Opel Corsa 1,3 CDTI (70 kW) EcoFlex – Pozor, šetřím

Opel Corsa 1,3 CDTI (70 kW) EcoFlex – Pozor, šetřím

 
 

Nízká kombinovaná spotřeba je sice hezká věc, ale nejsou náhodou úpravy motoru, převodovky a podvozku natolik zásadní, že to definitivně změní charakter auta? Jak se s extrémně úsporným turbodieselem jezdí, jsme okusili v testu modernizované Corsy.

Hon za minimální kombinovanou spotřebou se zatím českému trhu naštěstí vyhýbá díky tomu, že stát k nákupu úsporných modelů obyvatele ani firmy příliš nemotivuje. Co nás čeká, až čeští úředníci zavelí a naše peněženky budou nákupem nízkoemisních modelů o něco méně vyprázdněné?

Evropské šetření

Balíček opatření, kterým lze z relativně úsporného maloobjemového turbodieselu dostat model superúsporný-nízkoemisní, je celkem dobře známý. V poslední době jej zavádějí téměř všichni výrobci modelů, které se v Evropě prodávají ve velkých počtech.

Smyslem všech těchto opatření je obelstít tzv. Evropský jízdní cyklus (NEDC-New European Driving Cycle), snížit jízdní odpory a minimalizovat otáčky motoru, s nimiž konkrétní model cyklem projíždí. To vše má pochopitelně určitý nákladový limit, pokud by bylo opatření příliš drahé, zvýšilo by cenu upraveného modelu nad úroveň, která by po započtení státních bonusů byla zákazníky akceptovatelná.

Sportovní podvozek a k tomu dlouhé převody

Naše modernizovaná Corsa v superúsporné verzi má umět jezdit za 3,7 l/100 km, ale přitom nejde o žádného loudu – sprint z 0 na 100 km/h zvládá za 12,3 s a jede až 177 km/h. To obvykle základní turbodiesel v moderním malém autě nezvládá…

Na první pohled je na našem bílém hatchbacku, s grafikou bočních oken připomínající malé kupé, cosi nápadného. Až při bližším zkoumání si uvědomíte, že to nejsou jen 14palcová kola s poklicemi a vysokoprofilovými pneumatikami, ale i standardně snížený podvozek, jinak dodávaný ke sportovně laděným verzím GSi a OPC. Jeho účelem je v našem případě dosažení nižšího aerodynamického odporu vzduchu. Prakticky se tento prvek projevuje o něco horším jízdním komfortem, který ale částečně vyvažují 14palcová kola se 70% pneumatikami. To už jsme se dostali k odporu valivému.

obrázek [555 x 293]  

Vzorek, šířka (175 mm), výška a zejména materiál pneumatik mění jízdní vlastnosti Corsy k nepoznání. Nižší valivý odpor je jistě chvályhodný, ale vyvážené jízdní vlastnosti se díky úsporným pneumatikám převtělily ve výrazně nedotáčivou charakteristiku. S naší Corsou je třeba do motýlkových dálničních přivaděčů i za sucha najíždět opatrně, protože pod zatížením deformované pneu varují jekotem před nedotáčivým smykem už při relativně nízkých rychlostech. Boční dynamika a tím i ovladatelnost Corsy je očekávanou nižší spotřebou postižena více než dost.

V podélném směru je to bohužel podobné. Tišší a výkonnější maloobjemový turbodiesel dostal novou techniku vstřikovacího systému, která sama o sobě může přispět k nižší měrné spotřebě. Důležitější ale přesto jsou prodloužené převody, které při jízdě posílají otáčky motoru co nejníže. Rozhodující je při tom pásmo do 120 km/h, v němž se odehrává laboratorní měření spotřeby. S velkým údivem ale zaznamenáváme, že zatímco verze motoru 1,3 CDTI se 66 kW jezdí standardně se šestistupňovou převodovkou, má náš výkonově špičkový 70kW agregát integrovanou jen pětistupňovou skříň.

obrázek [555 x 333]  

Jízda s úspornou Corsou vyžaduje od řidiče obezřetnost. Rozjezd na první a druhý rychlostní stupeň odpovídá očekáváním, ale se zařazením trojky, čtyřky a pětky není radno spěchat, protože převody jsou mimořádně těžké a motor tak stále bojuje o přežití v nízkých otáčkách. Chce to zkrátka zvyk a více řadicí aktivity ze strany řidiče. Řadicí páka má v kulise naštěstí přesný chod a dobře vymezené cílové polohy, takže největší problém je zvyknout si na vytáčení turbodieselu při rozjezdu v městských rychlostech. Představa, že zařadíte ve městě pětku a padesátkou jej projedete bez řazení, je v případě tohoto vozu lichá.

Při rychlostech okolo 130 km/h začíná do interiéru i přes kvalitní odhlučnění pronikat hluk od motoru. Na poměrně nízké úrovni je i při vyšších dálničních rychlostech aerodynamický hluk. Velmi kvalitní je odhlučnění podběhů a kol.

Šetřit se musí umět

Když už všechna specifika jízdy s úspornou Corsou přetrpíte, dočkáte se i pěkné spotřeby. Podle údajů palubního počítače jsme během našich testovacích jízd dosáhli průměrné spotřeby 4,1 l/100 km, což je jen nepatrně vyšší odběr, než slibuje tabulka technických dat s laboratorně zjištěným údajem (3,7 l/100 km).

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h palubní počítač po čase ukáže pěknou průměrnou spotřebu 3,8 litru na 100 km. Při rychlosti 130 km/h se otáčky motoru pohybují kolem 2800 za minutu a průměrná spotřeba vzroste asi na 5,5 l/100 km, což je skvělá hodnota!

I z tohoto orientačního měření je zřejmé, že zázraky se nedějí. Představa, že budete s úspornou Corsou jezdit na dálničním limitu za 4 l/100 km je mylná. Jakákoliv rychlost nad 120 km/h žene odběr paliva z nádrže vzhůru. Snaze o minimalizaci spotřeby odpovídá jízda konstantní rychlostí, nejlépe kolem tachometrových 100 km/h, které odpovídají asi 2000 min-1.

obrázek [555 x 370]  

Srovnání se starším modelem Corsy 1,3 CDTI (66 kW), který absolvoval srovnávací test s Fabií 1,4 TDI, ale naopak znamená malé vítězství pro dnes testovaný modernizovaný Opel. Před dvěma roky se dálniční spotřeba Corsy bez úsporného balíčku pohybovala kolem 7 l/100 km, což je o 1,5 l/100 km vyšší odběr, než jaký jsme dosáhli nyní.

I cena je argument!

Testovaný model nepatří mezi klasiku, která se ve třídě malých vozů u nás prodává ve velkých počtech. Hlavní cílovou skupinou jsou jednoznačně firemní flotily, u nichž lze odůvodnit vyšší pořizovací náklady naftových jednotek, pokud vozidla absolvují adekvátní roční kilometrový nájezd.

Nemáme sice ověřenou reálnou spotřebu běžných naftových verzí po technickém faceliftu, ale pokud by se příliš nelišila od starších provedení, znamenala by Corsa EcoFlex 1,3 CDTI (70 kW) úsporu 1 l nafty na každých 100 km při jízdě mimo město. S ohledem na cenu začínající pod 300 tisíci korun, jde o jednu z nejzajímavějších koupí v kategorii dostupných a reálně úsporných turbodieselů.

Podobně úsporný VW Polo 1,2 TDI se u nás prodává za více než 362 tisíc Kč, má při tom pod kapotou pouze tříválec.

Corsa za to nemůže

Jak už naznačily první jízdní dojmy, modernizovaný Opel Corsa dospěl zejména podvozkově. Jenže to jsme na testovaném provedení nemohli v českých podmínkách prověřit, protože ECO-priority mění jízdní vlastnosti auta a projev hnacího řetězce k nepoznání.

Ceny jsou, alespoň v rámci aktuální naftové nabídky Corsy, nastaveny správně. Testovaný EcoFlex je sice o 13 tisíc dražší než základní verze 1,3 CDTI s 55 kW, ale je taky podstatně hbitější v akceleraci, a to vše při velmi nízké spotřebě dosažitelné v reálném provozu. Srovnáním aktuálních ceníků naftových verzí snadno zjistíte, že tato Corsa s dieselem patří k cenovému low-endu, což byla ještě nedávno v případě jakéhokoliv modelu této značky utopie. Levnějších turbodieselů mezi malými vozy mnoho nenajdete, v ceně 296.800,-Kč jsou už zahrnuty nutné položky jako rádio s CD přehrávačem nebo klimatizace.

Zbývá odpovědět na jedinou otázku: Má investice do úsporných Eco-verzí smysl i bez státních pobídek? Jako vždy záleží na tom, jaké máte priority. A taky na tom, z čeho přesedáte. Speciálně v tomto konkrétním případě bychom flotilovým manažerům velmi doporučili přizvat ke konečnému rozhodování i řidiče, kteří s vozidly budou jezdit. Skok od běžné Corsy 1,3 CDTI k úsporné verzi EcoFlex je totiž v mnoha směrech výjimečný. Výhoda velmi nízké spotřeby je vykoupena trpkým kompromisem v oblasti jízdních vlastností, komfortu ovládání a pohodlí za jízdy.

obrázek [555 x 308]  
První cena vozu218.800,-Kč (Corsa Essentia, 1,0 Ecotec, 48 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací296.800,-Kč (Corsa Essentia, 1,3 CDTI, 70 kW)
Základní cena testovaného vozu311.800,-Kč (Corsa Enjoy C´Mon, 1,3 CDTI, 70 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků465.200,-Kč (Corsa Enjoy C´Mon, 1,3 CDTI, 70 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba v praxi
  • Relativně zajímavá cena, ve srovnání s naftovou konkurencí
  • Čtyřválcová konstrukce nejlevnějšího turbodieselu
  • Výkonný motor
  • Prostorný a solidně zpracovaný interiér
  • Široký výběr příplatkové výbavy

Minusy

  • Úsporná jízda vyžaduje od řidiče více řidičského úsilí
  • Pro běžnou jízdu příliš dlouhé převody
  • Velký sklon k nedotáčivosti
  • Způsob integrace vestavené navigace, nízké rozlišení obrazovky
  • Vysoký příplatek ve srovnání se zážehovými motorizacemi s obdobnou dynamikou
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Corsa 1,3 CDTI (70 kW) EcoFlex

Cena v základní výbavě: 311 800 Kč Cena v testované výbavě: 465 200 Kč

Základní výbava:Airbag pro řidiče a spolujezdce, deaktivace airbagu vypínačem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, skládací plochý klíč, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna předních dveří, manuální klimatizace, rádio CD30 s CD přehrávačem včetně 4 reproduktorů, třífunkční informační displej, sklopný a výsuvný sloupek řízení, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, sklopné a dělené zadní sedadlo a opěradlo, středová hlavová opěrka, látková, nastavitelná, černá mřížka chladiče s chromovanou lištou, kliky dveří v barvě karoserie, ocelové ráfky.

Výbava testovaného vozu:Sada 5*NCAP (airbagy přední, hlavové a boční; signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů) (+22.500,-Kč), zimní sada (vyhřívaná přední sedadla a volant) (+11.000,-Kč), technická sada (palubní počítač, grafický informační displej, tempomat) (+2.000,-Kč), přední mlhová světla (+4.500,-Kč), Dešťový senzor a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (+4.500,-Kč), Zadní parkovací senzory (+10.000,-Kč), dvojitá podlaha nákladového prostoru (+2.400,-Kč), automatická klimatizace (51.500,-Kč), Navigační systém (7 reproduktorů, grafický informační systém, vstup pro externí audio zařízení, integrovaný GPS modul, samostatná jednotka pro CD-ROM s navigační mapou, ovládání rádia na volantu) (+45.000,-Kč).

KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 

Štítky Opel Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Opel Corsa 1,3 CDTI (70 kW) EcoFlex
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.2 / 3.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1050
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1100 / 445
Rozměr pneu:175/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3999
b) šířka (mm): 1713
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2511
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Opel Corsa 1,3 CDTI (70 kW) EcoFlex
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 4
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 6
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,42
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Opel Corsa 2015: Nové motory, převodovky i šasi Opel Corsa 2015: Nové motory, převodovky i šasi

Opel v předstihu před pařížskou světovou premiérou…

Chevrolet Agile: Jihoamerický bratranec Corsy po modernizaci Chevrolet Agile: Jihoamerický bratranec Corsy po modernizaci

Na brazilském trhu se začíná prodávat modernizovaný…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…