TEST Hyundai i30 Kombi vs. Opel Astra ST vs. Volkswagen Golf Variant
Spojení praktické karoserie kombi a vznětového motoru je doslova synonymem pro firemní vůz, který ovšem též plní roli rodinného přibližovadla.
Evropský trh je velmi specifický. Zatímco například v Asii nebo Severní Americe preferují klasické tříprostorové sedany, my jsme naopak pobláznění do hatchbacků nebo kombíků. Protiklad panuje i v případě paliva, Evropané jsou totiž zvyklí na vznětové motory. Mohou za to především tzv. firemní flotily, u nichž je nízká spotřeba, tedy hlavní výhoda naftových motorů, rozhodující.
Zapomenout ovšem nesmíme ani na praktičnost. Češi jako národ nadšených chalupářů řeší velikost zavazadelníku obzvlášť silně. Neméně důležitý je ale prostor pro posádku. Ačkoliv přes týden jezdí v autě většinou jedna až dvě osoby, o víkendu musí obvykle pojmout celou rodinu i s nákladem.
Do dnešního souboje jsme vybrali trojici oblíbených modelů se vznětovými šestnáctistovkami o výkonech 77 (volkswagen) a 81 kW (opel a hyundai). V současné době, kdy mají šestistupňové převodovky i malá auta, je pouze pětirychlostní skříň v Golfu Variant na první pohled trochu zklamáním. To astra a i30 mají v případě zvolených motorizací o stupeň více. Uvidíme, jestli se zdánlivé výhody šesté rychlosti (např. nižší spotřeba a hlučnost nebo lepší pružnost) potvrdí i v praxi.
3. Snaha se cení: Hyundai i30 Kombi
Korejský pokus o útok na přední příčky nižší střední třídy se zastavil na půli cesty.
Druhá generace modelové řady i30 je vcelku příjemným překvapením. Hyundai se evidentně držel hesla „Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti“ a svěřil vývoj do evropských rukou. Výsledkem je povedený „fluidní” design, který neztrácí lesk ani po dvou letech od představení. Jen škoda, že testovaný vůz ctil spíše konzervativní zaměření, jež je pro služební vozy typické. Pod kapotou se nacházelo slabší provedení dieselu 1.6 CRDi s 81 kW (v nabídce je i verze s výkonem 94 kW), které po stránce dynamiky ovšem bohatě dostačuje. Navíc si vystačí se slušným přídělem 5,3 litru na 100 km. Po usednutí do interiéru se projeví horší kvalita materiálů i zpracování. Jízda vyznává především komfort, v zatáčkách se vůz ale naklání citelněji než dnešní soupeři. Zážitky za volantem tedy neočekávejte, na to tu jsou jiní borci. Právě u naladění podvozku a řízení se nejvíce projevují technické mezery korejské automobilky, která ještě nedosahuje kvalit zavedených, především německých konkurentů. Uvidíme, jak se s tím vyrovnají v budoucnu.
Plusy
- Pohledný design
- Příjemný motor
- Výhodná cenová politika výbavových paketů
- Záruka
Minusy
- Nedotažené nastavení podvozku
- Necitlivé řízení
- Chudá výbava testované verze
TECHNICKÉ ÚDAJE | Hyundai | Opel | Volkswagen |
Motor | R4, diesel, turbo | R4, diesel, turbo | R4, diesel, turbo |
Ventilů/vačkových hřídelí | 4 na válec/2 | 4 na válec/2 | 4 na válec/2 |
Pohon rozvodů | řetěz | řetěz | řemen |
Zdvihový objem (cm3) | 1582 | 1598 | 1598 |
Výkon (kW/min) | 81/4000 | 81/3500 | 77/3000-4000 |
Točivý moment (N.m/min) | 260/1900-2750 | 300/1750-2000 | 250/1500-2750 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 | 186 | 193 |
Převodovka | 6 MT | 6 MT | 5 MT |
Pohaněna kola | přední | přední | přední |
Brzdy vpředu/vzadu | kotoučové/kotoučové | ||
Pneu rozměr | 205/55 R 16 | 235/40 R 19 | 195/68 R 15 |
Pneu typ | Hankook Optimo K415 | Continental PremiumContact 2 | Michelin Energy Saver |
Normovaná spotřeba (l/100 km) | 4,3 | 3,7 | 3,9 |
Objem nádrže (l) | 53 | 56 | 50 |
Naplň klimatizace | R134a | R134a | R134a |
Vnější hlučnost dB [A] | 71 | 70 | 72 |
Brzděny/nebrzděny přivěs (kg) | 1500/650 | 1300/730 | 1500/690 |
Objem zavazadelníku (l) | 528/1642 | 500-1550 | 605-1620 |
Délka x šířka x výška (mm) | 4485 x 1780 x 1500 | 4698 x 1814 x 1535 | 4592 x 1799 x 1481 |
Rozvor (mm) | 2650 | 2685 | 2635 |
2. I mistr se občas skloní: Volkswagen Golf Variant
VW Golf platí již léta za etalon nižší střední třídy. Tentokrát ovšem skončil „až“ druhý.
Verze kombi neměla v případě jednoho z nejprodávanějších aut historie tak výsadní postavení jako u konkurentů. To se však změnilo s příchodem aktuálního golfu, kdy se výroba variantu přesunula z Mexika, odkud vyjížděly páté a šesté generace tohoto provedení, do rodného Wolfsburgu. A na autě je to znát. Povedený design připomíná odcházející passat, v kvalitním a dobře promyšleném interiéru se budete cítit jako doma. Jeden z největších trumfů ale najdete až úplně vzadu: kufr o objemu 605 l je jen o málo menší než u octavie (610 l). Praktický golf potěší i jízdními vlastnostmi, ačkoliv má vzadu nápravu s vlečenými rameny (verze 1.6 TDI 4Motion má multilink). Motor plní normu Euro 5, tudíž disponuje
výkonem 77 kW (81 kW u verze Euro 6). Převodovka nabídne jen pět rychlostí (vyjma 4M), zatímco oba dnešní konkurenti mají stupňů šest. Tento hendikep se naštěstí neprojevil ve spotřebě, která byla totožná s astrou. Největší bolístku představuje cena, která v případě nejlevnějšího dieselu začíná nad půl milionem korun.
Plusy
- Skvělé jízdní vlastnosti
- Nadprůměrná kvalita materiálů, zpracování i ergonomie
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Dražší příplatky
- Nižší výkon a jen pětistupňová převodovka
CENY (v Kč) A VYBAVENÍ | Hyundai | Opel | Volkswagen |
Základní verze | 1.4i CVVT Entry | 1.4 Selection | 1.2 TSI Trendline |
Cena základní verze | 299.990 | 335.900 | 397.900 |
Testovaná verze | 1.6 CRDi Trikolor Komfort | 1.6 CDTI Cosmo | 1.6 TDI Comfortline |
Základní cena testované verze | 430.890 | 469.900 | 506.900 |
Automatická převodovka | 40.000 | N | 60.000 |
Automatická klimatizace | Paket Fleet* | S | S |
Adaptivní podvozek | N | 20.600 | 24.900 |
Vyhřívaní sedadel vpředu | Paket Fleet* | 8.300 | 16.100 (zimní paket) |
Navigace | Paket Premium* | 14.000 | 17.800 |
Parkovací senzory vpředu/vzadu | Paket Weekend* | 16.900 | 13.300 |
Tempomat | S | S | S |
Metalicky lak | 13.900 | 14.400 | 14.600 |
Testovaný vůz s příplatky | 430.890 | 504.500 | 520.200 |
S - sériová výbava, N - nenabízí se, *Jednotlivé pakety jsou dostupné pouze pro stejnojmenné výbavy |
1. Trpělivost růže přináší: Opel Astra Sports Tourer
Pod zasloužené vítězství astry se podepsaly zejména povedený motor a lákavá cenovka.
Aktuální generace astry je na trhu již od konce roku 2009, přitom i díky modernizaci stále nabízí líbivý design, který v tomto případě podtrhuje příplatkový paket OPC Line za 32 300 Kč a nezvykle velká, 19palcová kola. S délkou necelých 4,7 metru působí opel podobně masivně jako větší insignia, ostatně na autě je znát poctivost a robustnost. Tento fakt se odrazil na hmotnosti, která atakuje 1,6 tuny. Nový čtyřválec 1.6 CDTI si ovšem dokáže i tak velmi slušně poradit. Navíc patří mezi askety, na 100 km mu totiž stačila stejná porce paliva (5,2 l) jako lehčímu golfu. Z testované trojice nabízí Astra ST nejmenší zavazadelník (500 l), díky pravidelnému tvaru je ovšem lépe využitelný než v případě dnešních protivníků. Největší
sympatie si opel ovšem získal při pohledu do ceníku. I v nejvyšším stupni Cosmo totiž vychází levněji než golf. Opel standardně nabízí pětiletou záruku (případně do nájezdu 150 000 km) na motor, převodovku a rozvodovku.
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Úsporný a živý motor
- Výhodná cenová politika
- Kvalitní interiér
- Záruka,
- Robustní konstrukce...
Minusy
- …která si ovšem vyžádala vyšší hmotnost
- Vzhledem k rozměrům nepatrně menší prostor v zadní polovině auta
NAMĚŘENÉ HODNOTY | Hyundai | Opel | Volkswagen |
Zrychleni 0-50 km/h (s) | 3,8 | 3,9 | 3,7 |
0-100 km/h (s) | 11,8 | 11,9 | 11,1 |
0-130 km/h (s) | 20,7 | 21,0 | 19,8 |
Pružnost 60-100 km/h (s) | 8,5 | 8,5 | 8,1 |
80-120 km/h (s) | 15,7 | 15,6 | 14,8 |
Pohotovostní/užitečná hm. (kg) | 1401/519 | 1579/521 | 1395/525 |
Rozloženi hmotnosti př./z. (%) | 59/41 | 60/40 | 60/40 |
Průměr zatáčení (m) | 11,2 | 11,1 | 11,0 |
Brzdy studene ze 100 km/h (m) | 36,0 | 35,8 | 35,4 |
Brzdy zahřáté ze 100 km/h (m) | 35,4 | 35,0 | 34,8 |
Vnitřní hluč. při 50 km/h (dB[A]) | 60 | 58 | 59 |
při 100 km/h (dB[A]) | 67 | 65 | 65 |
při 130 km/h (dB[A]) | 71 | 69 | 70 |
Spotřeba v testu (l/100 km) | 5,3 | 5,2 | 5,2 |
Dojezd na plnou nadrž (km) | 1000 | 1080 | 960 |
Závěr
O vítězství nakonec svedla boj dvojice astra-golf, a šťastnější z něj vyšel právě opel. Srovnání tří kombi nižší střední třídy totiž ukázalo, že velikost
zavazadelníku přece jen není všechno, rozhodují i další faktory jako například pořizovací cena. U vítěze navíc oceňujeme moderní motor 1.6 CDTI,
který jako jediný v dnešním testu splňuje Euro 6. Golf stále platí za etalon třídy, v posledních letech mu ale konkurence šlape na paty více než kdy jindy. Vyšší cena a skromnější výbava jej tedy odsoudily ke stříbrné medaili. Hyundai i30 Kombi se snažil, zbytečně však ztrácel v oblasti komfortu,
pocitu z řízení a výbavy.
HODNOCENÍ
1. Opel Astra ST 1.6 CDTI (527 bodů)
Příjemné auto kombinuje povedený motor s dostatkem síly, a přitom skromným apetytem a příznivou pořizovací cenu, která z něj dělá ideálního kandidáta na služební i rodinný vůz.
2. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI (515 bodů)
Ač to bylo vcelku těsné, wolfsburský zástupce se musel tentokrát sklonit před svým krajanem z Rüsselsheimu. Ačkoliv mu přisuzujeme nesporné kvality, nechává si je slušně zaplatit.
3. Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi (465 bodů)
Hyundai se musel tentokrát potýkat s velmi silnou konkurencí. Zázrak se ovšem nekonal, i když například motor snese srovnání s evropskými soupeři. Zbytek zatím ne.
HODNOCENÍ | BODY MAX. | Opel | VW | Hyundai |
Karoserie | ||||
Prostornost vpředu | 20 | 17 | 17 | 15 |
Prostornost vzadu | 20 | 15 | 16 | 14 |
Pocit prostornosti | 10 | 8 | 8 | 7 |
Zavazadelník | 20 | 15 | 18 | 16 |
Vnitřní variabilita | 10 | 5 | 5 | 3 |
Užitečný naklad | 10 | 8 | 6 | 6 |
Hmotnost přívěsu | 5 | 3 | 4 | 4 |
Přehlednost | 15 | 11 | 10 | 10 |
Kvalita zpracovaní | 20 | 16 | 17 | 14 |
Funkčnost | 10 | 9 | 9 | 8 |
Bezpečnostní výbava | 10 | 6 | 6 | 5 |
Mezisoučet | 150 | 113 | 116 | 102 |
Pohon | ||||
Zrychleni | 15 | 10 | 11 | 10 |
Pružnost | 20 | 15 | 15 | 14 |
Největší rychlost | 5 | 3 | 4 | 3 |
Kultura běhu motoru | 15 | 10 | 10 | 10 |
Točivost/Reakce na plyn | 10 | 8 | 7 | 5 |
Převodovka | 20 | 16 | 16 | 14 |
Spotřeba v testu | 30 | 26 | 26 | 25 |
Jízdní dosah | 10 | 8 | 6 | 7 |
Mezisoučet | 125 | 96 | 95 | 88 |
Komfort | ||||
Nastup do vozu | 5 | 4 | 4 | 4 |
Pozice sedadel | 15 | 14 | 14 | 12 |
Sedadla vpředu | 20 | 18 | 18 | 15 |
Sedadla vzadu | 10 | 8 | 8 | 8 |
Ovladatelnost | 10 | 7 | 7 | 8 |
Pérovaní | 25 | 22 | 21 | 17 |
Vnitřní hlučnost | 10 | 7 | 7 | 6 |
Aerodynamicky hluk | 15 | 11 | 10 | 8 |
Komfortní výbava | 15 | 10 | 8 | 7 |
Multimédia/Připojeni | 10 | 4 | 4 | 3 |
Asistenční systémy | 5 | 4 | 4 | 0 |
Klimatizace | 10 | 6 | 3 | 3 |
Mezisoučet | 150 | 115 | 108 | 91 |
Jízdní dynamika | ||||
Ovladatelnost | 20 | 18 | 18 | 15 |
Elektronické systémy | 15 | 14 | 13 | 11 |
Směrová stabilita | 10 | 10 | 10 | 10 |
Pružnost | 20 | 17 | 18 | 14 |
Řízeni | 20 | 16 | 17 | 13 |
Trakce | 10 | 8 | 7 | 7 |
Stopovy průměr otáčení | 10 | 7 | 7 | 6 |
Brzdy | 20 | 17 | 17 | 15 |
Mezisoučet | 125 | 107 | 107 | 91 |
Životni prostředí | ||||
Vnější rozměry | 10 | 3 | 4 | 5 |
Pohotovostní hmotnost | 10 | 5 | 7 | 7 |
Emise CO2 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Škodliviny | 5 | 5 | 5 | 5 |
Vnější hlučnost | 5 | 3 | 3 | 3 |
Ekologické technologie | 10 | 4 | 3 | 0 |
Mezisoučet | 50 | 28 | 30 | 28 |
Celkem - technika | 600 | 459 | 456 | 400 |
Náklady | ||||
Základní cena | 20 | 10 | 8 | 12 |
Zůstatková hodnota | 15 | 10 | 11 | 10 |
Pojištěni | 10 | 6 | 6 | 6 |
Servis | 10 | 6 | 5 | 4 |
Záruky | 15 | 12 | 8 | 13 |
Palivo | 20 | 17 | 17 | 16 |
Sériová výbava/Příplatky | 10 | 7 | 4 | 4 |
Mezisoučet | 100 | 68 | 59 | 65 |
Celkem | 700 | 527 | 515 | 465 |
UMÍSTĚNÍ | 1. | 2. | 3. | |
Výsledná cena v Kč | 504.500 | 520.200 | 430.990 | |
Cena za bod v Kč | 957 | 1010 | 927 | |
POMĚR CENA/VÝKON | 2. | 3. | 1. |