Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS 220d – Stálým převodem ke zlatu

Ondřej Šuch
Jak se jezdí s nejmenším Luxusem v kombinaci s kratším stálým převodem?

V prvním testu turbodieselové motorizace vozu Lexus IS 220d jsme poněkud žehrali na extrémně dlouhé převody, respektive jejich relativně malý vliv na úspornost provozu. S o to větší zvědavostí jsme tedy usedali do vozu s totožnou motorizací, ale se stálým převodem upraveným na běžnější hodnotu 3,26 (oproti extrémním 2,47 v dříve testované verzi).

Samotnou změnu převodu nabízí Lexus bez příplatku, vyžadována jsou jen nadstandardní 17“ kola. V našem případě pak byl kratší stálý převod součástí paketu Luxusy, který za nemalých 180 tisíc Kč nabízí pevně danou, leč chvalitebně rozsáhlou sestavu doplňků – seznam najdete tradičně pod článkem. Navenek se samozřejmě na voze nic nezměnilo, vínový lak nám připadá i k poměrně netypickému vozu přiměřenější než dříve testovaná olivová metalíza.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida
 

Po nastartování také není znát rozdíl – nadstandardně dobré odhlučnění a zážehově neznatelné vibrace jsou vskutku na špičce třídy. Pravý rozdíl je znát ale už při rozjezdu. Oproti variantě s dlouhými převody se řidič nemusí nic učit, spojka, první převodový stupeň i motor se nehledají a akcelerace nezůstává jen u dusivých pokusů… Ale vážně – První stupeň lze využít stále jen k prvotnímu uvedení vozu do pohybu, další převody ale umožňují využívat potenciálu motoru podstatně plynuleji, než „dlouhá“ verze. Vzdor marketingovému označení nejde ani tak o „sportovnější“ jízdu, spíše máme pocit větší předvídatelnosti.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida
 

Přesně a v krátkých drahách jdoucí řazení kvitujeme u tohoto vozu stále, kratší převody ale neubraly kupodivu ani na hlučnosti v kabině ve vyšších rychlostech. Ve 130 km/h na šestý stupeň už motor netočí strašidelně nízkých 1900 ot./min jako ve verzi s „delším“ diferenciálem, i aktuálních 2500 otáček ovšem neznamená pro ucho výraznější zátěž. Motor sám o sobě je při solidním výkonu 130 kW také technologickým unikátem, zvláště díky systému dodatečného čištění výfukových plynů.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Zajímavé je porovnání spotřeby. Zatímco výrobce oproti dlouhé verzi (město 7,9, mimo město 5,4, kombinace 6,3 l/100 km) udává relativně vysoký nárůst (9,5/6,2/7,4), v praxi jsme s nijak nešetřeným vozem dosáhli bez problémů spotřeby 7,8 l/100 km. A proč to chlubení? Podíváme-li se na výsledek redakčního testu spotřeby „dlouhé verze“ (7,9 l/100 km v podobném poměru režimů jízdy), můžeme konstatovat, že na spotřebu nemá v praxi zvolený stálý převodový poměr vliv. Příčinu papírově různých, leč reálně podobných hodnot je třeba hledat pravděpodobně v technologii měření spotřeby která tolik nezohledňuje dynamiku vozu a díky které dokáže Lexus s „rychlejším“ stálým převodem dosáhnout limitů připravované emisní normy Euro 5.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida Nyní testovaná varianta je tedy v dobrém slova smyslu konzervativní – řidič není překvapován nemožností řadit „šestku“ dříve než na dálnici, k běžnému provozu jsou převody uzpůsobeny rozhodně lépe – a to vše bez faktického příplatku a bez ohledu na spotřebu.

Dříve testovanou verzi s delším stálým převodem a výrazně nižšími emisemi můžeme po této zkušenosti doporučit těm, kteří budou velmi často cestovat na dlouhé vzdálenosti.
 

První cena vozu884.000,- (IS 220d 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací884.000,- (IS 220d 130 kW)
Základní cena testovaného vozu884.000,- (IS 220d 130 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.217.000,- (IS 220d 130 kW)

Plusy:

  • oproti nesportovní verzi realističtější převodové poměry
  • tichý a výkonný motor
  • realistická spotřeba
  • pokrokový systém čištění výfukových plynů
  • bohatá základní výbava
  • konečně pořádná zpětná zrcátka

Minusy

  • šířka na předních a výška na zadních sedadlech
  • vazba výbavy na pakety
  • vyšší hodnota emisí oproti verzi s „dlouhým“ převodem

Související články:

Ondřej Šuch
Lexus IS 220d
Cena základní sestavy 884 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, TRC, VSC, BA, čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem, vypínatelný, boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock“, přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x) s předpínači a omezovači tahu (vnější sedadla), s upevněním dětské sedačky na vnějších sedadlech, optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a spolujezdce, uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), dětská pojistka v zadních dveřích, přední mlhovky zabudované v nárazníku, halogenové světlomety s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s regulací dosahu světla, systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start“, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, 16“ šestipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16, brzdová a zadní světla z LED diod, systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné (vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu), přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, anténa zabudovaná do zadního skla, 6stupňová manuální převodovka, sedadla s látkovými potahy, tempomat, audiosystém (tuner FM/AM s RDS, CD přehrávač na 6 disků kompatibilní s MP3 a WMA, konektor pro přenosné audio zařízení, 13 reproduktorů), automatická klimatizace (oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu), volant ( tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje), palubní počítač, ukazatel vnější teploty, optitronové měřicí přístroje, EPS (elektrický posilovač řízení), elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavěnou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, se zásuvkou pro připojení externího přehrávače, střední loketní opěrka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky Kč
Cena testované sestavy 1 217 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket Luxury - Kožená sedadla, vpředu elektricky nastavitelná s pamětí nastavení, s vyhříváním a ventilací, nastavitelná bederní podpěra, desetipaprsková kola z lehkých slitin, pneumatiky 225/45 R17 vpředu a 245/R17 vzadu, bi-xenonové přední světlomety s výsuvnými ostřikovači, I-AFS (adaptivní přední světlomety), dešťový senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, samostmívací vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách (výškově a podélně), elektrická zadní sluneční clona s automatickým vysouváním a spouštěním, osvětlení prahů předních dveří, obložení interiéru dřevem, kratší stálý převod – (180.000,-), Paket Multimediální a navigační systém - 7“ dotyková obrazovka, Navigační systém DVD, Připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth® s ovládáním na volantu, Audiosystém Mark Levinson® se 14 reproduktory, Přehrávač na 6 disků DVD s digitálním prostorovým zvukem 5.1, Parkovací kamera, Hlasové ovládání navigace, audiosystém, klimatizace, telefonu (130.000), metalický lak (23.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.2 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1660 / 415
Rozměr pneu: 225/45 R17
Lexus IS 220d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4575
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano