TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D TC-SST – EVO pro maminku
Příznivci značky se třemi diamanty ve znaku musí mít z trpělivosti doktorát. Trojjediné SUV, které pod označením 4007 a C-Crosser prodávají Peugeot a Citroën, mělo v barvách Mitsubishi až donedávna všechno možné, jen jste se za ním na ulici asi neotočili. Otisk dravosti a sportovních ambicí značky bychom v designu hledali s mikroskopem a ještě k tomu marně. Ale pak pánové z pod hory Fuji řekli: Dost!
Na křivkohranový lup se vydali do firemní svatyně, jmenovitě k hýčkanému Lanceru. Krátká nevěra designérů napříč firmou se ovšem vyplatila. Příď současné verze si s jiným vozem prostě nespletete a o to majitelům přece jde nejvíc, že ano. Kdyby to někoho zajímalo, tak zmíněná kúra přinesla nárůst 2.5 cm do délky a díky hliníkové střeše auto zhublo o pět kilo.
Otevření dveří je stále návratem do kříženecké identity, vyjma loga na volantu jde o univerzální a podtrhněme velmi kvalitní produkt. Použité materiály jsou tradičně příjemné na dotek, grafika obou hlavních přístrojů je jasná a dobře čitelná a prostoru se dostává všem ve všech směrech. Součástí testované nejvyšší výbavy je velký barevný dotykový displej, který z ovládání audia a navigace dělá malé dobrodružství. Stejně jako u Peugeotu a Citroënu kroutíme hlavou a posléze lomíme rukama při pohledu na volič automatické převodovky, který nejen že mate tělem a má tvar klasické řadicí páky, ale převzal z ní i pojistný kroužek.
Námi testovaná verze s nejvyšší výbavou Instyle má v ceně sedm číslic, ale valná část z jejich zdůvodnění se ukrývá pod kapotou. Se změnou designu totiž souvisí i nabídka nových motorů, v našem případě šlo o vrcholný čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,2 litru s maximálním výkonem 115 kW. Ještě podstatnější je ovšem přítomnost dvouspojkové automatické převodovky TC-SST. Výrobce sice deklaruje její přínos ku sportovnější charakteristice jízdy, po týdenní zkušenosti ale vidíme její hlavní přínos ve zlepšení komfortu ovládání. Rychlá a bezchybná změna převodových stupňů při jízdě je očekávatelná, agregát má ale stále ještě malou rezervu ve změně ze zpětného na dopředný stupeň nebo s krátkou prodlevou při rozjezdu. V automatickém režimu stráví řidič asi nejvíce času a nebude mít důvod k nespokojenosti. Při rozumném tempu nebude ani v městském provozu atakovat devítilitrovou hodnotu spotřeby, dálniční tempo pak znamená průměr 7,1 l/100 km.
Manuální změna převodů páčkami pod volantem je bezproblémová, potěší opět zejména rychlá reakce a poslušnost.
Na jízdních vlastnostech se nezměnilo po faceliftu nic. Mírná tendence k nedotáčivosti je znatelná jen při přehnané rychlosti nájezdu do zatáčky, odpružení odměňuje komfortem a trestá posádku za každý příčný práh. V souladu s vyšším těžištěm a charakterem, vozu se karoserie v zatáčkách stále trochu naklání a posilovač řízení sází spíš na ovládání malíčkem při parkování než na kontakt řidiče s vozovkou. Možnost volby pohonu 4x4, kdy až 50 % točivého momentu může být přenášeno na zadní nápravu, představuje stále jednoduchý otočný ovladač u ruční brzdy.
Outlander dospěl a odlišil se od evropských bratrů – už za to je v dnešním vzývání unifikace třeba téměř děkovat. Ale vážně – sebevědomé auto s neméně sebevědomou cenovkou má velmi blízko ke špičce třídy. Celek je pohodlný a současně rychlý a námi objevené drobné nedostatky nebrání radosti z jízdy.
První cena vozu | 584.900,-Kč (2.0 MIVEC 5MT 2WD 108 kW Invite) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 899.900,-Kč (2.2 DI-D 6MT 4WD 115 kW Intense+) |
Základní cena testovaného vozu | 1.019.900,-Kč (2.2 DI-D TC-SST 4WD 115 kW Instyle) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.031.863,-Kč (2.2 DI-D TC-SST 4WD 115 kW Instyle) |
Plusy
- Moderní motor
- Plynulé řazení automatu
- Komfortní jízdní vlastnosti i mimo silnici
- Velká kapacita a praktičnost zavazadelníku
- Jednoduše ovladatelný pohon 4x4
- Kvalitní audiosoustava v ceně
- Bohatá výbava
- Svébytný design
Minusy
- Přeposilované řízení
- Zbytečný pojistný kroužek voliče automatu
- Malá světlá výška – vzhledem ke schopnostem pohonu
- Vyšší cena