TEST Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 – Nesnadná volba
V československých filmech pro pamětníky se to vždy jen hemžilo otevřenými auty, a já jako vášnivý milovník tohoto typu vozů lituji, že doba, kdy byla za luxus považována pevná střecha a ne plátěná, už jsou nenávratně pryč a kabrioletů a roadsterů je teď v nabídce automobilek jak šafránu. Takže srovnávací test dvou aut tohoto typu považuji za trestuhodné mrhání, tím spíš, že nejde ani o konkurenty. Ale pokud o otevřeném Mercedesu přemýšlíte a nemůžete se rozhodnout, třeba můžeme pomoci.
Přitahovači pohledů
Ačkoli se mě osobně líbí více kompaktní sportovní tvary SLK, na ulici uděláte více parády s kabrioletem CLK. Možná za to může jeho výrazný bílý lak, možná dlouhá silueta pontonu karoserie a dost možná obojí, ale hlavy kolemjdoucích se prostě otáčely více za kabrioletem, zatímco dravě působící SLK s přídí ve stylu supersportu SLR (a monopostů F1) si muselo k získání pozornosti pomoci občasným podřazením…
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty
Pohled do kabiny neomylně prozradí, že jde o auto s trojcípou hvězdou ve znaku, i kdyby byla na volantu přelepená páskou. Palubní desky mají svůj charakter, i když je fakt, že sportovně laděný kokpit SLK by někoho možná zmást mohl, volant o rozměrech kormidelního kola však ukazuje, že tam té DNA trojcípé hvězdy zbylo ještě docela dost. Posaz je v roadsteru velmi nízký a nad pontonem karoserie vykukuje pouze hlava řidiče, kaplička s přístroji ukrytými v masivních tubusech a volant s třemi rameny lehce rozbuší srdce, ale sedadla s nedůsledným bočním vedením a volič automatu na středovém tunelu nával emocí trochu otupí.
Ovšem CLK si na sport nehraje už vůbec. Posaz za volantem je docela vysoký, čtyřramenný volant je stará dobrá klasika a opěradla sedadel jsou ještě mělčí. Jsou tu ale ještě zadní sedadla, která nejsou kdovíjak velkorysá, ale na menší vzdálenosti odvezou i skromnějšího dospělého. Navíc jako otec téměř patnáctiměsíčního mrňouse musím ocenit i to, že se při stažené střeše do kufru vešel kočárek typu golfky.
Ergonomie obou aut je zcela v pořádku, uvítal bych však o něco výš umístěné ovladače ventilace a klimatizace a nějak si ani po více než dekádě novinaření příliš nerozumím s pouze jedinou páčkou pod volantem.
Není tříapůllitr jako tříapůllitr
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty kickdown a přechody jednotlivých kvaltů jsou jemnější a bez cukání, zatímco SLK v tomto ohledu občas trochu rebelsky zazlobí.
Jak už bylo zmíněno výše, roadster se dožaduje pozornosti okolí sympaticky laděným výfukem, jenž lze při vytočeném motoru slyšet i na pár set metrů daleko, zatímco motor samotný se chová v obou autech jako pravý gentleman a jen decentně hučí. CLK tovární tuning výfuku neprodělalo, tak se musíte spokojit s tichým proplouváním krajinou. A také s omezovačem pod 6500 otáčkami, zatímco elektronika v roadsteru umožňuje podívat se téměř k 7000 ot/min. Že mají oba vozy dostatek síly a výkonu k předjíždění asi netřeba zmiňovat, ovšem tento typ manévrů zvládá o poznání lépe lehčí SLK. S SLK se dá dosáhnout snáze nižší spotřeby, její sportovnější charakter ale zase více vybízí ke svezení a tak jsme nakonec test u obou vozů zakončili s údajem 11,3 l na 100 km. Při cestování ustálenou stovkou se staženou střechou si roadster žádá 8,6 l benzinu a kabrio 9,0 l, při 130km/h rychlosti už CLK spořádá o více než litr více než SLK, jenž si řekne o 11,3 l.
Spíše rychlé, než zábavné
mercedesbenz testy sportovni kabriolet roadster srovnavacitesty
Naproti tomu CLK asi považuje slovo sport za hodně neslušný výraz. K mému překvapení se sice vrhá do zatáček ochotněji, ale v řízení je citu ještě méně a zcela chybí přehled o tom, co se děje nejen s předními, ale i zadními koly. Konstruktéři si toho asi byli vědomi a nastavili systém jízdní stability tak, aby se výskyt krizových situací smrsknul na minimum, při ostřejší jízdě tak v zatáčkách symbol ESP spíš svítí, než problikává. To by mělo být dostatečným impulzem k tomu, aby řidič zvolil klidný jízdní styl, k němuž bylo CLK s hodně měkkou karoserií stvořeno. Ani kabriolet se ale v zatáčkách nenaklání nijak dramaticky a k silným stránkám obou aut patří velmi dobrý jízdní komfort a schopnost pohlcovat rázy od nerovností, v čemž vyniká (i navzdory kroucení karoserie) otevřené CLK. Hůř se ale vypořádává s obtékajícím vzduchem, turbulence pronikají do kabiny poměrně výrazně, vzadu se při jízdě rychlostmi nad 80 km/h prakticky nedá sedět a i se štítkem za předními sedadly je za chladnějšího počasí problém kabinu vytopit. To v SLK je vytápění bez problémů a za možnost ohřívat zadní část krku teplým vzduchem bych udělil konstruktérům nějakou automobilovou Nobelovu cenu.
Nebe nad hlavou za 1,3 mega
SLK stojí 1 237 000 korun a CLK 1 399 000 Kč. To už není takový rozdíl, aby nestálo za to zamyslet se nad tím, který vůz by vám šel lépe k pleti. Přestože ani jedno z aut nelze považovat za kdovíjaký sporťák, já osobně bych bez přemýšlení nasedl do SLK, které mi více vyhovuje svým charakterem. CLK nabídne řidičských zážitků méně, ale řidiči přidá na prestiži a noblese. Nelze sice předpokládat, že by tenhle typ aut byl jediným vozem v rodině, ale k dobru kabrioletu lze přičíst i jeho praktičnost, která umožňuje vyrazit vstříc krásnému dni i v jiném složení, než dvě osoby + jedna taška. Z hlediska nepřejících a nenechavých sousedů se však jeví vhodnější pořízení SLK vybaveného tuhou sklápěcí střechou, céelkáčko je klasický kabriolet s plátěnou střechou, která ale zabírá méně místa v kufru.
Mercedes-Benz SLK 350
První cena vozu | 992 000,-Kč (SLK 200 K, 135 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1 237 000,-Kč (SLK 350, 224 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1 237 000,-Kč (SLK 350, 224 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1 577 460,-Kč (SLK 350, 224 kW) |
Plusy
- Poměrně rychlé řazení automatu
- Jízdní dynamika
- Potlačení turbulencí v kabině
- Dobré jízdní vlastnosti
- Lehké boční vedení sedadel
- Funkce ohřívání krku teplým vzduchem
- Nižší reálná spotřeba
Minusy
- Lehké kroucení karoserie
- Málo komunikativní řízení
- Menší zábavnost, než by se dalo čekat
Mercedes-Benz CLK 350 Cabrio
První cena vozu | 1 133 000,-Kč (CLK 200 K, 120 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1 399 000,-Kč (CLK 350, 200 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1 399 000,-Kč (CLK 350, 200 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1 693 088,-Kč (CLK 350, 200 kW) |
Plusy
- Relativně velký kufr
- Dobré tlumení nerovností
- Pohodlná sedadla
- Rozumný komfort na zadních sedadlech
Minusy
- Kroucení karoserie
- Nekomunikativní řízení
- Turbulence v kabině
- Vyšší spotřeba paliva při běžné jízdě
- Pomalejší řazení automatu
- Vyšší posaz