Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Murano: První jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Nissan po pěti letech od představení prvního Murana uvádí letos na podzim na evropské trhy druhé vydání. Šoková terapie se tentokrát nekoná, následník má podstatně hodnotnější interiér a stále hraje hlavně na komfortní notu.

Před pěti lety znamenal příchod Nissanu Murano jistý průlom v chápání designu automobilů kategorie SUV, protože právě tento automobil je jedním z hlavních průkopníků filozofie, že vůz schopný jízdy mimo zpevněné silnice nemusí vypadat jako drsný off-road. Právě vzhled zaručil Muranu úspěch na severoamerickém trhu, pro který byl primárně určen a zajistil mu i jeho vstup do Evropy. Tento Nissan nebyl pouze zajímavě vypadajícím SUV, ale stal se modelem, který stál u zrodu kategorie crossover, jejíž obliba u zákazníků stále stoupá.

Nissan při tvorbě nové generace vycházel z osvědčených stylistických i technických prvků, a tak se tentokrát jedná pouze o evoluci, jejíž výsledek jsme měli možnost vyzkoušet v okolí Ženevy.

Karoserie

Při návrhu designu nové generace Nissanu Murano bylo hlavním cílem přidat osvědčeným tvarům na důmyslnosti a neztratit přitom nic ze stylu předchůdce. Z tohoto důvodu si nové Murano zachovalo základní linie svého předchůdce, přestože s ním nesdílí žádné povrchové díly. Druhá generace modelu Murano podobně jako ta první nabízí vysokou polohu sedadel, připomínající terénní vozy a současně přichází s dynamicky stoupající linií oken a klesající střechou ve stylu čtyřdveřových kupé. Zachovává si rovněž mnoho rozměrů svého předchůdce – je 1880 mm, široký, 1730 mm vysoký a má rozvor náprav 2825 mm – ale s 4834 mm od nárazníku k nárazníku je o 64 mm delší.

Příď nového Murana dostala bi-xenonové světlomety a rozměrnou chromovanou masku chladiče. Pro zvýraznění příbuzenského vztahu první a druhé generace byl zachován tvar bočních oken a především směrem vzhůru zahnuté trojúhelníkové třetí boční okno. Nové zadní trojúhelníkové sdružené svítilny s brzdovými a zadními LED světly nahrazují vertikálně uspořádaná světla původního Murana.

Interiér

O prostoru pro posádku řekl Pierre Loing, viceprezident pro produktové plánování Nissan Europe, že: „Navenek je nové Murano jasným následníkem svého předchůdce, ale interiér je docela jiný. Původní sportovní vzhled kabiny jsme nahradili luxusním interiérem připomínajícím limuzínu. Kabina je stejně prostorná jako dříve, ale mnohem luxusnější.“

Prostor pro cestující v novém Muranu nabízí skutečně kvalitní dílenské zpracování a vybrané materiály. Pro pasažéry je připravena bohatá standardní výbava, zahrnující například, duální klimatizaci, výkonný audiosystém, kožené čalounění nebo dvojité střešní okno. Nové Murano se může pochlubit elektricky otevíranými pátými dveřmi, jejichž otevření a zavření trvá jen devět sekund. Mohou být ovládány tlačítkem umístěným na klíčích, přístrojové desce nebo přímo na spodní hraně dveří. Zavazadlový prostor nového Murana má základní objem 402 litrů a po sklopení sedadel se zvětší na 883 litrů.

Zajímavým prvkem jsou zadní sedadla dělená v poměru 60/40, která mohou být sklopena a opět zvednuta zezadu za pomoci páček umístěných po obou stranách zavazadlového prostoru v blízkosti zadních dveří. Při zatažení za páku se sklopí sedadlo na příslušné straně a pro jeho vrácení stačí stisknout tlačítko umístěné nad pákou a sedadlo se za pomoci elektromotorů vrátí během osmi sekund do své původní polohy. Sklápění sedadel je možné ovládat i za pomoci tlačítek umístěných na přístrojové desce.

Výbava

Zájemci o nové Murano se určitě nebudou muset zabývat pročítáním dlouhého seznamu položek příplatkové výbavy, protože tato novinka bude nabízena ve dvou úrovních označených Tekna a Tekna pack, které nabídnou dlouhý seznam standardních prvků. Japonská značka tak elegantně řeší problém malé flexibility individualizovaných dodávek.

Součástí standardní výbavy je kožené čalounění, hliníkové prvky v kabině, satelitní navigace, rozhraní Bluetooth, inteligentní klíč s tlačítkem pro startování a vypínání motoru, duální klimatizace, elektricky stavitelná a vyhřívaná přední sedadla a dálkově otevírané zadní dveře. Mezi položky standardní výbavy patří i parkovací kamera na zadních dveří, kterou podporuje ještě jedna kamera umístěná do zpětného zrcátka na straně spolujezdce, snímající okolí vedle vozu. Standardem je také audiosystém Bose®, který je vybaven 10kanálovým zesilovačem a 11 reproduktory.

Verze Tekna Pack vedle všech prvků dodávaných u provedení Tekna disponuje ještě broušenými chromovanými prvky na střešních ližinách, vyhřívanými zadními sedadly, elektricky stavitelným volantem a paměťovou funkcí na inteligentním klíči pro uložení polohy sedadla řidiče, volantu a vnějších zpětných zrcátek.

Nabídka příplatkové výbavy se nové generace Nissanu Murano omezuje prakticky pouze na metalický lak, systém pro přehrávání DVD pro cestující vzadu s obrazovkou zabudovanou ve střeše a továrně montovaný alarm.

Zajímavá novinka

Murano je prvním modelem evropské v nabídce značky Nissan pro Evropu, který je vybaven lakem Scratch Shield Paint odolným proti poškrábání. Tento lak je schopen zacelovat jemné škrábance a obnovovat povrch vozidla téměř do původního stavu. Funguje na bázi speciální, vysoce pružné pryskyřice, která byla použita ve spojení s běžným transparentním lakem ke zvýšení jeho pružnosti. Lak má rovněž díky vysoké hustotě pryskyřice vyšší pevnost, a když dojde k jeho poškrábání, pryskyřice se během několika dní vrátí do svého původního tvaru, „zahojí se“ a obnoví původní vzhled nátěru.

Pod kapotou

Nabídka pohonných jednotek nového Murana uspokojí prakticky každého, kdo touží po výkonném zážehovém motoru, ale příznivci vznětových agregátů mají smůlu a nepomůže jim ani, když si počkají, protože podle zástupců automobilky Murano diesel nedostane. O pohon elegantního crossoveru se tak bude vždy starat atmosférický benzinový šestiválec do V o objemu 3,5 litru s výkonem 188 kW (256 k) při 6000 ot./min. a točivým momentem 334 Nm při 4400 ot./min. V novém Muranu má šestiválec o 16 kW (22 k) větší výkon a o 16 Nm vyšší točivý moment než u předchozího modelu.

Druhá generace Nissanu Murano využívá převodovkou CVT s plynule měnitelným převodem. Pro nový model prodělala tato převodovka komplexní přepracování, včetně použití nízkotřecích ložisek, upravených těsnění a dalších součástí a výsledkem je snížení vnitřního tření v této jednotce o 20 procent.

Nové Murano je vybaveno systémem pohonu všech kol ALL MODE 4x4-i, který za normálních jízdních podmínek přenáší většinu točivého momentu na přední kola, ale v případě nutnosti lze až 50 procent momentu přenést na kola zadní nápravy. V případě potřeby může řidič zapnout trvalý pohon všech čtyř kol stiskem vypínače na středové konzole.

Vedle modernizované pohonné jednotky, převodovky a nového systému pohonu všech kol je Murano vybaveno také zcela novou platformou, která má u společnosti Nissan označení D a poprvé byla použita u modelu Altima. Tato platforma se vyznačuje větším podílem ultravysokopevnostní oceli, vloženými dodatečnými příčnými prvky a dalšími výztuhami karoserie – včetně neobvyklého 3D povrchu podlahy vozu – díky čemuž má její torzní tuhost významně překonávat svého předchůdce.

Jízda

Při usednutí za volant obklopí řidiče luxusně pojatý interiér, z nějž je velmi dobrý výhled směrem vpřed, do stran i šikmo vzad, ale trochu horší je výhled směrem dozadu, což kompenzuje parkovací kamera. Po nastartování zážehového šestiválce se do interiéru nedostává prakticky žádný zvuk motoru. Převodovka CVT zajišťuje plynulý rozjezd a chování Murana na švýcarských silnicích se dá přirovnat k létajícímu koberci v malé, ještě bezpečné výšce. Podvozek 1860 kg těžkého crossoveru likviduje veškeré nerovnosti s nedbalou elegancí a cestující v interiéru mají pocit, že žijí ve vlastním vesmíru. I při vyšších rychlostech nabízí Murano maximální možný komfort. Při rychlejších změnách směru se sice Murano díky vyššímu těžišti naklání, ale stále s jistotou drží zvolenou stopu. Při snaze o agresivnější jízdu jsou znát pomalejší reakce převodovky a také pomalejší nástup výkonu šestiválcového motoru, jehož zvukový projev proniká do interiéru pouze při vyšších rychlostech a urputné snaze řidiče o maximální možnou akceleraci.

I když se Murano stále tváří jako sportovní crossover jsou jeho jízdní vlastnosti především komfortní a svým cestujícím nabízí skvěle odhlučněný a pohodlný interiér.

Na tiskové konferenci, která přišla na řadu až po testovacích jízdách jsme se dozvěděli, že hlavní cílovou skupinu zákazníku mají představovat zájemci ve věku nad 50 let. Na českém trhu má být prodej nové generace modelu Murano spuštěn 7. října a ceny se mají pohybovat zhruba o 10 procent níže než u současné generace.

Nissan Murano
Motor 3,5 V6
Zdvihový obj. [cm3] 3498
Válce/ventily 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 188/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 334/4400
Komb. spotř. [l/100 km] 10,9
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Avatar - twistedTSD
25. 9. 2008 18:55
Re: říkejte si co chcete ale...
ne...,,TSD" je zkratka slova ,,twisted"...
Avatar - MajoThePuk
24. 9. 2008 22:02
Re: Nic moc
mam podobny nazor...murano I sa mi viac pacilo a aj ten interier sa mi viac pacil, hoci mozno nebol tak luxusny, ale ta podobnost z 350Z v kontraste z exterierom bola super...toto sa mi viac nepaci ako paci.. ;-\
24. 9. 2008 18:25
Nic moc
První generace byla hezká, tohle je na anticenu za desing, :no:
24. 9. 2008 16:53
Re: říkejte si co chcete ale...
nemá být tvůj nick twistedLSD? >:-[] ;-)
Avatar - twistedTSD
24. 9. 2008 16:47
říkejte si co chcete ale...
mne se to nahodou libi! a hlavne ten predek!!! narozdil od predchoziho murana ktery bylo hnusny... :yes: :yes: :yes: