TEST Jeep Cherokee 2.8 CRD – Hranatý les
Předposlední generace modelu Cherokee/Liberty měla oblejšími tvary zjevně za úkol přilákat i méně drsné či konzervativní publikum – model byl ale nepříliš úspěšný, a tak se v nové generaci opět nešetřilo rovnáním křivek a kupodivu ani řečmi o novém publiku. Neznalec si bude plést Cherokee s useknutým Commanderem, tam ale drobné pošklebky končí.
Králem hran je Cherokee téměř do důsledku. Rezervní kolo se oproti minulé generaci schovalo pod podlahu, a tak úhlové řádění, započaté čelní maskou, neruší nic – je milé, že vůz má stále ještě kulatá kola. To není kritika, naopak. Auto je zvenčí výrazné, nezaměnitelné a ze všech úhlů i svým způsobem pohledné. Smíříme-li se s nízko zasahujícím předním nárazníkem, není pochyb o tom, že tohle auto nebylo stavěno jako SUV. Což v době, kdy se leckterý čerstvý opeřenec s dvoutunovou „dokonalou čtyřkolkou“ bojí vyjet z asfaltové náruče, není málo.
Oproti předcházejícímu modelu se nový Cherokee na délku a na výšku lehce zmenšil (délka: 4 492 mm/předchůdce 4 496mm; výška: 1 808mm/předchůdce 1 818mm). Naopak větší šířka a rozvor (šířka: 1 838 mm /předchůdce 1 819; rozvor: 2 694 mm /předchůdce 2 649 mm) je příslibem vyšší míry komfortu na všech sedadlech a stability při jízdě.
Interiér je dvoubarevný a přehledný. Za prvním slovem se skrývá kombinace dvou odstínů šedé a za druhým jednoduchost. Přesto to nemíníme jako kritiku: Jakkoli například tvrdost, slícování a barva plastů odpovídají spíše užitkovému naturelu, chápeme je jako příspěvek snadné údržbě a očistě bez ohledu na design. Sedačky s látkovým čalouněním lze spíše nazvat křesly - boční vedení v zatáčkách závisí na míře zaboření příslušné části těla, ale v terénu i na rovných silnicích budete konstruktérovi blahořečit. Místa je dost pro hlavu i kolena a to kupodivu i na jednoduché zadní sedačce, která díky instalaci bezdaňové mříže přišla o střední hlavovou opěrku a tím pádem i o jedno formálně obsaditelné místo. Poměrně dost místa pro posádku je benefitem za menší zavazadelník. 419 litrů není hvězdná hodnota, využití ale napomáhá možnost odklopení pouze zadního okna. Běžná nakládací hrana ve výšce 840 mm sice při nakládání skoleného kňoura utuží sice spíše svaly než hrdost na značku, na to jsme ale u kultu zvyklí.
Na silnici sedí Cherokee podstatně lépe než předchůdce – primárně poháněná zadní náprava je stále tuhá, ale má vylepšené zavěšení a celý vůz dostal i dobře vyladěné tlumiče. Čtyřválec 2.8 CRD sice papírovým výkonem 130 kW neoslní, 460 Nm mezi 2000 a 2800 otáčkami ale už zní o trochu lépe. Pětistupňový automat vyvažuje leckdy pozdní reakce hladkostí změny stupňů, bohužel také občas dává vyniknout poměrně hlučnému motoru. Čtyřramenný plastový volant těší průhledností a svéráznou nezničitelností, řízení je ale trochu odtažité, i když lehké. Automat vyučí rozvážné jízdě leckterého přítele červených polí (míněn otáčkoměr, nikoli řepa), takže spotřeba se bude více méně pohybovat mezi osmi až deseti litry.
Mimo silnice je to jiná káva, kombinující klasiku žánru v podobě tuhé zadní nápravy, solidního křížení a redukce s elektronickými pomocníky pro rozjezd na svahu a sjezd z téhož. Nájezdové úhly 38, respektive 32 stupňů a půlmetrová brodivost znějí slibně, takže zbývá na otočném ovladači připojit přední kola či uzávěrku mezinápravového diferenciálu a redukci 2,72:1. Z praxe můžeme potvrdit, že i kombinace jemného bláta na kdysi řepném poli a bojácných celoročních pneumatik má jednoduché řešení: cihlu na plyn a ona si to elektronika nějak přebere.
I v terénu se odpružení projevuje pro řidiče příznivě – i prostřední nerovnosti přejede kolo se šestnáctipalcovým diskem bez ztráty špičky jazyka, a dokonce ani sklon k přetáčivému smyku není tak drastický jako u předchůdce.
Má-li mít Freelander v oboru terénní využitelnosti nějakou konkurenci, je Jeep tou důstojnou. A naopak: Po investici do odpovídajících pneumatik je Jeep téměř offroadem. Což není málo.
První cena vozu | 769.750,- (Sport 3,7 V6 4A 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 799.750,- (Sport 2,8 CRD 6M 120 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 822.250,- (Sport 2,8 CRD 5A 120 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 850.350,- (Sport 2,8 CRD 5A 120 kW) |
Plusy:
- schopnosti v terénu
- robustnost
- vnější vzhled
- jednoduchá ergonomie
- poměr výbava/cena
Minusy:
- odtažité řízení
- menší zavazadelník
- hlučný motor
- letargický automat
- kvalita plastů v interiéru