Ford Focus Kombi vs. Opel Astra Sports Tourer: Designový duel
Základním smyslem karoserie kombi je nabídnout větší a praktičtější úložný prostor, než jakým disponují karosářské varianty hatchback, či sedan.
Kombíky lze tedy považovat za užitkovější deriváty původních karoserií modelových řad. Avšak zvláště v posledním desetiletí usilují designéři o esteticky přitažlivější ztvárnění těchto dvouprostorových vozidel.
Dnešním srovnáním nás budou provázet nové vozy etablovaných modelových řad Astra a Focus. Oba porovnáváme v jejich nových generacích, přičemž ani jedna zatím není v prodeji. Blíže k zákazníkům je kombi Opelu.
Oba modely již jednou na Auto.cz byly konfrontovány. Tehdy šlo o první rychlé dojmy z nově představených automobilů na autosalonu v Paříži.
Astra Sports Tourer
Začneme abecedně prvním modelem, kterým je Astra ST od Opelu. Příď je kompletně převzata ze stejnojmenného hatchbacku a tvoří ji nápadité světlomety dynamického tvaru s originálním provedením jejich optiky a maska chladiče, které dominuje subtilní chromovaná lišta. Na přední části se nejvíce projevil mezigenerační rozměrový nárůst.
Profil je dynamický a úzce koresponduje se současným stylistickým jazykem automobilky. To je patrné na zajímavém výkroji v oblasti prahů karosérie, dále pak na lince, která vybíhá ze zadních svítilen a volně přechází do profilu. Celek je orientován na sportovní notu, čemuž napomáhá kreativní a poměrně tenký D-sloupek.
Oproti předchozí generace zasahují zadní svítilny do víka zavazadlového prostoru. Výrobce se také zřekl masivní chromované lišty. Namísto toho je záď vizuálně čistší, bohatěji tvarovaná a dynamikou rysů sekunduje profilu.
Přístrojová deska se prakticky neliší od té v hatchbacku. Její dominantou je masivní středový panel, který je sladěn s prostorem pro řadicí páku. Designéři tak dosáhli uceleného dílu, který je vyveden ve světlé barvě, čímž kontrastuje s tmavým okolím v kabině. Snahu o zvýšení atraktivity dříve spíše účelové karosérie kombi dokládá aplikace sportovně působících přístrojů, které jsou členěny do samostatných tubusů s chromovanými okraji.
Focus Kombi
Druhý model, Ford Focus Kombi, má s Astrou společný záměr – vnést do třídy více dynamiky.
Focusu v tomto směru napomáhá kinetický design, který je továrním designovým směrem Fordu. Tvary nové generace Focusu jsme s jeho třídním sokem již porovnávali. Tehdy šlo o designový duel Fordu Focus Sedan a Volkswagenu Jetta.
Na přídi došlo k minimalizaci masky chladiče na jejím původním místě. Zato výrazným zvětšením prošly nasávací otvory na nárazníku, které tvoří jednu z dominant přední části automobilu. Mohutný přední průduch je rozdělen na tři samostatné části, přičemž v té prostřední se nachází prostor pro registrační značku.
Profil svým pojetím mírně evokuje o třídu větší Mondeo. Zajímavostí je linka, dokreslující tvar blatníku předních kol, která z jedné poloviny kopíruje tvar podběhu kola a z druhé volně pokračuje do boční části vozu. Okna se směrem k zadní části modelu svažují, čímž podtrhují dynamický náboj této části karosérie.
Zadní svítilny Focusu, které jsou oproti Astře štíhlejší, výrazně zasahují do profilu. Asociace s Mondeem pokračují při pohledu na záď, a to díky bohatě tvarovaném víku zavazadlového prostoru.
Bohaté křivky exteriéru se odráží na kabině Focusu, kde panuje sportovní atmosféra. Stěžejní rys přístrojové desky, která je i zde převzata z hatchbacku, představují výdechy ventilace, které jsou ve vertikální prostorové orientaci. Kontrast chromové světlé barvy s dramatickou tmavou šedí je všudypřítomný. Ve srovnání s Astrou má Focus přístroje členěné do tří základních subjektů, rovněž ohraničených chromovanou linkou.