chladiče, oživená výrazným žebrováním. Velmi zajímavý je profil vozu. Honda opatřila tento sedan velmi krátkým předním převisem, posunula mu kabinu mírně vpřed a umístila střechu o pár centimetrů výše. Civiku by však prospěla větší kola, ta stávající čtrnáctipalcová se ve velkých výřezech blatníků poněkud ztrácejí. Asi nejzdařilejší částí automobilu je jeho zadní partie. Ta nese originálně pojaté a vysoko umístěné koncové svítilny, překvapí však pouze jediné mlhové světlo, které je navíc nepěkně umístěno v nárazníku.

Honda nebyla nikdy (až na výjimku v podobě roadsteru S2000 - test najdete zde) příznivcem experimentování s tvary přístrojové desky a nový civic to jen potvrzuje. Dojem strohosti podtrhuje navíc monotónní černá barva. To je ale spolu s poněkud tenkým věncem volantu s velkým průměrem všechno, co interiéru lze vytknout. Volant se kupodivu dobře drží, stejně tak hlavice řadicí páky pětistupňové převodovky s přímým řazením s krátkými a velmi přesnými drahami. Sedadla jsou pohodlná a ta přední mají velmi dobré boční vedení. Za zmínku stojí výtečná ergonomie přístrojové desky, zejména pak ovladačů ventilace, které snad ani nelze umístit lépe. Ty se navíc velmi snadno ovládají. Civic sedan však válcuje konkurenci hlavně svou prostorností. Za místo vpředu pro hlavu i kolena by se nemusely stydět ani ty největší vozy střední třídy a totéž platí v podélném směru i o zadních sedadlech (místo nad hlavou vzadu je "tak akorát"). Vzadu je navíc díky zcela ploché podlaze dostatek místa i pro nohy cestujícího uprostřed. Potěší i zavazadlový prostor o objemu 450 l, který má velmi široký vstupní otvor. Opět se však najdou chybičky na kráse. Víko zavazadlového prostoru postrádá jakékoliv čalounění, takže jsou vidět veškeré drátky vedoucí ke světlům. Víko má navíc velmi slabou pružinu, která jej drží otevřené, takže při parkování v kopci hrozí jeho samovolné zavření. Se zavazadlovým prostorem souvisí i pouze dojezdové rezervní kolo.

Pod krátkou přední kapotou se v testovaném voze nacházel čtyřválec s proměnným časováním a zdvihem ventilů VUEC IIo objemu 1,6 l. Ten disponuje nadprůměrným výkonem 81 kW a točivým momentem 152 Nm. Tak jako každý motor Honda miluje i tento vytáčení až do červeného pole, kdy v 6500 ot/min zasáhne omezovač. K aktivaci systému VTEC a následnému zvýšení dynamiky dochází při 4500 ot/min. Na rozdíl od předchozích motorů, však ten v novém sedanu výborně zabírá již od nízkých otáček a je nezvykle pružný, takže není problém jet na "pětku" třeba padesátkou. Při svižné jízdě, kdy jsme využívali dynamiku motoru, jsme naměřili spotřebu 8,1 l na 100 km, což je velmi dobrá hodnota. Jeho jediným nedostatkem pak byla poměrně vysoká hlučnost od nějakých čtyřech tisíc otáček za minutu.

Největší změnu oproti minulé generaci prodělal podvozek. Dvojité lichoběžníky byly nahrazeny vpředu vzpěrami McPherson, vzadu zůstaly. Podvozek je nyní naladěn spíše komfortně (i když drobné nerovnosti dobře netlumí), než sportovně a odpovídá tomu i větší profilové číslo pneumatik (185/60 R 14). To je sice špatná zpráva pro skalní příznivce značky, nicméně dobrá pro ty, kteří se rádi svezou pohodlně i na dlouhé vzdálenosti. Díky této charakteristice se civic na táhlejších nerovnostech pohupoval, náklony v zatáčkách byly ale naštěstí menší, než jsme očekávali. Nic ale neslevil ze svých vyhlášených jízdních vlastností. Výtečně držel zvolenou stopu a byl přísně neutrální. Dostat jej do nedotáčivého smyku vyžadovalo již velmi necitlivé zacházení, dané příliš vysokou nájezdovou rychlostí, nebo řidičskou chybou. Lehká záď jevila v ostře projížděných zatáčkách sklon k přetáčivosti, toto chování však šlo velmi dobře korigovat pouhým přidáním plynu. Spolu s vynikající reakcí vozu na pohyby volantem s elektrickým posilovačem řízení tak honda řidiči poskytne skutečný požitek z jízdy.

Honda Civic sedan je pohodlný a nezvykle prostorný vůz nižší střední třídy s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, řízením a řazením. Má výkonný, úsporný, ale hlučný motor. Masovějšímu rozšíření tohoto automobilu však nejspíš bude bránit poněkud vyšší cena 589.000 Kč. Základní verze tohoto vozu s motorem 1,4/66 kW stojí 479.000 Kč.

Cena základní sestavy 589 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, 4x airbag, předpínače bezp. pásů, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér, el. ovl. oken, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné opěradlo zadního sedadla dělené 3: 2, klimatizace, pylový mikrofiltr, nárazníky v barvě vozu, vestavěná anténa Kč
Cena testované sestavy 589 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1590
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 152 / 4300 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.5 / 6.5
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 450
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1072 / 478
Rozměr pneu: 185/70 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1468
f) rozchod vzadu (mm): 1469
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano