TEST Nissan X-Trail Freeway 2.2 Di vs Nissan Terrano Freeway 3.0 Di - Cesta je volná
Modely X-Trail i Terrano jsou v prodejnách Nissanu i v žebříčcích prodejů usazeny dosti pevně, přesto občas dovozce nabízí různá akční vylepšení. Model X-Trail čeká na jaře první facelift, naopak Terrano, které se dobře prodává už mnoho let prodělalo nedávno lehké omlazení a dostalo staronový třílitrový turbodiesel. Společně jsou oba modely nabízeny ve verzi Freeway, která za téměř nezměněnou cenu nabízí podstatné zlepšení výbavy.
X-Trail s turbodieselem 2.2 Di jsme již představili dostatečně, ale už na první pohled je zřejmé, že výbava Freeway tomuto na SUV nezvykle konstruovanému vozu sluší. Pokud přejdeme atraktivní černou barvu, zaujmou nejvíce přídavné dálkové světlomety ukryté ve střešních ližinách. Kromě elegantního vzhledu je důležitý jejich vliv hlavně na bezpečnost jízdy – osvětlení silnice je skutečně o řád lepší. Velmi dobré jsou také šedomodré potahy sedaček, které vylepšují jinak poměrně strohý interiér vozu. Výbava Freeway také zahrnuje měnič na 6 CD a decentní zadní střešní spoiler. Oproti „standardnímu modelu s nejvyšší výbavou Elegance stojí X-Trail Freeway o 10.000 Kč více, což při výčtu výbavy hovoří za mnohé.
To Nissan Terrano Freeway je z jiného těsta. Vůz, který je mezi konkurencí i ostatními čtyřkolkami Nissanu typický svou masivní stříbrnou maskou a hlavně malou šířkou karoserie, získává mimořádnou výbavu dokonce za nižší cenu.
Vůz je standardně sedmimístný, přičemž na dvojsedadlo v poslední řade se pohodlně vejdou jen menší osoby. Také pohled na palubní desku prozradí dřívější rok narození tohoto vozu. Zde ale výhrady končí a Terrano nás po celých 1500 km jen překvapovalo. Už ve městě jsme ocenili skutečně nadstandardní úhel vytočení předních kol, díky němuž se 4,7 m dlouhé auto obratně pohybuje v úzkých uličkách i při podélném parkování. Řidiči pomáhá dobře dimenzovaný posilovač řízení a také pohodlný čtyřramenný volant, známý z modelu Primera. Relativně nízké čelní okno umožňuje v kombinaci s vysoko položenými sedačkami skutečně skvělý výhled před auto, odhad vzdálenosti trochu ztěžuje „boule“ na jinak rychle se svažující kapotě. Výhled zadním oknem je kvůli náhradnímu kolu omezený, dost práce ale mohou převzít dostatečně dimenzovaná vnější zpětná zrcátka. Vzhledem k délce a šířce vozu (X-Trail je širší než Terrano) byly příjemným překvapením i využitelné vnitřní rozměry. Trojice osob se na prostřední řadu sedadel naskládá bez problémů, kolena ani hlavy nestrádají. Zavazadlový prostor má v sedmimístném uspořádání obsah pouhých 115 l, po sklopení poslední řady sedadel lze tento nedostatek eliminovat.
I při vysoké stavbě karoserie a zmíněné malé šířce se Terrano chová i na dálnici předvídatelně, je pouze citlivější na boční vítr. Vysoké rychlosti jsou spojeny s vyšším hlukem, ten má ale na svědomí spíše pohonné ústrojí než samotný motor. Třílitrový čtyřválcový turbodiesel (113 kW, 304 Nm) se ve městě spokojí s cca 11 litry na 100 km, průměr za celý test pak činil 9,2 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce. Vozu by určitě seděly o trochu účinnější brzdy, zvláště při plném zatížení na mokré vozovce jsme ale naopak ocenili možnost přesného dávkování jejich účinku. Zvyk a trochu i toleranci vyžaduje řazení dlouhou pákou manuální pětistupňové převodovky – kromě delších drah je ale i toto ústrojí překvapivě přesné. Mimo silnici se Terrano plně vyrovná silnějšímu Patrolu, body navíc si připisuje za již zmiňovanou obratnost, výhled a výbornou křížitelnost náprav a menší hmotnost, což řidič ocení například při sjíždění svahů.
Výbava Freeway zahrnuje v Terranu praktické sklápěcí stolečky na opěradlech předních sedadel, vzhledem k barvě velmi elegantní zatmavení prostředních a zadních oken, celkem praktické čalounění v kombinaci Alcantara/Kůže a 17palcová hliníková kola. Oproti verzi Elegance se majitel musí rozloučit se střešním oknem a vyhříváním předních sedadel. Cena s výbavou Freeway je navíc o 28.000 Kč nižší než u výbavy Elegance, takže případný zájemce také nemusí příliš váhat.
Zajímavá je blízkost, do jaké se dostaly ceny obou akčně vybavených Nissanů – suma lehce přes milion korun se navíc může v obou případech snížit o odpočet DPH, což je za pětimístné, velmi dobře vybavené auto už velmi dobrá částka.