TEST Mazda MX-5 Roadster Coupé - 365 dní radosti
Pracovníci Guinessovy knihy rekordů mají v sekci nejúspěšnější produkční otevřený automobil od roku 2000 snadnou práci. Od té doby se totiž pouze přepisuje počet vyrobených Mazd MX-5, která je tím populárním roadsterem, který se na většině kontinentů světa tak skvěle prodává. Poslední údaj z června letošního roku hovoří o 770 tisících vozech, které vznikly od roku 1989.
Skalní příznivci chtějí MX-5 jen a pouze se softtopem, který už dávno není z obyčejného plátna, ale spíše z několikavrstvé syntetické tkaniny. Mazda si je tohoto faktu vědoma, ale přesto ji zájem nových zákazníků přiměl k tomu, aby nabídla vedle kultovního modelu také komfortnější verzi Roadster Coupé. Přísná měřítka a nekompromisní požadavky vedení automobilky nakonec vyústily ve vyvážený automobil, postrádající typické nešvary otevřených vozů s pevnou skládací střechou.
12sekundový koncert
Designéři dostali za úkol maximálně zachovat původní proporce bez ohledu na to, zda bude majitel jezdit se střechou rozloženou nebo složenou. Výsledek je obdivuhodný! Třídílná konstrukce se v ničem nepodobá hrbatým kupé-kabrioletům, elegantně a rychle se sklápí ne do zavazadlového prostoru, ale za sedadla a proto v zavazadelníku zůstává stále stejných 150 litrů místa. Objem to je nevelký, ale aspoň dobře skladný, když se sem vejdou nastojato i 1,5litrové PET lahve.
Střecha samotná je vyrobena z plastů resp. ze skleněnými vlákny vyztuženého laminátu. Tady se projevil japonský smysl pro nové technologie i efektivní design, protože tvar, jaký má tato střecha by se z hliníkových nebo ocelových výlisků vyráběl obtížně. Vnitřní povrch plastu je navíc tak kvalitní, že není třeba dalších povrchových úprav. Střecha samotná má hmotnost jen o 18 kg vyšší než u původního látkového provedení. Elektrické ovládání mají na starost 4 elektromotory a celou střechu do sériové výroby přivedla japonská pobočka firmy Webasto. Ta si spolu s Mazdou připsala světový unikát: rekordních 12 sekund potřebných pro proměnu z roadsteru na kupé…
Život
… s Mazdou MX-5 Roadster Coupé je stejně pohodový jako to vypadá na fotografiích. Střechu je nutno nejprve dvojhmatem na uprostřed umístěném zámku odjistit a pak zvolit tlačítko elektrického otevírání střechy. Celá operace proběhne jen když automobil stojí, ale i když neodhadnete čas pro otevření třeba na křižovatce, nic to nevadí, vzhledem k relativně malým dílům mechanismu, u nichž nehrozí akutní rozlomení jako u střech kupé-kabrií. Přeruší-li vás v koloně zelená, celou operaci lze dokončit o pár metrů dále. To se ale příliš často nestává, protože 12 sekund je opravdu krátká chvíle. Před krátkým koncertem se o 100 mm spustí boční okna a předehrou je odklopení krytu na úložném prostoru pro střechu, což je čtvrtý velký díl celého mechanismu. Stížnost směřuje k funkci dálkového ovladače (bezklíčový přístup a startování), který nás jen výjimečně vpustil do zavazadlového prostoru hned při prvním stisku příslušného tlačítka na kartě.
Design
Celá karoserie je jen o 37 kg těžší než u roadsteru, z čehož 30,2 kg připadá na střechu a zbytek na výztuhy, dodatečnou kabeláž a ocelové víko kufru (místo hliníkového u roadsteru). V interiéru se toho mnoho nezměnilo. Šedé plasty sice nepatří mezi luxusní zboží, ale zpracování je špičkové a zařízení kokpitu přesně odpovídá jednoduché odlehčené konstrukci vozu. Poněkud zvláštní je umístění páky ruční brzdy na středovém tunelu téměř až u spolujezdce. V otevřeném voze jsou praktické uzamykatelné schránky před spolujezdcem a za sedadly.
Jízda
Jezdit se střechou staženou nebyl problém ani v chladných říjnových dnech, kdy se teploměr nevyšplhal výše než k 15°C. Výkonné topení se třemi režimy pro otevřenou střechu udržuje vřelou atmosféru v kokpitu. Se zcela staženými okny začíná být jízda nepříjemná kolem 110 km/h, vytažením oken nahoru a vztyčením plastového minideflektoru mezi ochrannými oblouky, lze bez většího průvanu jezdit ještě rychleji.
Motor, který je správně živý od 3000 ot./min a správně hlasitý od 5000 ot./min výše byl v našem případě spojen pouze s pětistupňovou převodovkou. Šestistupňová skříň by se jistě hodila pro dravější jízdu v těch nejpoužívanějších rychlostech. Na Mazdě MX-5 je nejzajímavější fakt, že jízda s ní je atraktivní již při nízkých a relativně bezpečných rychlostech. Tolik žádaný adrenalin a pocit vlády nad automobilem tak může klidně přijít již při předpisové padesátce…
Neopakovatelnou atmosféru a pocit rychlosti bezpochyby vytváří dosti stísněný kokpit, ve kterém mají osoby nadprůměrného vzrůstu problém najít vhodnou polohu za volantem a takovým zřejmě bude i hlava lehce přesahovat střechu. Po otevření dveří se nabízí cestujícím pitoreskní výhled do interiéru hračky pro dospělé. Ten otvor má vtipně působící rozměry 1220 mm do délky a 760 mm do výšky. Zpoza volantu Mazdy MX-5 Roadster Coupé je zvláštní dnes již neobvyklý výhled na přední kapotu. I to je dalším díl mozaiky vytvářející
repliku klasického otevřeného sportovního vozu původem ostrovního království.
Související články:
První cena vozu: 850.000,-Kč (odhad, cena na českém trhu dosud nestanovena)
Plusy
- snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
- výborné jízdní vlastnosti
- design karoserie s pevnou skládací střechou
- radost jízdy i z pouhé přítomnosti ve voze
Minusy
- vyšší základní cena
- problematický příjem signálu dálkového ovladače při otevření víka kufru