Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa: První jízdní dojmy

Opel Corsa
Opel Corsa
Opel Corsa
Opel Corsa
124 Fotogalerie
Diskuze (49)
Loni Corsa prodělala velký technický upgrade, letos přichází vizuální facelift. Model 2011 jsme vyzkoušeli se dvěma motory CDTI.

Přesně před rokem Opel uvedl v aktuální generaci městského hatchbacku Corsa hned několik technických inovací – nově naladěný podvozek, přenastavený posilovač řízení a modernizované motory. Více se dočtete v článku Opel Corsa 2010: První jízdní dojmy.

Opel chce pokračovat cestou neustálých inovací. S půlročním až ročním intervalem by proto měla být na trh postupně uváděna další vylepšení aktuální generace Corsy.

S 350 tisíci prodanými kusy v loňském roce se Corsa stala nejúspěšnějším modelem Opelu, v počtu registrací v Evropě je pak pátým nejžádanějším modelem. Celoevropsky přitom 60 % zákazníků volí pětidveřovou verzi.

Situace v ČR je poněkud odlišná. Loňský rok zaznamenal 740 registrací, což českému autu roku 2007 nestačí na víc než 15. místo v daném segmentu. Čtyři z pěti majitelů Corsy přitom dali přednost praktičtější pětidveřové karoserii.

Letošní jaro přináší designový facelift. Hlavní změnou je nový nárazník s podstatně širším středovým otvorem a vertikálními rámečky kolem mlhovek. Tyto změny auto opticky rozšiřují a zároveň design přibližují vzhledu modelů Astra, Insignia a Meriva. To samé platí pro novou masku chladiče s více chromovanými elementy a novým logem.

Novinkou je také denní svícení, upraven byl design předních světel a od faceliftu jsou i pro Corsu dostupná adaptivní světla AFL.

Nabídka laků se rozšířila na 15 barev, z nich je nová světle zelená, azurová, oranžovo-hnědá Henna a světlá nažloutlá Guacamole (vizte galerii). Úspěch designové verze Color Line/Color Edition (18-20 % prodejů) s černou střechou, koly a světly vedl Opel k zařazení další podobné varianty. Jmenuje se Linea Pack a vyznačuje se rychlými pruhy, koly a zrcátky v jedné ze tří barev: bílá, černá nebo stříbrná.

Protože po motorické stránce na nás žádné zásadní novinky nečekaly, rozhodli jsme se novinářskou prezentaci, pořádanou v rakouském Burgenlandu, využít zejména k vyzkoušení motorizací, se kterými jsme zatím neměli tu čest v redakčním testu.

Opel Corsa pětidveřová - ceny na českém trhu
Motor1,3 DTC1,3 DTE ecoFlex1,3 DTR1,7 DTS
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1248124812481686
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]55/400070/400070/400096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/1750-2250190/1750-3250210/1750-2500300/2000-2500
Max. rychlost [km/h]163177173200
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,912,312,39,5
Komb. spotřeba [l/100 km]4,23,54,44,5
Cena Selection [Kč]290.900,-299.900,---
Cena Enjoy [Kč]349.900,--371.900,--
Cena Sport [Kč]--356.900,-391.900,-
Cena Cosmo [Kč]--364.900,-404.900,-

Corsa 1,7 CDTI/96 kW

Jako první volíme nejsilnější z běžných motorů, který se do Corsy instaluje. Je jím turbodiesel 1,7 CDTI o výkonu 96 kW (typ A17DTS) – nejnovější evoluce konstrukčně přeci jen staršího litinového čtyřválce, původem od Isuzu.

Motor zásobuje přední kola nekompromisními 300 Nm. K tomu využívá šestistupňovou, relativně dlouze poskládanou, manuální převodovku, která je osazena tuhou spojkou. Zvýšený odpor pedálu ale spojka vynahrazuje alespoň krátkým chodem.

V těch úplně nejnižších otáčkách toho motor příliš nezmůže. Rozjezdy z klidu nebo velmi nízkých rychlostí je proto potřeba řešit vždy zařazením jedničky, na dvojku motor zhasíná. S rostoucími otáčkami se postupně sbírá – bez turboefektu, ale s postupným náběhem účinku přeplňování. Od 2000 min-1 pak motor jede naplno a Corse propůjčuje špičkovou dynamiku. Efektivní maximum otáček pro jízdu je v extrémních 4500 min-1. Omezovač je ještě o 500 min-1 dál, ale v tomto pásmu už akcelerace vadne.

Maximální rychlost 200 km/h se zdá být bez problémů dosažitelná, vzhledem k tomu, jak velká je výkonová rezerva.

Podvozkově se Corsa 1,7 CDTI chová ukázkově. Těžký motor v přídi sice naznačuje sklon k nedotáčivosti, ve skutečnosti má ale zatížená přední náprava vynikající mechanickou přilnavost. Přední kola proto v zatáčkách poslušně stáčí auto podle přání řidiče. Reakce jsou přitom vždy přesné a pohotové, navíc okořeněné trochou zpětné vazby. Samozřejmostí je také solidní směrová stabilita.

Hlavní nevýhodou této verze tedy zůstává v absolutní rovině vysoká cena – se třemi dveřmi stojí 1,7 CDTI od 376.900,- Kč. Obecně pak stejně jako u ostatních verzí Corsy vadí především malá zpětná zrcátka a nepříjemně vysoký posaz na místě předního spolujezdce.

Opel Corsa pětidveřová - ceny na českém trhu
Motor1,0 XEP1,2 XER1,2 XER1,4 XER1,4 XER
Převodovka5M5M5MA5M4A
Zdvihový objem [cm3]9981229122913641364
Válce/ventily3/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]48/530063/560063/560074/600074/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]90/4000115/4000115/4000130/4000130/4000
Max. rychlost [km/h]155172172180172
Zrychlení 0-100 km/h [s]18,213,614,911,913,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,05,35,15,56,3
Cena Selection [Kč]214.900,-232.900,-257.900,-252.900,--
Cena Enjoy [Kč]-286.900,-311.900,-306.900,-331.900,-
Cena Color Edition [Kč]-299.600,-324.600,-319.600,--
Cena Sport [Kč]-271.900,-296.900,-291.900,-316.900,-
Cena Cosmo [Kč]-284.900,-309.900,-304.900,-329.900,-

Corsa 1,3 CDTI ecoFlex/70 kW

Úsporná Corsa ecoFlex je čtenářům Auto.cz dobře známá. Loni jsme nejprve vyzkoušeli třídveřové provedení (Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Pozor, šetřím), poté jsme měli tu čest s pětidveřovou úspornou Corsou (Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Usměvavý aktivista), u které jsme zkoušeli, zda ujede 1000 km bez dotankování.

Právě v roce 2010 Corsa ecoFlex posílila z 55 na 70 kW a snížila si kombinovanou spotřebu z 4,3 na 3,8 l/100 km. Pro rok 2011 připravil Opel další vylepšení (zejména funkci Auto Start/Stop) a výsledkem je snížení spotřeby na 3,5 l/100 km, přičemž emise CO2 mají hodnotu 94 g/km. Pětidveřová verze vykazuje údaje 3,6 l/100 km a 95 g/km.

Za čtyři modelové roky od uvedení původní Corsy ecoFlex v roce 2008 stoupl výkon o 27 % a současně se spotřeba snížila o 22 %.

Funkce Start/Stop je výsledkem vývoje přímo u Opelu. V činnosti je vždy, pokud je motor zahřátý, akumulátor dostatečně nabitý (jedná se o AGM baterii) a jeho teplota přesahuje 0°C a současně vnější teplota neleží pod -10°C. Motor sám zhasíná na neutrál už při 5 km/h.

Zajímavou specialitou je indikace vypnutí motoru v otáčkoměru. Ten má dvě pozice – off a autostop. Řidič tak snadno pozná, jestli motor zhasnul omylem nebo v důsledku používání Start/Stop, přístrojový štít se přitom obejde bez známého piktogramu startéru.

Do konce roku 2011 chce Opel rozšířit tuto verzi Start/Stop na všechny své hlavní modely.

V praxi jsme se v kombinovaném provozu při snaze o úspornou jízdu dostali na průměr 3,9 l/100 km. Běžná jízda s občasným využíváním dynamického potenciálu motoru spotřebu zvýší na realističtějších 4,5 l/100 km. Na autě byly místo standardních úsporných pneumatik zimní Pirelli Sottozero.

Třináctistovka potěšila dynamickými schopnostmi v běžných rychlostech – rozdíl proti 1,7 CDTI není tak markantní, jak naznačuje odstup 26 kW a 110 Nm. Zásadním rozdílem je však pětistupňová převodovka s prodlouženými převody, která se vyznačuje velkými přeskoky a tudíž nedává řidiči velkou volnost při volbě převodu.

Standardní verze 70kilowattového 1,3 CDTI (A13DTR) tento nedostatek odstraňuje instalací šestistupňové převodovky. Nejen ona ale má za následek, že tato verze nedosahuje v normovaném cyklu tak nízkých hodnot spotřeby.

Podvozkově ecoFlex na plnotučnou dieselovou Corsu nestačí. Kombinace vysokoprofilových pneumatik s celkově měkčím naladěním dělá z úsporného provedení auto, které nemění směr zdaleka tak ochotně. Chybí sebejisté chování, přesto je ale Corsa ecoFlex nezáludná a dobře ovladatelná.

Dvojice dieselových motorů není tím jediným, co jsme v Rakousku vyzkoušeli – využili jsme také možnosti projet se s aktuální Corsou OPC. Jízdní dojmy přineseme v samostatném článku.

Vstoupit do diskuze (49)