TEST Jezdili jsme s novým Land Roverem Discovery: Je to už spíš SUV?
Za volant od základu nového Land Roveru Discovery usedáme ve chvíli, kdy už první auta dorazila k českým zákazníkům. Luxusní sedmimístné SUV s nadprůměrnými terénními schopnostmi navazuje na 27 let dlouhou tradici a zaujímá pozici na vrcholu řady land roverů, těsně pod noblesnějšími range rovery.
Zaobli, co jde
Novinka se odklonila od kubistického pojetí předchůdců a designovým jazykem se zařadila po bok sourozenců. Jistě je teď úhlednější, ale také tím
ztratila vlastní tvář a snadno ji zaměníte s jinými členy rodiny. Zatímco u všech se designérům podařilo najít optimální kompromis mezi rozlehlými plochami, discovery je podle nás opticky „těžké na zadek“. Zadní kolo se ztrácí v mase plechu, auto jako by na zádech neslo ne zrovna módní ruksak.
Jenže on má jasně definovaný smysl – skrývá třetí řadu sedadel a podle tvůrců je nejprostornější ze všech konkurentů. Místa je tam skutečně dost, ale na dlouhé cesty by se nám tam stejně bydlet nechtělo, posez je z podstaty pořád dost skrčený.
Interiér pak zcela zapadá do řady ostatních produktů britské značky, žádná snaha o odlišení se nekoná. Sluší mu to hlavně v kontrastních barvách, kde vyniknou kožené plochy. Zajímavostí je výklopný panel klimatizace, za nímž se ukrývá docela velká schránka.
Tomu říkáme dieta
Discovery opustilo rámovou konstrukci a po vzoru range roveru přešlo na vyztuženou samonosnou karoserii z hliníku. Díky tomu zhublo skoro o půl
tuny, což má blahodárný vliv na jízdní dynamiku i ovladatelnost. Na úzké okresce si pořád připadáme jako s titanikem na Vltavě, ale ve srovnání s předchůdcem se SUV řídí doslova samo. Pověstných terénních schopností se ale „disko“ nehodlá vzdát, proto si pro sebe uzurpovalo to nejlepší z koncernové stáje: inteligentní systém pohonu všech kol Terrain Response 2 s bezpočtem jízdních režimů.
Příplatkový vzduchový podvozek se vyplatí hned ze dvou důvodů. Zaprvé je úžasně komfortní a zadruhé s jeho pomocí auto zvednete při dovádění v terénu.
Čtyři válce stačí, ale…
Nižší hmotnost dovolila nasadit jen dvoulitrový čtyřválcový diesel o výkonu 132 nebo 177 kW. V takovém kolosu mu nedáváme moc šancí, ale překvapil. Discovery s ním má naprosto důstojnou dynamiku, alespoň tedy v silnější verzi, kterou jsme vyzkoušeli. Pokud čekáte nějaké
„ale“, tady je. Po sešlápnutí plynu trvá, než se turbo rozfouká, pak auto za nudného zvuku ječícího čtyřhrnku vyrazí. Zkrátka chybí noblesa a nadhled, jaký od korábu za jeden a půl milionu čekáte.
Šest válců milujeme
Tři litry v šesti válcích – to je, co od takového auta čekáme. Sametově přede, na povely plynového pedálu reaguje okamžitě a spojitě zrychluje. Má jen o 13 kW víc, ale 600 N.m vedle pěti set čtyř válcových a příznivější charakteristika dělají z verze TdV6 jiné auto. Není divu, že právě tenhle model je a podle odhadů dovozce bude nejžádanější.
Diskokrtek
Terénní schopnosti nového discovery jsme prověřili na polygonu připraveném v šachtách podzemního dolomitového dolu na pomezí Lucemburska
a Německa. V temnu a vlhku jsme vyzkoušeli světlost podvozku 285 mm, zkřížitelnost náprav 500 mm, asistent pro sjezd svahů i samočinnou plíživou jízdu. Dokonce jsme vyjeli i schody. Je to sice luxusní SUV s noblesním vystupováním na silnici, ale pořád umí v terénu neskutečné kousky. A jak jsme si vyzkoušeli, i když se houpe na dvou kolech – levém předním a pravém zadním –, komfortně otevřete a zavřete dveře. Zkuste to u svého SUV…
Ve zkratce
- Discovery může brodit hloubkou až 900 mm. Projelo by i víc, pak ale začíná vlivem vztlaku plavat.
- Tažné zařízení má nosnost 3500 kg.
- V interiéru najdete 6 zásuvek 12V a 9 konektorů USB, k palubní síti wi-fi se může připojit až osm zařízení.
- Podíl hliníku na karoserii dosahuje 85 %.
Plusy
- Cestovní komfort, odhlučnění
- Vynikající terénní schopnosti
- Vzhledem k rozměrům snadná ovladatelnost
Minusy
- Čtyřválcové verze nemají charakter
- Zavalitý design zádě
Základní technické údaje Land Roveru Discovery | 2.0 TD4 | 2.0 SD4 | 3.0 Td6 | 3.0 Si6 |
Motor | přeplňovaný vznětový, R4 | přeplňovaný vznětový, R4 | přeplňovaný vznětový, V6 | přeplňovaný zážehový, V6 |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 | 1999 | 2993 | 2995 |
Výkon (kW při ot./min.) | 132/4000 | 177/4000 | 190/3750 | 250/6500 |
Točivý moment (N.m. při ot./min.) | 430/1500 | 500/1500 | 600/1750-2250 | 450/3500-5000 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4970 x 2073* x 1888, 2923 | |||
Hmotnost (kg) | 2174 | 2184 | 2298 | 2233 |
Objem zavazadlového prostoru** (l) | 258/1137/2406 (7místná verze), 1231/2500 (5místná verze) | |||
Maximální rychlost (km/h) | 189 | 207 | 209 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 | 8,3 | 8,1 | 7,1 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,2 | 6,4 | 7,2 | 10,9 |
Základní cena (Kč) | 1 395 735 | 1 504 030 | 1 625 635 | 1 626 603 |