TEST Jízdní dojmy s Jeepem Renegade: Tříválec povolán do služby!
Renegade se ve třídě kompaktních SUV uchytil velmi dobře a od uvedení na trh v roce 2014 se prodalo už 800.000 kusů. Žádné razantní změny v designu ani v zacílení vozu tak nebyly nutné. Vpředu se objevily nové světlomety s diodovou technikou a lehce se upravila maska s typickými sedmi žebry. V případě výbavy Limited se změnil i přední nárazník, který je po stranách lakovaný níže a má odlišný tvar blinkrů. Vůz díky tomu vypadá mohutněji.
Vzadu přibylo pod registrační značkou madlo, které sice nepůsobí příliš vzhledně, ale páté dveře se díky němu snáze ovládají. Drobně se pozměnila grafika koncových světel a v nabídce se objevila 19“ kola. K dispozici je také kontrastní lakování střechy a dodává se i systém odejmutí dvou stropních panelů, popřípadě panoramatické provedení.
Chytřejší a hezčí
Modernizací prošel i interiér s kompletně přepracovaným středovým panelem. Pod výdechy klimatizace se nachází nový kapacitní displej, který má podle výbavy úhlopříčku 5“, 7“, nebo 8,4“. Odezva na dotyk je rychlá, orientace v novém menu však vyžaduje více času. Kromě běžných funkcí lze u vrcholného provedení zobrazit také údaje o natočení kol, náklonu, příčném a podélném zrychlení, časech akcelerace z nuly na 50 a 100 km/h či brzdných drahách. Samozřejmostí jsou i rozsáhlé možnosti konektivity s chytrými telefony.
Nové jsou i některé asistenční systémy. Nechybí tak třeba hlídání jízdního pruhu, rozpoznávání značek, kontrola mrtvého úhlu ani varování před projíždějícími vozy při couvání z řady zaparkovaných aut.
Stále se nabízí verze s pohonem předních a všech kol. Čtyřkolky s funkcí Selec-Terrain mají pět přednastavených režimů: automatický, sníh, písek, bláto a kameny. V kombinaci s naftovým dvoulitrem a automatem se dodává i redukční převodovka, která je v této kategorii unikátní. Jak jsme si vyzkoušeli na polygonu automobilky poblíž Milána, nemá s ní renegade problém pomalu kontrolovaně šplhat ani více než 30° svahy. Terénní trailhawk se navíc pyšní o 5 mm vyšší světlou výškou (210 mm) a mimo silnice oceníte i celoroční pneumatiky s hrubým vzorkem.
Benzinoví bratři
Nejzásadnější novinkou jsou však zmiňované nové modulární motory 1.0 T3 a 1.3 T4, které nahradí stávající zážehové čtrnáctistovky i v dalších modelech Jeepu a Fiatu. Litrový tříválec poskytuje 88 kW a 190 Nm, třináctistovka bude dostupná ve dvou výkonových verzích 110 a 132 kW, obě mají 270 Nm.
Agregáty se vyznačují lehkou hliníkovou konstrukcí – litr váží jen 93 kg. Pro větší robustnost byly instalované litinové vložky válců. Zlepšila se tepelná i mechanická účinnost, snížila se setrvačnost turbodmychadla a obtokový ventil je řízen elektronicky. Dále se používá třetí generace variabilního ovládání ventilů MultiAir, která zvětšuje přesah při otevírání a zavírání ventilů, což umožňuje větší efektivitu spalování při různých zatíženích. Samozřejmostí je také filtr pevných částic.
Jeep Renegade | 1.0 T3 | 1.3 T4 | 1.6 MultiJet | 2.0 MultiJet | ||
Motor | přeplňovaný zážehový, R3 | přeplňovaný zážehový, R4 | přeplňovaný vznětový, R4 | přeplňovaný vznětový, R4 | ||
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1332 | 1598 | 1956 | ||
Výkon (kW) | 88 | 110 | 132 | 88 | 103 | 125 |
Točivý moment (Nm) | 190 | 270 | 270 | 320 | 350 | 350 |
Převodovka | 6° manuální | 6° automatická dvouspojková | 9° automatická planetová | 6° manunální/6° automatická dvouspojková | 6° manuální | 9° automatická planetová |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x4 | 4x2 | 4x4 | 4x4/4x4 s redukcí |
Během krátkého svezení nás u obou motorů potěšila kultivovanost. Tříválec sice vnímáte více, ale žádný rachtavý zvuk nevydává. Obě jednotky svižně reagují na sešlápnutí plynu a netrpí výraznou prodlevou ani v nízkých otáčkách. V případě třináctistovky dojem trochu kazil dvouspojkový automat, který řadí pomaleji a občas cuká. Manuální převodovka má sice delší dráhy, ale chod je přesný. V nabídce dále zůstávají i diesely 1.6 a 2.0 MultiJet (oba vybavené AdBlue), které stejně jako benzinové motory splňují emisní normu Euro 6d. Na českém trhu se novinka objeví během září.
Plusy
- Kultivovaný projev nových zážehových motorů
- Příjemné jízdní vlastnosti
- Velmi dobré utlumení podvozku i v terénu
- Možnost redukce a terénních programů
Minusy
- Cukavá dvouspojková převodovka
- Méně přehledné multimediální systémy
Autor: Martin Jeník