Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 1,4 CVVT Trikolor – Knedlo, vepřo, kimchi

Aleš Jungmann
Diskuze (88)
Český řidič chce levné, přitom ale solidně vybavené auto. Hyundai českého řidiče zná a nabízí edici Trikolor.

Hyundai přichází s velmi výhodnou nabídkou akční výbavy Trikolor (dříve Patriot), která má za cíl přilákat co nejvíce tuzemských zájemců o kvalitní a cenově dostupný vůz do náručí nošovické automobilky.

Vyzkoušeli jsme proto zajímavou edici na vlastní kůži. Popravdě řečeno, od vozu za necelých 280 tisíc Kč jsme toho mnoho nečekali, i30 nás však postupně přesvědčila, že skvělý poměr cena/užitná hodnota jí není zdaleka cizí. Začněme ale od začátku, tedy výbavou.

(A)klimatizovaný Trikolor

Seznam standardní výbavy je sice poměrně dlouhý, na druhou stranu nemáte příliš mnoho na výběr u příplatkové výbavy. Už v základu však máte patnáctipalcová kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná všechna okna, manuální klimatizaci, rádio s CD, přední a boční airbagy vpředu, okenní airbagy, aktivní opěrky hlavy, výškově a podélně stavitelný volant nebo třeba dělená zadní sedadla.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Z příplatkové výbavy určitě stojí za pozornost balíček Trikolor Plus (tempomat, kožený volant a hlavice řadící páky, automatické světlomety) za výhodných 5 tisíc Kč. I s vyhříváním předních sedadel za 8.650,- Kč se stále vejdete pod magickou hranici 300 tisíc a ještě vám zbude na sadu pneumatik. I30 Trikolor obouvá patnáctipalcové gumy o rozměru 185/65, které vozu propůjčují jednoznačně komfortní charakter. O tom ale až v dalším odstavci.

Zde nám ještě dovolte malé zavzpomínání. Před třemi lety jsme i30 s totožným motorem v redakci testovali poprvé (tehdy ještě neomlazenou i30), tenkrát však začínala verze Comfort, která je s naším Trikolorem výbavově téměř shodná, na částce 399.900,- Kč. Samozřejmě, i30 byla žhavou novinkou, českého řidiče však může těšit velmi těšit tuhý konkurenční boj na domácím trhu. Zákazníci na něm jednoznačně vydělávají.

Motor a jízda

Zážehová atmosférická čtrnáctistovka s variabilním časováním ventilů se i po letech může pochlubit velmi nadprůměrným výkonem 80 kW (109 k) při 6200 ot./min. Maximální točivý moment nastupuje hodně vysoko, na vrcholných 137 Nm potřebujete až 5000 min-1. Od 3000 do 6000 otáček však moment neklesá pod 127 Nm, což vozu lehčímu než 1,3 tuny uděluje přijatelnou dynamiku.

Tato pohonná jednotka má však něco, co základní motorizace obecně postrádají – charakter. Když totiž čtyřválec vytočíte nad čtyři tisíce otáček dokáže vám, že podceňovat jej rozhodně nebylo moudré. Zátah krásně graduje, motor zní i docela sportovně a co je hlavní, auto solidně zrychluje. 1,4 CVVT vše zvládá takovým způsobem, že se nám do hlavy až vkrádá myšlenka, zda základní motorizace není náhodou i motorizací optimální. Bohužel... není.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

A nemůže za to motor samotný, nýbrž pouze pětistupňová převodovka. Agregát má sice příjemně drzý, živý zvuk, ale poslouchat jej hodinu nebo snad ještě více není zrovna to pravé ořechové. Ano, míříme směrem k pětistupňové převodovce, poskládané spíše s ohledem na příměstský provoz. Na dálnici začnete po chvíli trpět a palubní počítač vás také šetřit nebude – spotřeba totiž při svižnější jízdě rychle roste.

Při reálné rychlosti 100 km/h jsme na otáčkoměru odečetli 3400 -1, což bylo předzvěstí vysokootáčkových orgií při rychlosti o 30 km/h vyšší. Naštěstí spotřeba se zatím držela v přijatelných mezích, 6,6 litru Naturalu není na patnáctipalcových zimních pneumatikách rozhodně žádný debakl. Horší to bylo s tuzemským dálničním limitem, kde ručička div neatakovala hranici čtyř a půl tisíce otáček! Výsledná spotřeba 9,6 litru při 4400 -1 jednoznačně ukazuje na největší slabinu vozu. Při běžné jízdě s občasnou návštěvou města počítejte se spotřebou kolem sedmi litrů benzinu.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Radost z jízdy se omezuje spíše na potěšení z přejezdu nerovností, které sice vidíte ale nikterak zásadně necítíte. Jak jinak, na patnáctipalcových balonech. Podobné je to i v zatáčce, kde auto solidně drží stopu, občasný výmol podvozku vůbec nevadí, řidič ale z rychlejší jízdy nemá mnoho zábavy kvůli měkkým bočnicím a lehce gumovému pocitu v jinak přesném řízení. K řazení nebo brzdám (na všech kolech jsou kotouče) nemáme výhrad.

Závěr

Motorizace je, viděno optikou třídy, naprosto bezkonkurenční. Základní pohonnou jednotku s podobnými vlastnostmi by chtěli snad všichni výrobci. Kdyby se v Nošovicích spletli a omylem přidali šestý převodový stupeň pro jízdu vpřed, troufáme si tvrdit že by i30 Trikolor přestala mít na trhu díky své výbavě vážnou konkurenci.

Přiznáváme, to jsou možná až příliš silná slova, i30 má však pro české zákazníky přichystanou opravdu výbornou nabídku. Zde je na místě trochu postěžovat si nad nemožností dokoupení ESP k tomuto výbavovému stupni, soudě podle absence tohoto elektronického pomocníka téměř napříč veškerou konkurencí jej však zákazníci zřejmě nepožadují. Ještěže se jich nikdo neptá třeba na pásy na zadních sedadlech... To je samozřejmě nadsázka, časem se jistě ESP dostane i do levných modelů.

První cena vozu259.990,-Kč (i30 Start, 1,4 (80 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací259.990,-Kč (i30 Start, 1,4 (80 kW))
Základní cena testovaného vozu279.990,-Kč (i30 Trikolor, 1,4 (80 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků279.990,-Kč (i30 Trikolor, 1,4 (80 kW))

Plusy

  • Výborná pohonná jednotka
  • Vynikající kvalita jízdy
  • Kvalita zpracování interiéru
  • Skvělý poměr cena/hodnota

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Na dálnici vyšší spotřeba i hluk
  • Nemožnost přikoupit ESP

Aleš Jungmann
Diskuze (88)
Hyundai i30 Trikolor (1,4 CVVT)
Cena základní sestavy 279 990 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, mlhovky, imobilizér, alarm, úchyty ISOFIX, posilovač řízení s proměnný účinkem, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, manuální klimatizace, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, elektrické ovládání předních a zadních oken, 15palcová kola z lehkých slitin, tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické zamykání za jízdy, výškově stavitelné sedadlo řidiče + bederní opěrka, asymetricky dělaná a sklopná zadní sedadla, fixační síť zavazadlového prostoru, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 + iPod a AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu, 6 repro Kč
Cena testované sestavy 279 990 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.3 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1250
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1268 / 452
Hyundai i30 Trikolor (1,4 CVVT)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4280
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 615
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 4. 2011 16:10
Re: Tesil edition
Octavia Tour so slabsim motorom a horsou vybavou (napr nema bocne airbagy) stoji viac, ako i30. Ak chces tour 1,6, tak sa musis uz riadne buchnut po vrecku.
Zas na druhej strane dostanes celkom pohladne aj komfortom prijemne auto s obrovskym kufrom. Lenze mlada ceskoslovenska rodina s obmedzenym rozpoctom po Tour casto siahat nebude. Okrem toho sa aj dost kradnu, co tiez menej majetny clovek pri kupe zvazuje.

Co sa tyka jazdnych vlastnosti tento korejsky motor poznam len ako spolujazdec, ale bol som velmi milo prekvapeny celkovym dojmom z auta. A za tu cenu super. Co sa tyka VW motorov, s 1,4 59 KW nemam ziadne skusenosti, ale na 1,6 74 KW mam co to odjazdene a osobne mi ten motor pride dost priemerny az zastaraly (ved aj je, ale na dlhe streky nevadi mi), ibaze neviem co za lenocha musi byt 1,4 na tak tazke auto, ako je Octavia. Osobne mam staru dobru 1,8 s automatom, ta je az na spotrebu velmi slusna a dostacujuca na svizne jazdenie, automat je pomalsi, ako moderne skrine, ale ok, vie s nim byt aj zabava. Jazdil som tiez na novom 1,4 tsi (125 koni) a to je uz na VW co za posledne roky produkuju (resp "repasuju" stare motory) pocitovo fantasticky, tiez spotrebou, zvukom, atd. Napr Seat Leon s tymto tsi sa momentalne da kupit za cca 12 500 eur, Altea XL za cca 13 500 eur... Takze asi radsej by som sa pozeral aktualne po seate, ako po Tourke. Ale zas ked chyba 3 - 4000 eur, tak to isti tato i30 :-)
6. 4. 2011 15:47
Re: Motor 1,6
to mas tak ako s airbagmi. tiez som ich za roky a tisice km nepotreboval (zaplat pan boh), ale som sakra rad, ze ich tam mam. Mozno nepomozu, ak do mna niekto tresne, ale nadej tam je. ESP je tiez nieco na ten sposob. 1000 x ho nebudes potrebovat, ale 1001x ta moze zachranit pred roztrepanim auta. Nase cesty su na mnohych usekoch nevyspytatelne, derave, zle oznacene, podaktori pretekari na bavorakoch obiehaju aj ked ides oproti, ved co, uhnes sa... V takych situaciach ESP ti pomoze. Mozes byt velmi dobry vodic, ale ti okolo nie vzdy su tiez na tej urovni, ako ty co sa tyka zrucnosti a ohladuplnosti.

Nevravim, ze by som priplatok za esp nezvazoval na ukor spomenuteho silnejsieho motora, ale nezhadzoval by som ho na uroven zbytocnosti.

Inak suhlasim, ze su aj individua, ktore vdaka roznym systemom jazdia vo svojich natahanych mercedsoch z nemecka ako prasce.
5. 3. 2011 06:23
Re: Hyundai i30
Koukni se na skladovky VW a Skody ty tragede a nevykrikuj tady... plakatovce :-)
Kdyby nebyli lidi stado lineho dobytka, vedeli by, ze i vysoka kvalita muze byt za rozumnou cenu - tady do 300.
Jestli nekdo korejcum rika krap, pak nevim proc ja bych nemohl rikat Skode - Shade - a kdyz uz si tu chces hrat na lektora Aj, tak pro tve info - stin
(od objektu) je prioritne Shadow... Shade se pouziva predevsim jako odstin a ma vice vyznamu jako sloveso.
3. 3. 2011 17:57
Re: Hyundai i30
Vyfasuj si hadr na hlavu-kdyby byl golf s výbavou za tři kila tak se nejezdí v cedníkách a daciích.Argumentem"přihodím dvacet a mam lepší" ses zařadil mezi typický plakátovce,k těm dvaceti přihoď pade a pak ještě třicet a za chvíli seš u Á osmy. >:D To "Shade" ti poradili kluci ve škole?Dej jim za mě pár facek.Dík.(jinak škoda se německy řekne schade,shade je anglicky stín)
3. 3. 2011 06:36
Re: Hyundai i30
Jak my? Kdyby sis precetl to vlakno od zacatku, tak jsi to mozna pochopil - jde tu o cenu.Tak pro *tady bude sprosté slovo* vysvetlim o co mi jde polopate... je mi fuk jake je hodnoceni, pze co tester, to nazor. Hyundai je auto do 300, dnes mam do teto castky vyber prakticky od kazdeho renomovaneho vyrobce. Tahle Hyundai stoji 280, ale z daleka nenabizi tak pekny a kvalitni interier jako ma C4, GOLF, Megane, Octa... vyrovna se jen Ceedu a FF - ktery je nejtragictejsi. Z bezpecnostniho hlediska nedosahuje vybav FF, Megane, Golfu a do 300 se vejdu s ESP i v C4. Sikmookej me to neumoznuje. Z hlediska hluku (zprevodovani) z daleka nedosahuje urovne Golfu, Octy, C4. Vyrovna se ale Ceedu, FF a Meganu (ale i ten je o neco mene hlucnejsi). A takhle bych mohl pokracovat v dalsich drobnostech.
Psychologicky limit je 300 litru... takze co jsem tim chtel rict? Pokud pred tremi lety stala i30 400 koliku, kdyz ostatni byli za 450 a vic, tak to bylo spravne. Ted je ale doba, kdy auta za tenkrat 450 a vic stoji ve stejne cenove jako i30, ktera ale neprinasi nic navic krom zaruky, ktera ma sva omezeni - i kdyz je bez omezeni :-) . A kterou clovek nakonec castesne zaplati v podobe drazsich rocnich navstev servisu.
Tadaaa a jsme u konce - SHRNUTI:
Ja reagoval na reakci o zdrazovani, takze pri urovni jakou i30 nabizi je proste draha vzhledem ke konkurenci! A pokud od lonska prirazili 10tis, tak podrazili - tak to proste je.
Hyundai i30 je prumerne auto za 280... ja ale muzu volit lehce drazsi nadprumer za 300.
A pokud Golf a Shade jdou za 300, tak by mela i30 stat 250...
A to jsem vlastne jeste uplne vynechal Bravo... ktere mi prida krom ESP jeste 6st. skrin.