Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 – Nesnadná volba

Michal Fokt
Dva otevřené vozy, stejný výrobce, téměř stejný motor a podobná cena. Je lepší pořídit sportovnější roadster, nebo pohodovější kabriolet? Odpověď není tak snadná, jak by se mohlo zdát.

V československých filmech pro pamětníky se to vždy jen hemžilo otevřenými auty, a já jako vášnivý milovník tohoto typu vozů lituji, že doba, kdy byla za luxus považována pevná střecha a ne plátěná, už jsou nenávratně pryč a kabrioletů a roadsterů je teď v nabídce automobilek jak šafránu. Takže srovnávací test dvou aut tohoto typu považuji za trestuhodné mrhání, tím spíš, že nejde ani o konkurenty. Ale pokud o otevřeném Mercedesu přemýšlíte a nemůžete se rozhodnout, třeba můžeme pomoci.

Přitahovači pohledů

Ačkoli se mě osobně líbí více kompaktní sportovní tvary SLK, na ulici uděláte více parády s kabrioletem CLK. Možná za to může jeho výrazný bílý lak, možná dlouhá silueta pontonu karoserie a dost možná obojí, ale hlavy kolemjdoucích se prostě otáčely více za kabrioletem, zatímco dravě působící SLK s přídí ve stylu supersportu SLR (a monopostů F1) si muselo k získání pozornosti pomoci občasným podřazením…

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty

Pohled do kabiny neomylně prozradí, že jde o auto s trojcípou hvězdou ve znaku, i kdyby byla na volantu přelepená páskou. Palubní desky mají svůj charakter, i když je fakt, že sportovně laděný kokpit SLK by někoho možná zmást mohl, volant o rozměrech kormidelního kola však ukazuje, že tam té DNA trojcípé hvězdy zbylo ještě docela dost. Posaz je v roadsteru velmi nízký a nad pontonem karoserie vykukuje pouze hlava řidiče, kaplička s přístroji ukrytými v masivních tubusech a volant s třemi rameny lehce rozbuší srdce, ale sedadla s nedůsledným bočním vedením a volič automatu na středovém tunelu nával emocí trochu otupí.

Ovšem CLK si na sport nehraje už vůbec. Posaz za volantem je docela vysoký, čtyřramenný volant je stará dobrá klasika a opěradla sedadel jsou ještě mělčí. Jsou tu ale ještě zadní sedadla, která nejsou kdovíjak velkorysá, ale na menší vzdálenosti odvezou i skromnějšího dospělého. Navíc jako otec téměř patnáctiměsíčního mrňouse musím ocenit i to, že se při stažené střeše do kufru vešel kočárek typu golfky.

Ergonomie obou aut je zcela v pořádku, uvítal bych však o něco výš umístěné ovladače ventilace a klimatizace a nějak si ani po více než dekádě novinaření příliš nerozumím s pouze jedinou páčkou pod volantem.

Není tříapůllitr jako tříapůllitr

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty kickdown a přechody jednotlivých kvaltů jsou jemnější a bez cukání, zatímco SLK v tomto ohledu občas trochu rebelsky zazlobí.

Jak už bylo zmíněno výše, roadster se dožaduje pozornosti okolí sympaticky laděným výfukem, jenž lze při vytočeném motoru slyšet i na pár set metrů daleko, zatímco motor samotný se chová v obou autech jako pravý gentleman a jen decentně hučí. CLK tovární tuning výfuku neprodělalo, tak se musíte spokojit s tichým proplouváním krajinou. A také s omezovačem pod 6500 otáčkami, zatímco elektronika v roadsteru umožňuje podívat se téměř k 7000 ot/min. Že mají oba vozy dostatek síly a výkonu k předjíždění asi netřeba zmiňovat, ovšem tento typ manévrů zvládá o poznání lépe lehčí SLK. S SLK se dá dosáhnout snáze nižší spotřeby, její sportovnější charakter ale zase více vybízí ke svezení a tak jsme nakonec test u obou vozů zakončili s údajem 11,3 l na 100 km. Při cestování ustálenou stovkou se staženou střechou si roadster žádá 8,6 l benzinu a kabrio 9,0 l, při 130km/h rychlosti už CLK spořádá o více než litr více než SLK, jenž si řekne o 11,3 l.

Spíše rychlé, než zábavné

mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty

Naproti tomu CLK asi považuje slovo sport za hodně neslušný výraz. K mému překvapení se sice vrhá do zatáček ochotněji, ale v řízení je citu ještě méně a zcela chybí přehled o tom, co se děje nejen s předními, ale i zadními koly. Konstruktéři si toho asi byli vědomi a nastavili systém jízdní stability tak, aby se výskyt krizových situací smrsknul na minimum, při ostřejší jízdě tak v zatáčkách symbol ESP spíš svítí, než problikává. To by mělo být dostatečným impulzem k tomu, aby řidič zvolil klidný jízdní styl, k němuž bylo CLK s hodně měkkou karoserií stvořeno. Ani kabriolet se ale v zatáčkách nenaklání nijak dramaticky a k silným stránkám obou aut patří velmi dobrý jízdní komfort a schopnost pohlcovat rázy od nerovností, v čemž vyniká (i navzdory kroucení karoserie) otevřené CLK. Hůř se ale vypořádává s obtékajícím vzduchem, turbulence pronikají do kabiny poměrně výrazně, vzadu se při jízdě rychlostmi nad 80 km/h prakticky nedá sedět a i se štítkem za předními sedadly je za chladnějšího počasí problém kabinu vytopit. To v SLK je vytápění bez problémů a za možnost ohřívat zadní část krku teplým vzduchem bych udělil konstruktérům nějakou automobilovou Nobelovu cenu.

Nebe nad hlavou za 1,3 mega

SLK stojí 1 237 000 korun a CLK 1 399 000 Kč. To už není takový rozdíl, aby nestálo za to zamyslet se nad tím, který vůz by vám šel lépe k pleti. Přestože ani jedno z aut nelze považovat za kdovíjaký sporťák, já osobně bych bez přemýšlení nasedl do SLK, které mi více vyhovuje svým charakterem. CLK nabídne řidičských zážitků méně, ale řidiči přidá na prestiži a noblese. Nelze sice předpokládat, že by tenhle typ aut byl jediným vozem v rodině, ale k dobru kabrioletu lze přičíst i jeho praktičnost, která umožňuje vyrazit vstříc krásnému dni i v jiném složení, než dvě osoby + jedna taška. Z hlediska nepřejících a nenechavých sousedů se však jeví vhodnější pořízení SLK vybaveného tuhou sklápěcí střechou, céelkáčko je klasický kabriolet s plátěnou střechou, která ale zabírá méně místa v kufru.

Mercedes-Benz SLK 350

První cena vozu 992 000,-Kč (SLK 200 K, 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 237 000,-Kč (SLK 350, 224 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 237 000,-Kč (SLK 350, 224 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 577 460,-Kč (SLK 350, 224 kW)

Plusy

  • Poměrně rychlé řazení automatu
  • Jízdní dynamika
  • Potlačení turbulencí v kabině
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Lehké boční vedení sedadel
  • Funkce ohřívání krku teplým vzduchem
  • Nižší reálná spotřeba

Minusy

  • Lehké kroucení karoserie
  • Málo komunikativní řízení
  • Menší zábavnost, než by se dalo čekat

Mercedes-Benz CLK 350 Cabrio

První cena vozu 1 133 000,-Kč (CLK 200 K, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 399 000,-Kč (CLK 350, 200 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 399 000,-Kč (CLK 350, 200 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 693 088,-Kč (CLK 350, 200 kW)

Plusy

  • Relativně velký kufr
  • Dobré tlumení nerovností
  • Pohodlná sedadla
  • Rozumný komfort na zadních sedadlech

Minusy

  • Kroucení karoserie
  • Nekomunikativní řízení
  • Turbulence v kabině
  • Vyšší spotřeba paliva při běžné jízdě
  • Pomalejší řazení automatu
  • Vyšší posaz
Michal Fokt
Model Mercedes-Benz SLK 350 Mercedes-Benz CLK 350 Cabrio
Cena základní sestavy 1 237 000 Kč 1 399 000 Kč
Cena testované sestavy 1 577 460 Kč 1 693 088 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 6 / 4 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 224 / 6500 200 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 4900 - 4900 350 / 2400 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.1 / 7 / 9.2 14.5 / 7.6 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 208 / 300 435 / 0
Objem nádrže (l): 70 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 315 1735 / 455
Rozměr pneu: 225/45 R17, 245/40 R17 225/45 R17, 245/40 R17
Mercedes-Benz SLK 350
Mercedes-Benz CLK 350 Cabrio
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4103 4652
b) šířka (mm): 1777 1740
c) výška (mm): 1296 1413
d) rozvor (mm): 2430 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1530 1493
f) rozchod vzadu (mm): 1541 1474
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1070 910 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 0 / 0 490 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 0 880
k) šířka vpředu (mm): 1410 1400
l) šířka vzadu (mm): 0 1340
délka sedáku vpředu (mm): 530 530
délka sedáku vzadu (mm): 0 470
výška opěradla vpředu (mm): 660 620
výška opěradla vzadu (mm): 0 630
místo vzadu pod předním sedadlem: NE ANO