TEST Opel Corsa: První jízdní dojmy
Přesně před rokem Opel uvedl v aktuální generaci městského hatchbacku Corsa hned několik technických inovací – nově naladěný podvozek, přenastavený posilovač řízení a modernizované motory. Více se dočtete v článku Opel Corsa 2010: První jízdní dojmy.
Opel chce pokračovat cestou neustálých inovací. S půlročním až ročním intervalem by proto měla být na trh postupně uváděna další vylepšení aktuální generace Corsy.
S 350 tisíci prodanými kusy v loňském roce se Corsa stala nejúspěšnějším modelem Opelu, v počtu registrací v Evropě je pak pátým nejžádanějším modelem. Celoevropsky přitom 60 % zákazníků volí pětidveřovou verzi.
Situace v ČR je poněkud odlišná. Loňský rok zaznamenal 740 registrací, což českému autu roku 2007 nestačí na víc než 15. místo v daném segmentu. Čtyři z pěti majitelů Corsy přitom dali přednost praktičtější pětidveřové karoserii.
Letošní jaro přináší designový facelift. Hlavní změnou je nový nárazník s podstatně širším středovým otvorem a vertikálními rámečky kolem mlhovek. Tyto změny auto opticky rozšiřují a zároveň design přibližují vzhledu modelů Astra, Insignia a Meriva. To samé platí pro novou masku chladiče s více chromovanými elementy a novým logem.
Novinkou je také denní svícení, upraven byl design předních světel a od faceliftu jsou i pro Corsu dostupná adaptivní světla AFL.
Nabídka laků se rozšířila na 15 barev, z nich je nová světle zelená, azurová, oranžovo-hnědá Henna a světlá nažloutlá Guacamole (vizte galerii). Úspěch designové verze Color Line/Color Edition (18-20 % prodejů) s černou střechou, koly a světly vedl Opel k zařazení další podobné varianty. Jmenuje se Linea Pack a vyznačuje se rychlými pruhy, koly a zrcátky v jedné ze tří barev: bílá, černá nebo stříbrná.
Protože po motorické stránce na nás žádné zásadní novinky nečekaly, rozhodli jsme se novinářskou prezentaci, pořádanou v rakouském Burgenlandu, využít zejména k vyzkoušení motorizací, se kterými jsme zatím neměli tu čest v redakčním testu.
Opel Corsa pětidveřová - ceny na českém trhu | ||||
Motor | 1,3 DTC | 1,3 DTE ecoFlex | 1,3 DTR | 1,7 DTS |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1248 | 1248 | 1686 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/4000 | 70/4000 | 70/4000 | 96/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/1750-2250 | 190/1750-3250 | 210/1750-2500 | 300/2000-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 177 | 173 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 | 12,3 | 12,3 | 9,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,2 | 3,5 | 4,4 | 4,5 |
Cena Selection [Kč] | 290.900,- | 299.900,- | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 349.900,- | - | 371.900,- | - |
Cena Sport [Kč] | - | - | 356.900,- | 391.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | - | 364.900,- | 404.900,- |
Corsa 1,7 CDTI/96 kW
Jako první volíme nejsilnější z běžných motorů, který se do Corsy instaluje. Je jím turbodiesel 1,7 CDTI o výkonu 96 kW (typ A17DTS) – nejnovější evoluce konstrukčně přeci jen staršího litinového čtyřválce, původem od Isuzu.
Motor zásobuje přední kola nekompromisními 300 Nm. K tomu využívá šestistupňovou, relativně dlouze poskládanou, manuální převodovku, která je osazena tuhou spojkou. Zvýšený odpor pedálu ale spojka vynahrazuje alespoň krátkým chodem.
V těch úplně nejnižších otáčkách toho motor příliš nezmůže. Rozjezdy z klidu nebo velmi nízkých rychlostí je proto potřeba řešit vždy zařazením jedničky, na dvojku motor zhasíná. S rostoucími otáčkami se postupně sbírá – bez turboefektu, ale s postupným náběhem účinku přeplňování. Od 2000 min-1 pak motor jede naplno a Corse propůjčuje špičkovou dynamiku. Efektivní maximum otáček pro jízdu je v extrémních 4500 min-1. Omezovač je ještě o 500 min-1 dál, ale v tomto pásmu už akcelerace vadne.
Maximální rychlost 200 km/h se zdá být bez problémů dosažitelná, vzhledem k tomu, jak velká je výkonová rezerva.
Podvozkově se Corsa 1,7 CDTI chová ukázkově. Těžký motor v přídi sice naznačuje sklon k nedotáčivosti, ve skutečnosti má ale zatížená přední náprava vynikající mechanickou přilnavost. Přední kola proto v zatáčkách poslušně stáčí auto podle přání řidiče. Reakce jsou přitom vždy přesné a pohotové, navíc okořeněné trochou zpětné vazby. Samozřejmostí je také solidní směrová stabilita.
Hlavní nevýhodou této verze tedy zůstává v absolutní rovině vysoká cena – se třemi dveřmi stojí 1,7 CDTI od 376.900,- Kč. Obecně pak stejně jako u ostatních verzí Corsy vadí především malá zpětná zrcátka a nepříjemně vysoký posaz na místě předního spolujezdce.
Opel Corsa pětidveřová - ceny na českém trhu | |||||
Motor | 1,0 XEP | 1,2 XER | 1,2 XER | 1,4 XER | 1,4 XER |
Převodovka | 5M | 5M | 5MA | 5M | 4A |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1229 | 1229 | 1364 | 1364 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 48/5300 | 63/5600 | 63/5600 | 74/6000 | 74/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 90/4000 | 115/4000 | 115/4000 | 130/4000 | 130/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 155 | 172 | 172 | 180 | 172 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 18,2 | 13,6 | 14,9 | 11,9 | 13,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 | 5,3 | 5,1 | 5,5 | 6,3 |
Cena Selection [Kč] | 214.900,- | 232.900,- | 257.900,- | 252.900,- | - |
Cena Enjoy [Kč] | - | 286.900,- | 311.900,- | 306.900,- | 331.900,- |
Cena Color Edition [Kč] | - | 299.600,- | 324.600,- | 319.600,- | - |
Cena Sport [Kč] | - | 271.900,- | 296.900,- | 291.900,- | 316.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | 284.900,- | 309.900,- | 304.900,- | 329.900,- |
Corsa 1,3 CDTI ecoFlex/70 kW
Úsporná Corsa ecoFlex je čtenářům Auto.cz dobře známá. Loni jsme nejprve vyzkoušeli třídveřové provedení (Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Pozor, šetřím), poté jsme měli tu čest s pětidveřovou úspornou Corsou (Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Usměvavý aktivista), u které jsme zkoušeli, zda ujede 1000 km bez dotankování.
Právě v roce 2010 Corsa ecoFlex posílila z 55 na 70 kW a snížila si kombinovanou spotřebu z 4,3 na 3,8 l/100 km. Pro rok 2011 připravil Opel další vylepšení (zejména funkci Auto Start/Stop) a výsledkem je snížení spotřeby na 3,5 l/100 km, přičemž emise CO2 mají hodnotu 94 g/km. Pětidveřová verze vykazuje údaje 3,6 l/100 km a 95 g/km.
Za čtyři modelové roky od uvedení původní Corsy ecoFlex v roce 2008 stoupl výkon o 27 % a současně se spotřeba snížila o 22 %.
Funkce Start/Stop je výsledkem vývoje přímo u Opelu. V činnosti je vždy, pokud je motor zahřátý, akumulátor dostatečně nabitý (jedná se o AGM baterii) a jeho teplota přesahuje 0°C a současně vnější teplota neleží pod -10°C. Motor sám zhasíná na neutrál už při 5 km/h.
Zajímavou specialitou je indikace vypnutí motoru v otáčkoměru. Ten má dvě pozice – off a autostop. Řidič tak snadno pozná, jestli motor zhasnul omylem nebo v důsledku používání Start/Stop, přístrojový štít se přitom obejde bez známého piktogramu startéru.
Do konce roku 2011 chce Opel rozšířit tuto verzi Start/Stop na všechny své hlavní modely.
V praxi jsme se v kombinovaném provozu při snaze o úspornou jízdu dostali na průměr 3,9 l/100 km. Běžná jízda s občasným využíváním dynamického potenciálu motoru spotřebu zvýší na realističtějších 4,5 l/100 km. Na autě byly místo standardních úsporných pneumatik zimní Pirelli Sottozero.
Třináctistovka potěšila dynamickými schopnostmi v běžných rychlostech – rozdíl proti 1,7 CDTI není tak markantní, jak naznačuje odstup 26 kW a 110 Nm. Zásadním rozdílem je však pětistupňová převodovka s prodlouženými převody, která se vyznačuje velkými přeskoky a tudíž nedává řidiči velkou volnost při volbě převodu.
Standardní verze 70kilowattového 1,3 CDTI (A13DTR) tento nedostatek odstraňuje instalací šestistupňové převodovky. Nejen ona ale má za následek, že tato verze nedosahuje v normovaném cyklu tak nízkých hodnot spotřeby.
Podvozkově ecoFlex na plnotučnou dieselovou Corsu nestačí. Kombinace vysokoprofilových pneumatik s celkově měkčím naladěním dělá z úsporného provedení auto, které nemění směr zdaleka tak ochotně. Chybí sebejisté chování, přesto je ale Corsa ecoFlex nezáludná a dobře ovladatelná.
Dvojice dieselových motorů není tím jediným, co jsme v Rakousku vyzkoušeli – využili jsme také možnosti projet se s aktuální Corsou OPC. Jízdní dojmy přineseme v samostatném článku.