Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa: První jízdní dojmy

Diskuze (49)
Loni Corsa prodělala velký technický upgrade, letos přichází vizuální facelift. Model 2011 jsme vyzkoušeli se dvěma motory CDTI.

Přesně před rokem Opel uvedl v aktuální generaci městského hatchbacku Corsa hned několik technických inovací – nově naladěný podvozek, přenastavený posilovač řízení a modernizované motory. Více se dočtete v článku Opel Corsa 2010: První jízdní dojmy.

Opel chce pokračovat cestou neustálých inovací. S půlročním až ročním intervalem by proto měla být na trh postupně uváděna další vylepšení aktuální generace Corsy.

S 350 tisíci prodanými kusy v loňském roce se Corsa stala nejúspěšnějším modelem Opelu, v počtu registrací v Evropě je pak pátým nejžádanějším modelem. Celoevropsky přitom 60 % zákazníků volí pětidveřovou verzi.

Situace v ČR je poněkud odlišná. Loňský rok zaznamenal 740 registrací, což českému autu roku 2007 nestačí na víc než 15. místo v daném segmentu. Čtyři z pěti majitelů Corsy přitom dali přednost praktičtější pětidveřové karoserii.

Letošní jaro přináší designový facelift. Hlavní změnou je nový nárazník s podstatně širším středovým otvorem a vertikálními rámečky kolem mlhovek. Tyto změny auto opticky rozšiřují a zároveň design přibližují vzhledu modelů Astra, Insignia a Meriva. To samé platí pro novou masku chladiče s více chromovanými elementy a novým logem.

Novinkou je také denní svícení, upraven byl design předních světel a od faceliftu jsou i pro Corsu dostupná adaptivní světla AFL.

Nabídka laků se rozšířila na 15 barev, z nich je nová světle zelená, azurová, oranžovo-hnědá Henna a světlá nažloutlá Guacamole (vizte galerii). Úspěch designové verze Color Line/Color Edition (18-20 % prodejů) s černou střechou, koly a světly vedl Opel k zařazení další podobné varianty. Jmenuje se Linea Pack a vyznačuje se rychlými pruhy, koly a zrcátky v jedné ze tří barev: bílá, černá nebo stříbrná.

Protože po motorické stránce na nás žádné zásadní novinky nečekaly, rozhodli jsme se novinářskou prezentaci, pořádanou v rakouském Burgenlandu, využít zejména k vyzkoušení motorizací, se kterými jsme zatím neměli tu čest v redakčním testu.

Opel Corsa pětidveřová - ceny na českém trhu
Motor 1,3 DTC 1,3 DTE ecoFlex 1,3 DTR 1,7 DTS
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1248 1248 1248 1686
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 55/4000 70/4000 70/4000 96/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 190/1750-2250 190/1750-3250 210/1750-2500 300/2000-2500
Max. rychlost [km/h] 163 177 173 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,9 12,3 12,3 9,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 3,5 4,4 4,5
Cena Selection [Kč] 290.900,- 299.900,- - -
Cena Enjoy [Kč] 349.900,- - 371.900,- -
Cena Sport [Kč] - - 356.900,- 391.900,-
Cena Cosmo [Kč] - - 364.900,- 404.900,-

Corsa 1,7 CDTI/96 kW

Jako první volíme nejsilnější z běžných motorů, který se do Corsy instaluje. Je jím turbodiesel 1,7 CDTI o výkonu 96 kW (typ A17DTS) – nejnovější evoluce konstrukčně přeci jen staršího litinového čtyřválce, původem od Isuzu.

Motor zásobuje přední kola nekompromisními 300 Nm. K tomu využívá šestistupňovou, relativně dlouze poskládanou, manuální převodovku, která je osazena tuhou spojkou. Zvýšený odpor pedálu ale spojka vynahrazuje alespoň krátkým chodem.

V těch úplně nejnižších otáčkách toho motor příliš nezmůže. Rozjezdy z klidu nebo velmi nízkých rychlostí je proto potřeba řešit vždy zařazením jedničky, na dvojku motor zhasíná. S rostoucími otáčkami se postupně sbírá – bez turboefektu, ale s postupným náběhem účinku přeplňování. Od 2000 min-1 pak motor jede naplno a Corse propůjčuje špičkovou dynamiku. Efektivní maximum otáček pro jízdu je v extrémních 4500 min-1. Omezovač je ještě o 500 min-1 dál, ale v tomto pásmu už akcelerace vadne.

Maximální rychlost 200 km/h se zdá být bez problémů dosažitelná, vzhledem k tomu, jak velká je výkonová rezerva.

Podvozkově se Corsa 1,7 CDTI chová ukázkově. Těžký motor v přídi sice naznačuje sklon k nedotáčivosti, ve skutečnosti má ale zatížená přední náprava vynikající mechanickou přilnavost. Přední kola proto v zatáčkách poslušně stáčí auto podle přání řidiče. Reakce jsou přitom vždy přesné a pohotové, navíc okořeněné trochou zpětné vazby. Samozřejmostí je také solidní směrová stabilita.

Hlavní nevýhodou této verze tedy zůstává v absolutní rovině vysoká cena – se třemi dveřmi stojí 1,7 CDTI od 376.900,- Kč. Obecně pak stejně jako u ostatních verzí Corsy vadí především malá zpětná zrcátka a nepříjemně vysoký posaz na místě předního spolujezdce.

Opel Corsa pětidveřová - ceny na českém trhu
Motor 1,0 XEP 1,2 XER 1,2 XER 1,4 XER 1,4 XER
Převodovka 5M 5M 5MA 5M 4A
Zdvihový objem [cm3] 998 1229 1229 1364 1364
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 48/5300 63/5600 63/5600 74/6000 74/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 90/4000 115/4000 115/4000 130/4000 130/4000
Max. rychlost [km/h] 155 172 172 180 172
Zrychlení 0-100 km/h [s] 18,2 13,6 14,9 11,9 13,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 5,3 5,1 5,5 6,3
Cena Selection [Kč] 214.900,- 232.900,- 257.900,- 252.900,- -
Cena Enjoy [Kč] - 286.900,- 311.900,- 306.900,- 331.900,-
Cena Color Edition [Kč] - 299.600,- 324.600,- 319.600,- -
Cena Sport [Kč] - 271.900,- 296.900,- 291.900,- 316.900,-
Cena Cosmo [Kč] - 284.900,- 309.900,- 304.900,- 329.900,-

Corsa 1,3 CDTI ecoFlex/70 kW

Úsporná Corsa ecoFlex je čtenářům Auto.cz dobře známá. Loni jsme nejprve vyzkoušeli třídveřové provedení (Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Pozor, šetřím), poté jsme měli tu čest s pětidveřovou úspornou Corsou (Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Usměvavý aktivista), u které jsme zkoušeli, zda ujede 1000 km bez dotankování.

Právě v roce 2010 Corsa ecoFlex posílila z 55 na 70 kW a snížila si kombinovanou spotřebu z 4,3 na 3,8 l/100 km. Pro rok 2011 připravil Opel další vylepšení (zejména funkci Auto Start/Stop) a výsledkem je snížení spotřeby na 3,5 l/100 km, přičemž emise CO2 mají hodnotu 94 g/km. Pětidveřová verze vykazuje údaje 3,6 l/100 km a 95 g/km.

Za čtyři modelové roky od uvedení původní Corsy ecoFlex v roce 2008 stoupl výkon o 27 % a současně se spotřeba snížila o 22 %.

Funkce Start/Stop je výsledkem vývoje přímo u Opelu. V činnosti je vždy, pokud je motor zahřátý, akumulátor dostatečně nabitý (jedná se o AGM baterii) a jeho teplota přesahuje 0°C a současně vnější teplota neleží pod -10°C. Motor sám zhasíná na neutrál už při 5 km/h.

Zajímavou specialitou je indikace vypnutí motoru v otáčkoměru. Ten má dvě pozice – off a autostop. Řidič tak snadno pozná, jestli motor zhasnul omylem nebo v důsledku používání Start/Stop, přístrojový štít se přitom obejde bez známého piktogramu startéru.

Do konce roku 2011 chce Opel rozšířit tuto verzi Start/Stop na všechny své hlavní modely.

V praxi jsme se v kombinovaném provozu při snaze o úspornou jízdu dostali na průměr 3,9 l/100 km. Běžná jízda s občasným využíváním dynamického potenciálu motoru spotřebu zvýší na realističtějších 4,5 l/100 km. Na autě byly místo standardních úsporných pneumatik zimní Pirelli Sottozero.

Třináctistovka potěšila dynamickými schopnostmi v běžných rychlostech – rozdíl proti 1,7 CDTI není tak markantní, jak naznačuje odstup 26 kW a 110 Nm. Zásadním rozdílem je však pětistupňová převodovka s prodlouženými převody, která se vyznačuje velkými přeskoky a tudíž nedává řidiči velkou volnost při volbě převodu.

Standardní verze 70kilowattového 1,3 CDTI (A13DTR) tento nedostatek odstraňuje instalací šestistupňové převodovky. Nejen ona ale má za následek, že tato verze nedosahuje v normovaném cyklu tak nízkých hodnot spotřeby.

Podvozkově ecoFlex na plnotučnou dieselovou Corsu nestačí. Kombinace vysokoprofilových pneumatik s celkově měkčím naladěním dělá z úsporného provedení auto, které nemění směr zdaleka tak ochotně. Chybí sebejisté chování, přesto je ale Corsa ecoFlex nezáludná a dobře ovladatelná.

Dvojice dieselových motorů není tím jediným, co jsme v Rakousku vyzkoušeli – využili jsme také možnosti projet se s aktuální Corsou OPC. Jízdní dojmy přineseme v samostatném článku.

Diskuze (49)
24. 3. 2011 10:37
Re: Corsa
Az teraz som si nasiel cas to spatne checknut...

Touran
a) délka (mm): 4397
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1650
d) rozvor (mm): 2678

Sharan
a) délka (mm): 4665
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2670

Zafira
a) délka (mm): 4503
b) šířka (mm): 1801
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2703

Zafira tak isto ako Sharan zvladne aj 7 miest, Touran pokial viem tak nie. A k novej Zafire pisali, ze ma este narast, tak myslim, ze sa v pohode dostane do Sharanovskej triedy. Sice som ani v jednom nesedel, mozno ty hej tak pocitovo to vies inak posudit.
22. 3. 2011 20:34
Re: Corsa
Zrejme si sa minul povolaním.
22. 3. 2011 20:32
Re: Corsa
A? Mne sa oplatí reagovať aj na tvoje príspevky, nepotrebujem vždy zmysluplný text, aby som mohol vyjadriť svoj názor.
Avatar - abacus
21. 3. 2011 11:51
Re: Corsa
Učiteľ? No máme tu ž jedného právnika a teraz sme sa dopracovali k učiteľovi. Jediné čo ma môže s učiteľstvom spájať, je to čo všetkých diskutujúcich. Že sme chodili do školy a boli žiakmi. No hodnota niektorých príspevkov a prejav diskutérov ma veľmi nepresviedča, že by niektorí vôbec tie školské lavice opustili.
Musíš premýšľať v širších súvislostiach - prednosti Comba z môjho písaného textu boli iróniou na tvoje ponímanie Opla /tvoj príspevok 19,03. 17:24 hod./ Zrejme sa strácaš vo vlastných myšlienkach.
Tak ja už musím končiť. O chvíľu zvoní ...... >:D >:D >:D
Avatar - abacus
21. 3. 2011 11:40
Re: Corsa
Ty si reagoval na mňa nie ja na teba. Pozri sa kde začína vlákno - enderw. Tebe bude chýbať, áno bude ti chýbať "obdiv" tunajších diskutérov, pretože zjavne sa ti ho nedostáva v práci či doma.