Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Outlander PHEV – Elektrický samuraj

David Bureš
Diskuze (21)
Velkou předností Outlanderu PHEV je pohon všech kol čistě na elektřinu. Čím dalším tento plug-in hybrid dokáže zaujmout?

Mitsubishi má s vývojem elektrických motorů více než čtyřicetileté zkušenosti. Po představení elektromobilu i-MiEV se tento výrobce rozhodl zkušenosti na poli elektřiny zužitkovat ve svém prvním plug-in hybridu, SUV Outlander PHEV. V červnu letošního roku vůz vstoupil i na český trh a krátce na to jsme jej vyzkoušeli v tradičním redakčním testu.

Outlander PHEV se u nás začal prodávat až takřka dva roky po své premiéře, světu se poprvé představil v září 2012 na pařížském autosalonu. Pozdější zahájení prodeje v Česku naznačuje, že zdejší trh zatím není hybridům příliš nakloněn. V Japonsku se Outlander PHEV prodává už od ledna 2013, na vybrané evropské trhy začal vstupovat od října 2013. Nejprve se jej pochopitelně dočkali v zemích, kde jsou plug-in hybridy podporovány různými pobídkami (například v Nizozemí nebo Norsku).

Od zahájení prodeje se na celém světě prodalo již 33.000 exemplářů Outlanderu, jenom na starém kontinentě má na svém kontě již 18.000 předaných kusů. Jakou má však šanci na úspěch na českém trhu?

Karoserie a interiér

Do redakční garáže dorazil Outlander PHEV (zkratka znamená Plug-in Hybrid Electric Vehicle) v modrostříbrné metalíze, která zvýrazňuje křivky automobilu a jednotlivé detaily karoserie. Velice výrazná je linka vedoucí od předního nárazníku jakýmsi „esíčkem“ až k zadním svítilnám. Přední i zadní světla prostupují do boků, což lehce evokuje vozy Range Rover. Proti běžným provedením Outlanderu se PHEV prakticky neliší, jenom opravdoví znalci si povšimnou pozměněné masky chladiče či spodních partií lakovaných barvou karoserie. Rozdílem samozřejmě je i víčko zásuvky, které u konvenčních verzí chybí.

Interiér je futuristický, většina použitých plastů však působí laciným retro dojmem – v tomto ohledu Outlander hledí spíše do minulosti než do budoucnosti. Řadicí páku nahradil volič jízdních režimů připomínající řešení z některých hybridních Toyot. Liší se i přístroje před řidičem: místo otáčkoměru je tu ukazatel spotřeby energie a stav paliva v nádrži doplnil ukazatel nabití akumulátorů. Změnily se rovněž jednotlivé obrazovky palubního počítače, který nově ukazuje dojezd na baterie nebo poměr jízdy na elektřinu a benzin.

Přístroje jsou dobře čitelné a tlačítka rozměrná, pouze ovladač palubního počítače se obtížněji hledá – jeho spínač se nachází vlevo pod volantem, zcela mimo zorné pole řidiče. Volant se příjemně drží, přičemž rozměrné páčky pod volantem nemění převody, ale účinek rekuperace brzdné energie. K dispozici je celkem šest režimů, změny mezi nimi však nejsou nijak výrazné. Klidně by stačilo méně režimů s větším rozdílem brzdného účinku.

suv mitsubishi hybrid testy suv mitsubishi hybrid testy

Outlander PHEV se dodává v jediné výbavě, nejvyšším stupni Instyle. Posádka je tak hýčkána mimo jiné koženým čalouněním, dvouzónovou klimatizací nebo vyhřívanými předními sedadly. Řidiče navíc potěší elektricky ovládaná sedačka nebo adaptivní tempomat.

Zavazadelník nabízí základní objem 463 litrů, což je kvůli zadnímu elektromotoru o 14 litrů méně než ve výchozím modelu. Po sklopení nesouměrně dělených zadních sedadel vznikne rovná plocha, je však nutné sklopit i sedáky. Zavazadelník je dlouhý 940 milimetrů, široký rovný metr a pod plato vysoký 420 mm. Osobám s výškou nad 180 centimetrů bude vadit víko zavazadelníku, které by se mohlo vyklápět výše.

Pohon

Outlander PHEV používá kombinaci spalovacího motoru, benzinového dvoulitru o výkonu 89 kW a točivém momentu 190 N.m, a dvou elektromotorů u přední a zadní nápravy. Obě elektrické jednotky dosahují výkonu 60 kW, ta přední se chlubí 137 N.m, zadní dokonce 190 N.m. Výhodou tohoto řešení je fakt, že i při pohonu jenom na elektřinu je Outlander PHEV pořád čtyřkolkou. Kvůli splnění podmínky permanentního pohonu všech kol se ostatně akumulátory nikdy zcela nevybijí. Přestože indikátor ukazuje hodnotu nabití 0 procent, mají baterie ještě určitou energetickou rezervu.

V tiskových materiálech Mitsubishi píše, že systémový výkon soustavy v paralelním režimu činí 149 kW. Zároveň ale automobilka neuvádí nejvyšší celkový výkon soustavy. Outlander PHEV totiž nikdy nevyužívá maximální možný výkon všech motorů najednou, ale volí jejich optimální kombinaci.

suv mitsubishi hybrid testy suv mitsubishi hybrid testy

Automobil nabízí tři režimy pohonu. Čistě elektrický, sériový hybridní, v němž spalovací motor pracuje jako generátor elektřiny pro dobíjení akumulátorů za jízdy, a paralelní hybridní, ve kterém zážehový čtyřválec pohání přední kola a zadní elektromotor zadní kola. Přední kola pohání spalovací motor jenom ve vysokých rychlostech, jinak funguje pouze jako generátor elektrické energie. Z toho důvodu automobil nepotřebuje převodovku, s přední nápravou je benzinový agregát mechanicky spojen pouze spojkou.

Jednotlivé režimy si vůz přepíná automaticky pro co nejoptimálnější využití energie, do určité míry je však možné mezi nimi přepínat i manuálně. Řidič může šetřit kapacitu v akumulátorech tak, že tlačítkem na středovém tunelu přepne vůz do sériového hybridního nebo paralelního hybridního režimu (nastavení si už automobil vybere sám). Při stisknutí tlačítka vedle se zase baterie začnou dobíjet pomocí spalovacího motoru.

Možností dobíjení je několik. Z běžné elektrické zásuvky trvá pět hodin – lze tak bez problémů dobít přes noc nebo během pracovní doby. Veřejná rychlonabíječka zkrátí dobu nabíjení na 80 procent kapacity akumulátorů na půl hodinu. Možností je i zmíněné dobíjení pomocí spalovacího motoru (klidně i během stání), v tomto případě ale spotřeba roste, a to zhruba o litr na 100 km. Nevýhodou dobíjení je skutečnost, že se zásuvka třeba jako u Volkswagenu E-Up! nezamkne, kabel se tak může stát během dobíjení na veřejném místě cenným úlovkem hledačů kovů.

Jízda

Praxe ukázala, že Outlander PHEV si skutečně mění jízdní režimy podle potřeby, i během krátké jízdy vůz klidně vystřídá všechny dostupné režimy. Ve městě Outlander PHEV sází hlavně na elektřinu, pouze pokud v akumulátorech dojde šťáva, spustí se spalovací motor. Ten se rovněž zapíná při prudší akceleraci kolem 70 km/h. Čistě na elektřinu automobil zvládne jet až rychlostí 120 km/h - elektrický režim se tak někdy zapíná i na dálnici, v tomto případě posádku obtěžuje jenom svist větru kolem karoserie. Samotný spalovací motor by bylo třeba lépe odhlučnit, ve vyšších rychlostech má jadrný, ale po čase únavný zvuk.

Automobil perfektně sedí v zatáčkách, čemuž vedle pohonu všech kol a takřka ideálnímu rozložení hmotnosti v poměru 55:45 mezi nápravy pomáhá i snížené těžiště o tři centimetry proti konvenčnímu Outlanderu. Snížit těžiště umožnily akumulátory uložené pod podlahou kabiny. Vyšší hmotnost je sice znát, více ale v zatáčkách vadí minimální boční vedení sedadel. Na delších trasách se zase omrzí kratší sedáky. Přestože schopnosti vozu umožňují jízdu v terénu – světlá výška činí 190 mm a nájezdové úhly 22,5° – ve skutečnosti se mu mimo cesty moc nechce. Outlander PHEV totiž postrádá jakékoliv bytelné ochranné plasty, a tak se o něj řidič v terénu tak nějak bojí.

suv mitsubishi hybrid testy suv mitsubishi hybrid testy

Výhradně na elektřinu Outlander PHEV ujede teoreticky až 52 kilometrů. S ohledem na měnící se režimy pohonu v průběhu jízdy se však dojezd na elektřinu měří v praxi obtížněji. Pomůže však ukazatel poměru ujeté vzdálenosti s využitím elektromotoru, který dokazuje, že Outlander PHEV skutečně zvládne ujet na elektřinu kolem 50 kilometrů. V praxi tedy Outlander PHEV umí být především elektromobilem – při cestě do práce, na nákup nebo pro děti do školy. Spalovací motor přijde ke slovu jenom při delší jízdě, případně pokud řidič zapomene akumulátory dobít.

Co se týče spotřeby benzinu, záleží na stavu dobití baterií. Normované kombinované spotřeby 1,9 litru na 100 kilometrů jsme nedosáhli, přiblížili jsme se jí ale na dosah. Na trase kombinující dálnici a okresky jsme s dobitými akumulátory zvládli jet za 2,9 litru na 100 kilometrů, což je na automobil dané velikosti perfektní hodnota. S takovou spotřebou se nicméně dá jezdit jenom krátkodobě, jakmile se akumulátory vybijí, spotřeba se rázem zvedne nad hodnotu osmi litrů. Jízda na dálnici znamenala spotřebu 8,9 litru na 100 km. Je škoda, že celkový dojezd omezuje palivová nádrž na 45 litrů, běžný Outlander má šedesátilitrovou, verze s jedinou poháněnou nápravou dokonce pobere 63 litrů.

Závěr

Mitsubishi Outlander PHEV má spoustu protichůdných vlastností. Výhody plug-in hybridu se projevují hlavně ve městě, v přecpaných ulicích je ale tenhle automobil až příliš velký. Proto Outlander PHEV vidíme spíše jako vůz pro horala milujícího čistý vzduch. Třeba v šumavských hvozdech si poradí díky pohonu všech kol, světlé výšce 190 mm a nájezdovým úhlům 22,5°, na krátkých projížďkách navíc nebude zvířata trápit hlukem spalovacího motoru a jeho zplodinami. Na druhou stranu ale ani pro toto prostředí není tenhle automobil optimální volbou – postrádá ochranné prvky karoserie, které se na nezpevněných cestách mohou hodit.

Zájemce o Outlander PHEV každopádně musí být velkým milovníkem čistého vzduchu a moderního pohonu, aby si ho pořídil. Vůz se na českém trhu prodává za 1.250.000 korun, což je výrazně vyšší částka než u konvenčních verzí. Takový Outlander s turbodieselem 2.2 DI-D (110 kW) a pohonem všech kol stojí ve stejné výbavě 820.000 korun. Hybridní technika zkrátka něco stojí, navíc z jiných plug-in verzí SUV zatím čeští zákazníci vybírat nemohou.

suv mitsubishi hybrid testy suv mitsubishi hybrid testy

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 550.000 Kč (2.0 MIVEC/110 kW 2WD Intense)
Základ s testovaným motorem 1.250.000 Kč (PHEV Instyle)
Testovaný vůz s výbavou 1.280.006 Kč (PHEV Instyle)

Plusy

  • Extrémně nízká spotřeba při krátkých jízdách
  • Velmi bohatá sériová výbava
  • Pohon všech kol jen na elektřinu
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Dost vysoká cena
  • Odhlučnění interiéru
  • Jednoduché plasty v interiéru
  • Kontroverzní a nevýrazný design

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (21)
Mitsubishi Outlander PHEV
Cena základní sestavy 1 250 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, litá 18“ kola, pohon všech kol, úchyty dětských sedaček Isofix, světelný a dešťový senzor, dvouzónová klimatizace, palubní počítač s 4,2“ obrazovkou, elektrické ovládání bočních oken a vyhřívaných a sklopných zrcátek, adaptivní tempomat, kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, kožený multifunkční volant, multimediální a navigační systém se 7“ dotykovou obrazovkou a devíti reproduktory, mlhovky, xenonové světlomety, elektrické ovládání víka zavazadelníku a střešního okna, střešní ližiny, zadní parkovací kamera. Kč
Cena testované sestavy 1 280 006 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-), textilní koberce (+2.297,-), nápis Outlander na kapotě (+1.696,-), nerezová lišta zadního nárazníku (+4.240,-), nerezové lišty prahů (+7.773,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 89 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.9
Emise CO2: 44
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 463 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1810 / 500
Rozměr pneu: 225/55 R 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4655
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Bud
27. 8. 2014 21:31
Re: Jak má Mitsu jinak ceny
tak, tak, hybridy jsou ještě dost drahé.
Avatar - 3_diamanty
18. 8. 2014 12:04
Re: Jak má Mitsu jinak ceny
suhlas... s tymto do bodky :yes:
18. 8. 2014 11:52
Jak má Mitsu jinak ceny
velmi rozumné,tak tohle je tak opravdu tak trochu OUT. 8-s
18. 8. 2014 11:50
Re: .
A která je podle tebe ta skvělá země?Že by Rusko?
Avatar - rimow11
17. 8. 2014 09:46
Re: .
:no: :no: