Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
35 Fotogalerie

TEST Mitsubishi Outlander 2.0 LPG – Levně a bez kompromisů?

Outlander na propan-butan slibuje minimální provozní náklady a téměř nic za to nechce. Není v tom nějaký háček?

<P>

Úvod, interiér

V testech outlanderu často zaznívá, že design není to, proč se aktuální generace japonského SUV kupuje. Nevím – já to mám spíše naopak a oceňuji, že jsou designéři ochotní nejít s proudem a navrhnou vůz, který se svým vzhledem postaví aktuálním trendům, přičemž jim to ještě management schválí. Je to zdravě sebevědomé, až drzé, a to je v pořádku.

Co už úplně v pořádku není – interiér. Palubní deska působí svými tvary, ale i grafikou přístrojů a displejů v kapličce, hodně zastarale a sráží tak designovou avantgardu zevnějšku. Vypadá to skoro až tak, že při vývoji outlanderu někdo zapomněl, jaký je rok.

Jinak ale není v interiéru moc dalších důvodů ke stížnostem – sedadla jsou komfortní, s náznakem bočního vedení pro mohutnější postavy a příjemně se sedí i vzadu. Outlander navíc netrpí syndromem původního Q7 a uvnitř je zhruba tak obrovský jako zvenku, a to je u rodinného SUV jeden z klíčových parametrů. Spousta místa je vpředu i vzadu ve všech směrech, zarazí však velikost kufru.

suv mitsubishi lpg testysuv mitsubishi lpg testy | acz 

Ne, že by byl malý, ale s ohledem na proporce auta člověk tak nějak očekává víc. Importér mazaně uvádí objem 667 l, to je ovšem velikost „po montáži originálního příslušenství“, zahrnující náhradu rezervního kola lepící sadou. To ovšem v tomto případě nepřipadá v úvahu, místo ní už je namontována nádrž na plyn. A jaká je tedy realita? Zřejmě 550 l, udávaných na německém webu. I to pochopitelně rodinným potřebám postačí, jen to prostě mohlo být i lepší.

Přestavba na LPG přijde na 37.900 korun a Mitsubishi slibuje poloviční provozní náklady a v případě potřeby prodloužení dojezdu o nějakých 530 benzinových kilometrů, což znamená, že SUV s dvoulitrovým benziňákem hravě zvládne na jeden zátah víc než tisíc kilometrů. A to už je vcelku dobrá šance, že nějakou tu čerpačku cestou potkáte… Je ovšem jasné, že tady benzinová nádrž bude sloužit spíš jako rezerva a jezdit se bude na laciný propan-butan. Pět set kilometrů pak představuje také docela slušnou porci.

Motor, jízdní vlastnosti

Outlander pohání benzinový dvoulitr o výkonu 110 kW a s točivým momentem 195 N.m. V tomto případě jde o předokolku, vážící 1,5 tuny, což je taková typicky „japonská“ motorizace pro kompaktní SUV. Ani příliš dynamická, ani úplně „zvadlá“, jenže v tomto případě přidává pár desítek kilo přestavba na plyn a auto je vybaveno dnes už nepříliš obvyklou pětistupňovou převodovkou. Výsledkem je, že dynamika je trošku horší, než je obvyklé, auto je tedy předurčeno spíše pro poklidné přesuny.

Přestavba na plyn je vcelku žádoucí, protože outlander má poměrně vysokou spotřebu, na benzin jsem se pod desetilitrovou hranici dostával nesnadno. Soupeři od Toyoty, Hondy či Mazdy to umí zhruba o litr a půl až dva lépe. Při jízdě devadesátkou točí 2650 otáček a žádá si 6,1 litru benzinu. Při dálniční stotřicítce točí víc než většina současných sporťáků – 3750/min a spotřeba se vyšplhá na 9,5 l. Při provozu na propan-butan se vždy musí počítat s větším apetitem, běžně to bývá o litr až dva, ale palubní počítač Outlanderu ukazoval při 90 km/h pouze o deci více a při 130 km/h dokonce o tři deci méně, což je ovšem krajně nepravděpodobné, elektronika si tedy s plynem v tomto ohledu asi moc nerozumí.

Jinak ale provoz na plyn nemá řidič šanci poznat. Auto na LPG bez problémů startuje, jede plynule a hladce. Stav nádrže signalizují diody na středovém tunelu, přepínání na benzin a zpět lze provést na ovladači tamtéž. Dynamika, zvuk ani kultivovanost chodu se nemění. Zatímco motor outlanderu je docela dobře odhlučněný, do kabiny trošku více proniká hluk od kol a poměrně výrazným původcem hluku je také aerodynamický svist od oken a zrcátek.

suv mitsubishi lpg testysuv mitsubishi lpg testy | acz 

Řazení pětistupňového manuálu má i navzdory dlouhé páce krátké dráhy, ale je poněkud kostrbaté. Řízení zase zprostředkovává na dnešní poměry nevídanou zpětnou vazbu, je to trošku nezvyklé, účinek posilovače je pak spíše větší.

Na silnici vyznává Outlander jedinou filozofii – plavnost. Na větších nerovnostech doslova pluje, pohupuje se a kolébá, jenže malé nerovnosti tlumičům dělají i navzdory balonovým pneumatikám docela potíže a na větších nerovnostech do interiéru pronikají výrazné rázy a auto znervózní.

Zázraky se bohužel nedějí v oblasti jízdních vlastností, ty mitsubishi s trochu nadsázky snad ani nemá. Je výrazně nedotáčivé, v zatáčkách silně nalehává na vnější přední kolo, hodně se naklání a když najede na nerovnost, často odskočí. Navíc vyloženě nesnáší série nerovností, na nichž dost často ztrácí kontakt s vozovkou. Má také překvapivě málo mechanické přilnavosti, při rozjezdech, ale i výjezdech ze zatáček není protočení předních kol, respektive toho vnitřního, nic výjimečného.

Závěr

Na první pohled Mitsubishi Outlander působí jako rebel kategorie kompaktních SUV, záhy se ovšem ukazuje, že jen trochu zaspalo dobu. Palubní deska působí zastarale a také řízení, které v rukách neustále „něco“ dělá, je „přežitek“ z dob dávno minulých. Jízdní vlastnosti a trakce jsou na dnešní dobu hrubě podprůměrné a totéž platí i o dynamice dvoulitru a jeho spotřebě. Nadšení nevyvolává ani schopnost šasi tlumit rázy od nerovností vozovky a poněkud horší odhlučnění podběhů. Nabízet auto v jediné výbavě je také dost neobvyklý přístup…

Ale nelze ho zase tak snadno odepsat, je naopak neobvykle silný přesně v těch oblastech, kvůli kterým se auta třídy SUV kupují nebo minimálně kupovat měla. Nabízí obrovskou kabinu, má jeden z největších zavazadlových prostorů ve třídě (i když tak na pohled nevypadá a dal by se očekávat větší) a na silnicích s kvalitním povrchem je velmi plavný.

Žádné výhrady pak nelze mít ani proti přestavbě na LPG, na plyn jezdí kultivovaně, bez škubání a na jedno natankování lze ujet přes 500 km, což je velmi slušné. Provoz na plyn tedy žádná příkoří a nutnost dělat kompromisy nepřinese, to spíše zbytek auta už má nejlepší roky za sebou.

suv mitsubishi lpg testysuv mitsubishi lpg testy | acz 

Nejlevnější verze modelu608.450 Kč (Outlander Intense 2WD 2.0 MIVEC/110 kW)
Základ s testovaným motorem646.350 Kč (Outlander Intense 2WD 2.0 MIVEC/110 kW LPG)
Testovaný vůz s výbavou660.350 Kč (Outlander Intense 2WD 2.0 MIVEC/110 kW LPG)

Plusy

  • Prostorný interiér a kufr
  • Plavnost na delších nerovnostech
  • Bezproblémový provoz na LPG

Minusy

  • Horší práce tlumičů
  • Zastaralá palubní deska
  • Vyšší spotřeba benzinu
  • Slabší dynamika motoru
  • Jízdní vlastnosti

Foto: David Rajdl

Mitsubishi Outlander 2.0 LPG
Cena základní sestavy
646 350 Kč
Výbava základní sestavy
Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, světelný a dešťový senzor, dvouzónová klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, zadní parkovací čidla, palubní počítač (barevný 4,2" QVGA LCD), xenonové světlomety, 2-DIN audiosystém, 6,1" barevný dotykový LCD monitor, autorádio s přijímačem DAB, přehrávač MP3, 6 reproduktorů, litá 16" kola s pneumatikami 215/70, zadní parkovací kamera, posuvná sedadla ve druhé řadě v rozsahu 250 mm atd.
Cena testované sestavy
660 350 Kč
Výbava testované sestavy
Metalický lak (+14.000,-), přestavba na LPG (+37.900,-)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
195 / 4200 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
8.4 / 5.7 / 6.7
Emise CO2:
155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
550 / 1608
Objem nádrže (l):
63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1470 / 515
Mitsubishi Outlander 2.0 LPG schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4695
b) šířka (mm):
1810
c) výška (mm):
1680
d) rozvor (mm):
2670
e) rozchod vpředu (mm):
1540
f) rozchod vzadu (mm):
1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
710 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
970
k) šířka vpředu (mm):
1460
l) šířka vzadu (mm):
1460
délka sedáku vpředu (mm):
480
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
600
výška opěradla vzadu (mm):
600
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
<P>