Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery
100 Fotogalerie

TEST Jezdili jsme s novým Land Roverem Discovery: Je to už spíš SUV?

Po čtyřech generacích nezaměnitelné charismatické krabice přechází Land Rover Discovery na módní obliny a méně ultimativní konstrukci. Vadí, nebo nevadí?

Za volant od základu nového Land Roveru Discovery usedáme ve chvíli, kdy už první auta dorazila k českým zákazníkům. Luxusní sedmimístné SUV s nadprůměrnými terénními schopnostmi navazuje na 27 let dlouhou tradici a zaujímá pozici na vrcholu řady land roverů, těsně pod noblesnějšími range rovery.

Zaobli, co jde

Novinka se odklonila od kubistického pojetí předchůdců a designovým jazykem se zařadila po bok sourozenců. Jistě je teď úhlednější, ale také tím

ztratila vlastní tvář a snadno ji zaměníte s jinými členy rodiny. Zatímco u všech se designérům podařilo najít optimální kompromis mezi rozlehlými plochami, discovery je podle nás opticky „těžké na zadek“. Zadní kolo se ztrácí v mase plechu, auto jako by na zádech neslo ne zrovna módní ruksak.

Jenže on má jasně definovaný smysl – skrývá třetí řadu sedadel a podle tvůrců je nejprostornější ze všech konkurentů. Místa je tam skutečně dost, ale na dlouhé cesty by se nám tam stejně bydlet nechtělo, posez je z podstaty pořád dost skrčený.

Interiér pak zcela zapadá do řady ostatních produktů britské značky, žádná snaha o odlišení se nekoná. Sluší mu to hlavně v kontrastních barvách, kde vyniknou kožené plochy. Zajímavostí je výklopný panel klimatizace, za nímž se ukrývá docela velká schránka.

Tomu říkáme dieta

Discovery opustilo rámovou konstrukci a po vzoru range roveru přešlo na vyztuženou samonosnou karoserii z hliníku. Díky tomu zhublo skoro o půl

tuny, což má blahodárný vliv na jízdní dynamiku i ovladatelnost. Na úzké okresce si pořád připadáme jako s titanikem na Vltavě, ale ve srovnání s předchůdcem se SUV řídí doslova samo. Pověstných terénních schopností se ale „disko“ nehodlá vzdát, proto si pro sebe uzurpovalo to nejlepší z koncernové stáje: inteligentní systém pohonu všech kol Terrain Response 2 s bezpočtem jízdních režimů.

Příplatkový vzduchový podvozek se vyplatí hned ze dvou důvodů. Zaprvé je úžasně komfortní a zadruhé s jeho pomocí auto zvednete při dovádění v terénu.

Video placeholder
Jezdili jsme s novým Land Roverem Discovery: Je to už spíš SUV? • Land Rover

Čtyři válce stačí, ale…

Nižší hmotnost dovolila nasadit jen dvoulitrový čtyřválcový diesel o výkonu 132 nebo 177 kW. V takovém kolosu mu nedáváme moc šancí, ale překvapil. Discovery s ním má naprosto důstojnou dynamiku, alespoň tedy v silnější verzi, kterou jsme vyzkoušeli. Pokud čekáte nějaké

„ale“, tady je. Po sešlápnutí plynu trvá, než se turbo rozfouká, pak auto za nudného zvuku ječícího čtyřhrnku vyrazí. Zkrátka chybí noblesa a nadhled, jaký od korábu za jeden a půl milionu čekáte.

Šest válců milujeme

Tři litry v šesti válcích – to je, co od takového auta čekáme. Sametově přede, na povely plynového pedálu reaguje okamžitě a spojitě zrychluje. Má jen o 13 kW víc, ale 600 N.m vedle pěti set čtyř válcových a příznivější charakteristika dělají z verze TdV6 jiné auto. Není divu, že právě tenhle model je a podle odhadů dovozce bude nejžádanější.

Diskokrtek

Terénní schopnosti nového discovery jsme prověřili na polygonu připraveném v šachtách podzemního dolomitového dolu na pomezí Lucemburska

a Německa. V temnu a vlhku jsme vyzkoušeli světlost podvozku 285 mm, zkřížitelnost náprav 500 mm, asistent pro sjezd svahů i samočinnou plíživou jízdu. Dokonce jsme vyjeli i schody. Je to sice luxusní SUV s noblesním vystupováním na silnici, ale pořád umí v terénu neskutečné kousky. A jak jsme si vyzkoušeli, i když se houpe na dvou kolech – levém předním a pravém zadním –, komfortně otevřete a zavřete dveře. Zkuste to u svého SUV…

Ve zkratce

  • Discovery může brodit hloubkou až 900 mm. Projelo by i víc, pak ale začíná vlivem vztlaku plavat.
  • Tažné zařízení má nosnost 3500 kg.
  • V interiéru najdete 6 zásuvek 12V a 9 konektorů USB, k palubní síti wi-fi se může připojit až osm zařízení.
  • Podíl hliníku na karoserii dosahuje 85 %.

Plusy

  • Cestovní komfort, odhlučnění
  • Vynikající terénní schopnosti
  • Vzhledem k rozměrům snadná ovladatelnost

Minusy

  • Čtyřválcové verze nemají charakter
  • Zavalitý design zádě

Základní technické údaje Land Roveru Discovery 2.0 TD4 2.0 SD4 3.0 Td6 3.0 Si6
Motor přeplňovaný vznětový, R4 přeplňovaný vznětový, R4 přeplňovaný vznětový, V6 přeplňovaný zážehový, V6
Zdvihový objem (cm3) 1999 1999 2993 2995
Výkon (kW při ot./min.) 132/4000 177/4000 190/3750 250/6500
Točivý moment (N.m. při ot./min.) 430/1500 500/1500 600/1750-2250 450/3500-5000
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4970 x 2073* x 1888, 2923
Hmotnost (kg) 2174 2184 2298 2233
Objem zavazadlového prostoru** (l) 258/1137/2406 (7místná verze), 1231/2500 (5místná verze)
Maximální rychlost (km/h) 189 207 209 215
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5 8,3 8,1 7,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,2 6,4 7,2 10,9
Základní cena (Kč) 1 395 735 1 504 030 1 625 635 1 626 603