Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý rodinný přítel

Leoš Káňa Leoš Káňa 4. 12. 2015 • 05:45
80
227
Zobrazit náhledy (80)
Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo Fiat Tipo
Nový sedan Tipo vrací Fiat na cestu výrobce praktických osobních automobilů, které potěší široké masy motoristů. Poprvé jsme ho vyzkoušeli v okolí Turína.

Když jsme se v květnu v Turecku poprvé setkali s kompaktním sedanem Fiat Ægea, hned jsme říkali, že takový model italské automobilce chyběl. Tehdy jsme však nemohli dovnitř a technických informací bylo poskrovnu. Časem jsme zjistili, že v Evropě se bude jmenovat Tipo nebo že k pohonu nabídne čtyři motory. A nyní jsme na jeho evropské prezentaci, kde se s tipem také svezeme.

Nejprve jsme si ho ale museli pořádně prohlédnout. Tedy hlavně zevnitř, protože vyvážená tříprostorová karoserie se proti tureckému seznámení nezměnila. Do Tipa se nastupuje bez problémů a to i na zadní sedadla, s čímž mají některé sedany problém – hlavně se svažující se střechou. Zvenku vypadá auto mužně a dynamicky, ale uvnitř už to takový zázrak není. Na palubní desku už vývojářům fiatu zřejmě došly nápady, které jsme obdivovali u všech derivátů pětistovky. Kabina tak působí nudně a nezachrání to ani slušné lícování plastů a měkčený materiál na horní části palubky. Také výplně dveří jsou až moc zjednodušené a do malé kapsy se nevejde ani pořádné pití – uvidíme, zda do ní při testu nacpeme alespoň litrovou PETku. Nelíbí se nám ani tvrdý plast v horní části dveří, o který si při řízení běžně opíráme levý loket.

Tipo o nás naopak zabodovalo prostorností na všech místech a vzadu nám zbývá hodně místa na kolena. Nad hlavou je to akorát, ale i 184 cm vysoký kolega se nedotýkal stropu. Chválíme i pohodlná sedadla, která mají vepředu slušné boční vedení. O kousek bychom protáhli sedáky, ale nejde o nic hrozného. Mohutná palubka vyvolává pocit bezpečí a nastavování volantu a sedadla v širokém rozmezí zajistí ideální pozici pro řízení. Takže můžeme naložit batohy vyrazit. Do 520 litrů objemného kufru se toho vejde hodně a naše dvě taštičky se v tak velkém prostoru ztrácení. Líbivé tvary karoserie se ale zasloužily o to, že otvor do kufru je poměrně úzký – je to problém všech současných sedanů. Nakládání rozměrnějších zavazadel tak může vyvolat nejeden problém. Ale i drobnější věci by vás mohly rozžhavit do běla. Stačí, když se zakutálejí až k zadním opěradlům. Kufr je totiž hluboký 102 cm a dosáhnout až na jeho konec je prakticky nemožné. Nezbývá než strčit hlavu dovnitř, opřít se o nárazník a lovit.

První část testovací trasy vede městem. Na každé křižovatce tak musíme zastavit a znovu se rozjet. S tipem je tato činnost příjemná. Pedály jdou lehce, řadicí páka v kulise příjemně klouže po krátkých a přesných drahách a motor se rozbíhá bez přidání plynu – na dvojku se rozjede téměř ze stoje. V nízkých otáčkách neduní a uvnitř vládne ticho. Výhled dopředu je i přes mohutnou palubku dobrý a přední sloupky příliš nepřekáží. Snad jen úzké zadní okno lehce omezuje sledování provozu tímto směrem. Rozbité sinice se ale občas postarají o naklepání naší zadnice. Tipo je obuto do širokých plášťů s rozměrem 225/45 R17 a není tak komfortní jak bychom očekávali. Naštěstí ani pro projetí hlubokým kanálem nejdou tlumiče až na doraz a žádné rány do karoserie se nekonají. Tuhý skelet se nekroutí. Lehké řízení zlepšuje manipulaci s autem při nízkých rychlostech a se zapnutým módem City lze otáčet volantem jedním malíčkem.

To už jsme ale za městem a tempo jízdy se zrychluje. Některé drobné hrboly najednou přestáváme vnímat a na kvalitní vozovce nám tipo ukazuje svou plavnost. Jenže takových úseků moc není, takže si stále říkáme, že by fiat mohl být komfortnější nebo mít alespoň menší kola. Při vyšších rychlostech si všímáme výborné směrové stability i jen lehkého svistu vzduchu kolem karoserie – aerodynamika je dobrá. Vznětová šestnáctistovka nám ukazuje, že pro dynamickou jízdu i rychlé přesouvání z jednoho bodu do druhého vlastně víc nepotřebujeme. Kultivovanost agregátu je na vysoké úrovni a odhlučnění také. Zatím jsme se ale nedostali přes 2100 otáček.

Odbočujeme z hlavního tahu a vyrážíme do hor. Na klikatých silničkách nás tipo překvapilo hbitostí, s jakou se vrhá z jedné zatáčky do druhé. Náznak nedotáčivosti se dostavuje až při opravdu ostré jízdě a motor se výrazněji ozývá po překročení tří tisíc otáček. Najednou jsme zapomněli na menší komfort podvozku a užíváme si sportovní jízdu.

Vypadá to, že se fiat vrací do hlavního proudu, protože Tipo je povedené auto, které dokáže plnit požadavky různých zákazníků. Na titul evropské auto roku, jako se to povedlo jeho jmenovci v roce 1989, to asi nebude, ale po prvním setkání u nás zabodovalo. Příští podzim se navíc představí klasický hatchback i praktické kombi a těšit se můžeme na provedení Abarth se silnějším agregátem a sportovnějšími ambicemi. V Čechách se začne prodávat začátkem března za cenu startující na 281.300 Kč za benzinovou čtrnáctistovku. V základní výbavě najdete čtveřici airbagů, klimatizaci i rádio se vstup USB pro připojení externího nosiče muziky. S příchodem na trh se připravuje i speciální akční verze Opening Edition, která startuje se shodným agregátem na 329.000 Kč. Ve výbavě už ale bude šest airbagů, zadní parkovací senzory, mlhovky a ovládání multimediálního zařízení na volantu, dále rádio se vstupy USB a AUX-in, Bluetooth, kožený volant a hlavici řadicí páky, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a také exkluzivní chromované prvky.

HODNOCENÍ

Plusy

  • Design karoserie
  • Nabídka prostoru
  • Velký kufr
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Pružný turbodiesel

Minusy

  • Design kabiny
  • Komfort jízdy
  • Přístup do kufru

Související články

Témata
18. 2. 2016 23:27
Re: Další...
Asi, onehdá mi kolega v práci kázal o tom, jak jsou italská auta špatná, nespolehlivá a obecně že jsou to sráče atd.... Tak jsem se ptala, jestli má osobní zkušenost a prohlásil, že jeho rodiče měli fiat 850 z tuzexu ;-) No hodně zastaralá informace ;-) Celkově diskuse na téma alfa romeo (konkrétně 156, tento pověstný sráč vlastním 7 let bez jediné závady) a italská auta obecně s majitelem peugeota 206 byla poněkud komická a úplně to dorazil tím, že se domníval, že moje 15 let stará alfina má cenu tak 100 000Kč, to jsem se nasmála ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
25. 12. 2015 19:23
Žádný člen koncernu tady nebodoval, takže se tady o tom nepí
Mezinárodní porota Autobest - nezávislá organizace vytvořená v roce 2001 - udělila modelu Fiat Tipo titul Autobest 2016. Toto ocenění potvrzuje funkční povahu tohoto modelu, která vede k maximalizaci užitné hodnoty pro zákazníka, což je velmi důležitým aspektem celé rodiny funkčních vozidel Fiat. Navíc disponuje něčím, co zákazníci maximálně oceňují, a sice jednoduchostí modelové řady a transparentností obchodní nabídky.

Nový Fiat Tipo ve finále porazil čtyři soupeře: Opel Astra, Hyundai Tucson, Hondu CRV a Mazdu CX-3. Pro porotu představoval nejlepší vůz obsahující všechny nezbytné ingredience pro uspokojení typického evropského zákazníka, jako jsou design, motory, vnímaná kvalita, komfort, všestrannost a vynikající poměr cena/kvalita.

Zdroj: www.fiat.cz
23. 12. 2015 21:25
Re: bohuslav1
to víte,nesmí pochválit cokoliv co by mohli začít čtenáří kupovat i kdyby to bylo stokrát lepší než škodovka.....prostě Škoda je národní kult a Octavie to je modla každé domácnosti.
15. 12. 2015 12:33
bohuslav1
Páni redaktoři.Líbí se mi,jak na každém autě vždycky něco najdete.Co takhle začít u sebe? Dám jeden příklad.Již 2krát jste spolu testovali Hyundai i30 kombi a Skoda Octavia kombi 3. Bylo to 14.10.2014 a 25.7.2015. Přečtěte si po sobě co jste naměřili v kolonce "vstupní otvor zavazadlového prostoru.Je tam u Škody rozdíl 6cm na výšku.Protože jsem majitelem O3 mohu z vlastní zkušenosti říci,že pravdivý není ani jeden tento údaj. V červnu jsem potřeboval nastojato převést Calexku o rozměrech v85cmxš60cmxh60cm.Do auta jsem ji nedostal.A i kdyby se to zázrakem povedlo,tak nezavřu víko díky neprakticky sklopenému zadku.Nakonec jsem to vyřešil tak,že přijel syn který má Fiat Stilo kombi a lednici nastojato naložili.Bylo to sice "na chlup",ale zavřeli jsme i zadní víko bez posunování nebo sklápění sedadel.Proto ve mě vyvolalo úsměv,že se zabýváte takovou blbostí jako je,že nejde u Tipa dát láhev do dveří. Vám by tak zhruba po hodině jízdy,kdy by ten nápoj měl teplotu kolem 20 stupňů chutnal? Chtěl bych vidět toho kdo by tu žbrndu pil.Jinak TIPO je z mého pohledu povedené auto.
7. 12. 2015 10:32
Asi ne
Bohužel tomuhle už se nedá říkat Italský design. Mám Bravo II a z počátku jsem si říkal, že bych ho za rok až mu bude pět let vyměnil za nové Tipo. Ale jak tak koukám, tak to tak nevypadá. No ještě to okouknu až bude v prodeji, ale vidím to bledě.
Články odjinud