Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jezdili jsme s novým Land Roverem Discovery: Je to už spíš SUV?

Jiří Baborský
Diskuze (26)
Po čtyřech generacích nezaměnitelné charismatické krabice přechází Land Rover Discovery na módní obliny a méně ultimativní konstrukci. Vadí, nebo nevadí?

Za volant od základu nového Land Roveru Discovery usedáme ve chvíli, kdy už první auta dorazila k českým zákazníkům. Luxusní sedmimístné SUV s nadprůměrnými terénními schopnostmi navazuje na 27 let dlouhou tradici a zaujímá pozici na vrcholu řady land roverů, těsně pod noblesnějšími range rovery.

Zaobli, co jde

Novinka se odklonila od kubistického pojetí předchůdců a designovým jazykem se zařadila po bok sourozenců. Jistě je teď úhlednější, ale také tím

ztratila vlastní tvář a snadno ji zaměníte s jinými členy rodiny. Zatímco u všech se designérům podařilo najít optimální kompromis mezi rozlehlými plochami, discovery je podle nás opticky „těžké na zadek“. Zadní kolo se ztrácí v mase plechu, auto jako by na zádech neslo ne zrovna módní ruksak.

Jenže on má jasně definovaný smysl – skrývá třetí řadu sedadel a podle tvůrců je nejprostornější ze všech konkurentů. Místa je tam skutečně dost, ale na dlouhé cesty by se nám tam stejně bydlet nechtělo, posez je z podstaty pořád dost skrčený.

Interiér pak zcela zapadá do řady ostatních produktů britské značky, žádná snaha o odlišení se nekoná. Sluší mu to hlavně v kontrastních barvách, kde vyniknou kožené plochy. Zajímavostí je výklopný panel klimatizace, za nímž se ukrývá docela velká schránka.

Tomu říkáme dieta

Discovery opustilo rámovou konstrukci a po vzoru range roveru přešlo na vyztuženou samonosnou karoserii z hliníku. Díky tomu zhublo skoro o půl

tuny, což má blahodárný vliv na jízdní dynamiku i ovladatelnost. Na úzké okresce si pořád připadáme jako s titanikem na Vltavě, ale ve srovnání s předchůdcem se SUV řídí doslova samo. Pověstných terénních schopností se ale „disko“ nehodlá vzdát, proto si pro sebe uzurpovalo to nejlepší z koncernové stáje: inteligentní systém pohonu všech kol Terrain Response 2 s bezpočtem jízdních režimů.

Příplatkový vzduchový podvozek se vyplatí hned ze dvou důvodů. Zaprvé je úžasně komfortní a zadruhé s jeho pomocí auto zvednete při dovádění v terénu.

Video se připravuje ...

Čtyři válce stačí, ale…

Nižší hmotnost dovolila nasadit jen dvoulitrový čtyřválcový diesel o výkonu 132 nebo 177 kW. V takovém kolosu mu nedáváme moc šancí, ale překvapil. Discovery s ním má naprosto důstojnou dynamiku, alespoň tedy v silnější verzi, kterou jsme vyzkoušeli. Pokud čekáte nějaké

„ale“, tady je. Po sešlápnutí plynu trvá, než se turbo rozfouká, pak auto za nudného zvuku ječícího čtyřhrnku vyrazí. Zkrátka chybí noblesa a nadhled, jaký od korábu za jeden a půl milionu čekáte.

Šest válců milujeme

Tři litry v šesti válcích – to je, co od takového auta čekáme. Sametově přede, na povely plynového pedálu reaguje okamžitě a spojitě zrychluje. Má jen o 13 kW víc, ale 600 N.m vedle pěti set čtyř válcových a příznivější charakteristika dělají z verze TdV6 jiné auto. Není divu, že právě tenhle model je a podle odhadů dovozce bude nejžádanější.

Diskokrtek

Terénní schopnosti nového discovery jsme prověřili na polygonu připraveném v šachtách podzemního dolomitového dolu na pomezí Lucemburska

a Německa. V temnu a vlhku jsme vyzkoušeli světlost podvozku 285 mm, zkřížitelnost náprav 500 mm, asistent pro sjezd svahů i samočinnou plíživou jízdu. Dokonce jsme vyjeli i schody. Je to sice luxusní SUV s noblesním vystupováním na silnici, ale pořád umí v terénu neskutečné kousky. A jak jsme si vyzkoušeli, i když se houpe na dvou kolech – levém předním a pravém zadním –, komfortně otevřete a zavřete dveře. Zkuste to u svého SUV…

Ve zkratce

  • Discovery může brodit hloubkou až 900 mm. Projelo by i víc, pak ale začíná vlivem vztlaku plavat.
  • Tažné zařízení má nosnost 3500 kg.
  • V interiéru najdete 6 zásuvek 12V a 9 konektorů USB, k palubní síti wi-fi se může připojit až osm zařízení.
  • Podíl hliníku na karoserii dosahuje 85 %.

Plusy

  • Cestovní komfort, odhlučnění
  • Vynikající terénní schopnosti
  • Vzhledem k rozměrům snadná ovladatelnost

Minusy

  • Čtyřválcové verze nemají charakter
  • Zavalitý design zádě

Základní technické údaje Land Roveru Discovery 2.0 TD4 2.0 SD4 3.0 Td6 3.0 Si6
Motor přeplňovaný vznětový, R4 přeplňovaný vznětový, R4 přeplňovaný vznětový, V6 přeplňovaný zážehový, V6
Zdvihový objem (cm3) 1999 1999 2993 2995
Výkon (kW při ot./min.) 132/4000 177/4000 190/3750 250/6500
Točivý moment (N.m. při ot./min.) 430/1500 500/1500 600/1750-2250 450/3500-5000
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4970 x 2073* x 1888, 2923
Hmotnost (kg) 2174 2184 2298 2233
Objem zavazadlového prostoru** (l) 258/1137/2406 (7místná verze), 1231/2500 (5místná verze)
Maximální rychlost (km/h) 189 207 209 215
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5 8,3 8,1 7,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,2 6,4 7,2 10,9
Základní cena (Kč) 1 395 735 1 504 030 1 625 635 1 626 603

Jiří Baborský
Diskuze (26)
17. 4. 2017 06:08
Re: Dojmy a pojmy
OK, někdo prostě tu rustikálnost potřebuje. Jinak podvozkové komponenty nejsou zrovna tím, kde by se šetřilo. ;-)

Btw: Velar se mi líbí, ale to, jak LR skokově zdražuje každým modelem už ne.
17. 4. 2017 00:33
Re: No, ano - je to SUV.
Možná mi něco uniká, ale pokud se bavíme o ježdění po zasněžených kopcích, jde především o pohon všech kol a na konstrukci tolik nesejde. Souhlasím s tím, co psal někdo výš, potřeba rámového auta je tam, kde je velká zátěž, ale běžná dodávka nestačí (elektrikáři, hasiči a nevím kdo všechno ještě) popřípadě snad tam, kde auto kříží nápravy většinu času.
Avatar - Bubáq
16. 4. 2017 19:27
Re: Velké designové zklamání
Discovery 3 jsem měl tu čest vlastnit po celkem 4,5 roku. Od té doby tvrdím, že nejlepší auta dělají nikoliv Němci, nýbrž Angličané. S žádným jiným autem jsem se nikdy nesžil tak bleskově, žádný jiný vůz mi nepasoval do ruky tak skvěle, žádný jiný vůz mi nikdy neposkytl tolik komfortu. To bylo auto na rámu. 4tyřku jsem několikrát jezdil v terénu, nic záporného, než zlepšení komfortu jsem nezaznamenal. Proto si myslím, i když jsem s pětkou pochopitelně ještě nejel, že bude zase o pěkný kus v komfortu napřed, zatímco terénní schopnosti nijak trpět nebudou. A proto budou mít jeho řidiči skvělý pocit, že řídí jedno z nejlepších a neschopnějších aut na světě.
16. 4. 2017 13:54
Re: Dojmy a pojmy
nie,boli to len staticke dojmy, ale moznost priameho porovnania s disco 4 a niekolko mesacne pedchadzajuce skusenosti s disco 4 ma utvrdili v tom ze to auto tolko neznesie

vsetky podvozkove komponenty posobia subtilnejsie, ramena by som nazval v porovnani s disco 4 uz len ramienkami, takisto chybajuce vystuhy na podvozku, disco5 je samonosna, disco 4 mala este ram

takisto interier, ovladacie prvky, disco 4 je farmarske auto na robotu, disco 5 je uz luxusne suv, ktore si aspon zachovava ako taku prejazdnost terenom

zaverom len dodam,aby to nevyznelo ako nejaky hejt, som fanusikom jlr a dlhorocnym uzivatelom lr/rr,zial rr velar a disco5 su mimo mna, resp pre mna predstavuje lr/rr nieco ine

edit- 11.10.2016 to bolo

[odkaz]

[odkaz]
16. 4. 2017 13:40
Re: Dojmy a pojmy
Nechceš mi říct, že v Oktobri jsi v něm jezdil ;-) Jak usuzuješ, že tolik nevydrží?