Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 323 1,8i GT sedan - vlk v rouše beránčím

Od září tohoto roku se začala prodávat nová generace úspěšného modelu 323. Oproti minulému typu je karosérie kupodivu hranatější. Zdá se, že i designéři Mazdy zjistili, že maximální zakulacení karosérie, nemusí znamenat maximální krásu a funkčnost.

Od září tohoto roku se začala prodávat nová generace úspěšného modelu 323. Oproti minulému typu je karosérie kupodivu hranatější. Zdá se, že i designéři Mazdy zjistili, že maximální zakulacení karosérie, nemusí znamenat maximální krásu a funkčnost.

Testovaný sedan s moderním zážehovým šestnáctiventilovým čtyřválcem 1,8 a kromě klimatizace prakticky s plnou výbavou se prodává za 519.900 Kč (základní model sedanu s motorem 1,5/66 kW stojí 404.900 Kč). Výbava obsahuje například: mlhovky, 4x airbag, bezp. předpínače pásů, imobilizér, ABS, TCS, volant Nardi s koženým potahem, disky z lehkých slitin, výškově stavitelný volant Nardi s koženým potahem, posilovač řízení, ukazatel vnější teploty, centrální zamykání, el. ovládání všech oken a tónovaná skla.

Jízda je díky výkonnému motoru 1,8/84 kW velmi svižná. Přesto, že jde o motor, který se cítí nejlépe nad čtyřmi tisíci otáčkami za minutu, kdy poskytuje opravdu sportovní svezení, dokáže poskytnout i poměrně dobrý tah "odspodu". Převody jsou podle mého názoru do čtverky zvoleny správně, ale pátý rychlostní stupeň by mohl být o něco těžší. Na dálnici v rychlostech okolo 130 km/h je již motor zbytečně v dosti vysokých otáčkách (3750 ot/min). Odhlučnění motoru je na průměrné úrovni odpovídající obdobným modelům konkurence.

Spotřeba se během testu pohybovala kolem 7,5 litru naturalu na 100 km. Vzhledem k velmi dobrému výkonu motoru je to hodnota výborná.

Jízdní vlastnosti jsou na velmi dobré úrovni, díky velmi tuhému podvozku. Opravdu dobře je eliminována vrozená nedotáčivost daná koncepcí "vše vpředu". Dobré jízdní vlastnosti jsou však vykoupeny horším komfortem odpružení.

Interiéru vévodí kvalitní tříramenný sportovní volant s airbagem (značka Nardi). Za zmínku stojí příjemně tuhé řízení s progresívním posilovačem, který však správně nechává část práce na řidiči.

Díky velkém rozvoru (2610 mm), který je mimochodem o plných 98 mm větší než u Octavie, je interiér dostatečně "dlouhý" a cestující na zadních sedadlech mají dostatek prostoru pro nohy i hlavu. Zajímavostí je možnost sklopení opěradla u spolujezdce, čímž vznikne malý stolek. Druhou výhodou tohoto řešení je možnost přepravy dlouhých předmětů.

O bezpečnost posádky se stará sériově montované ABS, protiprokluzový systém TCS, čtyři airbagy (2x přední, 2x boční) a také tři tříbodové pásy vzadu. Tři dva trojka má prostě bezpečnostní výbavu na velmi dobré úrovni.

Zavazadlový prostor má slušný objem 416 litrů, který lze samozřejmě zvětšit sklopením zadních opěradel. Víko zavazadlového prostoru nepochopitelně postrádá vnitřní polstrování včetně madla pro zavírání. Pod zavazadlovým prostorem se skrývá rezerva. Jde o klasickou "dojezdovku" s omezením rychlosti na 80 km/h. Výhody a nevýhody dojezdového kola asi tušíte sami. Výhodou je nižší hmotnost a zřejmě i nižší výrobní cena, nevýhodou je jeho omezená funkce.

Co říci závěrem. Mazda 323 1,8 GT je automobilem pro rychlé cestování s výbornými jízdními vlastnostmi, silným motorem a dobrou bezpečnostní výbavou. Za cenu 519.900 Kč dostane nový majitel plně odpovídající hodnotu.

Cena základní sestavy 520 Kč
Cena testované sestavy 520 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1840
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 161 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 6.5 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1105 / 0
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1705
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
místo vzadu pod předním sedadlem: ne