Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Druhé největší kategorii českého trhu vládne Škoda před Fordem. Segment ale ztratil celkově přes 15 %.

Pád za loňský rok činí přesně -15,3 %. Své zákazníky našlo 44.917 automobilů této třídy místo 53.035 (meziročně -8.118). Hodně z nich přešlo k větším modelům, jejichž ceny na českém trhu jsou velmi podobné.

V pořadí registrací od ledna do prosince 2010 je první Fabia s 15.601 exempláři a podílem na trhu 34,7 %.

Fusion i přes dramatický propad prodejů obhájil druhé místo a post dovozové jedničky (3.530, 7,9 %).

Třetí skončil další Ford, Fiesta (3.385, 7,5 %). Modernější malý Ford tedy svého staršího hranatého soupeře z vlastní stáje nakonec nepokořil.

Pomyslná bramborová medaile patří Volkswagenu Polo (2.326, 5,2 %) a konečně páté pořadí náleží Renaultu Thalia (2.119, 4,7 %).

Zbytek první desítky okupují Peugeot 207, Renault Clio, Toyota Yaris, Seat Ibiza a Hyundai i20. Přes hranici tisíce kusů se dostalo celkem čtrnáct modelů, posledním je Citroën C3.

Nejúspěšnějším dovozcem ve třídě je Ford, který dosáhl podílu přes 15 % před Renaultem (necelých 9 %), Peugeotem a VW. Oba výrobci překročili pětiprocentní hranici.

Meziroční srovnání s rokem 2009 nevypadá u Fabie zrovna optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o -12,2 %, prodalo se o 2.162 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal ale daleko drastičtější pokles o -49,7 %. Předloni našlo své zájemce hodně vysokých 7.020 aut, loňské počty tedy spadly o 3.490. Letitá krabice ztrácela zákazníky, již letos by měla být nahrazena minivanem B-Max. Dovozce ovšem nedávno srazil základní cenu akčního Fusionu Comfort na 234.900,- Kč.

Vraťme se zpět k porovnání. Na třetím místě najdeme naopak slušný postup: registrace Fiesty jsou vyšší o 925 (z 2.460, tedy +37,6 %). Volkswagen Polo si připsal zápornou hodnotu, i když pouze mírnou. Ztratil 65 exemplářů (-2,7 % z 2.391 loňských). Renault Thalia ztratil trochu více: -8,1 %, v jejím případě to znamená -187 vozů.

Titul Skokan roku putuje do Španělska, připisuje si jej Seat Ibiza. Sličná Jihoevropanka vyskočila z 987 na 1.674 aut (+687, +69,6 %). Kromě již zmíněné Fiesty se dařilo také Dacii Sandero (+26,8 %, +238 registrací z 887). Pokud pomineme výprodeje, největší pád mezi všemi vozy tohoto segmentu zaznamenalo Mitsubishi Colt (-55,7 %). Zatímco před rokem dosáhlo 307 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 171 méně. Přes polovinu spadly také počty Lady Kalina, -40 % a více mají kromě Fusionu také další důležitější, vesměs asijští zástupci: Honda Jazz, Nissan Micra a Chevrolet Aveo.

Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 2.620 registracemi (podíl na celkových 16,8 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 242 kusy s motory HDi (12,2 %). Třetí příčku obsadil Ford Fusion se 173 exempláři (jen 4,9 %), čtvrtou Renault Clio (156 vozů znamená 8,6 %). Naftových Dacií Sandero bylo 115 (10,2 %) a posledním autem, které dosáhlo alespoň stovky, byl Volkswagen Polo (102, z porovnávaných nejmenší podíl 4,4 %).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda FABIA1560117763-2162-12,2%34,7%
2.Ford FUSION35307020-3490-49,7%7,9%
3.Ford FIESTA3385246092537,6%7,5%
4.Volkswagen POLO23262391-65-2,7%5,2%
5.Renault THALIA21192306-187-8,1%4,7%
6.Peugeot 20719852583-598-23,2%4,4%
7.Renault CLIO182216781448,6%4,1%
8.Toyota YARIS18011937-136-7,0%4,0%
9.Seat IBIZA167498768769,6%3,7%
10.Hyundai i2016171568493,1%3,6%
11.Chevrolet AVEO12452144-899-41,9%2,8%
12.Fiat PUNTO11881391-203-14,6%2,6%
13.Citroën C311581429-271-19,0%2,6%
14.Dacia SANDERO112588723826,8%2,5%
15.Opel CORSA7401000-260-26,0%1,6%
16.Hyundai ACCENT713784-71-9,1%1,6%
17.Suzuki SWIFT631850-219-25,8%1,4%
18.Kia RIO583886-303-34,2%1,3%
19.Mazda 2476777-301-38,7%1,1%
20.Peugeot 206379534-155-29,0%0,8%
21.Honda JAZZ183330-147-44,5%0,4%
22.Audi A11460146-0,3%
23.Mitsubishi COLT136307-171-55,7%0,3%
24.Nissan MICRA110191-81-42,4%0,2%
25.Honda CITY91741723,0%0,2%
26.Alfa Romeo MITO7180-9-11,3%0,2%
27.Citroën DS324024-0,1%
28.Lada PRIORA1926-7-26,9%0,0%
29.Lada KALINA1429-15-51,7%0,0%
30.Hyundai GETZ10296-286-96,6%0,0%
-Ostatní modely15327-312-95,4%0,0%
-CELKEM4491753035-8118-15,3%100,0%

Malé crossovery

Tomuto podsegmentu vládlo (jak také jinak) Suzuki SX4, které dosáhlo takřka 1.300 registrací (přesně 1.295) a patří mu skoro 70 %.

Druhý Soul dosáhl jen na 308 aut, dvojče SX4 s logem Fiatu skončilo třetí (154 kusů).

Nissan Juke, jediný nováček, urval s 80 exempláři necelých 5 %. Na posledním místě se krčí Toyota Urban Cruiser, jejíž výsledky jsou tristní v celé Evropě.

Jenže, lepší to není ani celkově mezi malými crossovery na našem českém trhu.

Všechny porovnatelné modely si pohoršily, třída klesla celkově o téměř 16 %, z 2.224 na 1.871 kusů. Situace se zlepšila oproti listopadu jen díky lídrovi Suzuki SX4. Oblíbený zvýšený hatchback (sedanů se prodává naprosté minimum) si v prosinci koupilo 191 zákazníků.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Suzuki SX412951388-93-6,7%69,2%
2.Kia SOUL308543-235-43,3%18,4%
3.Fiat SEDICI154225-71-31,6%9,2%
4.Nissan JUKE80080-4,8%
5.Toyota URBAN CRUISER3468-34-50,0%2,0%
-CELKEM18712224-353-15,9%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
21. 1. 2011 11:35
Re: 9.miesto
Sandero měří 4,02 m. I platforma Loganu je v jeho případě zkrácená, byť v rámci malých aut se jedná o megarozvor. Jenže délkou patří sem.
20. 1. 2011 20:40
Re: 9.miesto
Hlavně mám takový pocit, že tady Sandero nemá co dělat. Je to snad větší auto, ne? Je to hatchback velikosti Logana a ten je na úrovni třídy, kde je Golf, Megane, i30, Civic, C´eed a mnohé další.
20. 1. 2011 20:38
Re: A1
A odkdy se to které auto prodává. pkud vím, tak DS3 je letošní novinka stejně jako Audi A1, takže jsou na trhu mnohem kratší dobu.

Avatar - twistedTSD
20. 1. 2011 17:17
Re: 9.miesto
naštěstí ne ;-)
20. 1. 2011 16:04
Re: A1
Ano, hlavne pak v konkurenci DS3 a Mita. ZARAZEJICI. Naskok v prodejich je nespis naskok diky technice ;-\