Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i20 1,4 CRDi (55kW) - Dobrá cena, nízká spotřeba

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 15. 3. 2010 • 05:20
34
Zobrazit náhledy (34)
Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20
Malé Hyundai i20 prošlo v minulosti naší redakcí již několikrát, dá se tedy říci, že jsme přesně věděli, co od vozu čekat. Jedinou neznámou do rovnice byl maloobjemový turbodiesel 1,4 CRDi, pyšnící se skvělou papírovou spotřebou. Obstojí?

Stejně jako benzinová jednačtyřka i 1,4 CRDi disponuje zdvihovým objemem 1396 cm3, oproti ní ovšem po výkonové stránce pokulhává. Jeho 55 kW opravdu není mnoho, při jízdě nám ovšem pocitově výkon příliš nechyběl.

Velkou zásluhu na tom má nízká pohotovostní hmotnost 1137 kilogramů i nejvyšší točivý moment 220 Nm dostupný mezi 1750 a 2350 min-1. Agregát nebyl přehnaně hlučný, i když při snaze o maximální jízdní výkony jeho ne zrovna libozvučný projev přeci jen do kabiny pronikal poměrně hodně. To mu ale musíme odpustit, ostatně pracuje v malém levném voze, a tak nákladné, pečlivé odhlučnění zde ani snad nemůžeme očekávat. Okolo dvou tisíc otáček si naštěstí jen mírně nakřápnutě vrní...a neruší.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy Díky točivému momentu nemá vůz problém se zdoláváním táhlých stoupání a to ani když je zaplněn zavazadlový prostor o objemu solidních 295 litrů. Více cestujících na palubě už logicky znamená častější podřazování, přeci jen jde o nejslabší ze tří vznětových agregátů (resp. jejich naladění) v nabídce automobilky Hyundai pro model i20.

Potěšila ochota motoru se vytáčet, co ale opravdu musíme vyzdvihnout je řízení. To totiž, na rozdíl od mnoha třídních konkurentů, bylo přesné (i okolo středové polohy) a hlavně nepřeposilované, takže vaše dlaně mají alespoň nějaký přehled o práci předních kol. Kdybychom na plastovém, nicméně dobře se držícím volantu nalezli ještě ovládání audiosoustavy, neměli bychom daleko k bouchání šampaňského.

To by ale bohužel v případě řazení zcela určitě zůstalo schované v lednici. Řadicí páka se sice v kulise pohybuje po relativně krátkých drahách, řazení nižších stupňů a zejména zpátečky bylo ovšem nepřesné a kostrbaté. Nu což, všechno se pokaždé nepovede.

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy Celkový jízdní komfort je bohužel poplatný stavu našich silnic, takže spíše tužší podvozek ve spojení s tvrdšími sedadly výsledky práce zimních mrazů cestujícím příliš nezakrýval. Nezachrání to ani balónovité čtrnáctky.

Jezdíme za málo...za málo

Základní cena vozu s agregátem 1,4 CRDi je stanovena na 319.900,- Kč, což je v podstatě stejně jako si za Fabii 1,6 TDI o shodném výkonu nechá zaplatit mladoboleslavská Škoda. Tady půjde o desetinky spotřeby, protože zákazníci, kteří vyžadují diesel, tohle opravdu pečlivě sledují. Tak tedy – udávaná spotřeba ve městském cyklu je 5,5 litru nafty na 100 km. Jak známo, testování probíhá v laboratorních podmínkách danou certifikační metodikou a s reálným provozem toho příliš mnoho společného nemá. V tomto případě jsme se ale do hodnoty udávané výrobcem strefili na desetinku přesně. Hodně dobrý výsledek.

Při dálniční stotřicítce už je z i20 cítit jistá nervozita, stále ale není problém touto rychlostí cestovat. Otáčkoměr zde ukazuje na 2900 min-1 při pátém (nejvyšším) převodovém stupni a palivový odběr z nádrže se rovná 5,6 litrům na 100 km. Pokud ale zvolníme na 100 km/h, klesne spolu s otáčkami (2200) i spotřeba. Ta se po několika desítkách kilometrů touto rychlostí ustálila na čtyřech litrech nafty na sto kilometrů – a to nezapomínejme na to, že vůz měl obuty zimní pneumatiky.

Verdikt?

hyundai testy malevozy hyundai testy malevozy Hyundai i20 je bezesporu povedené auto a pokud hledáte něco s malým a levným turbodieselem, bude dnes testovaná verze jedním z favoritů. Na straně kladů totiž stojí pětiletá záruka, pět hvězd od Euro NCAP, bohatá základní výbava zahrnující například klimatizaci, přední, boční (pro přední sedadla) a okenní airbagy, rádio s CD či aktivní opěrky hlavy.

Jistou nevýhodou oproti koncernovým vozům může být interiér s minimem měkčených částí (avšak standardně dobrou ergonomií) či větší ztráta hodnoty v čase. To je ale už věc každého zákazníka, čemu dává přednost. Pokud se rozhodnete pro i20 1,4 CRDi, chybu jistě neuděláte.

První cena vozu 229 900,- Kč (1.2 Classic, 57 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 319 900,- Kč (1.4 CRDi Comfort, 55 kW)
Základní cena testovaného vozu 319 900,- Kč (1.4 CRDi Comfort 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 332 900,- Kč (1.4 CRDi Comfort 55 kW)

Plusy

  • Živý úsporný motor
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Velký kufr
  • Příjemná sedadla

Mínusy

  • Stísněnější interiér
  • Vyšší posaz
  • Výraznější náklony v zatáčkách
  • Neklidný podvozek při brzdění
  • Méně přesné řazení
  • Na špatných silnicích horší komfort jízdy

Související články

Témata
Hyundai i20 1,4 CRDi
Cena základní sestavy 319 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, airbag řidiče a (vypínatelný) airbag spolujezdce, přední boční airbagy, okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, aktivní přední opěrky hlavy, výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy, tři zadní výškově stavitelné opěrky hlavy, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), imobilizér, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrický posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný volant, otáčkoměr, palubní počítač, rádio s CD přehrávačem a MP3+AUX, 6 reproduktorů, USB konektor, el. ovládání předních oken, elektrická vyhřívaná vnější zrcátka, osvětlení přihrádky před spolujezdcem, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní opěradlo a sedák zadního sedadla, sklopná zadní sedadla, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, vnější kliky dveří a zrcátka v barvě vozu, celoplošné kryty kol, ocelové disky kol s pneu 175/70 R14, Manuální klimatizace (vč. chlazení přihrádky spolujezdce) Kč
Cena testované sestavy 332 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+9.000,-Kč), litá kola – pneu 175/70 R14 (+4.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1750 - 2350
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 161
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.8 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1060
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1127 / 508
Rozměr pneu: 175/60 R14
Hyundai i20 1,4 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3940
b) šířka (mm): 1710
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1503
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Články odjinud