Nissan X-Trail 2,2 Di

Nissan X-Trail 2,2 Di

 
 

Automobilka Nissan je již mnoho desítek let známa svými kvalitními automobily určenými do nejtěžších terénů. Dnes se však mnoho zákazníků poohlíží po robustním automobilu, který však nehodlají provozovat v těžkém terénu, ale zajímají je jiné přednosti těchto vozů - variabilita, prostornost, bezpečné jízdní vlastnosti i na kluzkém povrchu, pasivní bezpečnost a také zajímavý,...

Automobilka Nissan je již mnoho desítek let známa svými kvalitními automobily určenými do nejtěžších terénů. Dnes se však mnoho zákazníků poohlíží po robustním automobilu, který však nehodlají provozovat v těžkém terénu, ale zajímají je jiné přednosti těchto vozů - variabilita, prostornost, bezpečné jízdní vlastnosti i na kluzkém povrchu, pasivní bezpečnost a také zajímavý, robustní vzhled.

Na tyto požadavky zákazníků automobilky zareagovaly vytvořením lehčích "terénních automobilů" nazvaných SUV (sport utility vehicle), které sice mají schopnost překonat i nejednu nástrahu při jízdě mimo zpevněné vozovky, ale jejich doménou jsou přeci jen běžné silnice.

Zatím co například Honda slaví se svým CR-V prodejní úspěchy již několik let (a nyní již přichází druhá generace - podrobný popis zde), nissan jakoby v této kategorii zaspal a na příchod SUV modelu si museli příznivci této automobilky pěkně dlouho počkat. Nyní však konečně do prodejen dealerů nissanu přichází dlouho očekávaný model SUV.

Nissan X-Trail zvenku zaujme především svým mohutným vzhledem, který je dán hranatými liniemi. Ty jsou však v detailech "obroušeny" například kulatými mlhovkami nebo oblými nárazníky. Robustní vzhled doplňují šestnácipalcová litá kola s pneumatikami o rozměru 215/65. Z pohledu designu je velkou výhodou uložení rezervy pod zavazadlový prostor, takže opticky ani funkčně nezavazí na pátých dveřích. Ty se tím pádem otevírají klasicky vzhůru jako u běžného kombíku na rozdíl od Hondy CR-V, kde se právě kvůli těžké rezervě musejí otevírat páté dveře dostrany. Nevýhodou tohoto řešení je však pochopitelně menší (méně hluboký) zavazadlový prostor, který je v základním uspořádání poměrně malý, jen 350 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne zcela rovný úložný prostor o velikosti 1840 litrů. Zajímavý je použitý materiál v zav. prosotru. Jde o plast, který je omyvatelný, snadno se také z něj zametají nečistoty. Jeho nevýhodou však je, že po něm snadno sklouznou předměty. Tento problém je naštěstí "vyřešen" síťkou pod kterou je možné tyto předměty "znehybnit".

Interiéru vévodí přístrojová deska se středově umístěnými přístroji. Toto řešení sice umožňuje vyrábět jednu přístrojovou desku pro pravo i levostranné řízení (je totiž zrcadlově shodná), ale mezi řidiči vyvolává různorodé reakce. Dle ankety, kterou jsme nedávno v rubrice "news" provedli se více než 90% našich čtenářů přiklání ke klasickému uspořádání - s přístroji pod volantem. V praxi však kaplička ve středu přístrojové desky nijak neomezuje kontrolu přístrojů a brzy se na toto dá zvyknout. Výhodou u X-Trailu je také přehlednost přístrojů, které jsou značeny velkými čísly a písmeny. Ve "stříbrné" části přístrojové desky se nachází autorádio, vedle kterého jsou ovládací tlačítka pohonu 4x4 a klimatizované (chlazení i ohřev) schránky na dvě plechovky s nápoji. Ty je možné po otevření vložit do vysouvacích držáků, které jsou schovány po stranách přístrojové desky.

Osoby sedící vepředu i vzadu mají k dispozici nadstandardní prostor, jak podélný, v oblasti loktů, tak i nad hlavami. Sedadla jsou velmi pohodlná a rozměrná, přední s výrazným bočním vedením. Ta zadní mají 3x tříbodový pás plus 3x opěrky hlav, což stále není u mnohých výrobců běžná bezpečnostní výbava. U zadních opěradel lze navíc v několika krocích upravovat jejich sklon.

Řidič má před sebou kůží obšitý čtyřramenný volant, který dobře padne do ruky. Účinek posilovače je ideální. Řazení šestistupňové manuální převodovky (dodávána jen s motorem 2,2 Di) je přesné a s krátkým chodem mezi jednotlivými rychlostmi. Ovladatelnost vozu je velmi dobrá a je prakticky bez rozdílů oproti běžným osobním vozům. Výhodou je samozřejmě vyšší posez, který zlepšuje přehled o dopravní situaci. Výhled do všech stran je díky velkým proskleným plochám velmi dobrý. Jízdní vlastnosti na běžné silnici jsou velmi dobré, jelikož nissan použil nezávislé zavěšení u všech kol. Náklon vozu je v prudce projížděných zatáčkách je malý, téměř na úrovni osobního automobilu, ovšem musíte počítat s nedotáčivostí, kterou však lze lehce korigovat volantem a případně ubráním plynu.

Čtyřválcový moderní turbodiesel se vstřikováním common rail a šestnácti ventily osazený v testovaném voze měl objem 2,2 litru a výkon 84 kW při 4000 otáčkách. V této kategorii vozů se také hodně dbá na hodnotu točivého momentu, který je v případě X-Trailu 270 Nm, což je dobré, ale vzhledem k většímu objemu motoru by mohl být i vyšší. O přenos síly motoru na vozovku se stará šestistupňová převodovka která má jednotlivé rychlosti "naskládány" těsně za sebou, takže je možné stále využívat optimálních otáček motoru. Pokud však motor vytočíte do vyšších otáček je bez problémů možné přeřadit i od dva stupně najednou (například 3-5 nebo 4-6). Určitou nevýhodou je nepříliš těžká šestka, která v rychlosti 130 km/h točí již 2900 otáček. Spotřeba motoru se i díky šestistupňové převodovce dá udržet v příznivých hodnotách (průměr za celý test: 8,2 l/100 km), přesto, že X-Trial je o dobrých 200 kg těžší než osobní automobily nižší střední třídy. Jediným bodem, který zaslouží oprávněnou kritiku je výrazný tvrdý zvuk, který od motoru proniká k posádce prakticky ve všech otáčkách.

Na závěr jsem si nechal chloubu X-Trailu - pohon všech kol nazvaný "ALL MODE 4x4". Jde o pokročilejší systém než který známe z konkurenčních SUV, kdy jde většinou o systémy se stálým pohonem předních kol a v případě jejich prokluzu se dočasně, přes elektromagnetickou spojku, zapne i pohon kol zadních.

U X-Trailu je díky vícelamelové spojce umístěné před zadní nápravou možné měnit, dle situace, poměr hnacího momentu na přední a zadní nápravu v poměru 100: 0 až 50: 50. O toto se pochopitelně nestará řidič, ale elektronika, která "sbírá" hodnoty z různých senzorů a vydává příkazy elektromagnetu, který ovlivňuje rozdělení točivého momentu ve vícelamelové spojce. Řidič má však možnost pomocí tří tlačítek (2WD, AUTO, LOCK) na přístrojové desce chování systému částečně ovlivnit. Pokud zvolíme tlačítko "AUTO" bude kvůli hospodárnosti provozu poháněna pouze přední náprava, ale jen do okamžiku, kdy senzory zjistí nebezpečí smyku. V tom případě se okamžitě zapojí i pohon zadních kol v poměru určeném elektronikou. Režim LOCK (dojde k uzamčení mezinápravové spojky v poměru 57: 43) je určen pouze pro pomalu jízdu terénem. Ve vyšších rychlostech se však z důvodu nadměrného opotřebení součástí pohonu dochází k vypnutí této volby. Při snížení rychlosti bude opět respektována volba LOCK. Režim 2WD pohání pouze přední nápravu. Redukce pochopitelně v tomto voze chybí, protože by neúměrně zvýšila celkovou cenu.

Nissan X-Trail je vyspělým zástupcem kategorie vozů SUV a dá se říci, že pozdní uvedení na trh je vyváženo moderní konstrukcí vozu. Velmi dlouhý je také seznam základní výbavy, což však u mnohých zájemců nevyváží vyšší cenu v porovnání s konkurencí.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 977 000 Kč Cena v testované výbavě: 989 000 Kč

Základní výbava:šestistupňová převodovka, pohon všech kol ALL MODE 4x4, ABS + EBD + brzdový asistent, posilovač řízení, 4x airbag, napínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, el. ovládaná okna, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 3x zadní bezp. pás + 3x opěrky hlavy, kotevní body pro dětskou sedačku ISOFIX, kůží potažený volant, hlavice řadící páky a ruční brzdy, výškově nastavitelný volant, ukazatel vnější teploty, kryt zav. prosotru, tónovaná skla s ÚV filtrem, stěrač zadního okna, ostřikovače světlometů, el. ovl. vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, kola z lehkých slitin, rádio, ovládání rádia na volantu, přední mlhová světla

Výbava testovaného vozu:základní + metalíza (+12.000.-)

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2184
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6 / 7.2
Emise CO2:190
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 509
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4510
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1750
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt? Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt?

Japonská automobilka Nissan dodala do autopůjčovny…

Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD

Na český trh se dostává nové provedení X-Trailu s pohonem…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…