TEST Mercedes-Benz A 250 – Star quality
Pokud byste na parkovišti vedle sebe postavili minulý a současný Mercedes třídy A, nebude jejich příbuznost (zapomeneme-li na znáček) na první pohled patrná. Vlastně ani na druhý. Mercedes okolo nové platformy postavil nové, čerstvé bojovníky označované jako třída A a třída B. Pojítkem s minulostí tak zůstává v podstatě pouze jméno.
Nová třída A je 4.292 mm dlouhá, 1.780 mm široká a 1.433 mm vysoká, rozvor mé hodnotu 2699 milimetrů. To je o zhruba 13 centimetrů delší kabát než u předchůdce, rozvor náprav však zůstal v podstatě nezměněn.
Hlavní novinkou auta je ta, že už nemá zvýšenou karoserii a sendvičovou podlahu, nýbrž je typickým pětidveřovým hatchbackem. Oproti předchůdci je proto například o 16 centimetrů nižší, řidič sedí o 178 mm blíže vozovce a těžiště se snížilo o 40 mm. Boční pohled možná trochu kazí vysoká příď, vynucená předpisy týkajícími se bezpečnosti chodců, každopádně auto vypadá energicky a připraveně k akci.
Na příplatkových mnohapaprskových kolech AMG mu to sekne. Příď se svým uskupením jasně hlásí k moderním Mercedesům, takže nezbývá než zdvihnout palec nahoru. A to i při pohledu zezadu, kde mi osobně vadí pouze falešné průduchy. Buď mají být funkční, nebo tam nemají co dělat. Uvidíme, třeba se u vrcholné verze od AMG dočkáme překvapení.
Interiér
Uvnitř se sice jistá příbuznost vystopovat dá, ale jakmile se zaměříme na detaily, nemá minulá generace v přímém srovnání sebemenší šanci. Všechno je o stupeň nebo dva lepší. Slícování, vybrané materiály, ergonomie. A hlavně pozice řidiče za naprosto famózním volantem, perforovaným v místech úchopu. Sportovní sedadla nabízejí velmi široké možnosti nastavení, takže když chcete, umí vás zcela ponořit do interiéru. To sice trochu ztíží výhled šikmo vzad i šikmo vpřed, obklopení promyšleným interiérem za to ale bude mnoha majitelům zkrátka stát. Jejich boční vedení, a to jak sedáku, tak opěradla, se opravdu dají označit za lehce sportovní. Ani při svižnější jízdě z nich rozhodně vypadávat nebudete. Diskutabilnější je zde použití integrovaných opěrek hlavy, které logicky nenabízejí možnost nastavení.
Barevná multimediální obrazovka je na vrchní hraně palubní desky, končí prakticky ve výšce horní hrany volantu. To je velmi praktické, protože oči nemusí těkat kamsi dolů (jako třeba u Škodovek či Volkswagenů). Pod ní najdeme tři kruhové výdechy klimatizace s galvanicky pokoveným povrchem. Ty interiéru propůjčují osobitého ducha, navíc jejich zpracování skvěle ladí s příplatkovou, kůží potaženou palubní deskou s rudými stehy.
Tlačítka ovládání rádia či ventilace jsou velká a dobře se mačkají. Protože je řadicí páka automatické dvouspojkové převodovky umístěna „mercedesovsky“ vpravo pod volantem, přibyla ve středovém tunelu velká odkládací schránka. Do ní se dá postavit například i velká lahev s pitím, což je v jinak docela stísněném interiéru docela překvapivé. Podobně chytré schránky jsou i ve dveřích, takže se tam vejdou i vyšší předměty.
Když už je řeč o stísněnosti: rozhodně to není tak zlé, moderní vozy se vás zkrátka chystají obklopit za každou cenu. Pocitově bych interiér zařadil někam mezi pro klaustrofobiky nevhodné BMW řady 1 a vzdušnější Audi A3. Mě osobně velikost vnitřku sedla jako ulitá, dost možná, že byl na mých konfekčních 180 cm doslova ušitý. Jedním z mála slabších míst je přechod mezi středovým tunelem a palubní deskou, kde najdeme vybouleninu. Bohužel mám obavu, že u řidičů se sklony vytáčet pravou nohu trochu víc než je obvyklé bude občas v kontaktu s kolenem.
Vtipné drobnosti jako rudé pásy nebo „karbonová“ palubní deska naštěstí nesuplují samozřejmosti jako bezvadně čitelné přístroje (snad jen grafika mezi budíky začíná být lehce zastaralá). Dole zploštělý volant je zde čalouněn velmi jemnou kůží Nappa a jak už bylo uvedeno, jeho velikost, provedení, vzhled (rudé stehy mu sluší) i tloušťka jsou ideální.
Co však najdeme u vozů se základní výbavou? I v základní výbavě je sedm airbagů (včetně kolenního řidiče) či systém pro monitorování bdělosti řidiče. Potěší i zařazení asistenta prevence před kolizí (COLLISION PREVENTION ASSIST) s adaptivními brzdami do seznamu sériové výbavy. Ocenit musíme i sériovou implementaci sledování opotřebení brzdových destiček a sledování poklesu tlaku v pneumatikách, což se pojí se standardně (jak jinak) dodávaným ESP. Do základní výbavy patří i manuální klimatizace, Audio 5 USB se šesti reproduktory a třířádkovým displejem, elektricky ovládaná okna, přední loketní opěrka, palubní počítač, vyhřívaná a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka nebo částečně elektricky nastavitelná přední sedadla.
Ačkoliv papírových 341 litrů nevypadá ve světle Rapidů a nových Octavií oslnivě, v dané třídě a konkurenci se jedná o solidní výsledek. Podobné to je s místem na zadních sedadlech. Ty mají poměrně dlouhé a málo skloněné sedáky, prostoru nad hlavou má ale i dospělý muž dostatek. Hlava se mi nikde nedotýkala stropu. Pochvalu zaslouží i „dospělá“ zadní opěradla, která jsou dostatečně vysoká a nabídnou možnost pohodlného opření i při delší cestě.
Jízda a zábava za volantem
Se vší vážností vám musím říci, že nová třída A patří mezi špičku segmentu i jízdně. Trochu ve stylu cimrmanovského: „první kolo a hned premiér“. Podvozek skvěle sedí, je na velkých osmnáctipalcových kolech sice trochu prkennější, ale to se u hot-hatchů běžně promíjí. Nebojím se přirovnat podvozek třeba ke skvěle univerzálnímu Golfu GTI, což znamená, že na ostrou verzi A 45 AMG bychom se všichni měli těšit.
V předchozím odstavci byl zmíněn „hot-hatch“, tedy pojmenování pro velice rychlý hatchback. Mercedes sice nedává modelu s přeplňovaným turbomotorem o výkonu 211 koní a 350 Nm žádný speciální závodní název, maximální rychlost 240 km/h nebo zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy jej ale jasně řadí do klubu velmi rychlých hatchbacků. Bylo by velkým rouháním říci, že je A 250 lepší než oni? To si s dovolením nechám na závěr testu. Ale není to úplně nereálné.
Mercedes-Benz A: přehled všech informací a testů
S Mercedesem A 250 si totiž lze užít spoustu zábavy. Tedy minimálně když si vyberete nejvýkonnější ze šesti momentálně nabízených pohonných jednotek a k tomu sportovní podvozek. Klíčem k úspěchu je zde možnost manuálního řazení pádly pod volantem, protože standardně montovaná dvouspojková převodovka 7G-DCT má ve sportovním režimu trochu neotesaný projev. Ne že by nezvládala řadit rychle, ale občas je podřazení doprovázeno jemným kopancem a opravdu velmi zřídka převodovka zbytečně čeká s okamžikem přeřazení.
Motor má dost síly prakticky v jakýchkoliv otáčkách, vrchol momentu při 1.200 min-1 hovoří za vše. Příval síly je pozvolný, kolem 3.500 min-1 už dvoulitrový čtyřválec naplno hází ekologická omezení za hlavu a ručička po otáčkoměru stále rychleji upaluje doprava. To vše je doprovázeno pěkným zvukem koncovek výfuků, projev motoru jako takového není ničím výjimečný. Vytáčet jej můžete až k šesti tisícům, potom už to nemá valný smysl.
Stejně jako velká většina motorů této kategorie se spíš než výraznou špičkou výkonu může pochlubit opravdu působivým středním pásmem otáček. Přesto na vás tam nahoře ještě něco čeká. Naštěstí. Při klidné jízdě není problém dostat se dlouhodobě kolem osmi litrů, dálniční tempo si vyžádá zhruba o litr a půl víc. Jak ale začnete sportovat, spotřeba začne rychle stoupat.
Brzdy nenechávají nic náhodě, a i když jsou možná o chloupek kousavější a vyžadují při práci s pedálem cit, není jim z hlediska síly co vytknout. Alespoň tedy při běžném ježdění, pokud na ně začnete být náročnější, třeba při vícenásobném brzdění z vysokých rychlostí, znejistí a slábnou. Řízení je na dnešní předokolku výborné, akorát naposilované, s minimální mrtvou oblastí kolem středové polohy. S rychlostí by ale mohlo tuhnout přirozeněji a hlavně méně. Mercedes, zdá se, celkově není při rychlé jízdě zdaleka tak suverénní.
Závěr
Je A 250 lepší než auta jako je Golf GTI, Mégane RS nebo Ford Focus ST? Jako celek asi ano. Designem a interiérem si vypracovává rozhodující náskok, který však v oblasti jízdních vlastností trochu ztrácí. Mluvíme zde ale o schopnostech při ostré jízdě, pokud neplánujete jezdit jako ďas, můžete si toto negativum částečně škrtnout. Jistě, „čtení“ limitu není tak precizní, za to vám však auto nabídne tišší a pohodlnější jízdu. Ani nižší výkon a o pár desetinek horší zrychlení na stovku nejsou rozhodující. Tedy pokud toto není při koupi auta tím hlavním argumentem. S nadsázkou řečeno, Mercedes vytvořil třídu luxus-hot-hatch a nepotřeboval k tomu ani pomoc divize AMG.
Nové áčko je zkrátka perfektně udělaný vůz, který celkově vzato nabízí prostě to nejlepší. Však si za to také řádně zaplatíte. Zda to stačí i na mnichovského konkurenta se zadní poháněnou nápravou ukážou až další testy.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
U modelu A 250 se na první pohled přímo nabízí srovnání s Golfem GTI, to ale neplatí hned ze tří důvodů. Tím prvním je cena – základ stojí podobně, ale Mercedes se umí rozjet o hezkých pár set tisíc výš. Dalším důvodem je podvozek, a zde si dovolím s Alešem nesouhlasit. Áčko je při průjezdech zatáček čistou stopou fantasticky čitelné a na kvalitním povrchu vydrží opravdu hodně. Jenže na velkých kolech toho moc neutlumí. Nad tím by se dalo mávnout rukou, kdyby se Mercedes předvedl jako komplexně sportovní hatchback. Jenže je tady ještě motor – ten v celkově univerzálnějším Golfu má přece jenom náznak sportovního naturelu. Mercedes však postavil skvělý dvoulitr, který v nízkých otáčkách táhne líp než nejsilnější turbodiesely. Pak už ale nic pořádně nepřidá, vytáčení doprovází nevýrazný zvuk a nezajímavě pozvolný přírůstek výkonu. V takovém Céčku to bude perfektní, svalnatému hatchi by ale víc sedlo něco jiného. A prosil bych vyměnit i dvouspojkovou převodovku, ta v Mercedesu řadí pomalu a má absurdně krátké nízké převody. Srovnání s králem hot hatchů by tedy mohlo dopadnout neslavně. Nicméně Mercedes je přece prémiový hatchback a proti BMW řady 1 to vypadá na zajímavý souboj plný výrazných předností i ústupků. Ještě ale uvidíme, jak do toho zasáhne Audi A3, jeho test nás teprve čeká. |
První cena vozu | 599.000 Kč (A 180, 90 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 790.000 Kč (A 250, 155 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 790.000 Kč (A 250, 155 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.181.154 Kč (A 250, 155 kW) |
Mercedes-Benz A: přehled všech informací a testů
Plusy
- Zvuková izolace interiéru
- Jízdní vlastnosti
- Kvalita interiéru
- Motor
Minusy
- Na výběr pouze dvouspojková převodovka
- Nevypínatelné ESP
- Řízení při vysokých rychlostech
- Brzdy při ostré jízdě