TEST Mitsubishi Grandis DI-D - diamanty s evropským výbrusem
Doby, kdy Mitsubishi nabízelo Space Star, Space Runner nebo Space Gear, jsou již pryč. Náhrada za vysloužilé modely nepřišla pravděpodobně kvůli vážným ekonomickým problémům, které automobilku v minulých letech postihly, ale v tradičním segmentu plnohodnotných sedmimístných MPV přeci jen Mitsubishi zůstává. Nový Grandis, představený poprvé v roce 2003, přivedl mezi mohutné a neohrabané vozy této kategorie téměř sportovní jízdní vlastnosti a elegantní, dlouhou i když relativně nízkou karoserii. V kombinaci se čtyřválcem 2,4 MIVEC (121 kW) se úspěšně prodává na domácím japonském trhu, ale také v řadě dalších zemí světa. Na vybraných trzích jsou dokonce k dispozici také verze s pohonem všech kol, v Japonsku se prodává i Grandis 4WD s rysy SUV, se zvýšenou světlou výškou a robustnějšími ochrannými plastovými prvky kolem celé karosérie.
DI-D nebo-li TDI
Variabilita v japonském podání
Uspořádat vnitřek velkých MPV co nepraktičtěji to je výzva pro konstruktéry interiéru. Známe již mnoho různých přístupů, obchodních označení a filozofií. Mitsubishi prosazuje politiku „všechno s sebou“, takže sedadla nelze z vozu vyjmout, ale pouze různě sklápět, posunovat a zapouštět do podlahy.
Zadní dvě místa pro šestého a sedmého cestujícího jsou originálním řešením, kterému automobilka říká "Hide&Seat". Lavici lze v případě jejího nevyužití zapustit do podlahy, zajímavá je také funkce obráceného sezení, kterou lze využít jen při pikniku na cestě, při otevřeném zadním víku. V této poloze je lavice otočena tak, že cestující sedí proti směru jízdy a to co původně bylo opěradlo je nyní sedák a co byl sedák je opěradlo.
Druhá řada sedadel se netypicky nepřeklápí vpřed ani ji nelze vyjmout z vozu. Místo toho lze vztyčit dělený sedák a celým sedadlem pak posunovat v podélném směru. Pro tři cestující je ve voze dostatek místa všemi směry, zajímat by je měla zejména vnitřní šířka 1550 mm, která je oprávněně větší než v případě prostoru na předních sedadlech. Vzhledem k tomu, že podélně lze posunovat sedadlo v první i druhé řadě, lze podélný prostor na všech místech ovlivnit přesně podle aktuálních potřeb posádky. Malý prostor ve třetí řadě může být výrazně zvětšen v případě, že cestující v prvních dvou řadách před ní nepotřebují tolik místa. Vzhledem k délce interiéru (od přístrojové desky ke hraně opěradla ve třetí řadě jsme naměřili 2,73 m) a rozvoru 2,83 m, tedy je co přerozdělovat!
Prostorný, ale přitom sportovní
Jedním z trendů, které podle Mitsubishi Motors zasáhnou tento segment MPV, bude sportovní zaměření velkoprostorových vozů. Japonská automobilka tak je mezi prvními značkami, které se do této vlny zapojily. Přímým konkurentem Grandise bude například nový van S-MAX od Fordu, který zatím známe jako koncept SAV.
Jízdním vlastnostem tohoto vozu nelze skutečně mnoho vytknout. V rámci třídy výborné chování je podobné způsobu ovládání těch nejlepších velkých kombi na trhu. Zásluhu na tom má vyspělé víceprvkové zavěšení zadních kol multilink a také rozměrná kola (standard úrovně Intense tvoří sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/60 R17). Tužší nastavení odpružení a tlumení dobře koresponduje s karosérií nižší (1655 mm) než je ve třídě obvyklé. Řízení i řazení jsou přesné, brzdy reagují bezprostředně a vzhledem k rozměrům kotoučů (průměr 16 palců) se nedivíme, že jsou i odolné vůči vadnutí.
Dobrá cena a kompletní výbava
Vůbec nejlevnější Grandis dodávaný s turbodieselem DI-D, má na českém trhu zajímavou cenu 819.000,-Kč, která je s ohledem na relativní mládí modelové řady, vzhledem k velikosti vozu i bohaté výbavě velmi zajímavou alternativou ke kompaktním MPV, postaveným na bázi vozů nižší střední třídy. I nejlevnější model má ve výbavě 6 airbagů, ABS, EBD, protiprokluzový a stabilizační systém, automatickou klimatizaci, elektrickou výbavu i plně variabilní interiér se všemi výše popsanými prvky.
Náš velmi dobře vybavený Grandis Intense DI-D příjde na 929.900,-Kč a oproti základnímu provedení Inform poskytuje navíc prvky jako tempomat, palubní počítač, sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a autorádio s CD přehrávačem schopným zpracovat i formát MP3. V rámci mimořádné výbavy byl ve voze instalován navigační systém, ale vzhledem k nedostupnosti mapových dat české silniční sítě pro tento konkrétní přístroj, se nám zdá investice 88.810,-Kč zbytečná.
Mitsubishi Grandis je podle naší týdenní zkušenosti neprávem přehlíženým velkoprostorovým automobilem. Design, výbava i kvalita je přinejmenším srovnatelná ne-li lepší než u hlavních konkurentů, přičemž cena je vzhledem k nabízené výbavě odpovídající. Proti obvyklému standardu nabízí Mitsubishi výborné jízdní vlastnosti a špetku asijského designu. Vyšší vibrace od motoru jsou jedinou zásadní pihou na kráse. Celkově vám jej ale můžeme s klidem doporučit!
Související články:
Základní cena vozu | 819.900,- (Grandis DI-D Inform) |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 819.900,- (Grandis DI-D Inform) |
Základní cena testovaného provedení | 929.900,- (Grandis DI-D Intense) |
Cena v testované výbavě | 1.047.630,- (Grandis DI-D Intense) |
Plusy
- jízdní vlastnosti
- prostorný interiér
- úsporný motor
- standardní výbava
Mínusy
- vibrace od motoru DI-D přenášené do podlahy a pedálu akcelerátoru