Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail 2.0 - Racionalizace (01/2003)

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
12 Fotogalerie
Rozhodnutí zvolit při koupi vozu kategorie SUV zážehový motor při současné existenci moderního turbodieselu je často překvapivé jen na první pohled. Výhody pohonu na benzín totiž mohou často převážit i jinak neotřesitelně nižší spotřebu či tah od...

Rozhodnutí zvolit při koupi vozu kategorie SUV zážehový motor při současné existenci moderního turbodieselu je často překvapivé jen na první pohled. Výhody pohonu na benzín totiž mohou často převážit i jinak neotřesitelně nižší spotřebu či tah od nízkých otáček. Jaké výhody a nevýhody přináší benzínová motorizace u Nissanu X-Trail, jsme se přesvědčili v klasickém týdenním testu. Velký test Nissanu X-Trail s turbodieselem 2,2 Di najdete zde.

V testovaném X-Trailu byl namontován zážehový dvoulitr o nejvyšším výkonu 103 kW při 6000 otáčkách. Oněch 19 kW výkonu navíc oproti vznětové verzi se v praxi příliš často využít nedá - šestitisícové hranice otáček nedosahujeme při běžné jízdě příliš často.

Zajímavěji vypadá údaj o max. točivém momentu 192 Nm při 4000 otáčkách. Oproti "naftovým" 270 Nm se na papíru zdá, že auto bude líné, ale opak je pravdou. Zapomeneme-li na teorii, poskytuje zážehová pohonná jednotka vozu dostatečnou dynamiku, pochopitelně především ve středním a vyšším pásmu otáček. Vzhledem k tolika papírovým handicapům bychom uvítali alespoň šestistupňovou převodovku, ta je ale vyhrazena pouze pro turbodiesel. I s pětistupňovým ústrojím je ale možno jet svižně a úsporně zároveň, doménou vozu ale nejsou dálnice, kde každých 10 km/h rychlostního průměru navíc znamená v podstatě o další litr vyšší spotřebu.

Motor má příjemný sytý zvuk a ani ve vyšších otáčkách neruší hovor v kabině, což je oproti dosti hlučnému turbodieselu výrazná výhoda. Ochotou k vytáčení a hladkostí chodu se dá srovnat třeba i s proslulým boxerem v  Subaru Forester. Jestliže jsme u vznětové varianty očekávali vzhledem k objemu 2,2 litru větší točivý moment, přesvědčila nás zážehová verze o tom, že ani oněch 192 Nm nemusí být málo. V situacích, kdy jsme z vozu potřebovali dostat maximum a vytáhnout jej z bláta, stačilo prostě trochu víc otáček, a místo točivého momentu pomohl vyšší výkon.

Samostatnou kapitolou je určitě spotřeba, leckdy hlavní argument proti zážehovému motoru. Pokud jsme se pohybovali po klasických silnicích s občasnými výlety do polí a několika krátkými dálničními úseky, udrželi jsme žíznivost auta pod 8 litry na 100 km. Městský provoz ubral v nádrži průměrně 11,3 l, což je o téměř litr méně než výrobce udává. A konečně cesta po dálnici - ta je extrémně závislá na rychlosti. Budeme-li se pohybovat s průměrem okolo 130 km/h, je nutno počítat s přibližně 10,5 litry na každých 100 km.

Nissan X-Trail je také třeba pochválit za jedno za jedno z nejzdařilejších světlých čalouněnína trhu vůbec. Na dotek neobyčejně příjemné a přitom velmi lehce čistitelné a dobře vypadající potahy zútulňují interiér vozu nebývalou měrou. Potvrzujeme také poznatek z minulého testu o až extrémní klouzavosti plastové podlahy zavazadlového prostoru. Na druhou stranu je X-Trail jediným autem (Defender beru jako samozřejmost), jehož zavazadlový prostor lze udržovat v čistotě pomocí zahradní hadice.

Ale vážně - nemáte-li z nejrůznějších důvodů potřebu vznětového motoru, zážehovou jednotku pro Nissan X-Trail můžeme s klidným svědomím doporučit. Pro hovoří výrazně nižší cena, kultivovanější projev a plynulý nárůst výkonu motoru, proti pak snad jen ona obligátní vyšší spotřeba.