Český trh v roce 2010: Nejprodávanější malé vozy
Pád za loňský rok činí přesně -15,3 %. Své zákazníky našlo 44.917 automobilů této třídy místo 53.035 (meziročně -8.118). Hodně z nich přešlo k větším modelům, jejichž ceny na českém trhu jsou velmi podobné.
V pořadí registrací od ledna do prosince 2010 je první Fabia s 15.601 exempláři a podílem na trhu 34,7 %.
Fusion i přes dramatický propad prodejů obhájil druhé místo a post dovozové jedničky (3.530, 7,9 %).
Třetí skončil další Ford, Fiesta (3.385, 7,5 %). Modernější malý Ford tedy svého staršího hranatého soupeře z vlastní stáje nakonec nepokořil.
Pomyslná bramborová medaile patří Volkswagenu Polo (2.326, 5,2 %) a konečně páté pořadí náleží Renaultu Thalia (2.119, 4,7 %).
Zbytek první desítky okupují Peugeot 207, Renault Clio, Toyota Yaris, Seat Ibiza a Hyundai i20. Přes hranici tisíce kusů se dostalo celkem čtrnáct modelů, posledním je Citroën C3.
Nejúspěšnějším dovozcem ve třídě je Ford, který dosáhl podílu přes 15 % před Renaultem (necelých 9 %), Peugeotem a VW. Oba výrobci překročili pětiprocentní hranici.
Meziroční srovnání s rokem 2009 nevypadá u Fabie zrovna optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o -12,2 %, prodalo se o 2.162 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal ale daleko drastičtější pokles o -49,7 %. Předloni našlo své zájemce hodně vysokých 7.020 aut, loňské počty tedy spadly o 3.490. Letitá krabice ztrácela zákazníky, již letos by měla být nahrazena minivanem B-Max. Dovozce ovšem nedávno srazil základní cenu akčního Fusionu Comfort na 234.900,- Kč.
Vraťme se zpět k porovnání. Na třetím místě najdeme naopak slušný postup: registrace Fiesty jsou vyšší o 925 (z 2.460, tedy +37,6 %). Volkswagen Polo si připsal zápornou hodnotu, i když pouze mírnou. Ztratil 65 exemplářů (-2,7 % z 2.391 loňských). Renault Thalia ztratil trochu více: -8,1 %, v jejím případě to znamená -187 vozů.
Titul Skokan roku putuje do Španělska, připisuje si jej Seat Ibiza. Sličná Jihoevropanka vyskočila z 987 na 1.674 aut (+687, +69,6 %). Kromě již zmíněné Fiesty se dařilo také Dacii Sandero (+26,8 %, +238 registrací z 887). Pokud pomineme výprodeje, největší pád mezi všemi vozy tohoto segmentu zaznamenalo Mitsubishi Colt (-55,7 %). Zatímco před rokem dosáhlo 307 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 171 méně. Přes polovinu spadly také počty Lady Kalina, -40 % a více mají kromě Fusionu také další důležitější, vesměs asijští zástupci: Honda Jazz, Nissan Micra a Chevrolet Aveo.
Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 2.620 registracemi (podíl na celkových 16,8 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 242 kusy s motory HDi (12,2 %). Třetí příčku obsadil Ford Fusion se 173 exempláři (jen 4,9 %), čtvrtou Renault Clio (156 vozů znamená 8,6 %). Naftových Dacií Sandero bylo 115 (10,2 %) a posledním autem, které dosáhlo alespoň stovky, byl Volkswagen Polo (102, z porovnávaných nejmenší podíl 4,4 %).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Škoda FABIA | 15601 | 17763 | -2162 | -12,2% | 34,7% |
2. | Ford FUSION | 3530 | 7020 | -3490 | -49,7% | 7,9% |
3. | Ford FIESTA | 3385 | 2460 | 925 | 37,6% | 7,5% |
4. | Volkswagen POLO | 2326 | 2391 | -65 | -2,7% | 5,2% |
5. | Renault THALIA | 2119 | 2306 | -187 | -8,1% | 4,7% |
6. | Peugeot 207 | 1985 | 2583 | -598 | -23,2% | 4,4% |
7. | Renault CLIO | 1822 | 1678 | 144 | 8,6% | 4,1% |
8. | Toyota YARIS | 1801 | 1937 | -136 | -7,0% | 4,0% |
9. | Seat IBIZA | 1674 | 987 | 687 | 69,6% | 3,7% |
10. | Hyundai i20 | 1617 | 1568 | 49 | 3,1% | 3,6% |
11. | Chevrolet AVEO | 1245 | 2144 | -899 | -41,9% | 2,8% |
12. | Fiat PUNTO | 1188 | 1391 | -203 | -14,6% | 2,6% |
13. | Citroën C3 | 1158 | 1429 | -271 | -19,0% | 2,6% |
14. | Dacia SANDERO | 1125 | 887 | 238 | 26,8% | 2,5% |
15. | Opel CORSA | 740 | 1000 | -260 | -26,0% | 1,6% |
16. | Hyundai ACCENT | 713 | 784 | -71 | -9,1% | 1,6% |
17. | Suzuki SWIFT | 631 | 850 | -219 | -25,8% | 1,4% |
18. | Kia RIO | 583 | 886 | -303 | -34,2% | 1,3% |
19. | Mazda 2 | 476 | 777 | -301 | -38,7% | 1,1% |
20. | Peugeot 206 | 379 | 534 | -155 | -29,0% | 0,8% |
21. | Honda JAZZ | 183 | 330 | -147 | -44,5% | 0,4% |
22. | Audi A1 | 146 | 0 | 146 | - | 0,3% |
23. | Mitsubishi COLT | 136 | 307 | -171 | -55,7% | 0,3% |
24. | Nissan MICRA | 110 | 191 | -81 | -42,4% | 0,2% |
25. | Honda CITY | 91 | 74 | 17 | 23,0% | 0,2% |
26. | Alfa Romeo MITO | 71 | 80 | -9 | -11,3% | 0,2% |
27. | Citroën DS3 | 24 | 0 | 24 | - | 0,1% |
28. | Lada PRIORA | 19 | 26 | -7 | -26,9% | 0,0% |
29. | Lada KALINA | 14 | 29 | -15 | -51,7% | 0,0% |
30. | Hyundai GETZ | 10 | 296 | -286 | -96,6% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 15 | 327 | -312 | -95,4% | 0,0% |
- | CELKEM | 44917 | 53035 | -8118 | -15,3% | 100,0% |
Malé crossovery
Tomuto podsegmentu vládlo (jak také jinak) Suzuki SX4, které dosáhlo takřka 1.300 registrací (přesně 1.295) a patří mu skoro 70 %.
Druhý Soul dosáhl jen na 308 aut, dvojče SX4 s logem Fiatu skončilo třetí (154 kusů).
Nissan Juke, jediný nováček, urval s 80 exempláři necelých 5 %. Na posledním místě se krčí Toyota Urban Cruiser, jejíž výsledky jsou tristní v celé Evropě.
Jenže, lepší to není ani celkově mezi malými crossovery na našem českém trhu.
Všechny porovnatelné modely si pohoršily, třída klesla celkově o téměř 16 %, z 2.224 na 1.871 kusů. Situace se zlepšila oproti listopadu jen díky lídrovi Suzuki SX4. Oblíbený zvýšený hatchback (sedanů se prodává naprosté minimum) si v prosinci koupilo 191 zákazníků.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2010 | 1-12/2009 | [ks] | [%] | 1-12/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 1295 | 1388 | -93 | -6,7% | 69,2% |
2. | Kia SOUL | 308 | 543 | -235 | -43,3% | 18,4% |
3. | Fiat SEDICI | 154 | 225 | -71 | -31,6% | 9,2% |
4. | Nissan JUKE | 80 | 0 | 80 | - | 4,8% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 34 | 68 | -34 | -50,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 1871 | 2224 | -353 | -15,9% | 100,0% |