TEST Mercedes-Benz V230 TD
V posledních deseti letech v USA automobily typu VAN prakticky vytlačily z prodeje běžné kombíky. Podobný vývoj se v budoucnu podle analytiků dá očekávat i v Evropě. Proto také už většina evropských automobilek zareagovala a často ve spolupráci s konkurencí vyrábí velkoprostorové automobily. Ať už je to VW s Fordem, kteří vyrábějí prakticky identické vozy pod názvy Sharan a Galaxy. Navíc této spolupráce VW ještě využívá pro SEAT - typ Alhambra. Podobně spolupracují i Fiat a Peugeot/Citroen, díky čemuž vznikají typy: Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Peugeot 805 a Citroen Evasion. No a ještě zbývá "král" všech evropských VANů Renault Espace ( viz test). Z "Evropanů" ještě zbývá Opel Sintra, ale ten je vyráběn v USA.
K těmto přibývá i VAN od Mercedesu s označením V - klasse. Nejde však o automobil, který je vyráběn jen za jedním účelem, jako výše zmíněné minivany, ale základ má společný s užitkovou verzí Mercedesu Vito.
Po Vitu zdědilo véčko několik kladů, ale i záporů. Z kladů je to mimořádně prostorný interiér, ze záporů horší dílenské zpracování (oproti osobním automobilům Mercedes), které zřejmě vychází z menších nároků na výrobu užitkové verze.
K testu jsme dostali bohatě vybavený "manažerský" model s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem.
Díky množství nadstandardní výbavy se cena testovaného vozu vyšplhala dosti vysoko, až na 1.640.800,- Kč. Za tuto cenu mělo testované véčko ve výbavě snad vše co lze objednat. Z dlouhého seznamu výbavy vám přestavím alespoň to nedůležitější a nejzajímavější.
Standardní výbava: 2x airbag, ABS, elektronický trakční systém ETS, pneumatické pérování vzadu s elektronickým regulátorem výšky, integrované bezpečnostní pásy do sedadel (střední řada sedadel), zeleně tónovaná skla, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, atd.
Příplatková výbava: metalíza, klima, determální skla, ukazatel znečištění vzduchového filtru, ukazatel vnější teploty, alarm, druhé posuvné dveře (vlevo), Lorinser alu disky + pneu Dunlop 235/45(!), Lorinser výfuk, spoiler s 3. brzdovým světlem, rádio Clarion + zesilovač, atd.
Interiér vozu je až neuvěřitelně prostorný a pokud je právě prostornost jedním z hlavních kritérií velkoprostorových automobilů, je Mercedes V jedním z nejlepších. I při obsazení vozu všemi sedadly (2+3+2), zbylo ještě dostatek místa pro zavazadla. Zavazadlový prostor má velký využitelný objem od 581 až po 4564 litrů !!
Jízda s vitem je poměrně příjemná, ale je nutno si zvyknout na slabší zrychlení těžkého vozu. Díky nízkoprofilovým pneumatikám se přenášely k posádce silnější rázy od nerovné vozovky. Určitě by zde stálo za zvážení použití běžných (a podstatně levnějších) sériových pneumatik a ráfků s vyšším profilem.
Výkon 72 kW přeplňovaného vznětového čtyřválce z objemu 2299cm3, je sice poměrně nízký, ale slušným točivým momentem 230 Nm/1700 ot/min se téměř vyrovná nejsilnějšímu zážehovému motoru 2.8 V6. V praxi jsou však více než dvě tuny pohotovostní hmotnosti véčka na tento motor přeci jen dost. Proto nelze od tohoto spojení očekávat žádné sprintérské kousky. Za vše hovoří zrychlení 0-100 km/h, které turbodiesel nezvládne pod 20 sekund. Ano, máte pravdu u tohoto vozu není zrychlení právě ten nejdůležitější parametr. Tím je u automobilu, který by měl polykat tisíce kilometrů při rodinných výletech , spotřeba. Ta se vzhledem k celkové hmotnosti vozu pohybuje na rozumné úrovni 9-10 l/100 km. Jedno je jisté benzínové verze véčka (2,3/105 kW nebo 2,8/128 kW) vždy spotřebují o 2-4 litry paliva více.
Co se týká základní ceny V230 TD, začíná na 1.170.000 Kč, což je o cca třista tisíc více než např. u VW Sharan. Zde už je nutno se opravdu dobře rozmyslet, zda si připlatíte za značku, či sáhnete po nižší ceně...