Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
39 Fotogalerie

TEST Hyundai i30 Kombi vs. Opel Astra ST vs. Volkswagen Golf Variant

Ondřej Šámal

Spojení praktické karoserie kombi a vznětového motoru je doslova synonymem pro firemní vůz, který ovšem též plní roli rodinného přibližovadla.

Evropský trh je velmi specifický. Zatímco například v Asii nebo Severní Americe preferují klasické tříprostorové sedany, my jsme naopak pobláznění do hatchbacků nebo kombíků. Protiklad panuje i v případě paliva, Evropané jsou totiž zvyklí na vznětové motory. Mohou za to především tzv. firemní flotily, u nichž je nízká spotřeba, tedy hlavní výhoda naftových motorů, rozhodující.

Zapomenout ovšem nesmíme ani na praktičnost. Češi jako národ nadšených chalupářů řeší velikost zavazadelníku obzvlášť silně. Neméně důležitý je ale prostor pro posádku. Ačkoliv přes týden jezdí v autě většinou jedna až dvě osoby, o víkendu musí obvykle pojmout celou rodinu i s nákladem.

Do dnešního souboje jsme vybrali trojici oblíbených modelů se vznětovými šestnáctistovkami o výkonech 77 (volkswagen) a 81 kW (opel a hyundai). V současné době, kdy mají šestistupňové převodovky i malá auta, je pouze pětirychlostní skříň v Golfu Variant na první pohled trochu zklamáním. To astra a i30 mají v případě zvolených motorizací o stupeň více. Uvidíme, jestli se zdánlivé výhody šesté rychlosti (např. nižší spotřeba a hlučnost nebo lepší pružnost) potvrdí i v praxi.

3. Snaha se cení: Hyundai i30 Kombi

Korejský pokus o útok na přední příčky nižší střední třídy se zastavil na půli cesty.

Druhá generace modelové řady i30 je vcelku příjemným překvapením. Hyundai se evidentně držel hesla „Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti“ a svěřil vývoj do evropských rukou. Výsledkem je povedený „fluidní” design, který neztrácí lesk ani po dvou letech od představení. Jen škoda, že testovaný vůz ctil spíše konzervativní zaměření, jež je pro služební vozy typické. Pod kapotou se nacházelo slabší provedení dieselu 1.6 CRDi s 81 kW (v nabídce je i verze s výkonem 94 kW), které po stránce dynamiky ovšem bohatě dostačuje. Navíc si vystačí se slušným přídělem 5,3 litru na 100 km. Po usednutí do interiéru se projeví horší kvalita materiálů i zpracování. Jízda vyznává především komfort, v zatáčkách se vůz ale naklání citelněji než dnešní soupeři. Zážitky za volantem tedy neočekávejte, na to tu jsou jiní borci. Právě u naladění podvozku a řízení se nejvíce projevují technické mezery korejské automobilky, která ještě nedosahuje kvalit zavedených, především německých konkurentů. Uvidíme, jak se s tím vyrovnají v budoucnu.

Plusy

  • Pohledný design

 

  • Příjemný motor

 

 

  • Výhodná cenová politika výbavových paketů

 

 

  • Záruka

 

Minusy

  • Nedotažené nastavení podvozku

 

  • Necitlivé řízení

 

 

  • Chudá výbava testované verze

 























TECHNICKÉ ÚDAJEHyundaiOpelVolkswagen
MotorR4, diesel, turboR4, diesel, turboR4, diesel, turbo
Ventilů/vačkových hřídelí4 na válec/24 na válec/24 na válec/2
Pohon rozvodůřetězřetězřemen
Zdvihový objem (cm3)158215981598
Výkon (kW/min)81/400081/350077/3000-4000
Točivý moment (N.m/min)260/1900-2750300/1750-2000250/1500-2750
Nejvyšší rychlost (km/h)185186193
Převodovka6 MT6 MT5 MT
Pohaněna kolapřednípřednípřední
Brzdy vpředu/vzadukotoučové/kotoučové
Pneu rozměr205/55 R 16235/40 R 19195/68 R 15
Pneu typHankook Optimo K415Continental PremiumContact 2Michelin Energy Saver
Normovaná spotřeba (l/100 km)4,33,73,9
Objem nádrže (l)535650
Naplň klimatizaceR134aR134aR134a
Vnější hlučnost dB [A]717072
Brzděny/nebrzděny přivěs (kg)1500/6501300/7301500/690
Objem zavazadelníku (l)528/1642500-1550605-1620
Délka x šířka x výška (mm)4485 x 1780 x 15004698 x 1814 x 15354592 x 1799 x 1481
Rozvor (mm)265026852635

2. I mistr se občas skloní: Volkswagen Golf Variant

VW Golf platí již léta za etalon nižší střední třídy. Tentokrát ovšem skončil „až“ druhý.

Verze kombi neměla v případě jednoho z nejprodávanějších aut historie tak výsadní postavení jako u konkurentů. To se však změnilo s příchodem aktuálního golfu, kdy se výroba variantu přesunula z Mexika, odkud vyjížděly páté a šesté generace tohoto provedení, do rodného Wolfsburgu. A na autě je to znát. Povedený design připomíná odcházející passat, v kvalitním a dobře promyšleném interiéru se budete cítit jako doma. Jeden z největších trumfů ale najdete až úplně vzadu: kufr o objemu 605 l je jen o málo menší než u octavie (610 l). Praktický golf potěší i jízdními vlastnostmi, ačkoliv má vzadu nápravu s vlečenými rameny (verze 1.6 TDI 4Motion má multilink). Motor plní normu Euro 5, tudíž disponuje

výkonem 77 kW (81 kW u verze Euro 6). Převodovka nabídne jen pět rychlostí (vyjma 4M), zatímco oba dnešní konkurenti mají stupňů šest. Tento hendikep se naštěstí neprojevil ve spotřebě, která byla totožná s astrou. Největší bolístku představuje cena, která v případě nejlevnějšího dieselu začíná nad půl milionem korun.

Plusy

  • Skvělé jízdní vlastnosti

 

  • Nadprůměrná kvalita materiálů, zpracování i ergonomie

 

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena

 

  • Dražší příplatky

 

 

  • Nižší výkon a jen pětistupňová převodovka

 

















CENY (v Kč) A VYBAVENÍHyundaiOpelVolkswagen
Základní verze1.4i CVVT Entry1.4 Selection1.2 TSI Trendline
Cena základní verze299.990335.900397.900
Testovaná verze1.6 CRDi Trikolor Komfort1.6 CDTI Cosmo1.6 TDI Comfortline
Základní cena testované verze430.890469.900506.900
Automatická převodovka40.000N60.000
Automatická klimatizacePaket Fleet*SS
Adaptivní podvozekN20.60024.900
Vyhřívaní sedadel vpředuPaket Fleet*8.30016.100 (zimní paket)
NavigacePaket Premium*14.00017.800
Parkovací senzory vpředu/vzaduPaket Weekend*16.90013.300
TempomatSSS
Metalicky lak13.90014.40014.600
Testovaný vůz s příplatky430.890504.500520.200
S - sériová výbava, N - nenabízí se, *Jednotlivé pakety jsou dostupné pouze pro stejnojmenné výbavy

1. Trpělivost růže přináší: Opel Astra Sports Tourer

Pod zasloužené vítězství astry se podepsaly zejména povedený motor a lákavá cenovka.

Aktuální generace astry je na trhu již od konce roku 2009, přitom i díky modernizaci stále nabízí líbivý design, který v tomto případě podtrhuje příplatkový paket OPC Line za 32 300 Kč a nezvykle velká, 19palcová kola. S délkou necelých 4,7 metru působí opel podobně masivně jako větší insignia, ostatně na autě je znát poctivost a robustnost. Tento fakt se odrazil na hmotnosti, která atakuje 1,6 tuny. Nový čtyřválec 1.6 CDTI si ovšem dokáže i tak velmi slušně poradit. Navíc patří mezi askety, na 100 km mu totiž stačila stejná porce paliva (5,2 l) jako lehčímu golfu. Z testované trojice nabízí Astra ST nejmenší zavazadelník (500 l), díky pravidelnému tvaru je ovšem lépe využitelný než v případě dnešních protivníků. Největší

sympatie si opel ovšem získal při pohledu do ceníku. I v nejvyšším stupni Cosmo totiž vychází levněji než golf. Opel standardně nabízí pětiletou záruku (případně do nájezdu 150 000 km) na motor, převodovku a rozvodovku.

Plusy

  • Atraktivní vzhled

 

  • Úsporný a živý motor

 

 

  • Výhodná cenová politika

 

 

  • Kvalitní interiér

 

 

  • Záruka,

 

 

  • Robustní konstrukce...

 

Minusy

  • …která si ovšem vyžádala vyšší hmotnost

 

  • Vzhledem k rozměrům nepatrně menší prostor v zadní polovině auta

 


















NAMĚŘENÉ HODNOTYHyundaiOpelVolkswagen
Zrychleni 0-50 km/h (s)3,83,93,7
0-100 km/h (s)11,811,911,1
0-130 km/h (s)20,721,019,8
Pružnost 60-100 km/h (s)8,58,58,1
80-120 km/h (s)15,715,614,8
Pohotovostní/užitečná hm. (kg)1401/5191579/5211395/525
Rozloženi hmotnosti př./z. (%)59/4160/4060/40
Průměr zatáčení (m)11,211,111,0
Brzdy studene ze 100 km/h (m)36,035,835,4
Brzdy zahřáté ze 100 km/h (m)35,435,034,8
Vnitřní hluč. při 50 km/h (dB[A])605859
při 100 km/h (dB[A])676565
při 130 km/h (dB[A])716970
Spotřeba v testu (l/100 km)5,35,25,2
Dojezd na plnou nadrž (km)10001080960

Závěr

O vítězství nakonec svedla boj dvojice astra-golf, a šťastnější z něj vyšel právě opel. Srovnání tří kombi nižší střední třídy totiž ukázalo, že velikost

zavazadelníku přece jen není všechno, rozhodují i další faktory jako například pořizovací cena. U vítěze navíc oceňujeme moderní motor 1.6 CDTI,

který jako jediný v dnešním testu splňuje Euro 6. Golf stále platí za etalon třídy, v posledních letech mu ale konkurence šlape na paty více než kdy jindy. Vyšší cena a skromnější výbava jej tedy odsoudily ke stříbrné medaili. Hyundai i30 Kombi se snažil, zbytečně však ztrácel v oblasti komfortu,

pocitu z řízení a výbavy.

HODNOCENÍ

1. Opel Astra ST 1.6 CDTI (527 bodů)

Příjemné auto kombinuje povedený motor s dostatkem síly, a přitom skromným apetytem a příznivou pořizovací cenu, která z něj dělá ideálního kandidáta na služební i rodinný vůz.

2. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI (515 bodů)

Ač to bylo vcelku těsné, wolfsburský zástupce se musel tentokrát sklonit před svým krajanem z Rüsselsheimu. Ačkoliv mu přisuzujeme nesporné kvality, nechává si je slušně zaplatit.

3. Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi (465 bodů)

Hyundai se musel tentokrát potýkat s velmi silnou konkurencí. Zázrak se ovšem nekonal, i když například motor snese srovnání s evropskými soupeři. Zbytek zatím ne.









































































HODNOCENÍBODY MAX.OpelVWHyundai
Karoserie
Prostornost vpředu20171715
Prostornost vzadu20151614
Pocit prostornosti10887
Zavazadelník20151816
Vnitřní variabilita10553
Užitečný naklad10866
Hmotnost přívěsu5344
Přehlednost15111010
Kvalita zpracovaní20161714
Funkčnost10998
Bezpečnostní výbava10665
Mezisoučet150113116102
Pohon
Zrychleni15101110
Pružnost20151514
Největší rychlost5343
Kultura běhu motoru15101010
Točivost/Reakce na plyn10875
Převodovka20161614
Spotřeba v testu30262625
Jízdní dosah10867
Mezisoučet125969588
Komfort
Nastup do vozu5444
Pozice sedadel15141412
Sedadla vpředu20181815
Sedadla vzadu10888
Ovladatelnost10778
Pérovaní25222117
Vnitřní hlučnost10776
Aerodynamicky hluk1511108
Komfortní výbava151087
Multimédia/Připojeni10443
Asistenční systémy5440
Klimatizace10633
Mezisoučet15011510891
Jízdní dynamika
Ovladatelnost20181815
Elektronické systémy15141311
Směrová stabilita10101010
Pružnost20171814
Řízeni20161713
Trakce10877
Stopovy průměr otáčení10776
Brzdy20171715
Mezisoučet12510710791
Životni prostředí
Vnější rozměry10345
Pohotovostní hmotnost10577
Emise CO210888
Škodliviny5555
Vnější hlučnost5333
Ekologické technologie10430
Mezisoučet50283028
Celkem - technika600459456400
Náklady
Základní cena2010812
Zůstatková hodnota15101110
Pojištěni10666
Servis10654
Záruky1512813
Palivo20171716
Sériová výbava/Příplatky10744
Mezisoučet100685965
Celkem700527515465
UMÍSTĚNÍ 1.2.3.
Výsledná cena v Kč 504.500520.200430.990
Cena za bod v Kč 9571010927
POMĚR CENA/VÝKON 2.3.1.