TEST Kia Carens 1.7 CRDi/100 kW vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI/110 kW
V minulé generaci byl zvýšený golf znám jako plus, jeho unylý styl a z praktického hlediska nulový bonus však pro tento model znamenaly minusové body. Sportsvan nechce být s neskonale nudným plusem spojován, což zdůrazňuje již svým sportovním označením. Z našeho pohledu dost křečovitá snaha, jak z jednoznačně rodinného auta udělat něco, co rozhodně není. Taková trochu pomsta. Jako když rodiče své dítě obdaří obzvláště záludným křestním jménem, a pak se diví, že se ze školky vrací s brekem.
Kia se u minivanů spoléhá na tradiční, ověřené a nekonfliktní označení Carens. Před sportsvanem se kia jako osika rozhodně netřepe, do srovnávacího testu nastupuje s pověstí jednoho z nejpříjemnějších korejských vozů současnosti.
DOJEM
Musíte vidět!
Volkswagen samozřejmě nemohl přijít s ničím extravagantním, výrazným a od prvního pohledu podbízivě líbivým. Sportsvan pracuje s klasickými koncernovými schématy, karoserie jako by o design vůbec neusilovala, zvýšený golf působí velmi účelně, uhlazeně. O to víc budete možná překvapeni, jak design Golfu Sportsvan při živém setkání funguje! Všimnete si nově zalomených předních světlometů (takto by se měly tvářit všechny budoucí volkswageny) nebo opravdu efektní „vrásky“ táhnoucí se přes celý bok. Všechno to jsou vkusné, jednoduché prvky, které však ve výsledku dělají nesmírně hodnotný dojem. Oplácaná neforemná boubelatost plusu se neopakuje ani v náznaku, sportsvan je opravdu atraktivní automobil.
To samé můžeme tvrdit také o carensu, byť je vedle sportsvanu nakonec přece jenom méně nápadný. Kia se sice snaží vytěžit i v případě minivanu něco z dynamického charakteru svých posledních modelů, celek ale vyznívá umírněně. Ani carens rodinku nestraší křivolakými expresivními útvary, spíš se soustředí na osvědčené zaoblené linky vyzkoušené u cee'du SW, kterému se dost podobá. Stejně jako u sportsvanu i zde věříme v dlouhý život základních rysů.
Vyloženě nadšeni jsme byli z interiéru sportsvanu. Už tak velice precizní a hodnotný základ golfu se v minivanu povedlo výrazně povýšit. Přístrojová deska sportsvanu se totiž kromě tradičních disciplín jako dokonalého zpracování a kvalitních materiálů rozhodla také pro jistý stylistický posun. Podobně jako u karoserie jde znovu jen o detaily, jejich přínos je však neoddiskutovatelný. Stačilo pozměnit tvar výdechů ventilace, rozšířit dekorativní pás a ze sportsvanu je vyloženě luxusní a mimořádně útulné útočiště. U volkswagenu jsme zvyklí bezvýhradně vyzdvihávat ergonomii a vstřícné ovládání. Na tomto místě však stejně jako u golfu musíme učinit jednu výjimku – tlačítka na volantu jsme se stále nenaučili intuitivně používat, třeba v octavii jsme nalezli uživatelsky příjemnější řešení.
V carensu nás potrápila rovněž jediná maličkost: jednosměrné procházení menu palubního počítače. I když jsme se chtěli posunout o jediný údaj výš, museli jsme se otrocky proklikat celou nabídkou. I zde chválíme dílenské zpracování,
výběr materiálů však kvalitativní úrovně sportsvanu nedosahuje.
CENA A VÝBAVA
Drahý, ale vybavený
Volkswagen Golf Sportsvan se v kombinaci se vznětovým dvoulitrem TDI prodává výhradně v nejvyšší specifikaci Highline, což se samozřejmě velmi citelně promítá do základní cenovky tohoto modelu – šest set tisíc je v kontextu konkurentů opravdu hodně. Volkswagen však tuto částku staví do lichotivějšího světla prostřednictvím kompletní, vyloženě našlapané výbavy, která příplatkům ponechává jen minimální pole působnosti. Právě přebohatá výbava (namátkou litá kola, mlhovky, automatická klimatizace, světlomety, tempomat, sedm airbagů, kožený volant atd.) stojí za zlepšením známky Golfu Sportsvan o čtvrt stupně.
Stejně si polepšil rovněž carens, minivanu od Kie ale pomohla nadstandardní sedmiletá záruka, výbava naše nároky splňuje, tak přebujelá jako u volkswagenu však není. Před zaškrtáváním kolonek v naší tabulce jsme se ale nejdříve museli zorientovat v tom, jaký ceník pro carens vlastně použít. Na stránkách dovozce totiž figurují dva: jeden pro modelový rok 2014 a druhý pro 2015. Carensy se přitom nijak neliší, žádným faceliftem ani dílčí modernizací velkoprostorová kia zatím neprošla. Jde tak o totožné modely lišící se v jediném bodě. „Starší“ ceník platí pro skladová auta, novější potom pro vozidla zadaná do výroby. Jestliže si tedy budete chtít naspecifikovat vlastní carens, nezbude vám než sáhnout po modelovém roce 2015. Ceny se liší o pětitisícovku ve prospěch skladovek.
Pořizovací náklady | Opel Zafira Classic 1.7 CDTI/92 kW (etalon) | Kia Carens 1.7 CRDi/100 kW | VW Golf Sportsvan 2.0 TDI/110 kW |
Základní cena | 420 900 Kč* (Classic) | 519 980 Kč (Comfort) | 599 900 Kč (Highline) |
Cena verze | |||
Světa motorů | 420 900 Kč* (Classic) | 519 980 Kč (Comfort) | 599 900 Kč (Highline) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykáni, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Hlavové airbagy | Ano | Ano | Ano |
Kolenní airbag | Ne | Ne | Ano |
Elektricky ovládaná zadní okna | 19 700 Kč ** | Ano | Ano |
Mlhovky | 5600 Kč | Ano | Ano |
Automatická klimatizace | 19 700 Kč ** | Ne | Ano |
Vyhřívané přední sedačky | 19 700 Kč ** | 5000 Kč | 16 000 Kč |
Tempomat | 3100 Kč | Ano | Ano |
Dešťový senzor | 6200 Kč | Ne | Ano |
Parkovací senzory | 19 400 Kč (vpředu i vzadu) | 8000 Kč (vzadu) | 17 000 Kč (asistent) |
Navigace | 20 400 Kč | 48 000 Kč | 17 600 Kč |
Lita kola | 11 800 Kč | 10 000 Kč | Ano |
Metalíza | 13 900 Kč | 14 000 Kč | 14 400 Kč |
Porovnaní cen | 420 900 Kč* (100 %) | 519 980 Kč (o 24 % horši) | 599 900 Kč (o 43 % horši) |
POŘADÍ | 1. | 2. | |
* akční cena, **komfortní sada |
PROSTOR A POHODLÍ
Opravdu MPV!
Při zkoumání rozměrů by jednoho až napadlo, že sportsvan minivanem vlastně ani není. Proti standardnímu golfu citelně změnil jediný parametr – na výšku se protáhl o 12 cm. Jeho míry jsou však stále spíš hatchbackovské, což jen potvrzuje porovnání s carensem, jinak plnoprávným členem minivan klubu. Sportsvanu chybějí milimetry na délku i výšku, dvoumilimetrové vítězství v šířce je symbolické.
O to víc překvapí naměřené údaje z interiéru. Ty za velkoprostorové již označit můžeme. Volkswagen znovu předvedl, že vnější milimetry umí přetavit do nadprůměrných vnitřních hodnot. Vzadu jsme pro kolena měli skvělých 16 cm, po posunutí zcela vpřed žádná rezerva nezbyla, na rozdíl od kie jsme se ale stále vešli.
Na šířku tahají centimetrovou pilku oba minivany střídavě, když je ale na řadě volkswagen, utíká kie výrazněji. Carens zatáhne nejdůrazněji s rozdílem dvou centimetrů (vzadu v oblasti loktů, tedy nejširší místo interiéru), sportsvan umí vyhrát až o pět čísel (šířka vpředu, měřeno mezi loketními opěrkami). Pocitu vzdušnosti prospívá i větší zasklená plocha a lepší výhled. U carensu si dávejte velký pozor na přední sloupky. Jsou totiž kouzelné a nechají zmizet třeba i kamion.
Pro modelky
Jestliže jste minimálně průměrně vzrostlí, budete přední sedačky carensu považovat za manu. Tedy až na mírně vytrčenou opěrku hlavy, která soustavně atakuje temeno. Rozměry sedačky řidiče a jeho spolujezdce jsou však ve všech dalších ohledech až předimenzované. Platí to pro sedák i opěradlo. I s výškou 180 cm jsme si připadali v pozitivním slova smyslu ztraceni, s dokonale podepřenými stehny, rezervou pro ramena a na tyto pohovky překvapivě účinným bočním vedením. Méně vzrostlý řidič/spolujezdec po nás zopakuje chvalozpěv na opěradlo, s kratšíma nožkama by si však mohl stěžovat na předlouhý sedák, který ho nutí neustále propínat kolena. Nohy typu modelky jsou v carensu jednoznačnou výhodou.
Sportsvan je univerzálnější, délka sedáku vyhoví i menším postavám. Jeho přední sedačky jsou sevřenější, s výraznějším bočním vedením by někteří v životě očividně spokojenější jedinci mohli mít lehký prostorový problém. Ideální tuhost výplní ale vyzdvihujeme. Opěrka hlavy sice postrádá podélné nastavení, trká však méně než v carensu.
Na zadních sedačkách sportsvanu jsme ve voze s platformou MQB poprvé seděli s dostatečně podepřenými stehny. Stejně tak se nám líbilo posezení na klasické dělené lavici. Variabilnější sedátka v carensu sice umožňují různorodá uspořádání, pro dospělého však nestačí. Posuvnou a dělenou lavici s nastavitelným sklonem opěradla sportsvanu považujeme za víc než dostatečné variabilní řešení, které navíc pohodlí zadních pasažérů nijak neomezuje.
Poschovávané litry
Podlážka je v obou případech určující pro počítání litrů v zavazadlovém prostoru. Abyste ve sportsvanu mohli mluvit o základu 500 litrů, musíte podlážku uložit do spodní polohy – operace to úplně jednoduchá není – a zadní lavici o pět centimetrů posunout vpřed. Podlážka ve vyšší pozici pak slouží k zarovnání plochy po sklopení opěradel. Zde bychom měli jeden nápad. Do vzniklého prostoru by se mohlo vměstnat plato. Viz carens, který do jedné z odkládacích schránek pod podlahou roletku odložit umožňuje. A když k dalším poschovávaným litrům připočtete objem nad podlážkou, dostanete se u kie k základním 536 l. Připravte se ale na vzpírání s břemeny, nakládací hrana leží výrazně výš než ve sportsvanu. Díky o kousek štědřejšímu vstupu však dovnitř naložíte o něco rozměrnější předměty.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Carens 1.7 CRDi | VW Golf Sportsvan 2.0 TDI |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 137-162/0-13 | 145-164/0-16 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 97-104/98, 6-13/9 | 92-100/92, 1-11/6 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 133/134, 147/151 | 136/133, 152/149 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 52 x 52/46 x 45 | 51 x 50/49 x 44 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 66 x 49 | 67 x 48 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 83 x 113 | 82 x 111 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 69/188 | 62/188 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Bez tří za dvacet
Sportsvan i carens se do srovnávacího testu vybavily tím nejsilnějším vznětovým, co mají oba minivany k dispozici – volkswagen tedy dvoulitrem TDI s výkonem 110 kW, kie musí stačit jen sedmnáctistovka s rovnou stovkou kilowattů.
I když „jen“… Při měření pružnosti čtyřválec CRDi svého silnějšího soka překonal v obou disciplínách! Zázrak? Ani ne, sedmnáctistovka spolupracuje s výrazně kratšími převody, zátah je tak daleko bezprostřednější než u rozvláčnějšího dvoulitru TDI. Ten je vedle výrazně živějšího CRDi až nedvoulitrově umírněný, svou sílu prezentuje velmi nenápadně. Na dálnici pak ale při 130 km/h točí na šestku 2100 otáček, carens potom 2600… Ano, tušíte správně, takový rozdíl bude mít vliv na spotřebu. Zatímco se sportsvanem jsme nejčastěji oscilovali kolem šesti litrů, carens přidával minimálně pět deci.
A také nějaké decibely navíc. Sedmnáctistovka v žádném případě nezastírá, že jde o vznětovou pohonnou jednotku, o čemž jsou cestující důsledně informováni. To dvoulitr TDI vytváří atmosféru až komorní.
Údaje o testovaných vozidlech | Kia Carens 1.7 CRDi/100 kW | VW Golf Sportsvan 2.0 TDI/110 kW |
Motor, ventilový rozvod | vznětový čtyřválec, DOHC | vznětový čtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem cm3 | 1685 | 1968 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 100/4000 | 110/3500-4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 331/1750-2500 | 340/1750-3000 |
Převodovka | manuální šestistupňová | manuální šestistupňová |
Délka x šířka x výška (mm) | 4525 x 1805 x 1610 | 4434 x 1807 x 1578 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2750, 1573/1586 | 2685, 1543/1514 |
Rozměr pneumatik | 225/45 R 17 | 225/40 R 18 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1567/543 | 1549/571 |
Objem zavazadelníku (l) | 536/1694 | 500/1520 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 58/1137 | 50/1163 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 191 | 212 |
Emise CO2 (g/km) | 134 | 112 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 7,1/9,5 | 7,7/10,7 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2600 | 2100 |
Brzdná drahá z rychlosti 100 km/h (m) | 38,9 | 36,3 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 45,4/85,2/125,6 | 48,6/88,2/126,1 |
Naměřená kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,7 | 6,1 |
JÍZDA
Rodinné poslání
Komfort, o to jde u rodinného minivanu především. V tomto směru jsou oba borci připraveni nadmíru dobře, v segmentu těžko najdete soupeře, který
by nerovnosti zvládal podobně bravurně jako sportsvan s carensem (snad jenom c-max). Těžší výchozí pozici přitom měl volkswagen s osmnáctipalcovými litými koly. I přes tento hýřivý rozměr však sportsvan zůstával k nejrůznějším dírám, zpomalovacím prahům a klokotavé D1 vzorně netečný. Také díky víceprvkové zadní nápravě, jejíhož přínosu využívá s dvoulitrovým TDI o výkonu 110 kW z koncernu pouze golfová rodinka (třeba taková octavia ostrouhala).
Velice pohodlným nastavením podvozku byla obdařena také Kia Carens, na sedmnáctipalcových kolech k posádce prakticky totožně ohleduplná jako o palec rozměrnější sportsvan. Za horší známkou za komfort jízdy tak nestojí pružiny ani tlumiče, ale již zmíněný hlučnější motor.
Mezi kuželkami se však sportsvan od carensu výrazně oddělil. Kia je těžkopádná, trochu nemotorná, stabilizace zasahuje velice nekompromisně. Za volantem máte pocit, že carens do rychlé změny směru jízdy musíte nutit. Řidiči jeho úděl neulehčuje ani dost odtažité řízení s nadbytečnou funkcí nastavení účinku posilovače.
Sportsvan je k nenadálému manévru daleko přístupnější, působí vysloveně lehkonoze (aniž by se jeho hmotnost výrazněji lišila) a zatáčí, jako by ho to bavilo. Stabilizace navíc sportsvan spíš mírní, než krotí. Řidiče potěší také přirozenější chování elektrického posilovače (zde koncern chválíme tradičně), řazení už snad ani nemůže být přesnější. Podobně exaktně pracuje i šestistupňový manuál v carensu, potřebujete však o něco víc ovládací síly.
ZÁVĚR
Kia Carens je podle nás aktuálně nejpříjemnějším a nejvyváženějším modelem značky, který patří k nejlepším také v rámci segmentu (což tento minivan několikrát dokázal i v našich srovnávacích testech). Kromě hlučnějšího motoru a o něco horší ovladatelnosti je slabších míst prostý. Jenže Volkswagen Golf Sportsvan je bezchybný tak nějak celkově. Snad jenom kufr by mohl být objemnější, jako obvykle jsme nadávali při manipulaci s polohovatelnou podlážkou. Kultura cestování je však ojedinělá nejen mezi konkurenčními minivany, sportsvan nabídne opravdu nesmírně komfortní svezení. Navíc v dostatečně prostorném interiéru s famózní přístrojovou deskou. Není se čemu divit, že Golf Sportsvan dosáhl jednoho z nejlepších hodnocení v historii našich srovnávacích testů.
Pořadí | 1. VW Golf Sportsvan 2.0 TDI/110 kW | 2. Kia Carens 1.7 CRDi/100 kW |
Plusy | Prostorný interiér | Přehledná přístrojová deska |
Celkový komfort jízdy | Rozměrné přední sedačky | |
Dokonalá přístrojová deska | Lepší pružnost | |
Minusy | Průměrně objemný kufr | Vyšší spotřeba |
Vyšší základní cena | Hlučnější motor | |
Průměr celkem | 1,31 | 1,57 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Kia Carens 1.7 CRDi/100 kW | VW Golf Sportsvan 2.0 TDI/110 kW | |
DOJEM | ||
Design | 1,75 | 1,50 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,00 |
Průměr | 1,63 | 1,25 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,50 | 1,25 |
Sedadla | 1,25 | 1,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 1,75 |
Ovládací prvky | 1,25 | 1,25 |
Průměr | 1,38 | 1,31 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,50 | 1,00 |
Pružnost | 1,50 | 2,00 |
Spotřeba | 2,00 | 1,25 |
Průměr | 1,67 | 1,42 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,25 | 1,00 |
Řízení | 1,75 | 1,25 |
Brzdy | 1,25 | 1,25 |
Ovladatelnost | 2,25 | 1,50 |
Jízdní komfort | 1,50 | 1,25 |
Průměr | 1,60 | 1,25 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,57 | 1,31 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším minivanem se vznětovým motorem o objemu 1,7 až 2,0 litru a požadovanou výbavou je Opel Zafi ra Classic 1.7 CDTI/92 kW za 420 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 441 945 Kč. Za cenu od 441 946 Kč do 462 990 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.