Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník
Opel Combo používá dle svého určení jednu ze tří zadních náprav. Pro ryze užitkovou variantu s užitečnou hmotností jedné tuny vznikla vlečená zadní náprava opatřená příčnými vodícími rameny, aby tento malý pracant hravě zvládl i celou europaletu například zámkové dlažby. K umístění za dělicí příčku mezi prostorem pro posádku a náklad mohou dobře posloužit boční posuvné dveře o šířce 700 mm. Řízení plně zatíženého Comba nevyžadovalo zvláštní ohledy či ostražitost v zatáčkách.
Zadní náprava
Tunová varianta používala klasické vinuté pružiny a šikmo uložené tlumiče. Jejich velmi skloněná poloha si vynutila použít jako médium, nikoliv olej, nýbrž plyn. Tuto výjimku mezi dodávkami jsme pocítili během jízdy s nákladem v zatáčkách. Combo se výrazně nenaklánělo ani nehoupalo. Nebýt určené zejména do kategorie N1, uložením zadní nápravy včetně odpružení bychom jej tipovali spíše do sportovních vozů.
Pro případ přetížení či najetí s nákladem do velké nerovnosti měly vinuté pružiny menší průměr na koncích než uprostřed, aby bylo možné jejich stlačení na minimální délku a využití kvalitních dorazů pod podélníkem karoserie.
Tato konstrukce zadní nápravy spojuje v kategorii dodávek N1 výjimečnou nosnost a výborné jízdní vlastnosti. Výrobce mohl jednoduše použít levnější tuhou nápravu, čemuž by se nikdo nedivil, ale chtěl nabídnout řidiči malé dodávky nejen neváhat nad tunovým břemenem, ale také mu poskytnout jízdní stabilitu na úrovni osobních automobilů.
Výběr motoru
Combo Van dostupný s celkovou hmotností 2,2 nebo 2,4 tuny může pohánět pět agregátů. Základní motorizaci tvoří zážehový čtyřválec 1.4/70 kW. Vznětový úvod představuje čtyřválec 1.3 CDTI/66 kW, my jsme sáhli po nejprodávanějším turbodieselu 1.6 CDTI/77 kW spojeným se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Tento motor ve slabší verzi 66 kW lze získat s pětistupňovou automatizovanou převodovkou, ale vůči testované verzi je tento slabší pohonný řetězec o 22 500 korun bez daně dražší. Smysl má pravděpodobně pro hendikepovaného.
Vrchol nabídky tvoří dvoulitr CDTI/99 kW, ale ani při plně naloženém Combu L2 jsme si na něj ani nepovzdechli. Šestnáctistovka úplně stačila a připlácet 17 500 Kč bez DPH za dvoulitr by se nám rozhodně nechtělo. Velmi zajímavou motorickou verzi najdeme u označení CNG. Přeplňovaná čtrnáctistovka od Fiatu spalující zemní plyn dokáže dodávat 88 kW.
Problém jen na dálnici
Zatímco při pohybu v obcích i mimo ně jsme si pohonný řetězec nemohli vynachválit, menší zádrhel nastal na dálnici. Při rychlosti 130 km/h čtyřválec točil 2600 min-1, což bylo zbytečně mnoho. Kdyby tady byla sedmička, napadlo nás při pohledu na okamžitou spotřebu kolem osmi litrů. Zatímco ve světě těžké nákladní techniky a zejména tahačů návěsů dochází k masivnímu uplatňování dalších stálých převodů, u malého modelu Combo tento úsporný prvek ještě nenastal.
Velké místo pro náklad
Van dlouhý 4,47 m a s běžnou výškou nabízel 4,3 m3 pro náklad. Jak je možná tak velká hodnota? Ložný prostor vykazoval přísně hranaté tvary, které zvyšují nejen objem ale i využitelnost. Do delšího Comba bylo možné naložit dvě europalety. K plnému zatížení stačila jedna například se zámkovou dlažbou, ale lehčí břemena mohla vyplnit celý prostor. Ke kotvení nákladu sloužila šestice ok přímo v podlaze. Za PVC kryt je třeba připlatit pouze 1500 korun bez daně.
Testované combo s plechovou přepážkou nabízelo ložnou délku 2170 mm. Tím však možnosti tohoto modelu zdaleka nekončí. Za 2500 Kč bez DPH je možné pořídit dělenou mřížovou přepážku za cestujícími a za 1000 korun bez daně k tomu přikoupit sklopné sedadlo spolujezdce. Díky těmto dvěma prvkům je variabilně možné na úkor místa spolujezdce prodloužit ložnou délku o 1230 mm. Nákladový prostor naroste o 0,4 na 4,6 m3. Výhodu delší verze L2 tvoří standardní pravé boční posuvné dveře. Ke kratšímu provedení jsou za příplatek 6850 korun bez daně.
Manipulace s břemeny však většinou probíhá přes zadní dvoukřídlé dveře. Ocenili jsme nízkou nákladovou hranu a možnost otevřít křídla do úhlu 180°. Nakládka jedné těžké europalety je však výhodnější skrze boční dveře, aby těžiště nebylo výhradně na zadní nápravě, což by mělo negativní vliv i na jízdní vlastnosti dodávky.
Užitkově skromné
Testované Combo bylo postavené na míru pracovního výkonu. Řidič sice měl k dispozici klimatizaci, ale tím by slova na téma komfortu posádky v podstatě končila. Nad hlavou jsme neměli stropní poličku (příplatek 1750 Kč bez DPH), k poslechu sloužilo obyčejné rádio s CD bez bluetooth. Výrobci se dokonce vyplatí dělat dvě hlavice řadicí páky pro užitkovou a osobní verzi. Zkoušené provedení Van mělo obyčejnou černou, osobní používá okrasnou.
Také ve Vanu jsou použita sedadla s prostší potahovinou, která málo propouštěla vzduch. V létě bez klimatizace bychom měli téměř neustále zpocená záda. Užitkový vůz dokonce „šetřil“ i na zamykání. Jakkoli bylo centrální, tak pouze z místa řidiče. Například boční posuvné dveře přístup k zámku vůbec neměly, k jejich otevření bylo nutné odemknout zámek v zadních křídlech. Inu, užitkové vozidlo není dělané na vysoký komfort, ale přepravu nákladu. V něm však Combo ve své kategorii hraje první housle, protože hravě odveze tunu a nabízí obrovský nákladový prostor.
Plusy
- Tunové užitečné zatížení
- Výborné jízdní vlastnosti
- Komfort jízdy
Minusy
- Stropní polička za příplatek
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 CDTI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1589 |
Chlazení | kapalinou |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Nej. výkon (kW/min-1) | 77/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 290/1500 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4740/1832/1880 |
Rozvor (mm) | 3105 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1370 |
Celková hmotnost (kg) | 2370 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 4,2 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2170/1714/1305 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1230 |
Nákladový práh nad vozovkou (mm) | 545 |
Výška/šířka bočních dveří (mm) | 1175/700 |
Výška/šířka zadních dveří (mm) | 1250/1231 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 500 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1300 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 164 |
Spotřeba (l/100 km) | 6,7/4,7/5,4 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 381 000 |