Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i20 1,2i (57 kW) – Simply Hyundai

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
První dojmy už naznačily, že je Hyundai i20 povedený malý hatchback. Až teď se k nám ale dostává nejmenší motor 1,2 l, o kterém tvrdíme, že je to jeden z nejlepších základních čtyřválců na trhu.

Začátkem letošního roku byl zahájen prodej malého modelu značky Hyundai, který nastupuje na místo oblíbeného Getze se zcela novým designem i označením. Jako první k testu dorazilo provedení s prostředním stupněm výbavy a základní pohonnou jednotkou.

Hyundai i20 měl světovou premiéru na loňském podzimním autosalonu v Paříži, kde se představil s pětidveřovou karoserií jako přímý nástupce modelu Getz, úspěšně hájícího barvy automobilky od roku 2002. Novinka vstoupila na český trh v lednu letošního roku ve třech stupních výbavy, označených - Classic, Comfort a Style. Zákazníci mají také možnost výběru z poměrně bohaté nabídky pohonných jednotek, zahrnující tři zážehové motory s objemy 1,2 l, 1,4 l a 1,6 l, a také dva vznětové agregáty s objemy 1,4 l a 1,6 l, přičemž první z této dvojice je k dispozici hned ve dvou výkonových verzích.

Testovaný základní motor bude nejžádanější pohonnou jednotkou na českém trhu nejen díky dobré ceně, ale i nečekaně nadprůměrné dynamice a příznivé spotřebě paliva.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy  

Elegantní a bez výstřelků

Novinka, jejíž výroba probíhá stejně jako u menšího modelu i10 v Indii, byla navržena a vyvinuta v evropském vývojovém středisku skupiny Hyundai-Kia Automotive Group v Rüsselsheimu. Při srovnání vzhledu s modelem Getz je jasné, že je všechno jinak. Jeho poněkud usedlý a nevýrazný design střídá automobil, jehož karoserie se honosí nenápadnou elegancí a nehýří nevšedními prvky, jakými se snaží strhnout pozornost několik jeho konkurentů.

Přídi Hyundaie i20 dominuje dynamicky tvarovaný přední nárazník s výrazným nasávacím otvorem ve spodní polovině, nízkou maskou chladiče a do výšky vytažené hlavní světlomety. Při pohledu z boku je vidět zaoblená příď, skloněné čelní sklo i mírně se svažující střecha a téměř neznatelně zakulacená záď. Nejvíce pozornosti nejspíš získá výrazná linka, začínající nad předním kolem a táhnoucí se přes celý bok až do zadního nárazníku, kterou doplňuje druhá méně výrazná linie ve spodní části karoserie. Záď neomračuje žádnými neobvyklými prvky, takže nad rozměrným nárazníkem je vzhůru výklopné víko, umožňující přístup do zavazadlového prostoru, po jehož stranách jsou zhruba uprostřed výšky karoserie umístěny zadní svítilny.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy  

Prostorné i praktické

Interiér je na tom při srovnání s předchůdcem podobně jako exteriér. Ani zde na zákazníky nečekají žádné módní výstřelky, ale klasicky uspořádaný prostor pro čtyři až pět cestujících.

Palubní deska má líbivý i funkční tvar zároveň. Jediná výtka směřuje k použití tvrdých plastů viditelně nižší cenové úrovně, nad nimiž ovšem lze vzhledem k dobrému dílenskému zpracování i cenové kategorii přimhouřit oko. Záleží pochopitelně na vašich prioritách. Přímo před řidičem je přístrojový panel s analogovými ukazateli nechybí dnes tolikrát vynechávaný teploměr chladicí kapaliny. Čitelnost údajů nemohla být lepší díky maximálně funkčním stupnicím připomínajícím německou interiérovou školu. Uprostřed horní části palubní desky je umístěn dobře odstíněný displej, na němž se zobrazují údaje z palubního počítače a autorádia. Středová konzole je vyřešena tradičně s umístěním ovládání autorádia a ventilace nad sebou.

Součástí výbavy Comfort je standardem výškově stavitelné sedadlo řidiče. Pro všechny i20 je standardem výškově i podélně stavitelný volant. Najít na místě řidiče vyhovující polohu je proto snadné, i když máte nekonfekční tělesné rozměry.

Přední sedadla mají dost tuhé výplně, kterým budou vaše tělesné schránky muset chvíli přivykat, mají ale i dobrý tvar, rozměry i příjemné boční vedení sedáků i opěradel. Zadní sedadlo nabízí prostor pro tři cestující, ale vzhledem k celkové velikosti vozu je zcela jasné, že v případě plného obsazení se zde musí pasažéři uskromnit v požadavcích na šířku (ve výši loktů jsme naměřili vpředu i vzadu 1390 mm). Pro nohy i hlavy všech tří cestujících na zadním sedadle je dostatek prostoru i v případě, že je jejich výška více než 180 cm.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy  

Zavazadlový prostor i20 nepatří ve své třídě k chudákům krčícím se v koutě. V základním pětimístném uspořádání nabízí objem 295 l, který je sklopením sedadel druhé řady dělených v poměru 60/40 možné zvětšit až na 1060 l. K dispozici je pravidelný objem se zajímavými mírami. Při nesložených zadních sedadlech je zavazadlový prostor dlouhý 670 mm a po sklopení sedadel se prodlouží na nejméně 1300 mm. Na šířku nabízí zavazadelník 1100 mm (!). Výška po krycí roletu je 510 mm a po strop 900 mm. Po otevření vzhůru výklopného víka vznikne otvor vysoký 760 mm, s nejmenší šířkou 820 mm a největší šířkou 1115 mm. Hloubka od nákladové hrany po podlahu zavazadlového prostoru je 145 mm a vzdálenost hrany od země je 710 mm. Spodní hrana otevřeného víka zavazadlového prostoru je 1850 mm nad zemí.

Překvapující dvanáctistovka

Pod kapotou testovaného Hyundai i20 pracoval zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru, který disponoval výkonem 57,2 kW (78 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 119 Nm při 4000 min-1, což jsou jen mírně nadprůměrné hodnoty. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou dosahuje Hyundai i20 podle údajů výrobce maximální rychlosti 165 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,9 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 6,4 l, mimo město 4,5 l a v kombinovaném provozu 5,2 l na 100 km.

Během testu jsme s novým i20 ujeli asi 400 kilometrů převážně v ulicích Prahy i jejím blízkém okolí, a také jsme se vypravili na dálnici, kde jsme absolvovali zhruba čtvrtinu celkové vzdálenosti. Na konci týdenního testu uváděl palubní počítač průměrnou spotřebu 5,9 litru na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň ukazuje otáčkoměr na 3.000 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor méně než 4.000 min-1. Při těchto rychlostech si Hyundai řekne o 5,7 l benzinu na 100 km, resp. o 7,5 l na 100 km. Spotřebu tedy považujeme za silnou stránku této motorizace, i když měl automobil obuty zimní pneumatiky standardního rozměru 175/70 R14.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy  

Hyundai i20 nebo přesněji přímo jeho pohonná jednotka udivovala svou kultivovaností a dynamickým projevem, za který by se nemusel stydět ani motor většího objemu. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu 1045 kg je výkon motoru i jeho točivý moment naprosto dostačující pro hbitou jízdu v městském provozu i na okresních silnicích. Neztratí se ale ani na dálnici, kde se naprosto bez problému může pohybovat cestovní rychlostí okolo 120 km/h a cestující přitom nejsou rušeni silným hlukem od motoru nebo kol. Korejský čtyřválec směle překonává silnější variantu boleslavského tříválce HTP, dynamikou se blíží spíše Fabii 1,4 16V (63 kW), ale spotřeba (ta papírová i ta reálná) přitom zůstává pod úrovní tříválců.

Západoevropský podvozek i bezpečnostní výbava

Za schopnostmi pohonné jednotky nezaostává ani podvozek, který má sice tužší naladění, ale relativně vysoký profil pneumatik leckterou díru dokáže pozřít. Doma se ale bude i20 cítit více na kvalitních silnicích na západ od našich hranic. Řízení s elektrickým posilovačem zřejmě dokonale plní roli minimálního spotřebitele drahocenné energie, řidič si s ním ale příliš řízení vozu neužije. Převodovka je vhodně odstupňovaná pro jízdu ve městě, ale nízké otáčky na dálnici ukazují snahu vyhovět nejen požadavkům normy pro laboratorní měření spotřeby. Řazení patří svou přesností k průměru třídy.

Bezpečnostní výbava? Téměř jako v Německu! Na českém trhu nenajdete jiný malý automobil za 230 tisíc, který by měl standardně přední, boční a hlavové airbagy a navíc aktivní hlavové opěrky. Stabilizační systém je k dispozici pro všechny motorizace a výbavy za 17 tisíc korun.

Ke standardu všech verzí patří rádio s CD a MP3 přehrávačem, které se mimochodem velmi snadno ovládá, od druhé výbavy je standardem také USB vstup. Klimatizace stojí u druhé výbavy 15 tisíc Kč, v základním modelu není vůbec k dispozici a v nejvyšším stupni je naopak standardem.

Závěr

Nové i20 se pravděpodobně nestane příčinou radikální změny pohledu zákazníků na výrobky korejské automobilky, ale představuje přesně takový vůz, jaký většina zákazníků značky Hyundai očekává po nástupu většího i30 i menšího i10. i20, to je malý krok pro kategorii malých vozů v Evropě, ale velký krok pro malé Hyundaie.

Dlouho se nám nestalo, že bychom tak rádi jezdili se základním motorem v malém autě, proto motoru patří absolutní jednička téměř ve všech ukazatelích.

Tento Hyundai může znepříjemnit život druhé generaci Fabie mnohem více, než mohl Getz uškodit první Fabii. Na tu ztrácí především v kvalitě interiérových plastů, které přeci jen ovlivňují vnímání kvality celku dost podstatně. Více než pádnou odpovědí na podobnou poznámku je pětiletá záruka, neomezená kilometrovým proběhem. O důvod víc k přemýšlení nejen v českých domácnostech, ale i v hlavách flotilových manažerů.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy  

První cena vozu 229.900,- Kč (i20 Classic, 1,2i, 57 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 229.900,- Kč (i20 Classic, 1,2i, 57 kW)
Základní cena testovaného vozu 249.900,- Kč (i20 Comfort, 1,2i, 57 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 286.140,- Kč (i20 Comfort, 1,2i, 57 kW)

Plusy

  • výborná „použitelnost“ základního motoru,
  • slušná dynamika, tichý a levný provoz
  • dobré odstupňování rychlostních stupňů převodovky
  • design exteriéru i interiéru
  • prostorný a vzdušný interiér
  • pohodlná sedadla
  • optimální poloha za volantem, mj. díky dvouose seřiditelnému volantu a výškovému nast. sedadla
  • objem a přístup do zavazadlového prostoru

Minusy

  • množství tvrdých plastů v interiéru (palubní deska, výplně dveří)
  • automatické uzamčení vozu se aktivuje až při rychlosti 40 km/h a je poměrně hlučné
  • nemožnost individualizace výbavy
  • uměle působící řízení
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Hyundai i20 1,2i (57 kW)
Cena základní sestavy 249 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, airbag řidiče a (vypínatelný) airbag spolujezdce, přední boční airbagy, okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, aktivní přední opěrky hlavy, výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy, tři zadní výškově stavitelné opěrky hlavy, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), imobilizér, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrický posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, otáčkoměr, palubní počítač, rádio s CD přehrávačem a MP3+AUX, 6 reproduktorů, USB konektor, el. ovládání předních oken, elektrická vyhřívaná vnější zrcátka, osvětlení přihrádky před spolujezdcem, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní opěradlo a sedák zadního sedadla, sklopná zadní sedadla, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, vnější kliky dveří a zrcátka v barvě vozu, celoplošné kryty kol, ocelové disky kol s pneu 175/70 R14 Kč
Cena testované sestavy 286 140 Kč
Výbava testované sestavy Manuální klimatizace (vč. chlazení přihrádky spolujezdce) (+15.000,-Kč), vyhřívání předních sedadel (+7.450,-Kč), směrová světla 3xBlik (+1.290,-Kč), metalický lak (+8.500,-Kč), litá kola – pneu 175/70 R14 (+4.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 57 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1060
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 470
Rozměr pneu: 175/70 R14
Hyundai i20 1,2i (57 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3940
b) šířka (mm): 1710
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1503
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano