Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Pro_Cee´d 1.6 CRDi - komplexní derivace

Ondřej Láník
Trh třídveřových hatchbacků nižší střední třídy není v české kotlině příliš rozvinutý. Kia bude chtít s třídveřovým Pro_Cee´dem oslovit ty zákazníky, kteří nedají jen na výhodný poměr ceny a nabízené hodnoty. Uspokojí i hledače „zábavy za volantem“?

Když už se nějaký třídveřový model dostane na český trh, obvykle má roli popelky. Ceny nebývají o tolik nižší než u rodinných pětidveřových hatchbacků a mladých jednotlivců nebo bezdětných párů, které by si takové auto mohli dovolit, mnoho není. Ani patnáct tisíc, které ušetříte, když oželíte druhý pár dveří moderního cee´du, se nezdá na papíře jako dost silný argument. Jenže Pro_cee´d není nudně tvarovaná třídveřová verze praktičtějšího cee´du. Kia Motors se inspirovala u Opelu Astra GTC resp. Citroen C4 Coupé a vytvořila svébytný model se sportovně tvarovanou karoserií, kterou budou někteří prodejci schopní před zákazníky vydávat za kupé. Ze cee´du podle firemního prohlášení zbyly z karosářských dílů jen přední kapota a blatníky, zbývající části karoserie jsou nové nebo pozměněné. Překvapivou informací je, že třídveřový model je dokonce o 15 mm delší, celkem pochopitelné je o 30 mm nižší karoserie, rozvor 2650 mm zůstává stejný.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Zvenku

Vizuální kontakt s módní bílou karoserií Pro_cee´du v nejvyšší výbavě TX, prozrazuje několik dalších odlišností, na které při zveřejnění prvních fotografií nebyla zaměřena pozornost. Nový design má totiž také přední nárazník, který celkové čistotě vzhledu jednoznačně prospívá a nepůsobí ani trochu jako laciný tuning. Když investujete do vyšší výbavy dostanete také efektní černé pozadí sdružených světlometů, které optimálně kontrastuje s naší bílou barvou laku. Extrémně krátký přesah zadního nárazníku cee´du se opakuje, nebo přesněji řečeno dále vyhraňuje i u třídveřové verze. Asi není třeba upozorňovat na to, že rohy karoserie nic nechrání před drobnými oděrky, stává se z toho standard diktovaný trendem.

Design byl pro Kiu evidentně velmi důležitou stránkou třídveřové verze. Boční profil nápadně připomíná styl, který si lidé spojují s Audi A3, ale konzervativní základ designéři Kie okořenili několika dravějšími prvky. Vysoká spodní linie oken a mohutná plocha bočních dveří motivovala k zavedení lomeného prolisu ve spodní části boků. Podobný prvek je i na opačně lomené spodní hraně předního i zadního světlometu.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Vevnitř

Jestliže je kabát Pro_cee´du více méně originálem, derivace na poli interiérového designu byla rozpočtově značně omezená. Pětidveřový interiér se od třídveřového liší zásadně jen v bočních partiích. Nastupování opravdu obrovskými dveřmi je bezproblémové pokud máte kolem auta dost místa. Dozadu se nastupuje hůře, ale na konkurenty ztrácí Kia hlavně absencí mechanické paměti nastavení předních sedadel. Místa je vpředu i vzadu dost, celkem pro čtyři dospělé. Na zadních sedadlech se budou cestující s výškou 180 cm dotýkat hlavou stropu, což nemusí být vzhledem k dynamickým vnějším tvarům bráno jako výtka. Klaustrofobici by se ale pobytu na zadní lavici měli vyhýbat. Malá boční okna neposkytují příliš široký rozhled a jsou pevně zabudována v karoserii.

Na místě řidiče se budete cítit dost podobně jako v cee´du, ale periferní vidění, přeci jen vzad posunuté B-sloupky a nižší boční okna jako ve sportovním kupé, prozradí. Výhled vzad patří k nevýhodám a uživatelským slabinám třídveřového Korejce. Parkování do řady aut chce dost cviku, protože velmi plochým a vysoko umístěným sklem nic nevidíte a těsně za hranou skla zároveň končí i auto. Bez parkovacích snímačů se dříve nebo později tvrdý městský život na zadním nárazníku podepíše.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Pokud si koupíte Kiu Pro_cee´d jako sportovní auto, asi vás interiér poněkud zklame. Boční vedení polokožených sedadel není vizuálně ani prakticky vyloženě špatné, ale zbytek antracitově černého interiéru nejvyšší výbavy TX příliš vzrušení nenabízí, o individualizaci nemluvě. Volant s mohutným středem a třemi silnými rameny je skvělým standardem u rodinného cee´du, ale od třídveřové verze pošilhávající po lifestylovém okraji nižší střední třídy chtějí zákazníci více.

Kvalitativní stránka snese nejpřísnější měřítka. Plasty jsou stejné kategorie jakou znají řidiči cee´du, takže celá přístrojová deska - ač nevypadá – je tvořena hodnotným měkčeným materiálem. Povrchová úprava je na dotek mimořádně příjemná, vizuální dojem ale bohužel k doteku nevybízí.

Oranžové podsvícení přístrojové desky není úplně tradiční, ale nemáme s ním problém. Při nejbližším faceliftu by se ale mohla Kia zaměřit na strukturu alfanumerického displeje palubního počítače resp. originálního autorádia a při té příležitosti se poohlédnout v některé korejské továrně na elektroniku po kvalitnějším zvukovém projevu celé audiosoustavy.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Za jízdy

...lze snadno zapomenout na to, co jste naposled u pumpy tankovali, ale když se zastavíte na křižovatce, bude menší ze vznětových čtyřválců skupiny Hyundai-Kia rychle prozrazen. Příjemný společník na krátké i delší cesty je zpřevodován naprosto stejně jako rodinná verze, ale přesto se s ním při dálničních rychlostech pohybuje ručka otáčkoměru obvykle za 3000 ot./min. Kdo chce jezdit opravdu rychle a za málo, bude muset jít do 2.0 CRDi, pro všechny ostatní případy je 1,6 CRDi optimální volbou, když trváte na naftě. Naše průměrná spotřeba se pohybovala kolem 6 l/100 km, ale když pojedete poslušných 100 km/h lze se dopracovat ke 4,5 l/100 km.

Obvykle kritizovanou slabinu Kie cee´d se ani v případě jejího nejnovějšího příbuzného nepodařilo uspokojivě odstranit. Řeč je o řízení. Je sice dostatečně přesné, ale vzhledem k ostatním předpokladům necitlivé resp. „pocitově nesdílné“. Posilovač sice nepomáhá tolik jako v běžných modelech, ale i průměrný řidič pozná, že jde jen o jinak nastavený software, který celkový pocit z ovládání auta zlepší jen na chvíli.

Sedmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami vypadají na fotografiích i ve skutečnosti výborně, ale jejich kompatibilita s nastavením pružení a tlumení podvozku není tak univerzální, jak by měla být a v zabránění přenosu vibrací a rázů od kol pak nepomůže ani špičková víceprvková náprava vzadu.

Malé náklony v zatáčkách, eliminace předklánění a zaklánění při brzdění a rozjezdu a plavná překonávání dlouhých nerovností plynou z moderně navržených rozměrů, moderní konstrukce podvozku a velkoryse dimenzovaných kol.

kia testy nizsistredni kupe kia testy nizsistredni kupe
 

Třetí v řadě

Ten třetí vzadu - Pro_ cee´d - zůstane i přes atraktivní cenu na českém trhu opravdu za rodinným hatchbackem cee´d a ještě rodinnějším cee´dem Sporty Wagonem. U české Kie to vědí, ale jsou trhy, které po takové karosářské verzi s nadšením půjdou.

Prvotní opojení designem, tabulkovými parametry, prostorem a kvalitním zpracováním se časem omrzí. Na řadu příjde hledání chyb a porovnávání. Zde je jen několik příkladů… K prémiové úrovni Audi A3 chybí Pro_cee´du mj. možnost individualizace, kterou většina zákazníků čtyř kruhů využívá... Na podvozkově podobný Focus schází korejskému hatchbacku dokonalejší sladění vysoké úrovně jízdního komfortu při současném nekompromisním vedení kol… Jestli jste si všimli, srovnáváme se s prakticky nejlepšími v segmentu, takže pryč s „blbou náladou“. Po delší analýze zažitého, totiž zůstává pouze tichý obdiv nad tím, že lze takovou kombinaci vlastností a charakteristik nabízet za níže uvedené ceníkové ceny.

První cena vozu 324.980,-Kč (1,4 CVVT, 80 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací 414.980,-Kč (1,6 CRDi, 85 kW, LX)
Základní cena testovaného vozu 489.980,-Kč (1,6 CRDi, 85 kW, TX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 508.980,-Kč (1,6 CRDi, 85 kW, TX)

Související články:

Plusy

  • atraktivní a vyvážený design
  • útulný, prostorný a hodnotně působící interiér
  • pohodlné sedačky
  • snadné ovládání
  • výkonný a kultivovaný motor
  • exaktní řazení
  • účinné brzdy

Minusy

  • omezená zpětná vazba od předních kol
  • komfort odpružení na nerovném povrchu
  • málo možností další individualizace
Ondřej Láník
Kia Pro_cee´d 1,6 CRDi
Cena základní sestavy 489 980 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, stabilizační systém ESP + TCS, BAS, automatické zamykání za jízdy, celodenní svícení světel, automatická klimatizace s čidlem kvality vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, kůží potažená hlavice řadicí páky – volant a madlo ruční brzdy, palubní počítač, posilovač řízení s proměnný účinkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant, kola z lehkých slitin s pneumatikami Michelin 225/45 R17, mlhové světlomety, parkovací asistent vzadu. Kč
Cena testované sestavy 508 980 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (+10.000,-), tempomat (+9.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.2 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1210
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1283 / 577
Rozměr pneu: 225/45 R17
Kia Pro_cee´d 1,6 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4250
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1527
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano