TEST Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic – Nepodceňuj ocel
Velké luxusní Mercedesy často bývají vybaveny vzduchovým podvozkem, který jim propůjčuje specifické jízdní vlastnosti. Nám se do rukou dostalo, po vzduchem odpruženém CLS, i provedení klasické, tedy s ocelovými pružinami. A pohonem všech kol jako třešničkou na dortu.
Začněme čtyřkolkou. Vzhledem k tomu, že šestiválec pod kapotou poskytuje už od 1.600 otáček úctyhodných 620 Nm, může být s jejich přenesením na silnici potíž. Pohon všech čtyř kol je tak méně zábavnou, avšak jistější alternativou k zadokolce. Konkrétně se jedná o ústrojí s vícelamelovým samosvorným diferenciálem uprostřed, který rozděluje točivý moment mezi nápravy ve výchozím poměru 45:55. Jde tedy o permanentní systém 4x4.
Funkce je naprosto spolehlivá a bezproblémová, člověk systém v podstatě vůbec nevnímá – pokud se tedy zrovna nepotřebuje rozjet na povrchu se sníženou adhezí, kde ostatní auta jen marně bojují. Nebo při sportovní jízdě, kde se vůz v zatáčkách chová o něco více nedotáčivě. 4Matic (ve slangu bazarových mercedesářů “štyry matice“) je v současné době v nabídce jak pro šestiválcový diesel o výkonu 195 kW, tak i pro verzi 500 s benzinovým osmiválcem (300 kW). Příplatek je zhruba 65 tisíc Kč.
Jízda aneb Překvapení se koná!
Zmínka o větší nedotáčivosti možná může působit trochu nemístně, avšak to by CLS nesmělo být na sportovně naladěném podvozku. Testovaný vůz měl z mého pohledu opravdu skvěle vyvážené pohodlí a sportovnost. Tužší podvozek ve spojení s krásnými devatenáctipalcovými ráfky udělal z CLS sympaticky schopné auto se schopností zvednout řidiči náladu nejen na dálnici, ale také na okreskách.
Dobrou zprávou je, že ani řízení, které u velkých Mercedesů bývá spíše komfortní, nezůstává pozadu a nabízí solidní citlivost. S rychlostí velmi poslušně tuhne a řidič tak má skrze výborně se držící volant o něco lepší vládu nad vozem. Potěšily dostatečně dimenzované a výborně dávkovatelné brzdy, které dlouho odolávají vadnutí.
mercedesbenz testy vyssistredni |
Abych jen nechválil, ve vysokých dálničních rychlostech (takzvaných německých) mi přišlo, že CLS nedrží tak sveřepě zvolený směr a čas od času se trochu zavlní. Možná je to malichernost, ale na značku s hvězdou ve znaku má člověk zkrátka o něco vyšší nároky.
Jak už bylo řečeno, sportovnost není na úkor pohodlí. Po Praze jsme proplouvali v naprosté pohodě, podvozek se nezalekl ani horších cest a tak jediný neurozený projev jde na vrub zadní nápravě, která se ráda na velkých nerovnostech ozývá. To asi abyste příště ty díry raději objížděli a vůz netrápili.
Ševelící CDI
Kdybych to nezažil, tak bych tomu neuvěřil. Často v testech píšeme, že kvalitní šestiválcové diesely je leckdy nelehké rozeznat od benzinových šestiválců, ale když vám všichni (opravdu všichni!) pasažéři, které přes týden svezete, nevěří, že je pod kapotou diesel, je něco v nepořádku. A nebo naopak v pořádku? Každopádně se jim není proč divit. Ono je totiž opravdu obtížné v interiéru rozeznat, jaké palivo ve válcích hoří. Po studeném startu se dieselové klokotání zpod kapoty ozývá jen první dva kilometry a pak zavládne ševelivý klid.
Výbornému motoru sekunduje výborná převodovka. Sedmistupňový automat zvládá svou práci pečlivě a bez zaváhání, navíc se může pochlubit snad nejlepším sportovním módem, se kterým jsme v dieselovém autě měli tu čest. Počítač agregát zbytečně nepřetáčí (ve vysokých otáčkách navíc nikterak neexceluje) a snaží se jej držet v optimálních středních otáčkách, kde má téměř okamžitou reakci na plyn a nejsilnější zátah. Při podřazování sice není tak bleskurychlý jako dvouspojkové převodovky, avšak vynahrazuje to svou chytrostí. Nepodřazuje za každou cenu a nebude posílat ručičku otáček (naprosto zbytečně) před červené pole jako některé až moc aktivní dvouspojky.
mercedesbenz testy vyssistredni |
Co spotřeba paliva? Pohon všech kol samozřejmě apetit vozu o něco zvyšuje, ale i tak jsou výsledná čísla zajímavá. Při reálné rychlosti 100 km/h ukazuje otáčkoměr ležérních 1500 min-1, spotřeba paliva se ustálila na 5,9 l nafty na 100 km. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček k 1900 min-1, spotřeba poskočí o litr a půl. Jsou to o něco vyšší hodnoty, než jsme naměřili s CLS 350 CDI bez pohonu všech kol, tam to bylo 5,7 / 6,4 litru, avšak ne vše jde na vrub 4Maticu, svůj „podíl viny“ na tom má i široké zimní obutí. Po městě jsme jezdili za zhruba deset litrů, dlouhodobý průměr se pak držel nad osmi litry nafty. Dobrý výsledek.
Interiér: Zavřít dveře a můžeme jet!
Uvnitř vozu nenajdete nekvalitní díl nebo nedokonalé zpracování, CLS v tomto ohledu do písmenka splňuje to, co očekáváte od auta za dva miliony. Přesto se dají najít drobné mušky na kráse.
Výborná sedadla s aktivními bočnicemi a masážní funkcí mají velkorysé opěradlo, avšak sedák by mohl být širší. V redakci jsme všichni spíše sportovní postavy, takže nám to nevadilo, ale někdo prostorově výraznější by mohl volat po větším místě pro stehna či dolní část zad.
mercedesbenz testy vyssistredni | U sedadel ještě chvíli zůstaňme. Určitě by byla chyba přejít aktivní přifukování bočnic mlčením – tato vychytávka je opravdu příjemná a dovoluje mít sedadla pohodlná (to když jedete na dálnici) i sportovně objímající (v zatáčkách) zároveň. Z počátku to možná působí poněkud zvláštně, ale když si zvyknete, nebudete chtít měnit. Lépe by však mohlo být vyřešeno ovládání těchto sedadel, které je jednak utopené mimo běžný zorný úhel, a navíc není podsvícené, takže neznalý spolujezdec v noci skoro nemá šanci nastavit si sedadlo dle přání. Přesto je dle mého názoru toto řešení lepší, než skrze palubní počítač jako třeba v CL.
Méně uživatelsky přívětivé je i zavírání zadních dveří, které ne vždy správně zaklaply a často bylo třeba zavírat je podruhé. Zřejmě jsou už připraveny na systém samočinného dovírání. Další věc, co mi trochu vadila, byla nešikovně umístěná zrcátka. Nejsou přehnaně velká, bohužel na svých stopkách přesně „zapadají“ do mezery mezi A sloupkem a hranou dveří. Při určitých situacích pak znesnadňují přehled o okolním provozu.
Naopak na jedničku podtrženou jsou adaptivní světlomety s automatickým tlumením dálkových světel, které neprobíhá skokově, ale přechod mezi jednotlivými režimy je krásně plynulý. Detekce protijedoucího vozu a eliminace rušivých vlivů (lampy, osvětlené poutače, rozsvícená okna...) je naprosto spolehlivá.
Závěr
Mercedes za dva miliony, co není „na vzduchu“? No proč ne! Jak jsme zjistili, klasický podvozek je neméně kvalitní a dokáže nabídnout i slušnou porci sportovního svezení. To, že ušetříte přes 50 tisíc, berte jako malý bonus. I když myslím, že je v konfigurátoru stejně utopíte. Třeba za audiosystém Audio 50 APS s integrovaným měničem 6 DVD.
První cena vozu | 1.386.000,- Kč (CLS 250 CDI, 150 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.470.000,- Kč (CLS 350 CDI, 195 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.536.000,- Kč (CLS 350 CDI 4M, 195 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.988.620,- Kč (CLS 350 CDI 4M, 195 kW) |
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- rozsah standardní výbavy
- spotřeba paliva při běžné jízdě
- podvozek
Minusy
- výkon motoru ve vysokých otáčkách
- ovládání aktivních sedadel
- výhled šikmo vpřed
- horší zaklapávání dveří