TEST Kia Rio Sedan 1,4 Samba – Samba v Riu
U nás v České Republice je největším trhem segment malých vozů, do kterého spadá více než třetina všech prodaných automobilů. Kia na tomto poli ale nemá příliš silnou pozici, což chce jistě změnit. Jedním z nástrojů má být také Rio v nové karosářské variantě sedan, které prošlo naším redakčním testem.
I přes své rozměry 4240 x 1695 x 1470 mm musí Rio ve svém interiéru nabídnout dostatek místa pro pohodlné rodinné cestování – právě jako levný rodinný vůz si jej totiž zřejmě většina zákazníků pořídí. Záď vozu, kterou měli designéři za úkol přidělat na krátké Rio s karosérií hatchback, působí na voze elegantně a posouvá jej vizuálně do vyšší ligy. Ono se to dalo čekat, protože současná generace automobilu Kia Rio již nesází na divoké kreace tak, jak tomu bylo u Kie v časech minulých, nýbrž se zaměřuje na klasický, konzervativní vzhled (ještě o něco konzervativnější než ten, jaký nosí model Cee´d).
Místa dost. A do toho Samba
Upokojeni konzervativním designérským pojetím vozu usedáme do interiéru, kde na nás čeká malý kulturní šok. Funkčnost, rozmístění ovladačů na palubní desce i jejich zpracování je velmi dobré a v této třídě a cenové relaci nadprůměrné. Nepochopili jsme ale ladění interiéru do agresivní červené barvy, které bylo v testovaném voze přítomno. Dobře, jedná se sice o druhou nejvyšší výbavu Samba, která je určená spíše mladším zájemcům o tento vůz, i přesto si ale myslíme, že je té mladistvosti na Rio přeci jen nějak moc.
Červeno-černý potah sedadel je v pořádku, kůží obšitý volant v té samé barevné kombinaci sice asi není přímo vrchol vkusu, ale budiž, někomu se to může líbit. Co je ale hodno náhrady je červený průhledný plast, který byl použit na hlavici řadicí páky, či na trojici otočných ovladačů klimatizace. Nevypadá nikterak módně, naopak působí spíše laciným dojmem. Škoda, drobnosti dělají celek a zde byla snaha o mladistvost jinak výborného interiéru dovedena ad absurdum.
390 litrů na cesty
Interiér vyniká nadprůměrnou prostorností. Kia Rio stojí na samé horní hranici segmentu malých vozů, takže jeho převaha nad třídními kolegy nepřekvapí. Co je ale velkým překvapením je jeho srovnání i s vozy nižší střední třídy, protože ani tam se, co se týče prostornosti interiéru, neztratí. I dospělí pasažéři na zadních sedadlech mají dostatek místa pro kolena a pro hlavy.
Rodinné zaměření vozu navíc podtrhuje i relativně rozměrný zavazadelník o objemu 390 litrů, což je o celých 120 litrů více než u provedení hatchback. Velikost a tvar přístupového otvoru do něj je dostatečná, o něco horší to je s jeho variabilitou. Po sklopení zadních sedadel nejen, že nevznikne rovná ložná plocha, při vkládání dlouhých zavazadel musíte navíc překonat dvanácticentimetrový schod a proto ani otvor, který spojuje prostor pro zavazadla s prostorem pro osádku vozu není nikterak velký. Modely s karoserií typu sedan ale v tomto ohledu nikdy nebyly s variabilitou na výbornou a tak by bylo možno s konstatováním, že základní objem zavazadelníku (390 litrů) je dostatečný, tuto kapitolu ukončit.
Před tím se ale s vámi podělíme o jeden detail, kterým je použití dvou různých typů koberců, kterými je čalouněn prostor pro zavazadla. Zatímco na jeho pravou polovinu byl použit koberec tradičně šedý, levý podběh zadního kola pokrývá koberec černý. Že by páteční směně v korejském Sohari došly šedé koberce?
Houpavá jízda a seriózní spotřeba
Kia Rio Sedan nemá ambice být dálničním stíhačem, a tak instalovaná benzinová pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1399 cm3, s nejvyšším výkonem 71 kW, bezezbytku splňuje naše představy o motorizaci sedanu z kategorie malých vozů. Tento agregát s litinovým blokem a hliníkovou šestnáctiventilovou hlavou jsme již v minulosti chválili pro jeho ochotu ke spolupráci v celém spektru otáček i pro jeho nadprůměrnou sílu a kultivovanost. Je velmi potěšující, že Kia ani se svou základní motorizací nesází na udýchané tříválce a místo toho vybaví vůz opravdu velmi dobrým čtyřválcovým motorem, který nezklame ani rozmazlené novináře.
Jeho spotřeba se v praxi pohybuje mezi šesti a osmi litry Naturalu na sto kilometrů, dlouhodobý průměr očekávejte někde uprostřed. Reálný dojezd je tak díky nádrži o objemu 45 litrů více než 600 kilometrů, což je na benzinové auto dobrá hodnota. Co se týče jízdních vlastností tak i zde lze chválit. Podvozek je vzhledem ke korejskému původu naladěn poněkud měkčeji a komfortně, vůz se ale ani v ostřejších manévrech nenechá vyvést z míry. Přes náklon karoserie si kola dál bez problémů určují směr jízdy. Nedotáčivost automobilu přichází poměrně pozdě a je dobře předvídatelná, jediný menší problém nastal při dálničních rychlostech na hranici našich limitů, kdy je vůz díky lehké stavbě a měkčímu podvozku náchylnější na boční vítr.
The Power to Surprise
Slogan korejské automobilky v tomto případě platí bezezbytku. Kia Rio Sedan opravdu příjemně překvapila svým poctivým charakterem. Při pohledu do ceníku tak zamrzí nepříliš rozsáhlá bezpečnostní výbava – absence ESP, aktivních opěrek hlav či bočních i hlavových airbagů. Nepříjemné je také to, že si tyto velmi podstatné prvky aktivní bezpečnosti nelze přiobjednat a zákazník je tak odkázán pouze na nejvyšší stupeň Comfort (ve kterém ESP ovšem bohužel zatím také nenajde). Inu, český trh zatím asi do takového bezpečnostního stádia nedospěl.
Od Ria Sedan zřejmě nemůže české zastoupení očekávat, že povede tabulky prodejů, přesto má ale na trhu po odchodu Fabie Sedan na trhu poměrně velký prostor, který si může podmanit. A jak jsme zjistili, potenciál se v tomto autě rozhodně ukrývá.
Základní cena vozu | 239.980,- (1.4/71 kW, Active) |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 239.980,- (1.4/71 kW, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 299.980,- (1.4/71 kW, Samba) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 308.980,- (1.4/71 kW, Samba) |
Plusy
- výkonný a kultivovaný motor
- prostorný interiér i zavazadelník
- poměr užitná hodnota/cena
Mínusy
- design interiéru
- malá flexibilita příplatkové výbavy
- nízká standardní bezpečnostní výbava u jiného než nejvyššího výbavového stupně