Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo - rychle a (relativně) úsporně

Ondřej Láník
Facelift Opelu Vectra, uvedený před časem na náš trh, zahrnuje vedle nových stylistických a výbavových prvků, také několik novinek pod kapotou. Tou největší je světový vidlicový šestiválec 2,8 l, přeplňovaný turbodmychadlem. Jeho slabší provedení se...

Facelift Opelu Vectra, uvedený před časem na náš trh, zahrnuje vedle nových stylistických a výbavových prvků, také několik novinek pod kapotou. Tou největší je světový vidlicový šestiválec 2,8 l, přeplňovaný turbodmychadlem. Jeho slabší provedení se 169 kW jsme měli příležitost vyzkoušet.

Vectra v novém

…se čtenářům představila před několika týdny v testu vozu Opel Vectra 1.9 CDTI Caravan a tak se u vzhledu pětidveřového provedení GTS zastavíme jen krátce. Nejmarkantnější jsou pochopitelně nové přední světlomety a jinak uspořádaná maska chladiče, jež je nyní nedílnou součástí nového nárazníku. Vectra se tak velmi přiblížila designu hierarchicky níže postavené Astry, což nebývá právě standardní postup vytváření stylistické rodinné příslušnosti. Rozměrné sdružené světlomety zasahují do boků i do plochy tvořené hliníkovou kapotou. Přední zaoblená část v pohledu z boku ostře kontrastuje s přísně ukončenou zádí, na které se s faceliftem mnoho nezměnilo.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida Nenápadnou technickou zajímavostí naší šestiválcové verze jsou takřka neviditelné, ale plně funkční vstupní otvory umístěné po stranách nárazníku vedle mlhových světel, přivádějící vzduch k hnacím hřídelům předních kol.

Šestiválec jako vstupenka mezi VIP

Toužíte-li po komfortním šestiválcovém voze střední třídy, nemusí to vždy znamenat vstup do cenové oblasti nad milion korun. Oželíte-li image prémiových značek, lze v cenové relaci kolem 900 tisíc korun získat výkonný vůz se slušnou standardní výbavou. Jedním z několika příkladů je také Vectra s novým vidlicovým šestiválcem. Jeho původ je v koncernovém portfoliu General Motors. Podobný motor snadno vypátráte v nabídce švédského Saabu nebo amerického Cadillaku.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida K charakteristikám nového šestiválce patří celohliníková konstrukce, uspořádání válců do V s úhlem rozevření válců 60°, plynule variabilní časování sacích ventilů (pohyb vačkového hřídele v rozsahu 50° relativního natočení klikového hřídele), výfukové ventily plněné sodíkem kvůli lepšímu chlazení a také, v této objemové třídě nepříliš obvyklé, přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Turbodmychadlo s konstrukcí Twinscroll, které je poháněno výfukovými plyny z obou řad válců, dává maximální plnící tlak 0,6 bar. Díky němu bylo dosaženo ze zdvihového objemu 2792 cm nejvyššího výkonu 169 kW při 5500 ot./min, ale zejména velmi ploché křivky točivého momentu, která mezi 1800 a 4500 ot./min dosahuje příjemně vysoké hodnoty 330 Nm. V nabídce je také nová vrcholná verze Vectry OPC s ostřejší variantou stejného motoru, poskytující až 184 kW při 5500 ot./min a 350 Nm od 1800 ot./min.

Ke změnám, které jsou spojeny s novým šestiválcem ve Vectře patří také návrat k hydraulickému posilovači řízení (výhradně pro V6 Turbo, jinak elektrohydraulický), jehož účinek je závislý na otáčkách.

Jízda

s civilně vyhlížející Vectrou je velmi pohodová. Ani značná síla motoru nezměnila komfortně orientovaný charakter vozu. Výrazně jiné to však asi bude ve verzi OPC. Náš exemplář se potýkal s nástrahami českých cest a silnic s přehledem, jen při pomalejší jízdě se občas podvozku nepovedlo utlumit nerovnost s patřičnou noblesou. Lehké pohupování při běžných cestovních rychlostech umožňuje cestujícím zapomenout na kvalitu českých cest, jakmile příjde požadavek je přímější odezvy vozu, je zde tlačítko systému IDS Plus, které změní mj. tlumící charakteristiky podvozku a kalibraci pedálu akcelerátoru. K řízení s posilovačem klasické konstrukce jsme neměli výhrady, podobné hodnocení bychom mohli udělit brzdám.

Spotřeba paliva překvapila

opel testy strednitrida opel testy strednitrida Neobvyklému spojení objemu a přeplňování připisujeme příznivou spotřebu paliva. Mimo město lze i se šestiválcem jezdit za 8,2 litru na 100 km, městský provoz představuje dvanáctilitrový odběr a extrémní využívání potenciálu motoru se projeví na spotřebě mezi 16 a 18 litry. V tom případě však můžete po Vectře žádat opakované zrychlování z 0 na 100 km/h za 7,3 sekund, vysoké cestovní průměry plynoucí z nejvyšší konstrukční rychlosti 250 km/h a výborný účinek kotoučových brzd na všech kolech.

Nová motorizace je podle nás unikátní svou schopností nabídnout jak okamžitý výkon a schopnost zrychlovat za všech okolností, tak dosahovat spotřeby paliva, srovnatelné s konkurenčními motory podávajícími o třetinu nižší výkon a točivý moment.

Manuálně řazená převodovka

naší šestiválcové Vectry měla šest stupňů, které se řadí krátkou pákou, jejíž přesnost mohla být ještě o kus lepší. Na druhou stranu chválíme optimální rozložení převodových stupňů. Velmi krátký první rychlostní stupeň lze sice využít opravdu jen na razantní rozjezd, poslední dva stupně však naproti tomu umožňují jízdu vysokými cestovními rychlostmi při nízkých otáčkách motoru. Při rychlosti 130 km/h na otáčkoměru odečtete 3100 ot./min při zařazeném 5. r.s. a pouze 2600 ot./min při zařazeném 6. r.s. Šestiválec s dvouhmotovým setrvačníkem je z principu motorizací s minimem vibrací. Přeplňování v kombinaci s časováním ventilů mu pomáhá podává vysoké točivé momenty i v nízkých otáčkách. Výsledkem je nízká hladina hluku a vibrací od motoru i nízká spotřeba paliva současně.

Závěr

opel testy strednitrida opel testy strednitrida Vectra 2.8 V6 Turbo je komfortním a výkonným automobilem na dlouhé cesty, posádka má k dispozici nadbytek prostoru ve všech směrech i výborně přístupný a optimálně tvarovaný zavazadelník. Nedávné změny modelové řady Vectra zůstávají trochu ve stínu konkurenčních vozů. Podle nás neprávem. Klíčem k úspěchu Opelu proti Passatům a Mondeím bude dost možná až zcela nová generace, která si doufejme zachová vlastnosti testované motorizace, ale přidá k tomu reprezentativní a moderní design, který nyní zákazníky láká ke konkurenci.

Související články:

První cena vozu594.900,- (1.6 16V, 77 kW, Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací899.900,- (2.8 V6 Turbo 169 kW, Sport)
Základní cena testovaného vozu899.900,- (2.8 V6 Turbo 169 kW, Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků986.300,-Kč (2.8 V6 Turbo 169 kW, Sport)

Na celou modelovou řadu je v současné době poskytována sleva ve výši 70.000,- Kč z ceníkových cen.

Plusy:

  • výkonný motor s klidným chodem
  • jízdní komfort
  • vzhledem k výkonům příznivá spotřeba
  • dobré odhlučnění
  • objemný zavazadelník

Minusy

  • nepřehledné ovládání funkcí palubního počítače
  • vzhled přídě připomínající menší Astru
  • cenová politika mimořádných výbav, např. příplatek 10.500 Kč za elektrické ovládání zadních oken

Ondřej Láník
Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo
Cena základní sestavy 899 900 Kč
Výbava základní sestavy čelní, boční a hlavové airbagy, ABS + EBD, ESP, IDS Plus se sportovním módem, imobilizér, manuální klimatizace, palubní počítač, bederní opěrka sedadla řidiče, dešťový senzor, držáky nápojů vpředu i vzadu, držák brýlí, elektricky ovládaná vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken předních dveří, přední mlhová halogenová světla, síť proti pohybu zavazadel v zavazadlovém prostoru, středová konzole s loketní opěrkou a odkládacím prostorem, tempomat, rádio CD30 s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, 6 reproduktorů, tónovaná skla, kola z lehkých slitin 7J x 17 5-paprskové s pneumatikami 215/50 R17, dělené zadní sedadlo 60:40 Kč
Cena testované sestavy 986 300 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+13.900,-), Kombinace látka a kůže včetně el.ovládaných oken zadních dveří (+19.500,-), Sada Cosmopolitan (vnější zpětná zrcátka el. sklopná s automatickou clonou včetně dešťového senzoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, kliky dveří v chromové barvě, Smart Airbag) (+8.000,-), Sada Dynamic (volant potažený kůží, vyhřívaná přední sedadla, chromované prahové lišty) (+9.500,-), Sada Glamour (automatická klimatizace, indikátor tlaku vzduchu v pneumatikách, automatické vypínání a zapínání světel, sluneční clony pro zadní boční okna, termoreflexní čelní sklo) (+19.500,-), rádio CDC40 Opera s CD měničem a grafickým info displejem, 9 reproduktorů, ovládání rádia na volantu (+16.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2792
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1800 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.4 / 7.3 / 10.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1360
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1393 / 492
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4611
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano