Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi – Korejské vlnobití

Michal Fokt
Diskuze (320)
Až dosud se korejské snahy o útok na evropskou střední třídu rozbíjely o pobřeží. Teď už si ale musíte vykasat kalhoty, protože se vlna přelila.

Kombík Hyundai i40 už není našim čtenářům neznámý, jeho první test jsme zveřejnili ve druhé polovině srpna. Ba dokonce se stejnou motorizací, turbodieselem o objemu 1,7 l. Jediným rozdílem je tedy přítomnost manuální převodovky v tomto nejnověji testovaném voze, ten první jsme totiž zkoušeli se šestistupňovým automatem.

Ale nebojte se, nenapíši vám teď, že má kulisa krátké a přesné dráhy a následně se nerozloučím. Zatímco kolega Ondřej první test pojal spíše z praktické stránky, já bych se nyní zaměřil více na jízdní dojmy, jak už je mým zlozvykem.

Obloučkiáda

Ovšem hned na úvod mi stejně nedá nepochválit vzhled korejského kombi. Možná nebude budit v konzervativní Evropě až takový rozruch jako jinde ve světě, ale moderní design, plný obloučků, vlnek a linek představuje dobrou práci stylistů a podrobnější zkoumání navíc odhalí, že většina zdánlivě nesourodých linií navazuje a vůz je tedy z designového hlediska překvapivě čistý. Nemluvě o tom, že se dnes jedná o asi nejelegantněji zabalených 550 litrů zavazadlového prostoru ve střední třídě. Ale souhlasit se mnou pochopitelně nemusíte.

Bylo by opravdu zoufalé, kdyby mě po otevření dveří uvítal typicky korejský interiér z konce 90. let minulého století, ale to se naštěstí neděje. Ani palubní deska s efektními obloučky nešetřila a jsou na ní navíc použité materiály obvyklé pro evropský mainstream a v řadě ohledů dokonce i40 většinu konkurence překonává.

Má třeba velmi jemnou grafiku displejů a disponuje ventilovanými sedadly. Navíc je kabina ve všech směrech příjemně, i když nikoli marnotratně prostorná. Volant se dobře drží, posaz za ním je trošku vyšší, než je dnes zvykem, ale není to na závadu. Sedadla ale nejsou ani příliš komfortní, ani sportovní, trpět v nich ale rozhodně nebudete.

Vzadu jsou sedáky umístěny dost nízko, takže nepodpírají stehna úplně ideálně a pod sedadla vpředu je velmi obtížné nacpat nárty. Na druhou stranu je i zde dost místa v podélném, příčném i vertikálním směru.

Understeer-proof

Při jízdě po městě budete mít trošku rozpačité pocity z řízení. Na jednu stranu je silně přeposilované a zcela tak chybí vazba s podvozkem, na straně druhé je rychlé a překvapivě ostré, takže velký Hyudai velice ochotně zatáčí. Pokud se s jistými obavami ptáte, co tahle kombinace bude dělat ve vyšších rychlostech, pak vězte, že přijde ke slovu poměrně výrazná degrese účinku a volant příjemně ztuhne. I nadále je sice řízení dokonale odtažité, ale je na něj spoleh – kam i40 namíříte, tam pojede.

A nejen to. Kombíku se totiž až neuvěřitelně „chce“ do zatáček. A to nejen díky strmému převodu řízení, nepochopitelně nadšeně volant následuje i podvozek a to za doprovodu jen lehkých náklonů karoserie. I když držím na okresce poměrně svižné tempo, auto je jisté a překvapivě zábavné. Může za to zejména naladění zadní nápravy, která zaklekne snad ještě rychleji, než ta přední a přesunem váhy na vnější zadní kolo pomáhá přídi vykružovat zatáčky. Celá řada kombíků střední třídy se v tuto chvíli musí cítit velmi zahanbena!

Zkušený řidič ale teď logicky musí významně zdvihnout obočí a v duchu si položit otázku, co i40 udělá při opravdu ostré jízdě, popřípadě ve chvíli, kdy se plně naloží. A bude mít pravdu, tady začínají přicházet komplikace.

Přetáčivá charakteristika zádě je příjemná jen do jisté míry sportovní jízdy, při vyšších průjezdových rychlostech už začíná být na obtíž. Jak problematickou čitelností, zda se jedná jen o náznaky v pružinách, nebo o přicházející potíže, tak rychlým přechodem do přetáčivosti. A když k tomu přidáme i plíživě přicházející nebezpečí nedotáčivosti, razantní jízda s i40 může být zdrojem nechtěného adrenalinového zážitku. Ke cti Hyundaii ale určitě slouží, že hranice, kdy začne být jízda nepříjemná, je o dost dál, než kam většina řidičů kombíků střední třídy bude ochotná zajít.

Už méně potěší, že se mez záludnosti drasticky sníží s naložením auta. „Pomohou“ už pasažéři na zadních sedadlech a když ještě přibude náklad v kufru, je lepší nasadit volné, příjemné cestovní tempo. Když uvážíme, že se kombíky vyrábí (i když jsou krásné) proto, aby převážely náklady, je to, pravda, trošku nepříjemné. Nepotěší také trošku afektovaná reakce šasi na prudké pohyby volantem. V tu chvíli se auto dramaticky rozvlní a setrvačnost příčných pohybů je opravdu výrazná.

Motor dvou tváří

Hyundai naskočil na vlnu downsizingu s velmi zajímavým turbodieselovým motorem. Z objemu 1,7 l dokázali Korejci dostat velmi příjemných 100 kW při 4000 otáčkách a neméně pozoruhodný výkon 325 Nm ve spektru 2000-2500 min-1. A je třeba říci, že mu po dynamické stránce není co vyčítat. Sice subjektivně jede malinko hůř, než by napovídala technická data (a praktické zkušenosti s podobně silnými naftovými dvoulitry), ale autu poskytuje nejen příjemnou pružnost, víceméně nezávislou na zatížení vozu, ale i slušnou dynamiku při předjíždění.

Potěší také spotřeba. Jízda ustálenou stokilometrovou rychlostí znamená, že vám z nádrže odteče každých 100 km je 4,3 l nafty a při jízdě povolenou dálniční rychlostí spálí i40 parádních 6,3 l nafty. V průběhu celého testu jsme jezdili za osm litrů, což ale již víceméně odpovídá „dvoulitrovému standardu“.

Trošku problematická je ale charakteristika čtyřválce. Až do nějakých 1900 otáček s ním totiž není vůbec řeč, pod touto hranicí duní a na pohyby plynového pedálu prakticky nereaguje a je tedy třeba se tomuto spektru vyhýbat a raději o stupeň podřadit, což neprospívá komfortu jízdy. Slušnou dynamiku má motor do nějakých 4200 min-1, následně už akcelerace stagnuje, k dispozici je tedy na dnešní dobu docela úzké spektrum 2200-2300 otáček. Navíc motoru docela trvá, než turbo nafouká potřebný tlak.

Co se akustiky týče, patří 1,7 CRDi do slušného průměru mainstreamové střední třídy, což znamená, že lze najít i lépe odhlučněné jednotky, na druhou stranu by se našlo i pár prémiových aut střední třídy, která jsou hlučnější.

A nakonec dojde i na tu manuální převodovku. Jak jsem napsal v úvodu, dráhy šestikvaltu jsou krátké a přesné a při standardním zacházení, tedy pokud dopřejete kulise v neutrální poloze na okamžik pauzu, i s hladkým chodem. Při rychlé práci s pákou už jsou změny rychlostí kostrbatější, takže převodovka odpovídá běžnému evropskému standardu.

Komfort? Jak kdy

O motoru a jeho odhlučnění už řeč byla, sluší se ještě říci, že fluidní tvary karoserie buď nejsou úplně kompatibilní se špičkovou aerodynamikou, nebo se šetřilo na síle skel a izolaci rámů, protože v kabině je už od nějakých 120 km/h slyšet obtékající vzduch více, než bývá dnes ve střední třídě obvyklé. Na druhou stranu se však s rostoucí rychlostí jízdy aerodynamický hluk nezvyšuje tak výrazně.

Ačkoli je jízda s i40 příjemné houpavá a plavná (při rychlých změnách směru jízdy možná až moc) a nejvíce tak ze současné konkurence připomíná asi Peugeot 508, tlumení nerovností nepatří k silným stránkám auta. Možná za to nese díl zásluh použití zbytečně velkých 18“ kol, ale většina „zásluh“ pochopitelně směřuje k tlumičům. Ty pouští do kabiny docela dost rázů a při přejezdu menších nerovností proniká k posádce v řadě případů hluk.

Na druhou stranu musím zmínit, že bez ohledu na (ne)harmoničnost tlumení nedochází na nerovnostech k odskakování zadní nápravy, auto mírně zneklidní jen na roletkách, případně dalších nerovnostech, přicházejících v rychlém sledu.

Velmi silný hráč

Pro evropskou a japonskou konkurenci mám nemilou zprávu. Hyundai ve střední třídě už není generaci až dvě (tři) za současnými standardy, ale takříkajíc v jedné lize. Má vzhledově i materiálově svěží kabinu, atraktivní vzhled, slušný motor a jízdní vlastnosti. S výjimkou zábavnosti při svižné jízdě a velikosti kufru asi nepatří v žádném ohledu ke špičce, ale ani v ničem dramaticky nezaostává. A protože je už i cena dost sebevědomá, jeho pořízením dáte jasně najevo, že jste ho opravdu chtěli a ne, že na nic jiného nebylo. Po Velosteru opravdu příjemné překvapení…

První cena vozu 564.990,- Kč (1,6 GDI, 99 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací 664.990,- Kč (1,7 CRDi, 100 kW, Comfort)
Základní cena testovaného vozu 789.990,- Kč (1,7 CRDi, 100 kW, Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 823.990,- Kč (1,7 CRDi, 100 kW, Premium)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici, ochota zatáčet
  • Přesné a rychlé řízení
  • Plavnost jízdy
  • Bohatá komfortní výbava
  • Spotřeba paliva
  • Útulný interiér
  • Velký kufr

Minusy

  • Horší tlumení nerovností
  • Málo místa pro nárty pod předním sedákem
  • Nízko nad podlahou uložené zadní sedáky
  • Rychlý nástup přetáčivosti při zatížené zádi
  • Motor do 1900 min-1 nespolupracuje
  • Odtažité řízení, v nízkých rychlostech přeposilované
Michal Fokt
Diskuze (320)
Hyundai i40
Cena základní sestavy 789 990 Kč
Výbava základní sestavy Integrované rádio, CD přehrávač, MP3, vstupy USB+AUX, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, 6 reproduktorů, airbag řidiče a spolujezdce, aktivní přední opěrky hlavy, antiblokovací brzdový systém ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, asistent pro rozjíždění do kopce HAC, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích (Lane Keeping Assistant System), boční přední airbagy, brzdový asistent HBA, elektronická parkovací brzda s funkcí automatického brzdění, funkce varovných světel při nouzovém brzdění, kolenní airbag řidiče, okenní airbagy pro všechny řady sedadel, stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management) vč. protiprokluzového systému TCS, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), zadní boční airbagy, chromované kliky dveří, přední i zadní zástěrky, LED denní světla, přední adaptivní světlomety, přední mlhové světlomety, přístupová světla v zrcátkách, střešní ližiny, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, xenonové světlomety s ostřikovači, zadní spojler, disky kol z lehkých slitin, asymetricky dělená, sklopná zadní sedadla, automatické světlomety (světelný senzor), bederní opěrka v sedadle řidiče, bederní opěrka v sedadle spolujezdce, paměť nastavení sedadla řidiče, bluetooth handsfree, dvouzónová automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování, chlazení přihrádky před spolujezdcem, fixační posuvný systém v zavazadlovém prostoru, fixační síť zavazadlového prostoru a vnitřní ochranná síť za zadními sedadly, inteligentní parkovací poloautomatický systém, inteligentní klíč a startování tlačítkem, přední i zadní parkovací čidla, tempomat s omezovačem rychlosti, solární přední skla, tmavá zadní skla, kožené čalounění sedadel s ventilačním systémem předních sedadel, vyhřívání volantu, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, přístrojová deska "Supervision", regulace osvětlení palubních přístrojů, vyhřívání zadních sedadel, vyhřívání předních sedadel, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (aut. odemčení v případě nárazu), dálkově ovládané centrální zamykaní a alarm systém, dešťový senzor, el. nastavitelné sedadlo řidiče, el. nastavitelné sedadlo spolujezdce, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní oken vpředu i vzadu, el. sklopná vnější zpětná zrcátka, funkce komfortního blikání - trojblik, středová opěrka rukou pro přední a zadní sedadla, kapsy na opěradlech předních sedadel, monitorování tlaku v pneumatikách, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, samostmívací vnitřní zrcátko, vyhřívání předního skla pod stěrači, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní parkovací kamera s displejem ve vnitřním zrcátku. Kč
Cena testované sestavy 823 990 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-Kč), integrovaná navigace, včetně parkovací kamery, subwooferu a audiosoustavy JBL (+45.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 325 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.3 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 553 / 1719
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 636
Rozměr pneu: 225/40 R18
Hyundai i40
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2770
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1597
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
6. 1. 2012 12:50
Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi
Dobrý deň
Takže tiež by som sa chcel nejako vyjadriť k tomuto autu. Nakoľko som mal možnosť v ňom sedieť a aj jazdiť tak by som k nemu mal zopár viet. Vizáž i40 kombi je veľmi ale veľmi podarená či už exteriér alebo interiér nakoľko ju navrhoval bývalý BMW designer exteriér ma nádherne línie svetlá či už predné alebo zadné kombinované s LED celkom vkusné sériové kolesá z ľahkých zliatin nemám tam čo vitknúť. Interiér tam je už by som mal zopár pripomienok (subjektívnych) keďže meriam takmer dva metre tak mi dosť vadilo strešné okno ani nie tak samotné okno ako "tapacíra okolo neho" dosť sa mi to bilo s hlavou aj keď som mal sedačku nastavenú najnižšie a pohodlne na šoférovanie. Konkrétne auto bolo v maximálnej možnej výbave. Oceňujem vkusný interiér a mäkčené plasty v dobrej kvalite prevedenia. Motor a prevodovka. Na motor by som povedal len toľko chcelo by to lepšie ho odladiť mne osobne vadil nástup max. krútiaceho momentu pri vyšších otáčkach a tak isto aj rozsah max. Mk. Turboefekt bolo cítiť na kilometre. Prevodovka bola vcelku podarená len škoda že s tým motorom 6. kvalt manuál ... Podvozok bol som prekvapený ako dokázalo tlmiť všetky možné aj nemožne "prirodzené cestné retardéry" ci už výmole, priečne nerovnosti alebo nerovnosti akéhokoľvek druhu aj napriek tomu že auto malo obuté R18 séria tohto modelu. Stabilitu malo auto veľmi dobrú ale napomáhali k tomu aj R18. Toľko v krátkosti by som povedal k tomuto ináč podarenému autu. cena tohto modelu bola 36 000e to bolo najväčšie sklamanie pre mňa aj keď to auto malo naozaj všetko čo potrebujem aj povedal by som oveľa viac v očiach verejnosti je to stále "len" hyundai škoda ;-) zhrnutie: kusisko pekného kombíka len by to chcelo trochu šťavy pod kapotu. žiaden šport mód ani nič podobné len trochu viac svižnosti od nízkych otáčok ved predsa je to nejaký diesel a ten turbo efekt veľmi citeľný okrem toho nie je čo dodať jedine len tak Ďalej
6. 11. 2011 08:04
osobná skúsenosť ako pasažier
Takže včera som mal tú česť viesť sa ako pasažier v základnej verzii tohto automobilu s benzínovou 1,6 - tkou a....
Nie je to zlé auto, ale ja by som toľko peňazí za to nedal. V globále jediné ozajstné pozitívum je asi v tom obrovskom vnútornom priestore... lebo inak je to čistý kostitras. Konštruktéri asi nedokázali zabezpečiť stabilitu vozidla inak, iba tak, že to nastavili na veľmi tvrdo a obhajujú nemej sofistikovaný systém pruženia športovými jazdnými vlastnosťami - čo mi u takéhoto ideálneho diaľnično - dovolenkového presúvadla nesedí. Značný - naozaj prekvapujúci je hluk od kolies i od motora - čo ma nemilo prekvapilo. Zato aerodinamický hluk je super - vietor nevietor, počuť len kolesa a vytočený motor. V globále základná 1,6-tka je na tak veľké auto jednoducho málo, pri predbiehaní pýta podradiť, čím rastie spomínaný hluk dosť značne a v neposlednom rade aj spotreba....
Avatar - Hammunasakra
21. 10. 2011 12:55
Re: Autobild test
Definujte "kvalitou" (mne třeba "kvalita" palubky S60 - a ve "V" je nemýlím-li se stejná, nebo alespoň "víceméně stejná" - skoro ZKLAMALA :-| )
Definujte "bezpečnost" - dle EuroNCAP je to (skoro)plichta..
Definujte "technologie" - nemají náhodou zcela STEJNOU konstrukci podvozku? NEmám pocit že by se nějak VÝRAZNĚ lišili v použité převodovce či konstrukci motoru (svým způsobem "napřed" je možná spíš tento 1.7 CRDi). V čem vidíte "zásadní" technický/technologický rozdíl mezi tímhle korejským a tamtím čínským automobilem? ;-)
Avatar - Hammunasakra
21. 10. 2011 12:50
Re: Autobild test
80 - 120 km/h (a nebo vlastně JAKÁKOLI "elastiita") je i můj "oblíbený testík (považuji jej za asi 1000násobně DŮLEŽITĚJŠí než "profláklé" 0-100 km/h.. ;-)
.. a za to tedy patří motoru 1.7 CRDi :yes:
Avatar - Hammunasakra
21. 10. 2011 12:48
Re: Motorek pro pohon stěračů
Pěkný příspěvek :yes: (vážně! ;-)