Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Toyota Prius: Posel úsporných zpráv

Martin Frei
Diskuze (179)
Na hybridním pohonu Toyoty Prius se zlepšují hlavně detaily. Design se vydal zcela novou, ovšem nadále velmi extravagantní cestou.

Před patnácti lety byla Toyota Prius podivínská záležitost do morku kostí. Hybridní pohon představoval naprostý unikát a jen pomalu si získával důvěru motoristů. Prazvláštní tvary, částečně vynucené velkými bateriemi pod podlahou kufru, vyjadřovaly svérázný přístup k životu.

Od té doby se z hybridu stala všeobecně přijímaná a úspěšná alternativa. Toyota dnes po celém světě nabízí třicet modelů, které kombinují spalovací motor s elektřinou, a jen priusů se prodalo přes tři a půl milionu. V České republice o poznání méně – přesně 450.

Divoch a divochod

Čekali bychom, že úměrně tomu se emoce uklidní a prius se posune blíž střednímu proudu. Ale to neznáme Japonce. Novou generaci se rozhodli ještě víc radikalizovat a její povrch zprohýbat zašmodrchaným klubkem křivek, které jako by se vzájemně předháněly ve výstřednosti. Na prvním představení ve španělské Valencii, jehož jsme se zúčastnili minulý týden, se design vozu dočkal chladně rozpačitého přijetí. S většinou kolegů jsme se shodli, že se nám líbí ten či onen detail a zejména pohled zezadu, ale celku něco chybí a leccos přebývá.

Zástupci automobilky myšlenkový posun zdůvodňují vizí priusu jako vlajkonoše nových technologií, který nejde s davem. Tento argument chápeme u modelu Mirai, jehož vodíkový pohon roli průkopníka převzal. Křiklavost priusu nám připadá samoúčelná.

Salonek tradic

Kabina naopak zůstává věrná dosavadní filozofii. Hlavní přístroje nejsou umístěné před volantem, ale uprostřed. Pruh v palubní desce je ale úzký a zobrazení některých údajů hodně malé. Zejména titěrně působí digitální ekonoměr, bez jehož sledování se ideální využití hybridního pohonu neobejde.

Zástup tlačítek nahradila obrazovka systému Toyota Touch – stejného jako v yarisu nebo aurisu, což dojem exkluzivity poněkud sráží. Jeho výhodou je menu v češtině, méně dokonale působí odezva displeje na dotyk a složité menu. Japonský smysl pro tisícileté tradice pak zastupuje nožní parkovací brzda, jejíž pedál se řidiči neprakticky plete pod nohy – ano, v autě, kde je jinak všechno ovládané elektronicky.

Ale abychom jen nekritizovali. Poprvé se v priusu objevuje průhledový displej na čelním skle, adaptivní tempomat, sledování mrtvých úhlů zrcátek a provozu za zádí auta při couvání. Baterie se zmenšily a přesunuly kompletně pod sedadla, což zvětšilo kufr a dovolilo zachovat vnitřní prostor při celkově nižší stavbě. Snížit se podařilo také horní hranu kapoty, což zlepšuje výhled řidiče.

Zpevni, péruj, neklouzej

Popsaná prostorová kouzla má na svědomí nová modulární platforma TNGA, jež dále otevřela cestu k dramatickému zvýšení torzní tuhosti karoserie o 60 % a nahrazení vlečené zadní nápravy víceprvkovou.

Tomu odpovídá i dojem z jízdy. Prius se cítí jistější v kramflecích, jede klidněji a při přejezdu nerovností působí bytelně. Auto pro řidiče to ale stále není. Řízení reaguje dokonale odcizeně a v rychlých zatáčkách se elastokinematické uhýbání zadní nápravy nepředvídatelně sčítá s nízkou přilnavostí úsporných pneumatik. Klíčovou dovedností vozu je nevzrušená klidná jízda, při níž vynikne velmi nízká hladina hluku. Něžný aerodynamický šum odpovídá hladkému obtékání vzduchu s koeficientem cx = 0,24, spalovací motor není slyšet skoro vůbec. O to lépe by vyniklo lepší odhlučnění kol, na které zřejmě nedošlo kvůli snižování hmotnosti.

Čím že to šetřím?

Lehčí karoserie a vylepšená aerodynamika také vysvětlují snížení tabulkové spotřeby ze čtyř na 3,3 litru. Inženýři Toyoty nám už před lety vysvětlili,

že efektivitu hybridního pohonu s převodovkou e-CVT principiálně zvýšit nelze, takže úspory se najdou jen v jízdních odporech vozidla, tření v motoru

nebo hmotnosti baterií.

Na to všechno teď došlo a my se s Honzou Říhou z Českého rozhlasu sázíme, za kolik zvládneme 160 km dlouhou testovací trasu. Tipujeme rovných pět litrů, ale prius překvapuje. Na konci okruhu, který zahrnuje motání centrem Valencie, loudání venkovskými okreskami i stodvacetikilometrové tempo na dálnici, počítač ukazuje 4,5 l/100 km.

Zlepšení nového priusu jsou tedy nesporná, jejich tržní dopad ale nebude velký. Mezi evropskými hybridními toyotami je zdaleka největší zájem o Auris Tourer, který tak jemnou aerodynamiku nemá a jeho spotřeba bude vždycky o chlup vyšší. Neustálé pilování detailů v hnacím řetězci ale pomůže i jemu a první svezení v priusu potvrzuje, že to stojí za to.

S ohledem na výlučné postavení modelu nemá s priusem velké plány ani české zastoupení Toyoty. Největší zájem očekává mezi ekologicky citlivými firmami a zveřejnilo zatím jen ceny operativního leasingu. Ten vyjde v závislosti na výbavě měsíčně na částky kolem deseti tisíc korun, tedy zhruba o tři tisíce dráž než Auris Tourer Hybrid.

Tři otázky pro nového prezidenta: Blýská se na časy

Téměř současně s uvedením priusu přichází pro Toyotu další velká změna. Prezidentem pro střední Evropu byl jmenován Polák Jacek Pawlak. Tato vysoká funkce byla až dosud vyhrazena manažerům z Japonska. Jacek Pawlak na prezidenta ani moc nevypadá – trpělivě naslouchá, mluví tiše, a navíc je to fachman, který si cestu nahoru poctivě vyšlapal z dílny servisu. Toyotu dovedl na pozici dvojky polského trhu, kde navíc prudce rostou prodeje hybridních aut.

Toyota nikdy nebyla levná značka. Jak dokáže v Polsku držet náskok před Dacií nebo Peugeotem?

Toyota levná značka nikdy nebyla a nikdy nebude. Je posedlá kvalitou, a tak každá drobná součástka stojí víc peněz. Musíme lidem vysvětlovat, že náklady na vlastnictví auta nejsou jen o pořizovací ceně. Toyota se vyplatí, protože je spolehlivá, má nízké servisní náklady a vysokou zůstatkovou hodnotu.

Jak tuto zprávu předat spořivým Čechům?

Úplně stejně, vidím tu podobné uvažování a stejné chyby: nízká cena = výhodné auto. Toyota má co nabídnout v běhu na dlouhou trať a nikdy ze své filozofie neustoupila. I během krize investovala miliardy dolarů do vývoje a teď nabízí důležité technologie za přístupnou cenu. Například bezpečnostní přednárazové systémy dnes nestojí víc než metalíza. V Polsku jsme si spočítali, že jimi vybavená auta mají o 70 % nehod méně. Zákazníkovi šetříme peníze a o tom všem teď v České republice určitě víc uslyšíte.

Technik chápe výhody hybridního auta. Jak je dokážete přeložit do řeči obchodu?

To překládat nemusíme. Podstatou hybridu je unikátní technika, a dokud jí lidé neporozumí, nedokážou ji ocenit a nekoupí si ji. Hybrid nemá turbo, vysokotlaké vstřikování, dvouhmotový setrvačník ani startér. Teprve když zákazník pochopí tohle, může si spočítat, že údržba hybridu ho vyjde mnohem levněji než dieselu. Mimochodem na hybridní akumulátory jsme v Polsku zavedli svou vlastní desetiletou záruku.

Plusy

  • Nízká reálná spotřeba
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Bohatá výbava
  • Moderní technologie

Minusy

  • Rozporuplný design
  • Řidičsky odtažitá povaha
  • Vyšší cena
Martin Frei
Diskuze (179)
3. 5. 2017 13:41
Re: Teď ponechme stranou...
Tak nasedni do svého nejspíš dvěvé koncernového šrotu a odjeď do dáli...Vlastně, to nepůjde, za rohem se to stejně vysype :-) Já mám rád auta a mám rád Toyotu, protože chci do auta nasednout a dojet do cíle. A proto že jsou jiná, nepotřebuju být 1000+1.
Avatar - Cuba66
2. 3. 2016 15:04
Re: Teď ponechme stranou...
No ven s tím miromene, čím jezdíš ty??

P.S.: Už párkrát jsem tady od některých kritiků chtěl vědět čím jezdí, ale nemaj koule na to přiznat barvu. Budeš jinej?
Avatar - Cuba66
2. 3. 2016 15:03
Re: Teď ponechme stranou...
miromene, nech mě na pokoji, že mám Toyotu, já se ti taky nesměju, že si z Havířova :-)
1. 3. 2016 22:35
Re: TDI...
Myslím celkově. Víš, jak vypadá ve špičce Újezd nebo Valdštejnská?
1. 3. 2016 15:43
Re: To je hnus velebnosti!
Prosím, rádo se stalo! :-)
Tím bezmozkem jsem nechtěl nikoho urazit, jen jsem trochu expresivněji chtěl vyjádřit, že Prius ani po ekonomické stránce nedává žádný velký smysl. Je to spíš pro nadšence pro různé elektronické novinky a jiné sarapatičky, ale rozhodně ne pro automobilový fandy. :-!