TEST Jízdní dojmy s Jeepem Cherokee: Vpředu fešák, vzadu praktik
Aktuální, pátá generace Jeepu Cherokee, označovaná kódem KL, přišla na náš trh v roce 2014. V kariéře kultovního offroadu představovala zásadní zlom, protože přešla od podélně uložených motorů k zástavbě napříč, od tuhé zadní nápravy k nezávislému zavěšení a pohon 4x4 s mezinápravovým diferenciálem vyměnila za úspornější řešení se spojkou. A aby na sebe „číslo pět“ náležitě upozornilo, nasadilo sebevědomý výraz s uzoučkými hlavními světlomety a dalšími dvěma páry parabol k tomu.
My jsme nyní v okolí sicilské sopky Etny prohnali zmodernizované provedení, které se vzhledově umírnilo, posílilo škálu elektronických pomocníků, přidalo na praktičnosti a v neposlední řadě se přizpůsobilo nové emisní legislativě Euro 6.2.
Dost bylo výstřelků
Nové provedení identifikujete snadno. Kontroverzní příď s šesticí světelných zdrojů nahradila usedlejší klasika. Zdrojem světla jsou nově ve všech výbavách diody LED, že bychom ale byli z jejich výkonu v sicilské tmě nadšeni, říci nemůžeme. Svítí spíš průměrně.
Uvnitř se změnilo jen pár drobností, čerstvou krev dodaly nové materiály, krok s dobou dorovnal multimediální systém Uconnect. Září modernější grafikou a pomocí Apple Carplay a Android Auto si rozumí s chytrými telefony. Spolupráce s přehlednou a rychle reagující dotykovou obrazovkou je fajn, nicméně někdy musíme v jejím menu zdlouhavě lovit funkce, které bychom radši úkolovali rychlým stiskem tlačítka – třeba vyhřívání sedadel, volantu nebo detailní nastavení klimatizace. Na druhou stranu oceňujeme, že ikony oblíbených položek si můžeme podle vlastních preferencí seskupit na spodní liště obrazovky, podobně jako v mobilu.
Jinak zůstává úhledný interiér amerického klasika osobitou alternativou častěji vídaných SUV. Zaujme kvalitou, praktičností, komfortními křesly nebo prostorem. K minusům jsme u cherokee vždy psali menší kufr. V rámci modernizace si ale polepšil o 70 litrů, nově tak podle polohy posuvných zadních sedadel odveze 448 až 570 litrů.
Diesel s devíti
Škála motorů se uzavře až v prvním čtvrtletí příštího roku, kdy dorazí nový benzinový dvoulitr s přímým vstřikem (blok shodný s Alfou Romeo Giulia, ale tradiční rozvody, nikoli Multiair) a slabší diesel 2.2 Multijet 110 kW.
Od podzimu bude dočasně k dispozici pouze silnější nafťák 2.2 143 kW. Aby splnil emise Euro 6.2, dostal novou hlavu, písty, ojnice, vačky a vstřikovače pracující s tlakem 2000 barů. Výkon klesl ze 147 na 143 kW, točivý moment naopak narostl ze 440 na 450 Nm. Emise oxidů dusíku nově čistí katalyzátor SCR s aditivem Adblue. Diesel s mužným jadrným hlasem uspokojil naše představy o dynamice středně velkého SUV, spotřeba 7,8 l/100 km se nám ale zdá být na verzi s předním pohonem a automatem trochu vyšší. Uvidíme na české půdě. Popsaná kombinace pohonu je v nabídce novinkou a reaguje na poptávku trhu.
Bez 4x4 patří jeep hlavně na silnice a prašné cesty, kde si počíná obratně a povětšinou i americky komfortně. Podvozek se nechá vyvést z míry jen krátkými nerovnostmi, nedej bože několika za sebou. To pak tlumiče nestíhají a vyšlou k posádce nelibé kopance.
Technické údaje | |
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 2184 |
Výkon (kW/min-1) | 143/3500 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 450/2000 |
Převodovka | 9° aut. |
Zrychlení z 0 na 100km/h (s) | 9,1 (4x2)/8,8 (4x4) |
Maximální rychlost (km/h) | 205 (4x2)/202 (4x4) |
Kombin. spotřeba (l/100 km) | 6,1 (4x2)/6,6 (4x4) |
Devítistupňový automat vyráběný Jeepem v licenci ZF dostal nový řídicí program, který mu podle nás vrátil původní dětské nemoci. Jemnost řazení si nás vyloženě získala a pomalejší změnu stupňů bychom u SUV ani neřešili. Při takovém počtu kvaltů jsme se ale divili vytáčení motoru do dvou tisíc i výš, byť jsme se snažili jet vyloženě relaxovaně. Z kopce převodovka chvályhodně podřazuje a snaží se brzdit motorem, na rovince ho ale nechá ještě dlouho křičet na nízkou rychlost, aby pak zbrkle přeřadila výš. Jinak příjemná cestovní pohoda tak získává zmateným řazením zbytečné pihy.
Mimochodem postrádáte zmínku o někdejším benzinovém šestiválci? Emisní normy jej vytlačily mimo Evropu.
Na etapy
Nový Jeep Cherokee nastoupí do služby v říjnu, ceny ale zatím nebyly stanoveny. Dosavadní provedení se vyprodává za akční částky od 761.185 Kč se slevou až 450.000 Kč. První čtvrtletí 2019 přinese kromě zmíněného rozšíření palety motorů také dynamicky laděnou verzi Sport a offroad Trailhawk.
Plusy
- Luxusní a praktický interiér
- Příjemný cestovní komfort
- Solidní terénní schopnosti verzí 4x4
- Větší kufr než dosud
- Osobitý styl
Minusy
- Automat zbytečně vytáčí motor
- Rázy na krátkých nerovnostech
Tradice zavazuje
Zákazníci si dnes na SUV běžně cení vyšší posez, nadhled a celkovou robustnost, zatímco podstata těchto vozů, tedy terénní schopnosti, hraje až druhé housle. Proto i cherokee nabízí obchodně úspěšnou verzi jen s předním pohonem. Nicméně logo Jeepu na kapotě zavazuje, a tak má terénní klasik v záloze samozřejmě i pohon 4x4, a to hned ve třech provedeních, což je mezi SUV ojedinělé.
Active Drive I: Plně automatický pohon všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou, který rozděluje točivý moment mezi nápravy podle jízdní situace. Pro snížení spotřeby paliva samočinně odpojuje zadní pohon, není-li zrovna potřeba. V rámci modernizace byl systém odlehčen o 8 kg a i díky sníženým odporům šetří palivo.
Active Drive II: K výše popsanému pohonu přidává redukci 2,91:1 a systém kontrolovaného sjíždění svahů.
Active Drive Lock: Třetí nadstavba bude dostupná pouze pro nejterénnější Cherokee Trailhawk s vyšší světlostí i nájezdovými úhly. Navíc zahrnuje mechanickou uzávěru zadního diferenciálu a funkci Selec-Speed Control, což je něco jako offroadový tempomat. Dovoluje samočinné udržování plíživé rychlosti 1 až 9 km/h při jízdě náročným terénem.